|
|
Hvilke reperasjoner burde man kunne selv?
|
Hvilke reperasjoner burde man kunne selv?
12/08/2010 08:38
|
dr dunkel9HHrRV
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk det spørsmålet av en kompis som sykler av og til,etter at han hadde sett hva jeg hadde av "sykkelverktøy". Jeg mener at det har litt med å gjøre med hvor mye man benytter seg av sykler.Når det gjelder terrengsykler,ja da burde man kunne en god del(bytte krank,kjede,kassett,justering av gir og bremser,etc).
Hva mener folket?
|
|
|
Re: Hvilke reperasjoner burde man kunne selv?
[Re: dr dunkel9HHrRV]
12/08/2010 08:40
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Mitt mål er ihvertfall ALT etterhvert.. 
|
|
|
[Re: Andrehua]
12/08/2010 08:44
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøpte meg en slik for noen dager siden: Bottom Bracket Tool . Med den prisen som ett lokalt verksted ville tatt for å bytte kranklager,ja da er den spart inn allerede(  ).. Mekking er gøy!
|
|
|
[Re: SimonS]
12/08/2010 08:58
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Alt utenom service på dempere og lufting av bremser bør man kunne. Men man skulle selfølgelig ha lært seg dette også.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: kid]
12/08/2010 09:48
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Man bør som et minimum klare å gjøre det meste som gjøres vha unbrako, skiftnøkkel og tradisjonelle skrujernstørelser. Alt etter det er ikke nødvendig, men øker kredibiliteten.
Trønder osv
|
|
|
[Re: kid]
12/08/2010 10:31
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Alt utenom service på dempere og lufting av bremser bør man kunne. Men man skulle selfølgelig ha lært seg dette også. Og retting av hjul.
|
|
|
[Re: Espen J]
12/08/2010 10:35
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har som mål å gjøre det aller meste selv. I tillegg til å spare litt penger syns jeg det gir god innsikt i hvordan komponentene fungerer.
Nå til dags finnes det jo utførlige oppskrifter på det meste på YouTube, så det er ikke så vanskelig å se hvordan ting skal gjøres heller.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: torsteinvh]
12/08/2010 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg reperarer stort sett alt selv untatt bytte av styrelager. Jeg mener det er minimum slik at man slipper å bruke penger og tid på sykkelverksteder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/08/2010 10:49
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har konkludert med at det ikke vil være verdt innsatsen å lære seg å bygge skikkelige hjul, når den tjenesten kan kjøpes relativt rimelig hos guruene. Har heller ikke kjøpt styrelagerpresse, siden skifte av styrelager tilhører sjeldenhetene. Ellers er det greit å kunne ta seg av ting selv.
|
|
|
[Re: GeirK]
12/08/2010 10:50
|
perbl
More than words
|
More than words
En annen ting er jo også det at mange virker å være både slurvete og unøyaktige (nå snakker jeg ikke generelt, er jo flere svært flinke verksteder her i Trondheim), men det er ikke rent få ganger jeg har bistått i å diagnosere utslitt drivverk, etterjustert gir osv på sykler som har kommet rett fra LBS hos folk rundt omkring.
Om man kan å gjøre ting sjøl, kan man ta seg tid og nøyaktighet til å få ting akkurat så bra man vil ha det. Selv føler jeg at jeg har kontroll på det meste bortsett fra det som har med dempere å gjøre, selv om jeg ofte må bruke litt tid på å få ting som bremser til å funke optimalt.
EDIT: Og hjul, det er et mystisk og legendarisk domene for meg, der jeg kun har hørt legendene om guruene som sitter rundt i det ganske land som kan lage superstive hjul av de letteste komponenter.
Per B.
|
|
|
[Re: JonAre]
12/08/2010 10:51
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg holder meg unna demperservice, i alle fall til garantitiden har utløpt. Hjulbygging betaler jeg for. Det meste av det andre tar jeg selv.
|
|
|
[Re: Arne_And]
12/08/2010 10:56
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Den vanligste formen for dempegaffelservice er bytting av smøreoljen, og dette er en veldig enkel, om potensielt sølete, affære. Få av ytterbeina, få ut den gamle oljen, fyll på ny. Ikke noe å være redd for.
|
|
|
12/08/2010 11:03
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Har sett på demperservice videoer på youtube, og det ser absolutt ikke ut som noen heksekunst - men jeg har fortsatt ikke prøvd selv.
Hvorfor frykter folket dette så mye, og burde ikke lufting av bremser også være noe man bør klare selv (ikke at jeg har prøvd dette heller...).
Dette med kranken er jeg dog litt redd for, siden det at det bryter warrantien. Er dette noe de kan finne ut av? Samme med demper, om du tar en service på den selv og du senere får problemer med demperen, vil de da vite at du har gjort service på den selv?
Noen som har tips til ett komplett (og helst billig) mekkesett? Trenger også utstyr for å lufte Juicy 5 bremser og noen vanlige shimano bremser, dette kan vel sikkert ikke gjøres med samme utstyr?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
12/08/2010 11:06
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Den vanligste formen for dempegaffelservice er bytting av smøreoljen, og dette er en veldig enkel, om potensielt sølete, affære. Få av ytterbeina, få ut den gamle oljen, fyll på ny. Ikke noe å være redd for. Bør man ikke bytte pakninger samtidig? Ikke at det trenger å være noen heksekunst. Problemet mitt er en tendens til litt for brutal tilstramming av skruer, og mtp. små skruer for montering av gaffelen så er jeg litt skeptisk.
|
|
|
[Re: Arne_And]
12/08/2010 11:16
|
PetterR
Entusiast
|
Entusiast
Jeg startet sesongen med målsetning om at jeg skulle fikse sykkelen etter gjørmebirken 2009 selv (er grus-mosjonist, sykler Enern og Birken, totalt ca 200 mil i løpet av sesongen);
- skifte av girwire; gjør det selv uten ekstra verktøy - skifte av bremseklosser; ble litt knot men gikk greit uten ekstra verktøy, gjør det enkelt selv neste gang (lessons learnt). - skifte kuler i bakhjulslager; gikk også greit, kuler og grease var billig, trengte ikke ekstra verktøy. Men har fått en ulyd nå så er ikke helt sikker lengre... - skifte kjede; kjøpte en litt ordentlig kjedekutter (ca 200 kr), så gikk det VELDIG greit. Kjekt å ha en slik når man uansett skal ha 3.5 kg i sekken på Birken... - skifte kassett bak; krevde kjedepisk og eget verktøy for å løsne kassett. Fikk kostnadsfri hjelp i butikk ved kjøp av kassett. Verktøy er ikke kjøpt... - skifte tannhjul foran; krevde eget verktøy som kostet endel (?), så leverte det inn for fiksing. - kranklager; sykkel på verksted nå, krever samme verktøy som over...
Med andre ord; har selv kommet fram til at jeg, med mitt bruk, ikke trenger kjøpe krankverktøy, kjedepisk eller sånn "kassett-løsner", men en skikkelig kjedekutter kommer godt med. Hjul- og demperjustering tar jeg ikke sjansen på å begynne med selv.
Redigert av PetterR; 12/08/2010 11:18.
Mosjonist!
|
|
|
[Re: ]
12/08/2010 11:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er dette potensiell risikoadferd med tanke på ramma, eller er det toleransene ifbm lagerholdbarhet som gjør dette til en spesialverktøyjobb?
Installasjon av styrelager i en ramme til 15-20K med McGuyver-løsninger er ikke noe jeg har tenkt å forsøke på selv om det antakelig går bra. Jeg har hatt behov for å gjøre dette fem ganger i løpet av de siste 11 årene, og har enten betalt noen hundrelapper eller fått det forhandlet inn i prisen for ramma.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: PetterR]
12/08/2010 13:27
|
arni@stinky
Entusiast
|
Entusiast
- skifte tannhjul foran; krevde eget verktøy som kostet endel (?), så leverte det inn for fiksing. Koster ikke stort mer enn en femtilapp. Og du trenger kun enn 5mm unbrako. Så det er enkelt å fikse selv.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
|
|
|
[Re: PetterR]
12/08/2010 14:32
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
- skifte kassett bak; krevde kjedepisk og eget verktøy for å løsne kassett. Fikk kostnadsfri hjelp i butikk ved kjøp av kassett. Verktøy er ikke kjøpt...
Kjedepisk og kassettavdrager inngår i billig sykkelverktøysett fra Biltema, funker fint og koster lite, og enkelt å gjøre dette selv.
|
|
|
[Re: arni@stinky]
12/08/2010 14:46
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Interessen for sykling har vokst parallelt med interessen for sykkel, og med et ønske om å bygge selv har også kunskapen vokst. I tillegg bor jeg et stykke unna kvalifisert hjelp, så da må man jo klare seg. Det er lett å finne hjelp her og på youtube, og det koster sjelden noe å prøve og feile. Styrelager har jeg også skiftet, men som GeirK sier, det kan være verdt å få hjelp, det er jo tross alt en prosedyre som krever rappe slag mot styrerøret med hammer. Sveising og lakkering overlater jeg til kyndige. Har etterhvert funnet glede med skikkelig verktøy, så nå byttes gradvis billige biltema verktøy ut med Parktool. Hadde jeg visst dette for noen år siden hadde jeg kanskje gått rett for denne løsningen. Med dette alternativet vinner du. Og når du har brukt alle verktøyene dør du.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: Andrehua]
12/08/2010 19:26
|
olask
Entusiast
|
Entusiast
Mitt mål er ihvertfall ALT etterhvert.. +1
|
|
|
[Re: olask]
12/08/2010 22:56
|
Olen
Entusiast
|
Entusiast
Et av de viktigste verktøyene i sykkelmekking er terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: dr dunkel9HHrRV]
12/08/2010 23:52
|
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man vil prøve å mekke litt selv er Biltema en grei plass å kjøpe noe verktøy. Bytting av kjede og kasett bør man mestre selv Der burde det holde lenge med kjedepisk og kasettavdrager fra Biltema, hvis man ikke er voldsomt opphengt i verktøy. Har man da en kjedekutter i tillegg er man berget. Jeg bruker alltid kjedekutteren som er på Topeak multiverkøyet mitt, og det er bra nok til de gangene jeg skal dele et kjede. Justering av gir og bremser burde man også mestre mener jeg. Her trenger man ikke noe spesielt verktøy utover unbrako og skrujern, selv om et mekkestativ letter jobben betraktelig. Men så kjedelig det er å måtte vente på at en mekaniker skal få tid til å gjøre noe du selv kan gjøre på 10 minutter bare du har vært tålmodig og tatt deg tid til å lære det selv. Skal man prøve seg på hjulretting ville jeg kjøpt skikkelige eikenøkler først som sist. Denne varianten fra Park Tools er veldig mye finere i bruk enn den universale typen, og sjansen for å glippe på nippelen er lik null. Styrelagerbytte er jo tildels risikabelt, spesielt om man har en dyrere ramme, og jeg ville ikke gjort det selv uten rett verktøy for å få ut det gamle og styrelagerpresse for å få i det nye. Har byttet olje og simmeringer på et par gafler, og hvis man finner produsentens beskrivelse av denne operasjonen på nett og ellers ikke har alt for mange tommeltotter er det helt grei jobb. Er antallet fingre noen lunde korrekt og man følger beskrivelsene, unngår bryting, slegging og bending og ikke roter bort deler underveis skal det en del til før man ødelegger. Skulle det vise seg at man ikke får det sammen får man tusle til mekanikeren å be pent om hjelp og heller gi seg selv noen poeng for at man prøvde. Jeg mener det er verdt innsatsen å lære seg mye av mekkingen selv, selv om man ikke trenger å gjøre alt. Det føles bra å ha lært noe nytt og å ha fikset noe som ikke virket helt, var utslitt eller feiljustert og som man hadde sett for seg krevde doktorgrad i mekanikk. Lærer man seg litt mekking er det også mye lettere å feilsøke og ofte kan man fikse en feil midt i skogen som kanskje ellers ville ført til at du trilla sykkelen hjem og så måtte vente i dagesvis for at en annen skulle fikse det for deg. Og det man lurer på fins det som regel svar på på nett  Når det er sagt er jeg ikke moden for åpning av FOX-gaffelen min ennå. Det overlater jeg til proffene....
|
|
|
[Re: RobinB]
13/08/2010 01:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som har tips til ett komplett (og helst billig) mekkesett? Trenger også utstyr for å lufte Juicy 5 bremser og noen vanlige shimano bremser, dette kan vel sikkert ikke gjøres med samme utstyr? Dette er i hvert fall komplett... http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=6&item=MK%2D195 Styrelagerbytte er jo tildels risikabelt, spesielt om man har en dyrere ramme, og jeg ville ikke gjort det selv uten rett verktøy for å få ut det gamle og styrelagerpresse for å få i det nye. Med tålmodighet og forsiktig hånd gikk det brillefint på min Yeti med Chris King. Lånte sjonkare av oyvindg (nå selges en billig variant på superstar), kjøpte gjengestang, skiver og muttere på Biltema, og BÆNG, det gikk, gitt. Trikset er å ta kun én kopp om gangen. Man skal forresten ikke bruke vanlig styrelagerpresse på CK, da man risikerer å ødelegge lageret  Når det er sagt er jeg ikke moden for åpning av FOX-gaffelen min ennå. Det overlater jeg til proffene.... Nå må du gi deg. Det er jo såre enkelt! Jarand fra Cyklon hadde kurs på Utflukt i fjor med mantraet: dette er ikke vanskelig, og alle kan gjøre det selv! Intern demperservice med bytting av interne pakninger krever nok en trent hånd, men vanlig bytting av olje og skrapepakninger (dust wipers på nynorsk) er ikke vrient, heller derimot  Og de som er redde for å lufte bremser: Følg bruksanvisningen, og du får det til!
Redigert av baronKanon; 13/08/2010 01:01. Rediger grunn: glemte lenke, gitt
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/08/2010 06:44
|
PetterR
Entusiast
|
Entusiast
arni og kao; takk for tips! Krankverktøy og kassettavdragerne jeg ble tilbudt på av de større sportsbutikkjedene var langt dyrere... Må nok innom Biltema, skjønner jeg. Urk...
Mosjonist!
|
|
|
13/08/2010 06:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Man skal forresten ikke bruke vanlig styrelagerpresse på CK, da man risikerer å ødelegge lageret  Joda, det skal man, men man må ha Chris Kings adaptere til pressa si. Koster vel et par hundrelapper fra Aspire Velotech. ...Ellers er poenget bare å presse på kanten av ringene, og ikke på kuleringene som sitter fast i koppene. Parks billigpresse burde gjøre samme jobben. Problemet med presser av denne typen er at de ikke styrer og sentrerer noe bedre enn gjengestang med svære skiver på.
|
|
|
[Re: Stein]
13/08/2010 07:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Man skal forresten ikke bruke vanlig styrelagerpresse på CK, da man risikerer å ødelegge lageret  Joda, det skal man, men man må ha Chris Kings adaptere til pressa si. Koster vel et par hundrelapper fra Aspire Velotech. ...Ellers er poenget bare å presse på kanten av ringene, og ikke på kuleringene som sitter fast i koppene. Parks billigpresse burde gjøre samme jobben. Problemet med presser av denne typen er at de ikke styrer og sentrerer noe bedre enn gjengestang med svære skiver på. Helt enig, måtte bare poengtere litt  Men med en og en kopp på vanlig presse, går dette strålende (og tunge rett i munnen, da). Nå har forresten Superstar Components lansert en del verktøy til hyggelig pris, så det skal bli spennende å se på kvaliteten. En ting jeg VIRKELIG anbefaler er å investere i et godt sett med sekskantnøkler og evt. Torx. Dårlig kvalitet her gjør at det er MYE lettere å runde av skruehoder.
|
|
|
13/08/2010 08:11
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Etter et par forsøksvise samtaler om demperteknologi med et par av byens mekanikere (det endte opp som monologer og forsøksvise tilsvar àla "ja, det er avanserte greier") kommer jeg aldri til å levere inn hverken gaffel eller bakdemper til service i butikk, kompetansen er for dårlig, og ventetida for lang, i forhold til hva en må betale. Olje og pakningsbytte er så lett at en kan gjøre det selv, og alt som er mer avansert (og en ikke finner en DIY-løsning på mtbr) er det bare til å kontakte importør/sørvissenter direkte om.
|
|
|
[Re: Ynot]
13/08/2010 08:13
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Heldigvis gjelder ikke det alle butikker. Vi er kanskje heldige i Trondheim?
|
|
|
13/08/2010 08:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
En ting jeg VIRKELIG anbefaler er å investere i et godt sett med sekskantnøkler og evt. Torx. Dårlig kvalitet her gjør at det er MYE lettere å runde av skruehoder. Noen anbefalinger? Jeg liker P-håndtak, men settet til Park Tool er litt i overkant dyrt. Pedros' har en litt mer spiselig pris.
Redigert av Arne_And; 13/08/2010 08:20.
|
|
|
|
|