Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvilke reperasjoner burde man kunne selv?

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Arne_And] #1004078 13/08/2010 09:01
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
Skal du ha Rolls-Royce verktøy anbefaler jeg dette settet fra Hazet. Har de viktigste størrelsene for skruing på sykkel. 8 og 10mm kan kjøpes løst. Dyrt verktøy, men det burde vare hele livet.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: ] #1004101 13/08/2010 09:18
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: anonymous13

Har noen her noen gang ødelagt en ramme ved å presse inn styrelager, eller har sett noen som har gjort det?

Jeg har sett det gjort, MED skikkelig styrelagerpresse. Superlettvektsramme og litt for mye "elbow grease" på pressa ga stygge begynnende strekkmerker i stålet begge ender av styrerøret.

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: baronKanon] #1004106 13/08/2010 09:23
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Sitat: baronKanon
Sitat: BeefCake
Noen som har tips til ett komplett (og helst billig) mekkesett? Trenger også utstyr for å lufte Juicy 5 bremser og noen vanlige shimano bremser, dette kan vel sikkert ikke gjøres med samme utstyr?

Dette er i hvert fall komplett... ICON_WINK
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=6&item=MK%2D195
Sitat: Corratec
Styrelagerbytte er jo tildels risikabelt, spesielt om man har en dyrere ramme, og jeg ville ikke gjort det selv uten rett verktøy for å få ut det gamle og styrelagerpresse for å få i det nye.

Med tålmodighet og forsiktig hånd gikk det brillefint på min Yeti med Chris King. Lånte sjonkare av oyvindg (nå selges en billig variant på superstar), kjøpte gjengestang, skiver og muttere på Biltema, og BÆNG, det gikk, gitt. Trikset er å ta kun én kopp om gangen. Man skal forresten ikke bruke vanlig styrelagerpresse på CK, da man risikerer å ødelegge lageret ICON_WINK
Når det er sagt er jeg ikke moden for åpning av FOX-gaffelen min ennå. Det overlater jeg til proffene....

Nå må du gi deg. Det er jo såre enkelt! Jarand fra Cyklon hadde kurs på Utflukt i fjor med mantraet: dette er ikke vanskelig, og alle kan gjøre det selv! Intern demperservice med bytting av interne pakninger krever nok en trent hånd, men vanlig bytting av olje og skrapepakninger (dust wipers på nynorsk) er ikke vrient, heller derimot ICON_SMILE

Og de som er redde for å lufte bremser: Følg bruksanvisningen, og du får det til!

Har pressa i CK styrelager 3 ganger med lånt styrelagerpresse. Men siden koppene på pressa måtte snus kunne jeg like gjerne brukt en hjemmelaget gjengstang-presse sa jeg selv måtte stå for sentreringen.
Det jeg egentlig ville frem til var at jeg ikke ville prøvd å få et (dyrt) styrelager i en (dyr) ramme ved å banke det inn.

Da skal jeg kjøpe olje og simmeringer til FOX-en og bytte dette selv! thinking

Bremselufting er jo som regel grei skuring.
Men pass på å ikke søl bremsevæske. Det tar lakk og får man det på klossene kan man i de aller fleste tilfeller bare kaste dem.
Knøvla en del første gangen på Formula-bremsene, men det var mest pga noe utette sprøyter som fulgte med i det universale luftesettet.
Har lufta gamle 4-stempla Hope-kalipere uten luftesett. Så lenge det er åpent reservoar og man ikke har det travelt funker det også.

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: ] #1004114 13/08/2010 09:27
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Sitat: anonymous13
Styrelagerbytte er jo tildels risikabelt, spesielt om man har en dyrere ramme, og jeg ville ikke gjort det selv uten rett verktøy for å få ut det gamle og styrelagerpresse for å få i det nye.

På hvilken måte er det risikabelt hvis en på øyemål passer på å ikke presse inn lageret skjevt?

Har noen her noen gang ødelagt en ramme ved å presse inn styrelager, eller har sett noen som har gjort det?

Lurer på om dette er en liten "koks-i-støvlene-i-tilfelle-man-møter-på-en-grevling"-myte: Han noen her blitt bitt av en grevling eller har sett noen som har blitt bitt av en grevling?

Har aldri sett grevlinger i taket heller, men ikke dermed sagt at det ikke forekommer.
Rammeknusing ved styrelagerpressing er nok ikke dagligdags, men når noe med press-fit skal inn i et tynnvegga rør er det alltid en viss fare for at det KAN skjære seg.
Begynner man da med hammer og grusmekk bedriver man i mange tilfeller ekstremsport.

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: RobinB] #1004148 13/08/2010 10:13
Arne_And Offline
More than words
More than words
Men pass på å ikke søl bremsevæske. Det tar lakk og får man det på klossene kan man i de aller fleste tilfeller bare kaste dem.

Heldigsvis kan DOT enkelt vaskes bort fra ramma og kalipper med vann. Klossene derimot...

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Arne_And] #1019824 02/09/2010 07:12
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan nå:
-smøre kjedet ICON_SMILE
-bytte dekk/ slanger og få nesten helt rett lufttrykk!
-skifte sete
-skifte bremseklosser. Det lærte jeg av Rune Høydahl igår, kjekk fyr det ICON_WINK Jeg ser tydligvis ikke når en bremsekloss trenger å skiftes, for mannen min sa forsiktig at dette settet (om de gamle) kan vi ta vare på ICON_WINK

Nå er det vel rett før jeg er utlært tenker jeg ICON_TONGUE

Wish it * dream it * do it
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1019880 02/09/2010 07:56
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Er det forresten vanlig at venstre og høyre kloss er forskjellig slitt?

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1019883 02/09/2010 08:01
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Ikke uvanlig, hvis bremsen er dårlig justert. Er det skive-, eller V-bremser?

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Neko] #1020041 02/09/2010 10:22
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Neko

Skivebrems.
Husker vi la en liten metallskive innimellom noe fordi bremsen tok borti når jeg hadde skifta dekk. Kan det ha vært en dum ting å gjøre kanskje?

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1020048 02/09/2010 10:28
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hårfin

Skivebrems.
Husker vi la en liten metallskive innimellom noe fordi bremsen tok borti når jeg hadde skifta dekk. Kan det ha vært en dum ting å gjøre kanskje?

Ett lurt triks når du sliter med at bremsen tar borti er å skru brmsen løs, så klemme inn bremsen og så stramme skruene igjen. Fungerer ikke så bra når klossene er helt nye, men etter en tur eller to så skal det fungere bra. Har hvertfall alltid gjort det for meg.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: BeefCake] #1020054 02/09/2010 10:33
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev

Skivebrems.

Ett lurt triks når du sliter med at bremsen tar borti er å skru brmsen løs, så klemme inn bremsen og så stramme skruene igjen. Fungerer ikke så bra når klossene er helt nye, men etter en tur eller to så skal det fungere bra. Har hvertfall alltid gjort det for meg.

Skru løs hele bremsen mener du? Ikke bare klossene? Løsne, eller ta helt av? Fungerer best m teskje her ICON_LAUGH

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1020472 02/09/2010 19:06
M
Mathias L Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg har avid code 5 bremser med 203 mm skiver (uten at det sikkert er av betydning) som piper noe helt sinnsykt. Hva kan gjøre med det?

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1021147 03/09/2010 12:40
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Altså for å forklare enkelt (er ikke så dreven på alle navnene på de mindre delene selv), men den klossen som sitter over skiven (som bremseklossene er inne i) kan man stille possisjon på. Om du søker på nettet etter den bremsetypen du har så finner du vel kanskje noen forklaringer eller videoer, men kort forklart så skrur du bare løs skruene som gjør at du kan stille på den. Når den er såpass løs at du kan bevegen den trykker du bare inn bremsen så den klemmer over skiven (da skal bremsen i teorien bli helt riktig stilt i forhold til skiven), før du strammer skruene igjen. Dette skal være en enkel måte å stille skivebremsene riktig slik at de tar likt, bare forklart på en veldig klønete måte ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: BeefCake] #1021358 03/09/2010 17:23
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Altså for å forklare enkelt (er ikke så dreven på alle navnene på de mindre delene selv), men den klossen som sitter over skiven (som bremseklossene er inne i) kan man stille possisjon på. Om du søker på nettet etter den bremsetypen du har så finner du vel kanskje noen forklaringer eller videoer, men kort forklart så skrur du bare løs skruene som gjør at du kan stille på den. Når den er såpass løs at du kan bevegen den trykker du bare inn bremsen så den klemmer over skiven (da skal bremsen i teorien bli helt riktig stilt i forhold til skiven), før du strammer skruene igjen. Dette skal være en enkel måte å stille skivebremsene riktig slik at de tar likt, bare forklart på en veldig klønete måte ICON_SMILE

Syns det veldig forståelig jeg ICON_SMILE Takk for at du tok deg tid ICON_SMILE

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1021845 04/09/2010 17:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Video! ICON_LAUGH

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Elgvenn2] #1021875 04/09/2010 18:23
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Det må jo være akkurat det BeefCake forklarte! Det var i alle fall slik jeg forstod det ICON_SMILE Godt å få det bekrefta ICON_WINK

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1021928 04/09/2010 19:35
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor finner man alle disse geniale videoene?
Må man kunne uttrykkene på engelsk for å søke dem opp i Youtube?

Re Sykkelklubb
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: NilsRegin] #1022255 05/09/2010 16:11
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: NilsRegin
Hvor finner man alle disse geniale videoene?
Må man kunne uttrykkene på engelsk for å søke dem opp i Youtube?

Jeg er ikke akkurat mester på sånt, men på Team United Bakeries sin side ligger det noen videoer så jeg. Det hjalp i alle fall meg når jeg trengte det ICON_SMILE

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1162136 01/05/2011 17:50
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan nå:
-smøre kjedet ICON_SMILE
-bytte dekk/ slanger og få nesten helt rett lufttrykk!
-skifte sete
-skifte bremseklosser. Det lærte jeg av Rune Høydahl igår, kjekk fyr det ICON_WINK Jeg ser tydligvis ikke når en bremsekloss trenger å skiftes, for mannen min sa forsiktig at dette settet (om de gamle) kan vi ta vare på ICON_WINK

Nå er det vel rett før jeg er utlært tenker jeg ICON_TONGUE

Jeg har utvida repertoaret mitt idag! Etter 200 meter på sykkel på fredag sa det stopp. Av en eller annen grunn hadde låseskruen som holder kassetten bak skrudd seg opp, hvilket resulterte i at det ble veldig skranglete og løst bak der. I dag har jeg demontert hele kassetten, rengjort (helt greit å sitte med henda i white spirit når man sitter i sola faktisk...)og montert på sykkelen igjen. Mangler bare at naboen (med kjedepisk) blir ledig for å stramme passe.

En annen ting jeg har lært:

Vedlegg Barnebursdag Gabriel 6 år 023.JPGBarnebursdag Gabriel 6 år 027.JPG
Redigert av hårfin; 01/05/2011 17:55. Rediger grunn: Bildestørrelse og kvalitet

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: hårfin] #1162158 01/05/2011 18:23
Mr Pink Offline
Avhengig
Avhengig

Mangler bare at naboen (med kjedepisk) blir ledig for å stramme passe.

Du trenger ikke kjedepisk for å montere kassetten. Kjedepisken trengs bare for å skru den av.

Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Arne_And] #1162233 01/05/2011 20:03
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And

Det "settet" består av oljeflaska du ser på bildet, en kort bit slange og en liten plastpose. Slangen passer til luftenippelen på kaliperen (og så stikker du andre enden av slangen ned i plastposen for å fange opp oljen som går igjennom). Skru av lokket på oljereservoaret og fyll på mer olje der......

Det funker forsåvidt. Kjøper nok "lyx" varianten hvis jeg er i bestillingsmodus neste gang det skal luftes ;-)

Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv? [Re: Mr Pink] #1162236 01/05/2011 20:06
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Åja... Men jeg tar nok en tur bort likevel ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support