Ingen av de. Selve gromstien er ikke avmerket på kartet, men den tar fra stien midt i kartet like etter at man passert myra hvor det står Båhushøgda. Se etter en liten sti som går skarpt til høyre, mens stien kommer inn på et svaberg etter at myrpartiet er passert.
Re: Nedkjøring fra Fagervann - trenger anbefaling
[Re: runermm]
#100471114/08/201005:50
Ingen av de. Selve gromstien er ikke avmerket på kartet, men den tar fra stien midt i kartet like etter at man passert myra hvor det står Båhushøgda. Se etter en liten sti som går skarpt til høyre, mens stien kommer inn på et svaberg etter at myrpartiet er passert.
Nå er det en stund siden jeg har syklet denne stien men slik jeg husker det så går den skarpt ned til høyre der stien tar en venstresving. stemmer det?
Det stemmer, Terje. Hvis du kommer fra vannet, så hold skarpt utkikk til høyre etter myrpartiet. Hvis det begynner å gå alvorlig nedover bør du snarest bremse å gå opp igjen.
[Re: runermm]
#100511914/08/201023:35
Ja, det er det. On location: der den breie stien begynner å bikke nedover går godstien smalt ut til høyre. "Den hemmelige" transporten er den som kommer in på rødstreken vestfra cirka på midten. Da tar man altså brei godsti fra Kamphaug først fram til man kommer fram til stien på kartet her som går rett mot Fagervann. Den stien blir forøvrig mer og mer gjenngrodd og ender etterhvert opp som en ubrukelig myrsti. "Den hemmlige" er en alternativ vei til herligheta, men det blir mye skubbing oppover, så noe endelig løsning synes jeg ikke den er. Å komme seg opp til Fagervann blir litt pest eller kolera uansett.
[Re: Altabjorn]
#100829118/08/201019:53
Den brå svingen til høyre er etter en bakke med litt stein, såvidt jeg husker. Det er lagt opp noen steiner i en (knøtt)liten varde der stien tar av, men den er ikke lett å se likevel.
Redigert av Christian; 18/08/201020:00. Rediger grunn: Oppdatert med kart nuh.
Jeg er ganske keen på å starte med Rondanestien forbi Nordseter (bommen ved Hammeren), fortsette opp mot Skjærsjøen og videre opp mot Kamphaug og Fagervann, og bestevalget ned fra Fagervann til Petersborg. Rondanestien ved Nordseter har jeg bare sett fra bil innover i marka, området rundt Kamphaug har jeg syklet mange ganger, men nedkjøringen fra Fagervann har jeg bare spasert.
Aner jeg en lørdagstur, Subs?
H
NOTS
[Re: HaraldW]
#100856219/08/201008:22
Christian sier noe viktig - for best nedkjøring er det 2 - to - avkjøringer til høyre. Helt på toppen (altså starten på stien) og neste cirka halveis. Siste er 90 grader, akkurat som Christian beskriver etter en bratt steinete ur.
God tur!
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
[Re: daktari]
#101818531/08/201011:41
Heisann! tenkte å sykle denne ruta (som loggen til Christian) og lurer på hva som er enklest transport? om jeg har forstått trafikanten rett går bussen en stor sløyfe før den kommer til maridalen skole, så er vel Velhuset som er busstasjonen å gå av på? i såfall er det bare å sykle rett fram i blindgata (Gamle Maridalsvei) til man ender opp på en sti?
Magne
[Re: MLH]
#103226319/09/201016:50
Jeg er ikke superkjent i området, men det er lett å finne stien vi startet på. Den går rett inn i skauen på andre siden av veien der Maridalen skole ligger. Du ser blåmerkene på trærne med en gang du er noen meter inn.
Edit: Ellers så er denne turen kort (4-5 km totat) så om du vil ha mer ut av turen så går du for sykling hele veien opp ;-)