Hva koster det å pusse opp bad?
|
Hva koster det å pusse opp bad?
18/08/2010 11:07
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Noen som kan komme med kvalifiserte gjetninger og/eller erfaringer på hva det koster å totalrenovere et bad? Vi snakker riving av eksisterende, bortkjøring av masse, meisling av gulv, avretting, flislegging, flytting av rør, nytt tak med downlights, dør, nytt el, montering av innredning, dusj osv. Full pakke altså. Badet er 6 kvm stort.
|
|
|
Re: Hva koster det å pusse opp bad?
[Re: Øyvind V]
18/08/2010 11:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
150-200k, tenker jeg. Kanskje mer...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
18/08/2010 11:10
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg ville sagt 100-150K ved bruk av en totalentrepenør, med fliser, hvitevarer, elektrikerarbeid, varmekabler, membran og hele pakka.
Det beste er vel å ringe et slikt firma og spørre.
|
|
|
18/08/2010 11:12
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Du sier ingenting om standard på innredning og fliser.
Billigst til dyrest løsning der kan fort utgjøre over 100k i forskjell. Og da snakker vi ikke om unaturlig dyre/eksklusive løsninger.
At minstepris fort passerer 150k tror jeg nok du må regne med.
|
|
|
18/08/2010 11:12
|
gare
More than words
|
More than words
Det kan jo selvsagt bli så dyrt du gidder, men du er garantert ikke under 100 store, antagelig ender du omtrent på det som allerede er sagt.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
18/08/2010 11:15
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Tror bransjen regner ca. 30.000 per kvadrat. Det kan kanskje bli litt mer ettersom badet ditt ikke er så stort.
Standarden du velger vil også bety en del. Jeg betalte vel ca 200.000 uten innredning, men med alt annet inkludert. Badet mitt er vel ca 9 kvm. Da valgte jeg ganske dyre fliser i stein. Jeg sparte vel kanskje 5000 på å rive mesteparten selv, i ettertid vil jeg ikke angre på det, men det var heller ikke de mest lettjente pengene jeg har vært borte i hvis du skjønner.
Det finnes en del useriøse firmaer, men du kan nok spare en del på å legge ut jobben på mittanbud.no og hva det nå heter.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: gare]
18/08/2010 11:18
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Naboen gjorde tilsvarende i fjor på bad med samme størrelse. Tok all nedriving og bortkjøring selv. Fikk mange tilbud, pris var 167' inkl rørlegger, elektriker etc. Da med de aller billigste flisene som var å få tak i. Så jeg vil tippe +/- 200' for denne jobben. Bad er dyrt!
|
|
|
18/08/2010 11:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror vi fikk et erbjudande på rundt 200 tusen før at fiksa vårat bad og jeg er ikke ens sikker på at det var snakk om at gjøre så mye som dere vil gjøre.
Men det er ju bare at gå in i en bad butikk før at få et erbjudande.
|
|
|
18/08/2010 11:20
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Riv selv, spar tusenlapper. Rive et 6kvm, bad gjør du på en kveld. Meisle gulv, to kvelder. Avretting er ikke rocketsience det eller.
Selvfølgelig en avveiing på hvor mange kroner du verdsetter din fritid til å være verdt. 4-500 kroner timen?
Vær hjemme og overvåk når håndtverkeren fikser membran og sluk. TV og aviser er jo fulle av eksempler på slurvearbeid :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/08/2010 11:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Vær hjemme og overvåk når håndtverkeren fikser membran og sluk. TV og aviser er jo fulle av eksempler på slurvearbeid :-) Jeg var ikke hjemme mens jobben med vårt bad ble gjort, men jeg tok bilder hver kveld når de hadde vært der, så hvis det blir noen fremtidige problemer så har jeg bilder av hvordan det så ut underveis og hva som ligger bak fliser, membran og gips. Jeg vet i tillegg akkurat hvor i veggene, gulvet og taket det ligger rør, slanger og ledninger.
|
|
|
[Re: yoeddy]
18/08/2010 11:38
|
ducky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Driver å pusser på et på 3,5 kvm nå.
Elektriker 15k Rørlegger 20k (inkludert nye rør og flytting av varmtvann) Flislegging, støping og membran på 35k I tillegg kommer ca 10k til diverse materialer, som Litex til vegger, tak og isolasjon.
Altså ca 80k, og da gjør jeg en god del selv og skal ha inn samme dusj og vask som før.
Anders by design.
"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
|
|
|
[Re: ducky]
18/08/2010 11:43
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Pusset opp bad på ca 9m2 som kom på rundt 300'. Samtidig som jeg fikk dette gjort hvitt av en totalentreprenør, fikk en kamerat bygget nytt bad på ca 6m2 for 50k svart av polske håndverkere med fliser fra megaflis og ellers spart inn der det spares kunne.
Hans bad ble finere enn mitt..
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: ToHee]
18/08/2010 12:03
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Takke for kjapp respons og mange svar. Har fått et tilbud, og ville ta en realitycheck på om dette tilbudet er helt bak mål eller ikke. Og det virker som om håndverkeren "min" ikke er helt på jordet... Puh. Skulle gjerne gjort mer selv, men med 140 kvadrat panelhelvete har jeg hendene fulle med andre ting...  EDIT: Tilbudet jeg har fått er på 160K, men da uten flis og innredning. Flisa får jeg håndverkerens rabatt på, så det blir ikke så ille pris. Og innredning er jo pinadø et kapittel for seg selv... 160 lapper for å bygge bad er jo mye penger, men at en BENK og et SPEIL skal koste nesten 30 tusen er jo helt spinnvilt.
Redigert av Øyvind V; 18/08/2010 12:21.
|
|
|
[Re: ToHee]
18/08/2010 12:07
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Pusset opp bad på ca 9m2 som kom på rundt 300'. Samtidig som jeg fikk dette gjort hvitt av en totalentreprenør, fikk en kamerat bygget nytt bad på ca 6m2 for 50k svart av polske håndverkere med fliser fra megaflis og ellers spart inn der det spares kunne.
Hans bad ble finere enn mitt.. Hvitt bad er jo mye finere enn svart... Vel, tror jeg ville vært forsiktig med svart arbeid på bad pga 1) Våtromsarbeid er meldepliktig fom 1/7-10 2) Du må kunne dokumentere hvem som har utført dette På den annen side er det jo ikke noe i veien for å legge på 25% mva til polakkene så vil det fortsatt være billig... Når det gjelder dokumentasjon er det entreprenøren som skal dokumentere utførelsen sin iht. sitt internkontrollsystem. Hvis ikke henger ansvarsretten hans i en tynn tråd
|
|
|
[Re: ]
18/08/2010 12:31
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis det er bad i borettslag så er det vanlig å få refundert utgiftene til nytt sluk i forbindelse med meisling av gulv (ca 7000 kroner).
Jeg utvidet badet mitt fra 4.5 til 7m2 for 2 år siden, det elektriske samt litt snekring gjorde jeg selv. Membran la jeg også selv mens avretting og flislegging ble satt bort til 2 tyskere (hvitt). Selv med egeninnsats ble totalkostnaden ble litt over 100k.
Mitt råd til deg når du skal i gang med nytt bad er det å kjøpe dusjkabinett fra Ifø eller Porsgrunn Bad, angrer som en hund på at jeg kuttet kostnader der.
|
|
|
18/08/2010 12:34
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Innredning får du i alle prisklasser. Megaflis har vel ned i 5.000 kroners klassen for vask med underskap og speil. Det var det jeg kjøpte, kvaliteten er ikke den aller beste, men det virker som det kan holde en del år.
Når det gjelder utførelse ville jeg spurt håndverkeren om hvilke materialer han skal bruke. Gips, våtromsplater eller annet (gips skal visstnok bli forbudt på våtrom i Sverige). Jeg ville også spurt om hva slags gulvmembran han skal legge (duk, smøremembran eller lignende). Det siste er ikke så viktig om badet ligger i kjelleren. Duk er klart best, men det har også kommet en del bra smøremembraner som er to-komponentbasert.
|
|
|
[Re: Syklist1]
18/08/2010 12:42
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Det er umulig å si uten å ha sett badet ditt eller tegninger på hvordan du vil ha det. Jobber selv som kalkualtør og innkjøper innen byggebransjen og det jeg vet er at det skiller vannvittig mye mtp hvordan og hva du vil ha. Men du kan faktisk regne på dette selv. På alt byggearbeidet kan du bruke Skanska Tariffen som ligger på nettet. Den forteller deg hvor lang tid en arbeidsoperasjon er beregnet å ta. Når det gjelder el og vvs, så må du nok få tilbud.
Det viktigste er å ha flere tilbud, minimum 3 som er spesifisert. Ikke aksepter et rundsumtilbud på 160.000. Be tilbyder bryte ned prisen i delpriser slik at du kan sammenlikne tilbudene.
Du kan også spare mange kroner om du splitter opp fagene og administrerer arbeidene selv. Det tar lengre tid og krever en del av deg, men du slipper at totalentreprenøren legger påslag oppå snekker, rørlegger og elektrikkers pris. Bare dette påslaget kan bety en besparelse på oppmot 30.000 på tilbudet ditt. Eneste baksider er at du må bruke mer tid og at du har flere å forholde deg til ved eventuelle reklamasjoner.
Redigert av Niels; 18/08/2010 12:44.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: Niels]
18/08/2010 17:02
|
Franky
Fersking
|
Fersking
Uten å vite hvor i huset/ leiligheten badet ditt er plassert, vil jeg på det sterkeste anbefale å kreve at badet blir utført i.h.t. våtromsnormen, dette kvalitetssikrer de enkelte entreprisene og genererer alle nødvendige garantier.
|
|
|
[Re: Franky]
18/08/2010 18:41
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Uten å vite hvor i huset/ leiligheten badet ditt er plassert, vil jeg på det sterkeste anbefale å kreve at badet blir utført i.h.t. våtromsnormen, dette kvalitetssikrer de enkelte entreprisene og genererer alle nødvendige garantier. Jeg vil anbefale å ikke følge våtromsnormen, det er sterkt fordyrende. I tillegg er nesten ingen entreprenører som følger den. Det er litt avhengig av badet, men i en del tilfeller er det praktisk ikke gjennomførbart å følge normen. Det er nok nesten ingen som gjir denne type garantier. Et godt poeng kan jo være å engasjere et firma som er sertifisert etter våtromsnormen.
|
|
|
18/08/2010 19:10
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Egentlig rart at det blir strengere og strengere med hensyn til hva man kan gjøre selv, når det blir lettere og lettere å gjøre oppussing selv. Tenker da på alle de nye "lego" materialene som har kommet, f.eks. Litex systemet for badet, varmekabler ferdig i matter som man kan koble rett inn i termostat (selvfølgelig etter en liten kikk i bruksanvisning), avrettingsmasse som selv "far" greier å få fall med etc.
|
|
|
18/08/2010 22:45
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jeg vil anbefale å ikke følge våtromsnormen, det er sterkt fordyrende.
Det er så, men så er det også av betydning for verdien av leiligheten med et bad som kan dokumenteres å være ihht BVN. I tillegg er nesten ingen entreprenører som følger den. Det er litt avhengig av badet, men i en del tilfeller er det praktisk ikke gjennomførbart å følge normen. Det er nok nesten ingen som gjir denne type garantier.
*Det* vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Hva er bakgrunnen for "nesten ingen som gir"? Og hva spesifikt gjør at et nytt bad i dag ikke kan gjennomføres ihht BVN (av nyere år).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
18/08/2010 23:46
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Tja, det vil jo selvfølgelig heve prisen på leiligheten en del, men la oss si at du skal kjøpe en leilighet for tre millioner. Er du villig til å betale 50 tusen mer for å få et bad som er bygget i henhold til våtromsnormen? Man kan jo legge til at det er seks år siden det er bygget slik at det ikke lenger eksisterer noen reklamasjonsrett? Når det gjelder det neste har jeg ingen dokumentasjon. Dersom man skal bygge et bad i henhold til våtromsnormen skal alle håndverkere være sertifisert og alt arbeid skal dokumenteres skriftlig. Dette i seg selv er sterkt fordyrende. Å bygge ett nytt bad i ett nytt hus i henhold til normen er ikke noe problem. Problemene oppstår i eldre leiligheter og bygninger. Fall til sluk skal iht våtromsnormen være 1:50 under badekar dusj osv og 1:100 på åpne flater. Det kan være upraktisk å ha så mye fall på gulvet dersom takhøyden er litt lav. Da kan man få for lav takhøyde som igjen ikke er godkjent. I tillegg kan det være en del av innstallasjonene på det eksisterende badet som etter all sannsynlighet er i orden. F.eks et sluk. Skal man ha bygget etter våtromsnormen skal dette også byttes for at håndverkerne skal kunne garantere det, det kan koste en del tusen uten at det har noe særlig for seg. Kort sagt så er det en masse detaljer som skal følges, og det er ikke sikkert at det er praktisk gjennomførbart på et lite bad. Våtromsnormen har også blitt kritisert http://www.huseierne.no/Hus-Bolig/Tema/Bad-og-vatrom/Vatromsnormen-holder-ikke-mal/Iht våtromsnormen er det fortsatt lov å bygge bad med gipsplater og smøremembran. Det kan veldig fort bli en uheldig løsning om det skulle oppstå en liten lekkasje. Gips suger vann som en svamp og danner raskt mugg som kan gi astma og allergiplager. Artikkelen jeg limte inn over viser til en undersøkelse som viser at mange håndverkere ikke klarer å smøre membran osv. riktig selv om de er sertifisert.
|
|
|
19/08/2010 06:19
|
HvarS
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Vi pusset opp badet i fjor sommer, og det havnet på ca 120/130 K totalt. Da ble alt av rør, pigging av gammelt sluk og muring gjort av rørlegger og elektriker fiksa det varme og lys. Riving ordnet vi selv(2 lange dager der jeg er glad jeg bor i første etasje). Det er et bad på 6 kvm og siden det er to utvendige hjørner så kompliserte dette arbeidet litt. Så det er mulig å få det rimelig, hvis man bare leter litt rundt og bruker litt tid for å finne rørlegger etc.
Vi kjøpte kvalitetskomponenter som IFö dusjdører, GROHE vegghengt do, porsgrunn skål etc, mens vi sparte inn på innredning etc som vi kjøpte fra IKEA(synes den svarte "gamle" baderomsinnredningen dems er ganske fin utrolig nok).
Hvar
|
|
|
[Re: HvarS]
19/08/2010 07:11
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Hei igjen
Som sagt har smøremembran vist seg å ha en del svakheter, dvs. ingen leste på pakka at det trengtes 8-10 strøk for at den skulle gi tilstrekkelig tetting. Kombinert med gipsplater kan dette gi fuktskader (mugg, svelling). Kan likevel ikke se at det er noe argument for å gi f.. i den. Nå anbefaler man tetting av badegulv med membran, dessuten kan man benytte uorganiske materialer i som underlag for fliser (Litex). Når det gjelder dette med dokumentasjonsplikt er dette et krav uavhengig av våtromsnormen. For å ha ansvarsrett er det et krav at man har og faktisk bruker et internkontrollsystem med prosedyrer og rutiner for kvalitetssikring av utført arbeide.
Mht. prisestimat på bad er det vanskelig å benytte m2-priser siden de største kostnadsdriverene ikke er relatert til areal. Dessuten vil det rehab-prosjekter kunne oppdages merarbeid i forbindelse med riving, eksempelvis fuktskader på bjelkelag etc. Vil som tidligere foreslått å legge dette ut på mittanbud.no eller hva det nå heter. Det koster ingenting å spørre (hvis de vil ha betalt for befaring, ville jeg valgt noen andre). Dessuten anbefaler jeg bruk av "Byggblankett 3502 Avtale om arbeider på fast eiendom" som underlag for kontrakten. Denne inneholder en del punkter som sikrer deg som forbruker og viljen til benyttelse av den er i seg selv en kvalitetssikring av entreprenøren. (http://www.husbanken.no/Venstremeny/Boligjus/~/media/Venstremeny/Boligjus/nbr3502%20pdf.ashx)
Det går jo an å både be om separate tilbud på de ulike fagene og et komplett tilbud. Sannsynligvis vil det første være billigere, men man tar jo da ansvar og risikoen for grensesnittene.
Jobbe nå.... Lykke til :-)
|
|
|
[Re: ELO73]
19/08/2010 07:23
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Interessant tråd som dukker opp samme dag som jeg skal ha med rørlegger i vårt nye hus for å se på badet. Har også fått oppgitt at det er antall punkter som er prisdrivende framfor antall kvadrat. Har ikke satt opp nøyaktig regnskap på hva det vil koste å gjøre så mye som mulig selv, men det tyder på at om man skal følge den nye loven fra 1. juli og ha ansvarlig utførende på absolutt alt vil badet bli i størrelsesorden dobbelt så dyrt. Det er ganske frustrerende når man har mulighet for å kjøpe det meste av produktene via bekjente til en vesentlig lavere pris enn rørleggerfirmaet tar. Har også lest om uheldigheter med dårlig håndverkerarbeid pga. tidspress etc, mot hvor nøyaktig en huseier kan være som pusser opp kun til seg selv og er vesentlig mer interessert i kvaliteten på sluttproduktet.
Uansett bør du sjekke steder som Megaflis, Bauhaus (knalltilbud på innbyggingstoalett fra Groe/Villeroy&Boch nå f.eks.) og vvskupp.no. Det er mye å spare på inventaret om man kjøper selv. Utifra lista jeg er i ferd med å sette opp er alt 30-50% rimeligere hos de tre nevnte enn hos en typisk rørleggerbedrift.
Lykke til! Jeg tror det er fryktelig mye og dyrt arbeid vi har foran oss...
|
|
|
[Re: Larsemannen]
19/08/2010 07:46
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke 100% inne i siste revisjon av teknisk forskrift, men er det ingen åpning for selv å søke om ansvarsrett på enkeltprosjekter? Dersom man kan dokumentere en viss kunnskap om det en skal gjøre burde jo dette være mulig. Dette med Lecakurs dukket vel opp som en konsekvens av en skjerping i forskriftene? Noen som vet?
|
|
|
19/08/2010 08:27
|
progres
Besatt
|
Besatt
mye god fornuft i det du skriver her yoeddy Artikkelen jeg limte inn over viser til en undersøkelse som viser at mange håndverkere ikke klarer å smøre membran osv. riktig selv om de er sertifisert. jeg kan også tilføye at jeg tror en del av "baderomsbyggerne" mener at sluken ihht norsk standard skal være høyeste punktet i rommet - og at arbeidet skal foregå med sånn ca 0.7 i promille. Mao: Det er mye drittarbeid som man betaler dyrt for!
|
|
|
[Re: Syklist1]
19/08/2010 09:58
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis det er bad i borettslag så er det vanlig å få refundert utgiftene til nytt sluk i forbindelse med meisling av gulv (ca 7000 kroner). Har du noe referanse på dette, eller er dette sånt som er opp til hvert enkelt borettslag?
|
|
|
19/08/2010 10:01
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Det er nok en typisk ting som er opp til hvert enkelt borettslag.
Ikke snakk om noe slik hos meg i hvert fall.
|
|
|
[Re: ducky]
19/08/2010 10:08
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Driver å pusser på et på 3,5 kvm nå.
Elektriker 15k Skal hele taket tapetseres med spoter eller? 15 lapper er jo helt vanvittig for elektriker arbeid på et 3.5 kv stort bad.
|
|
|
|
|