|
|
Hvordan trene hodet?
|
Hvordan trene hodet?
17/08/2010 21:43
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei
Jeg er ingen supersykklist, men trenger noen gode tips for å trene opp psyken slik at jeg ikke holder igjen for mye under ritt. Jeg er så redd for kramper, møte veggen osv at jeg ikke tør å gi nok/alt. Kommer i mål halvsliten og føler meg nesten restituert en dag etter.
Man blir god på det man trener på sier mange, vil det si at høst vinter bør brukes til å kjøre økter på 3-4 timer der jeg presser meg skikkelig for å få det inn i hodet at jeg står distansen?
|
|
|
Re: Hvordan trene hodet?
[Re: ]
17/08/2010 23:06
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Pinglinga mi kostet meg mye mer en det. Hadde nok igjen når jeg kom til målkneika i GR at jeg kunne legge inn et publikumsrykk.
|
|
|
[Re: kenbjerk]
18/08/2010 07:28
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Du bør kjøre kortere turer i konkurransetempo, gjerne sammen med andre som er i bedre form enn deg. Disse turene kan feks være halvannen til to timer lange. Du må få konkurransetempo i kroppen. Den farten du holder på trening holder du dobbelt så lenge i ritt.
|
|
|
18/08/2010 08:03
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg synes du bør kjøre kortere rundbaneritt. Der blir du garantert så sliten at øya går i kryss. Det er masse mer å gi selv om man "blir sliten". Denne tøffheten er det greit å øve opp i korte harde ritt.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
18/08/2010 08:24
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Vi to burde bytte ut halve psyken med hverandre - da hadde vi begge blitt bedre til å disponere rittene.
Seriøst, jeg støtter maximinus sitt forslag; tren korte turer sammen folk som er i bedre form/(har bedre teknikk) enn deg. Da kommer du garantert altfor sliten i mål hver gang.. Poenget med dette er (blant annet) at du lærer kroppen bedre å kjenne med hensyn til hvor grensen går for hva du tåler og når du møter veggen. (Jeg gjør dette, men ikke bevisst - det bare blir sånn med mine treningskamerater..)
Redigert av thamg; 18/08/2010 08:26.
|
|
|
18/08/2010 09:11
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ingen ritterfaring, men om det er interessant kan jeg komme med noen erfaringer fra kampsport, hvor jeg bl.a. har konkurrert endel fullkontakt. Man kan kanskje trekke noen paralleller når det kommer til å trene psyken? Det er i hovedsak tre psykiske bauger jeg må overkomme: 1. Forberedelse: Å holde ut måneder med knallhard trening, kosthold og hvile. 2. Stille til kamp: Jeg er alltid skikkelig nervøs før en kamp. Seriøst shaky. På kampdagen er jeg full av tvil: hva er det jeg holder på med? Ikke er jeg direkte redd for å skade meg (det har har aldri skjedd), men noe i meg roper at jeg skal trekke meg. 3. Fullføre: Når lufta er slått ut av meg, det suser i hodet av adrenalin, øynene begynner å krysses, armene er tunge som bly, og beina er trege, og det er fortsatt 30 sekunder igjen av første runde.... Ah! Hvordan holde ut? Når det gjelder det første punktet hadde jeg aldri klart det uten en empatisk trener, og støtte fra omgivelser. Ofte har jeg lyst å gi opp, for det koster så mye å trene på dette nivået. Alt, og alle rundt deg, må innfinne seg i en rigid timeplan av trening, spising og hvile. Når alle rundt deg vet hva du vil og er vilige til å ofre litt for å hjelpe deg er det såååå mye enklere å stille til trening, legge seg tidlig, og spise et mellommåltid alene. Nr 2: Fortell folk hva du har tenkt å gjøre, så er det vanskeligere å trekke seg. Med erfaring kommer også kunnskapen om i det sekundet kampen starter er alt krystallklart og enkelt, all tvil erstattes med iskald fokus. Jeg vet det nå. Nr 3: dette blir vel som å ta ut det lille ekstra på sykkel? Vi trener ofte utenfor vår komfortsone, og en del av treningen før et mesterskap går ut på å utfordre seg selv. Jeg har feks sparret mye med gutter langt over min vektklasse (kampklar er jeg i <70kg, og sparrer mot de >100kg) som garantert har gjort meg mer fryktløs når jeg møter folk i min vektklasse. En kamp er som regel 3x3min, og vi trener derfor mye 4x4min, som gjør 3 minutter mer holdbart. I tillegg, og dette tror jeg har overføringsverdi, gjør vi mye off-topic som er utfordrende og gir mestringsfølelse: fridykking, klatring, sykling, ski, klare seg ute i naturen, osv. Dette har gjort teningen artigere, lettere, og mer motiverende, men også beriket livet mitt. Disse utfordringene trenger ikke være rent fysiske, jeg har bl.a blitt utfordret til å synge karaoke i Singapore forran hundrevis av kinesere, noe som var langt utenfor min komfortsone! Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
18/08/2010 09:44
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Disse utfordringene trenger ikke være rent fysiske, jeg har bl.a blitt utfordret til å synge karaoke i Singapore forran hundrevis av kinesere, noe som var langt utenfor min komfortsone! Men premieringen etter karaoken ble vel noe mere innenfor komfortsonen din?...
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
18/08/2010 09:53
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Disse utfordringene trenger ikke være rent fysiske, jeg har bl.a blitt utfordret til å synge karaoke i Singapore forran hundrevis av kinesere, noe som var langt utenfor min komfortsone! Men premieringen etter karaoken ble vel noe mere innenfor komfortsonen din?... Premie? Vel, de lo. Og klappet. Hele tiden! Men faktisk, under samme tilstelning, vant både treneren min og jeg loddtrekningen, noe som var litt urealistisk da vi var de to eneste hvite der.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
18/08/2010 09:59
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Du bør oppleve mer smerte og nedturer, det styrker deg når du er ute i felten å har vondt.
Da kan du sitte der å tenke, ''jeg har det ikke så ille som den gangen...''
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
18/08/2010 15:52
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Drikk Ringer+ døgnet før ritt og bland i 1/3 i sportsdrikken under rittet. Jeg kjører så hardt jeg KAN jeg, men krampa kommer ikke lengre. Det første rittet mitt var helt jævlig. Kramper som bare det...
|
|
|
[Re: Andrehua]
19/08/2010 08:49
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei
Har sett på svarene som er gitt her og er enig med de som sier at man må venne seg til smerte.
Jeg vil fra denne uken av prøve å kjøre et treningsregime som tilsier rolige langturer samt en trenings/testløype på ca 8 mil som jeg hver tredje uke vil kjøre i ritttempo. Alt imellom blir å restituere, bygge kjernen og forbrenne fett. Skal ikke sykle ritt før mai neste år så fokus nå fram til januar blir dette.
Jeg kjente min kropp veldig godt i ungdommen. Holdt på i 8 år med bryting der var hver trening preget av å presse kroppen, samt å tyne vekt. Det gikk greit da. Infanteriets befalskole lærte meg også et par ting om grenser og smerte over tid. Må bare grave fram jernskallen igjen.
|
|
|
19/08/2010 08:52
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dette kjenner jeg meg igjen fra min aktive tid i bryting. men min trener var ikke empatisk, han var polsk og levde for jerndisiplin og frykt. Funket det også på en skremmende måte. Jeg har ingen ritterfaring, men om det er interessant kan jeg komme med noen erfaringer fra kampsport, hvor jeg bl.a. har konkurrert endel fullkontakt. Man kan kanskje trekke noen paralleller når det kommer til å trene psyken? Det er i hovedsak tre psykiske bauger jeg må overkomme: 1. Forberedelse: Å holde ut måneder med knallhard trening, kosthold og hvile. 2. Stille til kamp: Jeg er alltid skikkelig nervøs før en kamp. Seriøst shaky. På kampdagen er jeg full av tvil: hva er det jeg holder på med? Ikke er jeg direkte redd for å skade meg (det har har aldri skjedd), men noe i meg roper at jeg skal trekke meg. 3. Fullføre: Når lufta er slått ut av meg, det suser i hodet av adrenalin, øynene begynner å krysses, armene er tunge som bly, og beina er trege, og det er fortsatt 30 sekunder igjen av første runde.... Ah! Hvordan holde ut? Når det gjelder det første punktet hadde jeg aldri klart det uten en empatisk trener, og støtte fra omgivelser. Ofte har jeg lyst å gi opp, for det koster så mye å trene på dette nivået. Alt, og alle rundt deg, må innfinne seg i en rigid timeplan av trening, spising og hvile. Når alle rundt deg vet hva du vil og er vilige til å ofre litt for å hjelpe deg er det såååå mye enklere å stille til trening, legge seg tidlig, og spise et mellommåltid alene. Nr 2: Fortell folk hva du har tenkt å gjøre, så er det vanskeligere å trekke seg. Med erfaring kommer også kunnskapen om i det sekundet kampen starter er alt krystallklart og enkelt, all tvil erstattes med iskald fokus. Jeg vet det nå. Nr 3: dette blir vel som å ta ut det lille ekstra på sykkel? Vi trener ofte utenfor vår komfortsone, og en del av treningen før et mesterskap går ut på å utfordre seg selv. Jeg har feks sparret mye med gutter langt over min vektklasse (kampklar er jeg i <70kg, og sparrer mot de >100kg) som garantert har gjort meg mer fryktløs når jeg møter folk i min vektklasse. En kamp er som regel 3x3min, og vi trener derfor mye 4x4min, som gjør 3 minutter mer holdbart. I tillegg, og dette tror jeg har overføringsverdi, gjør vi mye off-topic som er utfordrende og gir mestringsfølelse: fridykking, klatring, sykling, ski, klare seg ute i naturen, osv. Dette har gjort teningen artigere, lettere, og mer motiverende, men også beriket livet mitt. Disse utfordringene trenger ikke være rent fysiske, jeg har bl.a blitt utfordret til å synge karaoke i Singapore forran hundrevis av kinesere, noe som var langt utenfor min komfortsone! Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt
|
|
|
19/08/2010 09:38
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Hei
Jeg er ingen supersykklist, men trenger noen gode tips for å trene opp psyken slik at jeg ikke holder igjen for mye under ritt. Jeg er så redd for kramper, møte veggen osv at jeg ikke tør å gi nok/alt. Kommer i mål halvsliten og føler meg nesten restituert en dag etter.
Man blir god på det man trener på sier mange, vil det si at høst vinter bør brukes til å kjøre økter på 3-4 timer der jeg presser meg skikkelig for å få det inn i hodet at jeg står distansen? Har du noen gang fått krampe eller møtt veggen på ritt eller safer du hver gang? For å bli bedre må du tørre å feile. Jeg sykler sammen med de som er litt bedre enn meg, kjører tidsvis aktivt i front og er med så lenge jeg klarer. Til mål kommer man seg alltids.
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
19/08/2010 09:38
|
Hefferlegs
Medlem
|
Medlem
Shut up, legs!! Nice 
Shut up, legs!!
|
|
|
19/08/2010 10:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes du bør kjøre kortere rundbaneritt. Der blir du garantert så sliten at øya går i kryss. Det er masse mer å gi selv om man "blir sliten". Denne tøffheten er det greit å øve opp i korte harde ritt. I tillegg er det liten sjanse for å få krampe på korte ritt. Det å gå tom, eller få krampe, er ikke farlig, kun ubehagelig, så det er ikke en så voldsom sjanse å ta. Som det er skrevet litt lenger opp: For å vite hvor grensen går må du noen ganger krysse den. Velg deg ritt som ikke teller så mye, og kjør på med en "Gi f..."-holdning. Da lærer du mer om deg selv og hva du klarer. Det er bedre å prøve, og noen ganger tape, enn aldri å ha prøvd.
|
|
|
[Re: EgilS]
19/08/2010 11:15
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei
Har ikke fått krampe under ritt eller trening. Jeg bruker for mye tid til å kjenne etter og jobbe med psyken til å pushe nok til å få kramper.
Neste treningsøkt skal bli vond og lang bare for å se mine grenser, den blir i morgen formiddag, skal rapportere tilbake her hvordan det gikk.
|
|
|
19/08/2010 13:02
|
Eirik Me
Medlem
|
Medlem
Det er viktig skal man bli bedre å pushe grenser. En annen ting er at det nok er forskjell på når krampen kommer. Jeg får krampe nesten på hvert eneste ritt. Men greier å opprettholde trykket brukbart likevel. Da jeg syklet Nordjørittet som de 2 siste årene har vært svært drøy pga av MYE motvind fikk jeg krampe etter under 1 time sykling. Greide likevel å sykle inn blant de 5 beste i min seedingpulje etter ca 3 og en halv time. Det blir vanskelig å stå og sykle, men hvis man sitter mye og rister godt løs, tøyer i nedoverbakker går det på et vis
|
|
|
[Re: Eirik Me]
19/08/2010 14:02
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Trene til du får krampe? Vel da vil jeg si at et eller annet ikke er som det skal. Ser for meg laaang restitusjonstid etter sånne økter.
|
|
|
[Re: Eirik Me]
19/08/2010 14:17
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Eirik Me, hvis du tror du har krampe men holder farta og kommer inn som nummer fem veit du ikke hva krampe er. På Drammensrittet så jeg en som lå på grusen og skreik med beina fortsatt spent fast i pedalene. DET er krampe. Jeg har vært der selv en eller to ganger også. På sjøseterveien et år måtte jeg krasje i et postkassestaiv og holde meg fast mens jeg fikk hjelp til å bli løftet av sykkelen. Med skikkelige kramper er deikk MULIG å sykle videre.
LarsB
|
|
|
19/08/2010 15:12
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Krampe og krampe kan være to forskjellige ting. Eller mange. Det finnes grader av krampe akkurat som det finnes grader av andre tilstander.
Eirik kan godt hatt krampe etter en time og likevel kommet til mål. Og larsb hadde ganske sikkert en vesentlig kraftigere utgave av krampe da han ble reddet av et postkassetativ og forbipasserende vitner.
Selv kommer jeg for alltid til å huske birken 09 som en av mine aller verste oppleverser på sykkel. Dårlig dag og dårlig vær. Umotivert på start og med blytunge, veldig urestituerte bein. Fikk tendenser til krampe i leggene på vei opp til Skramstad, og resten av turen ble en kamp for å unngå at de skulle få tatt skikkelig tak. For da hadde det vært kjørt, type larsb! Var nesten litt glad hver gang kjedet låste seg og dro med seg bakgiret inn i eikene, slik at jeg fikk en liten hvil mens jeg dro f...skapet på plass igjen. En trøst var at jeg tross alt klarte merket på en svart dag.
Sammenhengen med topic er at jeg ikke har deltatt i så mange ritt i år som tidligere, og ingen korte som jeg har kunnet bruke til å tøye grenser og å krysse grenser. Det gir seg utslag i at jeg nesten gruer meg litt til birken. Hadde garantert vært lurt å fått noen flere tøffe, kortvarige smeller i mellomtiden for å restaurere psyken litt.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
19/08/2010 17:05
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hei
Har sett på svarene som er gitt her og er enig med de som sier at man må venne seg til smerte.
Jeg vil fra denne uken av prøve å kjøre et treningsregime som tilsier rolige langturer samt en trenings/testløype på ca 8 mil som jeg hver tredje uke vil kjøre i ritttempo. Alt imellom blir å restituere, bygge kjernen og forbrenne fett. Skal ikke sykle ritt før mai neste år så fokus nå fram til januar blir dette.
Jeg kjente min kropp veldig godt i ungdommen. Holdt på i 8 år med bryting der var hver trening preget av å presse kroppen, samt å tyne vekt. Det gikk greit da. Infanteriets befalskole lærte meg også et par ting om grenser og smerte over tid. Må bare grave fram jernskallen igjen. Men hvorfor skal du sykle 8 mil når de fleste råder deg til å kjøre litt kortere økter med høy intensitet? 3-5 mil holder i massevis innledningsvis. Det er den høye pulsen du må venne deg til.
|
|
|
19/08/2010 17:24
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Eirik Me, hvis du tror du har krampe men holder farta og kommer inn som nummer fem veit du ikke hva krampe er. På Drammensrittet så jeg en som lå på grusen og skreik med beina fortsatt spent fast i pedalene. DET er krampe. Jeg har vært der selv en eller to ganger også. På sjøseterveien et år måtte jeg krasje i et postkassestaiv og holde meg fast mens jeg fikk hjelp til å bli løftet av sykkelen. Med skikkelige kramper er deikk MULIG å sykle videre.
LarsB
Takk for den fine forklaringen.. Hehe! Da har jeg bare hatt antydning til det skjønner jeg.. 
|
|
|
[Re: Andrehua]
19/08/2010 17:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er egentlig bare å gi gass og gå skikkelig i kjellern. Noen har lettere for det en andre. Man må ikke legge så mye i rittene at det har så mye å si.. Da må du evnt kjøre flere ritt. Kramper, vonde bein osv er veldig forskjellig fra folk til folk. Men får du skikkelige kramper da er det STOPP! Anntyndning til kramper ol er ikke uvanlig.
Man klarer alltid å presse seg litt til, litt til, litt til. Smack smakc så er du i mål. Jeg klarer langt ifra dette på alle ritt, men på ritt som har stor betydning for meg har jeg klart å presse til det er helt slutt. En av de første Birkebeinerritteten mine husker jeg faktisk ikke en dritt fra Kvarstad før jeg sto/lå inn til en av gjerdene i mål. Sjelden jeg klarer å ta meg ut såpass men det hender når viljen er på maks. Så bare gi gass og vær ikke redd for å gå på en smell. Det er ikke farlig å møte veggen (i de fleste tilfeller). Man må også trene på det man skal bli god på, men uansett så er det ikke bra å kjøre seg så i senk på trening...
Bli med på rundbane ritt og smell til... Uansett er det ikke langt til mål!!! Det samme gjelder egentlig med skader o.l. Man kan ikke sitte å være redd for å skade seg i velt.. Så lenge man ikke knekker hode, nakke eller rygg så går det så fint ate. Vondt der og da men det går over..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
19/08/2010 18:25
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg satser på å gå litt i kjelleren utover høsten og ha mye langkjøringer og restitusjon, så for intervalltreningen starte opp igjen på tidligvåren.
Problemet mitt er jo nettopp det å gå i kjelleren, det er liksom en liten stemme inne i hodet som sier " nå må du roe det litt ned ellers får du vondt". Det er den jeg må klare å overhøre.
Godt at det meste er trenbart.
Takk for masse gode råd.
|
|
|
20/08/2010 07:11
|
Eirik Me
Medlem
|
Medlem
LarsB ¨
He, he. Jeg kan betrygge deg med at jeg har hatt de aller fleste former for krampe. I sykkelritt får jeg som sagt krampe nesten hver gang, men da nærmest utelukkende i leggene. Denne krampen greier jeg som sagt å håndtere på en grei måte. Jeg har også i etterkant av ritt fått krampe i lårmusklaturen. Det verste jeg har vært med på var da jeg kjørte bil hjem etter en i overkant hard og lang løpeøkt. Da greide jeg på samme tid å få krampe på baksiden og framsiden av samme lår. Hvordan tøyer man det uten at motsatt muskel boltrer seg ellevilt i en heidundrende og ellevill krampe? Selvsagt er det ikke gunstig å få krampe, jeg ville gjerne vært uten, men greier å leve med det så lenge krampen begrenser seg til leggene. Jeg må kanskje vurdere å flytte tråkket litt bakover på skoen slik at leggene belastes mindre. Er det noen som vet om man taper kraft eller noe annet på dette?
|
|
|
20/08/2010 09:11
|
Ger
Entusiast
|
Entusiast
LarsB
Trur det er veldig individuelt kordan kramper er. Har som Eirik Me syklet nordsjørittet de 2 siste åra. Første året fekk eg kramper i leggane, men fikk tøyd. Kjente det likevel resten av rittet. I år fekk eg kramper i begge beina i lår og legger. Ga meg pga at eg ikkje ville ødellegge for birken. Men kunne sykla de siste 2 mikla på litt lettare gir. Har gått til massør og fysio i ettertid for bli kvitt muskelknutar i leggane. Massøren klarte ikkje å få dei vekk. Måtte få litt nåler for at dei skulle slippe. Så meiner det må vere skikkelege kramper. Så trur ikkje det er alle som får total låsin i musklaturen ved skikkelege kramper. Fysioen som eg var til sa iallefall at det var av det verre han hadde vert borti.
|
|
|
20/08/2010 11:08
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Eirik Me, hvis du tror du har krampe men holder farta og kommer inn som nummer fem veit du ikke hva krampe er. ..... Med skikkelige kramper er deikk MULIG å sykle videre.
LarsB
Sant så Sant!
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
20/08/2010 15:21
|
kenbjerk
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da har jeg hatt en 4 mils tur idag. Denne foregikk etter prinsippet tyne mest mulig på 4 mil uten å gå på en smell. Det gikk greit de første 6-7 kilometerne. Så skulle jeg opp en relativt tung bakke, da begynte hodet å komme med negativ tankegang. Var oppe i 95% av max i bakken. Presset på og fikk det rimelig tungt etter toppen og videre, men i et lettere parti fikk jeg pulsen ned og de negative tankene ble mindre. Turen foreløp ca slik hele veien. Hadde en løype på 4 runder som hadde den samme bakken alle 4 rundene. Hver gang i bakken ville hodet roe det ned selv om jeg ikke hadde krampetendenser eller veldig sure bein. Gjennomsnittpulsen for turen var på 88 % og den varte i 1 time 0g 40 min.
Denne turen følte jeg at jeg klarte å stå ut selv om jeg kjente viljen buttet hver gang i bakken og andre tunge partier. Merker også at jeg er sykt fokusert på puls når jeg sykler, livredd for å ligge lenge over 88% for da tror jeg melkesyra kommer(har aldri gjort det).
Dette var bare 4 mil, tror også det hadde noe å si på viljen, samt at terrenget er kjent.
Mye tyngre å ville mer når jeg sykler uten å vite når det kommer tunge partier, når jeg kan vile osv.
Alt i alt tror jeg rett og slett jeg må fokusere mye mindre på hvor høy puls jeg har og heller kjenne på kroppen.
|
|
|
20/08/2010 15:24
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Sett tape over klokka noen turer...