Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvekt

Sykkelvekt #1005650 15/08/2010 20:51
M
mosjonisten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hei.

Birken nærmer seg med stormskritt, og i den forbindelsen blir det ikke noe mindre snakk om vekt på sykkel.

Men hvor viktig er dette ved valg av en sykkel til 30 - 40.000 kroner?

Man får Diamant og Nakamura sykler som veier 7,7 kg og mindre, men jeg synes allikevel jeg ser forbausende få av disse syklene ute i terrenget eller på veien.

Jeg sykler selv på en sykkel som veier ca 10,5 kg men leser om ryttere som har rittklare sykler rett over 6 kg...

Hva skal en legge vekt på ved kjøp av sykkel?

Rune

Re: Sykkelvekt [Re: mosjonisten] #1005789 16/08/2010 06:54
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Vekten på sykkelen blir ikke mindre viktig selv om du betaler 30-40.000 ville jeg sagt. Men mitt inntrykk er at pris, utstyr og vekt gjerne henger sammen.

Uavhengig av merke på ramme.

Dyre deler veier ofte minst, men er ikke alltid det som tåler mest. Om du ønsker en problemfri sykkel er ikke nødvendigvis komponenter fra øverste hylle det beste for deg - men om du skal ha en lett sykkel må du regne med å betale for det.

Det som jeg synes er interessant er hvilken leverandør du kan få det beste utstyret og den laveste (funksjonelle) vekten av, og samtidig en geometri som passer for deg.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Sykkelvekt [Re: Subs] #1005886 16/08/2010 08:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Uansett så bør man ikke kjøpe sykkel uka før Birken...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkelvekt [Re: Subs] #1005908 16/08/2010 08:48
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Subs

Det som jeg synes er interessant er hvilken leverandør du kan få det beste utstyret og den laveste (funksjonelle) vekten av, og samtidig en geometri som passer for deg.

Der sier du noe interessant. Hvordan vet man om geometrien stemmer når de fleste syklene med ca riktig rammestørrelse er gode å sitte på/prøve korte turer med?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sykkelvekt [Re: RazeFaze] #1005909 16/08/2010 08:49
M
mosjonisten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Nei, det er jeg enig i. Det blir ikke noe sykkel før etter Birken, om det blir noe ny sykkel da...

Jeg er sånn sett ikke ute etter en sykkel med for tunge og solide deler der det finnes alternativer som er vesentlig lettere og som gjør sakene like bra.

Men hva med egenskaper som demping i ramma kontra en stokk stiv karbon ramme? bør man vurdere dette opp mot vekt feks?

Rune

Re: Sykkelvekt [Re: RazeFaze] #1005910 16/08/2010 08:49
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Kupper tråden. Hvor mye har slanking av rytter å si i forhold til slanking av sykkel. Man skulle tro at en kilo ryttervekt spart, tilsvarte en kilo sykkelvekt, men slik er det nå ikke.

Noen som kan forklare litt omkring dette?

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Sykkelvekt [Re: voldemort] #1005916 16/08/2010 08:56
M
mosjonisten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Ja, dette er interessant.

Noen sier en kilo på sykkel tilsvarer 3 kilo på rytteren. Men hvordan dette regnes vet ikke jeg.

Noe annet er også hvordan vekten på sykkelen er fordelt. Har en sykkel noe tyngre ramme men lette hjul vil jeg tro dette er viktigere enn en lett ramme og tyngre hjul.

Noen med gode svar på hva som er viktig og en god forklaring på vekt sykkel/rytter?

Rune

Re: Sykkelvekt [Re: mosjonisten] #1005931 16/08/2010 09:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvor vekten er plassert har kun akademisk og teoretisk betydning. Når det gjelder å komme seg fort opp en bakke så er 1 kilo 1 kilo uansett hvor den sitter.

Når det gjelder sykkelen kjøreegenskaper så vil disse kunne påvirkes av vektfordeling. En sykkel med tunge hjul vil føles stabil og treig, mens en sykkel med veldig lette hjul vil føles kvikk og nervøs.

Å påstå at en kilo på sykkel tilsvarer tre på rytter blir ikke riktig på noe vis.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelvekt [Re: voldemort] #1005938 16/08/2010 09:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: voldemort
Man skulle tro at en kilo ryttervekt spart, tilsvarte en kilo sykkelvekt, men slik er det nå ikke.

Jo, sånn er det faktisk.

Noen kommer straks til å komme med "roterende vekt"-argumentet, og jada. Sykkelen er lettere å aksellerere med lette hjul, men hvor mange sekunder dette betyr på f.eks. Birken er vanskelig å si. Ikke SÅ mange, tror jeg.

Mye av forskjellen er nok psykisk, og det føles bedre å sitte på en lett sykkel.

Re: Sykkelvekt [Re: erijon] #1005976 16/08/2010 09:55
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: erijon
Sitat: Subs

Der sier du noe interessant. Hvordan vet man om geometrien stemmer når de fleste syklene med ca riktig rammestørrelse er gode å sitte på/prøve korte turer med?

Jeg har ikke noe godt universelt svar på det annet enn å trekke frem egne preferanser. Når jeg tester andres sykler kjenner jeg ganske lett hvordan de skiller seg fra mine egne, og i en kjøpssituasjon kunne jeg jo tatt med meg en sykkel jeg var fornøyd med for å sammenligne.
Ellers så ser jeg på vinklene i rammen i forhold til mitt bruk. Her kan man lese seg frem til mange av de tiltenkte egenskapene til sykkelen.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Sykkelvekt [Re: Subs] #1006032 16/08/2010 10:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Et argument i en lignende tråd var at O2-opptak automatisk økte med økende kroppsvekt. Ikke nok til å kompensere for vektøkningen, men det reduserte ulempen. Jeg vet ikke om det stemmer.

Gitt et bestemt ytelsesnivå på rytter er det null forskjell på ett kilo bly på sykkelen og en kilo bilring rundt magen. Og det har uansett nada å si hvor vekt som ikke er kroppsvekt er plassert (man kan argumentere for litt bedre demping på kroppsbåren vekt enn sykkelbåren vekt, men jeg ville uansett styrt etter hva jeg føler best...).

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykkelvekt [Re: oyvin] #1029475 15/09/2010 13:12
N
Nejo Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg skulle likt å se argumentet med at O2-opptak automatisk øker med økende kroppsvekt..

Den viktigste faktoren for O2-opptak er hjertets evne til å pumpe blod rundt i kretsløpet. Jeg kan derfor ikke forstå at en gitt person får høyere reelt opptak per min ved å legge på seg..

Moderator  support