|
Hva har jeg gjort ? Ombygging av demper !
|
Hva har jeg gjort ? Ombygging av demper !
16/08/2010 06:26
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har i dag en Fox 32 100 demper(2008 mod.), som jeg har vært fantastisk fornøyd med. Etter hva jeg har hørt er dette en av de få demperne som virkelig låser 100%(99,5%) Jeg har overfor alle mine sykkelvenner hele tiden skrytt hemningsløst av denne demperen. Men det er en ting jeg har savnet hele tiden. jeg har hatt et stort ønske om å få remote til lockouten opp på styre. JEg tok kontakt med vårt lokale verksted som virkelig skal være fagfolk, og spurte om dette lot seg gjøre. Svaret var JA!, men det blir dyrt. Fikk en garanti om at den ville fungere helt likt. Dette skulle ikke ta mer enn et par dager å fikse. Jeg leverte den inn og etter 2 uker var den fortsatt ikke ferdig, ytterligere 1/2 uke sendere fikk jeg den, men den låste ikke slik den hadde gjort tidligere. og etter et par forsøk ramlet vaier av . Jeg hadde allerede klagd på manglende låsing, og nå tok det ytterligere 1 1/2 uke før jeg fikk den tilbake. Jeg er fortsatt ikke fornøyd. Hva kan jeg forvente meg etter en slik ombygging? skal den fungere like godt, eller forsvinner noe av låsningsevnen? jeg veier 92 kg, og har ca 110 psi i demperen. Tidligere var demperen helt stiv ved låsing i motbakke sykling, og sviktet MAKS 0,5-1 cm ved støt test. Nå gynger den 1- 1,5 cm ved motbakke sykling og gir etter 4-5 cm ved støt test. Dette skuffer noe fryktelig ettersom jeg alltid har vært storfornøyd med demperen tidligere, og forhandler/verksted garanterte at den skulle være like god etter ombygging. Kan legge til at siste gang de fikk den måtte de sende den til importøren og jeg ser på gaffelen at de måte gjøre noen ytterligere utskiftninger. Noen som kan noe om dette?
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
Re: Hva har jeg gjort ? Ombygging av demper !
[Re: kjellsy]
16/08/2010 06:42
|
Erik$
Veteran
|
Veteran
Hvis gaffelen opprinnelig var en RLC-modell skal du ha terskeljustering til låsinga under det høyre beinet, blå knott. Ved å skru denne mot "+" skal det mer til for å få gaffelen til å bevege seg og mot "-" for å få den til åpne ved mindre slag. Dette gjelder kun når låsinga er aktivert. Har ikke prøvd remote-versjonene til Fox, men vil tru at de skal låse like mye som de med bryter på beinet.
|
|
|
[Re: Erik$]
16/08/2010 09:14
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Terskeljusteringen til låsingen satt tidligere på toppen av låsen. Låsen var blå og justeringen var rød. Etter ombyggingen sitter det nå en rød terskeljustering i toppen over remoten.(på gaffelbeinet). Når denne strammes "økes" returkraften i dempern. (Den blir mer spretten/stiv) Men dette påvirker også demperen i åpen stilling. Det hjelper litt men langt fra nok. Har alltid tidligere kjørt med denne i "midt" stilling, nå må jeg ha den i nesten den strammeste instillingen, men vandringen er der fortsatt.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
16/08/2010 09:30
|
Ole
More than words
|
More than words
En 2008 F100 RLC har rød returjustering øverst, så en blå lockout-spak, og så et blått low speed comp-ratt. På undersiden av gaffelen sitter det en blå knott som justerer hvor mye krefter som skal til for at gaffelen beveger seg når den er låst, dette er terskeljusteringen.
Nå som den er bygget om til remote, har du mistet low speed comp-justeringen, men du har fremdeles rød returjustering samt terskelknotten på undersiden av gaffelen.
Du har IKKE hatt en rød terskeljustering øverst på gaffelen tidligere, det er returjusteringen. For 2011 har returjusteringen havnet underst, og det er en blå justering øverst der returen var, og denne er nå terskeljustering.
Prøv å stramme knotten under gaffelbeinet, da blir lockouten fastere.
Ole
|
|
|
[Re: Ole]
16/08/2010 11:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For 2011 har returjusteringen havnet underst, og det er en blå justering øverst der returen var, og denne er nå terskeljustering. Ble den ikke sort i 2010?
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/08/2010 19:26
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
HAr kikket nærmere på demperen og jeg har ingen justeingsmuligheter under demperen(i enden av gaffelen) kun lockout og returjusteringen i toppen. Rødt kryss på toppen av demperen. For at det ikke skal være noen tvil om hvilken demper dette er, så er nøyaktig beskrivelse av den: Fox 32 F100 RL m / lufttrykk , komprimering , rebound , lockout , 100mm. og den sitter på en Trek 8500 fra 2008.
Syklet idag på en tur med hunden vår . og ved sykling på asfalt nedover en bakke "uten dumper" fart ca 10- 12 km/t bakken var ca 150 - 200 meter (skolevei med et par kumlokk(disse unngikk jeg).
Jeg låste demper i toppen av bakken. i bunn av bakken viser strips på demperen at den har hatt en vandring på 2,5 cm. (Jeg hadde ingen nedbremsinger underveis). tidligere viste den maks 0,5 cm.
Kan ikke si jeg er særlig imponert :-(
Redigert av kjellsy; 16/08/2010 19:29.
TREK Superfly FS 9
|
|
|
16/08/2010 20:02
|
Ole
More than words
|
More than words
Ah, RL har hverken justering for kompresjon eller grenseverdi. Mulig grenseverdien kan settes internt? Rob?
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
16/08/2010 20:04
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Må man ikke bytte hele LO-enheten for å få styrestyring (!) på de eldre modellene?
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
16/08/2010 20:14
|
Andreas Bidne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ville prøvd å fylle på litt mer olje. Som oftest er det litt lite olje. Kan være at verkstedet har fylt på litt for lite. Da klarer ikke gaffelen å låse og du får litt vandring på gaffelen selv i låst stilling.
|
|
|
16/08/2010 22:06
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Kanskje du etter ombygging (og sannsynlegvis litt service) rett og slett har fått ein gaffel som fungerer som den skal?
Om du løsner dust-wiperane, er det mulig du får ønska låsing etter ei stund..
|
|
|
[Re: Arnebv]
17/08/2010 05:27
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Åsmund: Du har helt rett alt måtte byttes.
Arneby; Tror nok ikke den er som den skal, har sammen liknet nå på trening med noen andre fox dempere, og de låser som de skal, flere av de jeg sykler sammen med samtykker også i at dette virker feil. Jeg får nok ta turen innom for n'te gang å spørre om de kan sjekke oljen, det kan jo virke som en god ide. Problem nå er sprengt kapasitet på verksted og jeg har 2 ritt like om hjørne; Birken og Aim Challange.
TREK Superfly FS 9
|
|
|
17/08/2010 08:24
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Hei Kjell,
Dette høres kjedelig ut. Kan du ta kontakt med meg, eller Jarand hos CyklOn slik vi kan hjelper deg?
Mvh,
Robert Gray, CyklOn tlf. 38047474
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
19/08/2010 14:53
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kjempeflott !
Jeg forsøker å ringe dere imorgen(fredag)!
TREK Superfly FS 9
|
|
|
|
|