Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NAS og mediespiller

NAS og mediespiller #1004707 14/08/2010 02:49
gare Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg er ørlite i tenkeboksen hva angår NAS og mediespiller. Ikke minst for å kunne lagre alle barnefilmene før DVD`ene går åt skogen ... Siden min kilde i Altibox mumler om at det nok vil gå et snaut år, kanskje mer, før de er klare til å tilby denne funksjonen i sin sentral(jada, han påstår hardnakket at det kommer)så lurer jeg på om jeg ikke klarer å vente på dette.

Så er problemet, hva slags mediespiller skal jeg velge?(det blir ikke PS3), hva slags NAS skal jeg se på? Feller man kan gå i? Ting man bør unngå?

Ja, og det skal virke på en tjukkskjerm.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: NAS og mediespiller [Re: gare] #1004782 14/08/2010 09:51
tron Offline
Besatt
Besatt
Du har ikke vurdert å sette en liten PC under tv-en i stedet? Mye enklere å feilsøke, mye mer stabilt, problemfritt mtp formatstøtte, utbyggbart og ikke nødvendigvis noe dyrere.

Re: NAS og mediespiller [Re: tron] #1006269 16/08/2010 14:15
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sybio'n min dekker 99% av filene.
Disse 1% virker bare hos mplayer. Jeg ser fremdeles etter en løsning, men det er satt på vent pga ustabil internett.

Den som ikke kjører software hos en ARM prossessor
går glipp av mye! ICON_COOL

En mulighet er å droppe NAS og gå for innebygd HDD i mediespiller.

Jeg har skrevet mye om Sybio her. Sluttord: storfornøyd. Den kan du kikke på? ICON_SMILE

Selvsagt har den en viss brukerterskel, (hør med EgilS, jeg vet ikke om han ble fornøyd da...) , men i mitt tilfelle var detmest med å være tålmodig, det var litt surrete å konfigere for nettverk og bli kjent med den. Den fryser i ny og ne (!), men generellt sett er jeg superfornøyd, jeg bruker den mye, og den er lett å navigere - noe som kunne være nyttig for å unger å bruke. Nå vet jeg ikke aldergrensa for å kunne beherske slik grensesnitt, men det er akkurat som en DVDspiller.
(den er da tregere å starte opp dvd/iso/VIDEO_TS enn en DVDspiller... 3-4 sekunder?)

Selv vurderer jeg faktiskt NAS for å kunne samle opp alle mine datafiler i et sted. Jeg blir smågal av å ha diverse filer spredt omkring i mine PC'er.

/flaks at jeg MÅTTE på bilblioteket idag!

Re: NAS og mediespiller [Re: gare] #1006531 16/08/2010 19:25
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Dinside skryter i hvert fall av AC Ryan http://www.dinside.no/844995/ac-ryan-playonhd-mini, de har endel ok tester av denne typen produkter. Ellers er vel avforum et bra sted å spørre. Jeg har inntrykk av at WD Live er et annet populært alternativ.

NAS, hvor mye lagringplass trenger du? Skal du bruke den til backup av data fra forskjellig pc'er, mediefiler osv kan det være greit å kjøpe en med plass til minimum to harddisker slik at du kan kjøre speiling på disse, eventuelt plass til fire og sette de opp med raid.
Har du tenkt å streame film fra NAS-boksen til mediespilleren må vel NAS-boksen støtte uPnP/DLNA?

Jeg kjøpte en QNAP TS-219P i vinter og er godt fornøyd med den. Lett å sette opp med brukerkontoer, backup fra forskjellige PCer, streaming av film til pc, nedlasting av torrents, speiling av disker osv.

Vær oppmerksom på at de fleste produsentene av slik bokser støtter et begrenset utvalg harddisker, så sjekk supportlista før du bestiller harddiskene...

Har du mulighet til det vil jeg også anbefale å ha 1Gb nettverksforbindelse helt frem til mediespilleren.

Gi noe som varer, gi fan
Re: NAS og mediespiller [Re: KjellMa] #1006550 16/08/2010 19:35
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KjellMa
Har du tenkt å streame film fra NAS-boksen til mediespilleren må vel NAS-boksen støtte uPnP/DLNA?

Ser at noen TV'er støtter DLNA også. Betyr det at man kan spille filer fra en DLNA-NAS på TV'en uten noe ekstra dilldall?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: NAS og mediespiller [Re: oivindg] #1006553 16/08/2010 19:40
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: oivindg

Ser at noen TV'er støtter DLNA også. Betyr det at man kan spille filer fra en DLNA-NAS på TV'en uten noe ekstra dilldall?

Øivind

Det er meningen ja.

F

Re: NAS og mediespiller [Re: Frode M] #1006581 16/08/2010 19:57
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FMI
Det er meningen ja.

Kult! Jeg har nettopp kjøpt en Netgear ReadyNAS Duo, og der dukket det opp et valg for å aktivere DLNA.

Mangler bare ny TV. ICON_SMILE

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: NAS og mediespiller [Re: Frode M] #1007171 17/08/2010 12:30
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FMI
Sitat: oivindg

Øivind

Det er meningen ja.

F

Betyr det at det også er innebygget et noenlunde fornuftig brukergrensesnitt i tv'en så jeg kan browse filene som er på harddisken, kikke på bilder osv.?

Øivind

Re: NAS og mediespiller [Re: oivindg] #1007445 17/08/2010 19:25
Slimjim Offline
Entusiast
Entusiast
Hei. Holder det ikke bare med en DVD spiller med usb. Kjøpte SAMSUNG BD-C5500 Blu-ray spiller Hos hifi klubben. Blu-Ray/dvd Trådløs nettverkstilslutning krever separat adapter. Droppet adapter da jeg bare kobler til harddisken i usb. 1439kr

Jim

What good is a phone call ... if you're unable to speak

Moderator  support