Min LarsB inspirerte oppgraderte Gary Fischer 29'er x-cal 2008-modell holder på å sprekke opp slik mange andre har opplevd, men ikke nok til at butikken ville bytte den enda. Hvis butikken får det for seg at den har sprukket allikevel, må jeg uansett belage meg på venting, krøll og frustrasjon. Når en ny ramme foreligger, kan jeg stemme ut en eller ha en veldig fin reservesykkel.
Jeg har avstandsforelsket meg i Niner Air karbon, men den er dyr og ingen kan si når den foreligger. Heldigvis har sykkelgudene og forumet vært med meg, slik at ventetiden skal bli fylt med deilig Idsøepølse med utsøkt garintyr.
Mitt krav til en sykkel er at den skal være god til teknisk klatring og solid nok nedover til å kjøre inn alle som futter ifra på de utekniske klatringene i ritt. Bukkerittet og Terrengsykkelrittet er målestoken. Derfor passer sykkelen både til ritt og stiturer, men veier litt mer enn de letteste syklene fordi jeg er tung og litt fattig.
Jeg liker korte kjedestag, litt lange overrør og ikke altfor slake styrevinkler.
Ramme: On-One Scandal 29 L sort, esps gamle. 620 mm overrør er supert, kjedestaget er 4 mm lengre enn på Fishern. (Fisherns fremste egenskap, dette) Ramma veier 1776 med lagerkoper, seteklemme og girøre. Ikke noe å si på det
Gaffel: Må ha ny gaffel uansett, fordi G2-geometri har annerledes gafler. En vanlig Fox 29 venter på meg, kjøpt av bruktforumets hovedleverandør. Brukbart fornøyd med den foxen som satt på Fishern. Den gamle gaffelen hadde i praksis vandring på 60 mm, men det gikk fort allikevel pga de store hjulene. Den nye er satt opp til 100, og hvis det ikke blir altfor slakt må jo det bli en real forbedring!
Krank: En ny XT-krank har ligget i boden og ventet på sin skjebne en stund. Med litt flaks skal det på passende 29'er-utveksling og adenladen-konvertering. Tror det skulle passe og en av grunnene til at jeg forlater Fishern, faktisk. Å kunne kjøre med egnet storskive og kjedelinje er noe jeg setter pris på og er en av de få tingene som har gitt meg litt trøbbel på 29'er
Hjul: De tunge stygge hjulene mine får duge litt til. De skulle vært et midlertidig billigprosjekt, men har tjent meg vel.Hjul trenger man uansett sykkel, og jeg skal i løpet av vinteren bygge meg et supert og passe lett sett.
Drivverk: Har XO gripshift og noe fjongt bak som skal på. Ellers et glimrende sted å spare litt på billigere modeller som funker greit. Satser på å overføre I-link dersom det blir mye pølser i dietten fremover.
Cockpit: Det flate Bontragerstyret jeg har på Fishern blir med videre. Digg vinkel og passe bredt. En fin, lett og bakoverbøyd setepinne skal anskaffes og Setet er og blir SLR
På papiret blir jo dette en skikkelig tiger! Hvis jeg får 38-26 utveksling, 100mm vandring og lette hjul vil dette bli bedre enn Superfly (som er DET beste jeg har syklet på)
Magefølelsen sier at jeg kanskje vil spise så mye pølse at jeg ikke orker hovedretten.
No added style
Re: 29" Ventepølsebyggetråd og Flukten Fra Fisher™
[Re: KnutAa]
#100606016/08/201010:59
Jeg har avstandsforelsket meg i Niner Air karbon, men den er dyr og ingen kan si når den foreligger. Heldigvis har sykkelgudene og forumet vært med meg, slik at ventetiden skal bli fylt med deilig Idsøepølse med utsøkt garintyr.
Ved en kort visit hos lokalavdelingen til Ninergudene, for en eller to uker siden, var så heldig at jeg fikk tatt og løfta på en tange Air karbon jeg Pen den.
#100607516/08/201011:13
Dette tror jeg blir et skikkelig GogBozen-Lokomotiv. Jeg har testa ESP's største Scandal og synes det var en fin sykkel med potensiale til å bli enda bedre, og Esp har en skulle plan vet jeg.
Har du testa med G2 gaffel før du avskrev det eller er innkjøpet av fin gaffel fra Skullerud gjort på bakgrunn av sterke meninger?
Flukten Fra Fisher™ var en fin tittel. Og det er det dummeste jeg har hørt noensinne at sprekken ikke er stor nok til å reklamere på. Den ga meg formelig lyst til å kaste meg utfor kanten og ned i juvet sist jeg så sykkelen din. Men det er vel bare tre Gogbozen spesialnedfarter fra Ramstadslottet som skal til for å fikse det skulle jeg tro.
LarsB
[Re: Trond Vidar]
#100609116/08/201011:27
Jeg tygger litt på den WOW-følelsen jeg fikk første turen på 29". På helstiv SS gjorde jeg plutselig masse jeg ikke fikk til på 26" fulldemper. Senere anskaffelser av HT gjorde at jeg følte at dette var min sykkeltype. Så det er vel noen subjektive årsaker også.
Av mer objektive grunner er det jo det at det er billigere, mindre mekk og lettere. (Niner karbon er så dyrt at det ikke hjelper stort, men...) Enten det å holde masse reservedeler og mekke på bakhjulsopphenget nøye, eller bli satt på bakken fordi en snodig sak ryker og tar mye ressurser å få tak i appelerer lite.
Det er også et taktisk element. Med noen svært få unntak er jeg bedre nedover og på sti enn 95% av de jeg konkurrerer med og suger på slak oppovergrus hvor jeg uten unntak taper mot konkurrentene. Jeg trenger ikke mange meterne for å få opp fart på sykkelen, og da er stiv hekk midt i blinken.
Jeg har nå grodd fast i 29"HT. Kanskje det er dust å ikke prøve FS 29", men jeg er nå takknemlig for de få turene jeg får for tiden.
No added style
[Re: larsb]
#100610116/08/201011:32
Dette tror jeg blir et skikkelig GogBozen-Lokomotiv. Jeg har testa ESP's største Scandal og synes det var en fin sykkel med potensiale til å bli enda bedre, og Esp har en skulle plan vet jeg.
Har du testa med G2 gaffel før du avskrev det eller er innkjøpet av fin gaffel fra Skullerud gjort på bakgrunn av sterke meninger?
Flukten Fra Fisher™ var en fin tittel. Og det er det dummeste jeg har hørt noensinne at sprekken ikke er stor nok til å reklamere på. Den ga meg formelig lyst til å kaste meg utfor kanten og ned i juvet sist jeg så sykkelen din. Men det er vel bare tre Gogbozen spesialnedfarter fra Ramstadslottet som skal til for å fikse det skulle jeg tro.
LarsB
Gøy med noe nytt også, så vil jeg ha et bra beslutningsgrunnlag for min videre 29" HT-karriere. Hvorvidt gaffelkjøpet er nødvendig er et godt spørsmål, men det må jo være litt forskjeller!?
Ikke si det til noen, men noen reale belastninger vil bli påført Fishern i nær fremtid!
No added style
#100610716/08/201011:39
På med Formula b4 PRO 2003-modell(!), resirkulering av I-link fra Fishern, vellykket krank-opplegg XT med to TA-drev 38 og 27 tenner og et tungt hjulsett. XO gir og Gripshift
Jeg fliset opp vaierne så mye at jeg skal spandere nye, og fikk derfor kun testet sittestilling og det visuelle. Sittestillingen er litt mer oppreist enn Fishern og det er greit. Det ble veldig mye sort, derfor fant jeg fram de fineste Time-pedalene og valgte rødt SLR-sete på fast-bikes denne gangen. Ikke blått...
Et lite shitty mobilbilde for å dokumentere fremgangen:
No added style
#100834018/08/201020:59
Få tak i noen vaiere og kanskje ett kjede. Dra den ut i sola og ta skrytebilder og fortell meg hva du synes om ramma. Og så fine pedaler, det var vel de beste 400 kronene du har investert på bruktmarkedet tenker jeg
For de ikke helt innvidde så var altså disse pedalene mine en gang. Kjøpt gjennom Kræsj i forrige århundre.Skaffet på spesialbestilling og gikk under navnet Time ATAC "Sport" Knall gule med røde "tråkkeplater". Snakk om å bli lang i maska når jeg pakket opp Ronald Mc Donalds signaturpedaler. Men de virka supert. Jeg solgte pga. fargen og byttet til noen som het "carbon". De er selvsagt gått i stykker for lengst. Mens de grelle Knut kjøpte lever evig....LarsB
Redigert av larsb; 18/08/201021:00.
#100835418/08/201021:14
Ikke for å være kjip, men tusenvis av innlegg, masse sti og noe kred blant kvalittessbevis ste menn i tights: pedalkjøpet vi snakker om er mitt beste øyeblikk på forumet!
No added style
#100856019/08/201008:21
Så fine drevene jeg ikke turte bruke etter larbsincidenten ble
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#101106922/08/201016:57
Kjede og to stykk vaiere ble til slutt montert og det var duket for test i min egen referanseløype. På bakgrunn fra info innhentet via forumet og crossmarkspor plassert optimalt kunne det tyde på at en grønn 29" tracer også ble prøvd ut her!
Det som var nytt og jeg hadde store forventninger til var 38/26tenners adenladenkrank. Dette virket helt vanvittig bra. Stramt kjede og effektiv giring. 26 tenner når det klatres og 38 tenner ellers, kunne ikke vært bedre. Jeg har lengt etter en slik utveksling siden jeg fikk 29" og det var bedre enn jeg trodde. Svært høy måloppnåelse
Så rammen: ganske stiv men ikke for stiv så den kvalifiserer til stemplet vertically stiff yet laterally compliant. Noe stivere enn fishern, men ikke for mye altså. Høy måloppnåelse
Slak styrevinkel på rammen ble oppgitt, lite gunstig med 100mm. Kanskje jeg kan gå ned en cm på stemlengde og få litt respons og mindre bussratt. Det har aldri vært noe galt med 73 graders vinkel på 29er, kun på enkelte syklister! Lav måloppnåelse her altså.
Gaffel: Fox 29 RLC. Her kan man stille inn styrken på lockout, sakte fart kompresjon, lufttrykk og retur. Alt virket og gaffelen var bra. 100mm vandring var greit for en rusten testpilot, men geometrien ble ikke bra. Alt for slak vinkel på rammen, så mulig jeg må senke gaffelen. Høy måloppnåelse
I-link. Det er genialt det, og det går an å bytte det mellom sykler.
Alt i alt et supert bygg sett bort fra litt styreproblemer ved retningsendringer i hylende raske utforpartier. Jeg skal først teste litt kortere stem for å se om det hjelper, deretter må jeg kanskje ofre litt vandring. Kranken er det store lyspunktet.
Redigert av GogBozen; 22/08/201017:01.
No added style
#101109022/08/201017:19
Det som var nytt og jeg hadde store forventninger til var 38/26tenners adenladenkrank. Dette virket helt vanvittig bra. Stramt kjede og effektiv giring. 26 tenner når det klatres og 38 tenner ellers, kunne ikke vært bedre. Jeg har lengt etter en slik utveksling siden jeg fikk 29" og det var bedre enn jeg trodde. Svært høy måloppnåelse
Gratulerer med fin-fin pølse, naturtarm og passe grovmalt ser det ut til
Spennende med den krankkomboen - selv har jeg samme, XT og sogar røde bolter - men jeg kjører 28/40. Kjenner meg igjen i følelsen, passer supert på store hjul. Flere har anbefalt din variant, og det høres gjevt ut, men spørsmålet er: funker det greit til grus - det er jo ofte litt av det, selv på litt tekniske ritt? På min Air9 tror jeg jeg dessuten klaringa er for liten, jfr andres erfaringer.
Lykke til som pølserytter!
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
[Re: Slemmis]
#103835627/09/201019:42
Hei hei hei. Revers litt her nå. Forklar meg dette krankunderet med teskje. Jeg vurderer også kombo Scandal med XT eller SLX krank. Kan jeg konvertere den så jeg får 2-delt?
Del stien, skru av Strava
[Re: Lillosti29]
#103846527/09/201021:32
Ja, enkelt og greit. Skal du ha det samme som Knut så trenger du en 26t som du setter på innerste drevplass (bestemorklinga) og en 38t som du setter i midten. Storskiva skrur du av og kaster i veggen. Du trenger drevbolter til SS, de med kortere hylser. Fåes over disk hos en velassortert sykkelsjappe. Sportslageret hadde sist jeg trengte.
Juster ytterposisjonen på krankgiret inn slik at det girer som det skal opp fra liten til stor. Tut og kjør.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
#145101627/07/201220:28
På de snaue to årene som har gått har denne stått møkkete i kjellern mens jeg har gjort alt mulig annet, men nå er jeg sakte og sikkert i ferd med å gjenopprette meg selv som syklist. Jeg har syklet sporadisk siden juni, bestilt en racer og jobbet med å fikse opp resten av sykkelparken. Skal pendle mellom Strømmen og Tåsen hele neste år og finne tilbake til rittformen (kanskje)
Mens jeg venter på racerdeler har jeg fikset nye hjul til denne, men tok ikke noe bilde fordi det ikke synes, bare merkes!
Har nå bygget og satt på et lett sett på ca 1500 gram ritt/grussett med Crest/ztr/revo, Notubes og dekkenes dekk Crossmark. Dette tok en kilo av sykkelen og gjør at den føles superkvikk og forblir min sykkel nr 1. Med et nytt stem og setepinne blir den rett og slett perfekt som rittsykkel. Minst like bra som Superflyen jeg testet for lenge siden! (Niner Carbon har jeg glemt allerede, altfor dyr dessuten)
Enda et nytt hjulsett er snart ferdig bygget også, CrisKing/Arch/supercomp og kraftigere dekk. Disse skal brukes til stisykling og første jobb blir å påvise sprekken som Sørensen ikke mener er der på min Fisher x-cal. Jeg rakk aldri dette før, men den er også i ferd med å gjenoppstå.
Nå skal jeg lære meg å mekke FOX gafler for å senke OnOne-gaffelen og få ut all vandringen på de to jeg har. Vil sikkert plage noen jeg kjenner for å få tips og støtte.
Ellers kan jeg melde at kompressor er fantastisk til å blåse opp slangeløst med og 18V slagtrekker er ideelt til å skru av og på bremseskiver i en fei!
No added style
#145102727/07/201220:46
Nei, men dette er sikkert en vanesak og tilvenning. Nå er jeg ikke den samme syklisten jeg var for fire år siden, da jeg klarte å holde følge med eliten nedover (ikke oppover), men skal prøve å få frem hva jeg mener:
Å kjøre på gaffelen var noe man pratet mye om før på 26" HT med lite vandring. Ved å ha vekt forover fikk man med seg den stive hekken på mer fart også er det bare å lene seg bakover når det blir større ting som må forseres. Dette funker jo enda bedre på 29'er siden appetitten til forhjulet er større.
MEn fordi forhjulet (og bakhjulet) er større, trengs det mer jobbing med kroppen for å manøvrere sykkelen i svinger og nedover. Hvis du skal kjapt nedover og til høyre på en humpete må du sende kroppsvekten i den retningen, nedover og til høyre, men hjulene triller over mye mer enn man kanskje tror. Dette mener jeg er lettere med et lengre stem, brattere styrevinkel og mer vekt over forhjulet. Det var jeg veldig opptatt av før, også da...
Om noen dager skal jeg sykle sti for første gang på 1.5 år, så det blir spennende å se om kropp og teori er på linje.
Redigert av KnutAa; 27/07/201221:08.
No added style
#145115728/07/201208:10
Dette begynner å bli et lovende prosjekt og den råeste klatremaskinen jeg har sittet på. Det nye hjulsettet som veier 1600gram og består av Notubes Crest, revo-eiker og Notubes ZTR nav med vanlige Crossmark med NoTubes slangeløst gjorde at den første turen på sti siden høsten 2010 ble bra. Jeg hadde nok litt mye luft og jeg merker at hjulene er på grensen når 90 kg med meg pusher i raske svinger så dette må bli til grus og konkurransebruk.
Et lett og litt kraftigere hjulsett med CK med funbolts bak, Arch-felger og Supercompeiker med Ardent og slangeløst venter etter at de hjulene og jeg har laget en synlig sprekk i Fischer-rammen som jeg skal fortelle om så snart den blir klar. Med litt tuning av gaffel og annet småtteri vil dette bli en fullkommen sykkel!
Redigert av KnutAa; 31/07/201220:58.
No added style
#145368601/08/201208:04
Sykkelcomebacket etter minst ett vellykket hvileår går så det suser, racern min infridde og litt halvseriøs satsing mot neste år er på trappene. Har fått tilbake mye av trøkket oppover, men ikke all utholdenheten og bortover er jeg ikke meg selv enda.
Fremover skal jeg sykle UB-stafett, Birken (!) og kanskje litt mer UB og et klubbmesterskap! Så sykkelutviklingen går nå inn i en viktig og mer helhetlig fase. Satsingsområdet er å eliminere DNF'ene som det har blitt for mange av opp gjennom årene.
BAKGRUNN
Birken 2004. Hadde tre uker uten trening på forhånd pga sykdom, hadde de superbeina opp skramstad, tok igjen henrikg (...) og stivna skikkelig på fjellet når det ble surt og kaldt og ble generelt nedkjølt og endte opp med å bremse i nedoverbakkene fordi jeg var kald. Hypothermia er en gammel bekjent fra forsvaret, så jeg hoppet av i tide, ble varm og syklet ned til Lillehammer allikevel.
Birken 2005. Idioti og latskap. Tynne dekk og stiv gaffel og dobbelpunktering med ødelagte lettvektsslanger ned mot djuposet. Reserveslangene lå igjen i bilen, men jeg lapper en slange som noen har kastet fra seg. Jeg skulle uansett hente bil på Rena etter ritt, så selv om jeg fikk fikset sykkelen bra nok dro jeg tilbake mot Rena. Et pluss er at jeg hilser på hr Aas for første gang, han var på jobb for sykkelmagasinet!
Terrengsykkelrittet første året: Skikkelig girhavari i første terrengparti, tror det var litt uflaks!? Andre året: Fin i farta til jeg ikke klarer å bestemme meg om venstre eller høyre planke på en klopp med sprekk og velger sprekken og vrir kjedet. Girene funker skikkelig dårlig etterpå, og da jeg prøvde å fikse litt i farta i utforprisdelen skjer dette:
(etikken min ble aldri den samme etterpå ) og her ender vel min foreløpige rittkarriere og det sammenfaller mye med at jeg har begynt å jobbe som lærer. Bra på alle andre måter men stjeler energien jeg brukte på å sykle.
Plutselig fikk jeg tilbake lysten til å satse litt så nå skal hver sten snus osv. Jeg har fått mitt tredje barn og en enda mer krevende og interessant lærerjobb, men pendling er bra trening...
Aldri mer DNF, fullt fokus på solid utstyr og kjøre med hode! Årsakene er slapp innstilling til mekking og overmot i rittsituasjoner. Jeg er helt besatt på å fullføre Birken på lørdag og sykkelen er klar nå allerede. Ny rekord! Jeg ville jo egentlig tatt Fishern med lette hjul, stor krank osv men velger å SAFE i tråd med mitt nye fornuftige jeg:
OnOne uten sprekk Stor bremseskive foran og nye klosser Vanntette vaiere, ilink Det tunge hjulsettet Arch, Supercomp og CK med bolter bak. (Det lette beskrevet over var for mykt for meg og skal kanskje selges. Jo tyngre jo bedre) Dekkenes dekk Crossmark 2,1 satt opp slangeløst. Dette har fungert supert, men er et lite usikkerhetsmoment. MASSE slanger i sekken!
Som nevnt i en annen tråd, starter jeg i Den ærverdige pulje 70, puljen for menn og kvinner som skal sykle med æren inntakt uten å bli tauet av andre. Et snudd stem på 110 mm rett på styrelageret bidrar til aerodynamisk posisjon til tross for lang gaffel. Jeg skulle montere en ringeklokke siden jeg skal foreta noen tusen forbipasseringer, men den jeg hadde liggende passet ikke. Litt roping hører med...
Tung sykkel, ingen drahjelp, lite trening og fullføre som mål gjør at jeg ikke vil tippe noen tid, men massevis av postere i Birken 2012-tråden bør slå meg.
Ellers vokser sprekken på Fishern, så Sørensen og Foss sin kundeservice blir snart satt på prøve.