Inntrykk = fornemmelse?
|
Inntrykk = fornemmelse?
12/08/2010 08:32
|
Nira
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg sitter og skriver videre på et anbefalingsbrev startet av en annen. Vedkommende har skrevet: "han har gjort et uslettelig inntrykk på oss og barna våre" Gubben og jeg har tygd på denne og kommet fram til at inntrykk blir for svakt. Ordboka sier: inn|trykk n1 (etter ty. Eindruck, etter lat. impressio) påvirkning, følelse, forestilling, fornemmelse nye i- strømmet på under reisen / være var for alle i- / naturi- / gi i- av å være flink / få, ha et visst i- av noe / gjøre et dypt i- på en / prøve å gjøre i- gjøre seg bemerket Inntrykk er vel noe man bare får overfladisk, ved korte møter. Men hva kalles det når man gjør seg opp en positiv oppfatning av noen over flere år? Hodet mitt virker visst ikke i dag...
|
|
|
Re: Inntrykk = fornemmelse?
[Re: Nira]
12/08/2010 08:47
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg synes "inntrykk" er passende. Et inntrykk er tross alt det "avtrykket" som etterlates når noe er blitt "trykket inn" på noe annet - et "uutslettelig inntrykk" er med andre ord et "evig stempelavtrykk" som vil bli husket.
Her kan man faktisk innvende at begrepet "uutslettelig inntrykk" kommer farlig nærme en (for) hyppig brukt klisjé. "Uutslettelig" blir et slags superlativ som man vanskelig kan overby og tømmer begrepet for mening. Jeg ville anbefale å finne et annet og passende adjektiv.
Et myntpregende avtrykk på gresk het forøvrig "karakter" i oldtiden. Det vil si i dette tilfellet en persons spesifikke egenskaper og trekk - som man sikkert også kan si mye positivt om i et anbefalingsbrev.
Martin
Redigert av M@rtin; 12/08/2010 15:23. Rediger grunn: ütlendingen rrrrettet på markante skrivefeil
|
|
|
[Re: Joar71]
12/08/2010 09:54
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men at personen har gjort et (uutslettelig) inntrykk sier vel strengt tatt ikke noe om inntrykket er positivt eller negativt? Det betyr vel bare at personen er en dere ikke kommer til å glemme så lett?
Kanskje det burde stå "uutslettelig positivt inntrykk", eller er jeg helt på jordet?
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
12/08/2010 10:26
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror "uutslettelig inntrykk" impliserer at det er noe positivt.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
12/08/2010 10:30
|
Nira
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, tror jeg også :-) Uansett levner resten av brevet ingen tvil om at vi anbefaler ham. Er det noen i Oslo som er på jakt etter en god barnehageassistent er det bare å rope ut! :-)
Tygger på formuleringen en stund til... Takk for at dere ga meg noe å tygge på, fortsett gjerne!
|
|
|
12/08/2010 10:55
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Hvis uttrykket eller setningen ikke har den ordlyden eller betydningen man ønsker seg er det kanskje ikke noe i veien for å utelate den?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
12/08/2010 12:49
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror "uutslettelig inntrykk" impliserer at det er noe positivt.
App app app, ikke si det. Jeg hadde en kvinnelig kollega en gang. Vi jobbet i et forholdsvis stort norsk oljeselskap sammen. Hun var forsåvidt flink i arbeidet sitt, men det er ikke det jeg husker henne best fra. På et av selskapets store og legendariske julebord fikk kollegaen i ren alkoholeufori det plutselig for seg at hun var Cher, Bett Midler eller en annen "vakker" og flink syngedame. Hun strenet i alle fall opp på scenen og dyttet vekk vokalisten i dansebandet som stod ved mikrofonen og tok over hele "showet". Vokalisten ble selvfølgelig arg og dyttet henne bort. Hun, min kollega, mistet ballansen og veltet det store juletreet utover scenegulv og forskrekkete dansende kolleger. Den scenen og det bildet hun skapte den desemberkvelden gjorde et uutslettelig inntrykk på meg.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
12/08/2010 13:16
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Det er slike opplevelser takkskarufaenmeg beskriver her, jeg får assosiasjoner til når jeg hører uttrykket "uutslettelig inntrykk". Altså at det er en slags omskrivning av at noen har driti på draget. Jeg ville ikke brukt det i et anbefalingsbrev.
|
|
|
[Re: Raindog]
12/08/2010 13:50
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Det er slike opplevelser takkskarufaenmeg beskriver her, jeg får assosiasjoner til når jeg hører uttrykket "uutslettelig inntrykk". Altså at det er en slags omskrivning av at noen har driti på draget. Jeg ville ikke brukt det i et anbefalingsbrev. Helt enig, uutslettelig inntrykk er hva jeg ville omtalt en person som for eksempel hadde lurt meg for penger, prøvd å stjele sykkelen eller gjort noe annet faenskap.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
13/08/2010 18:52
|
Nira
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg sendte brevet videre til en annen mor og håpet hun skulle komme opp med et perfekt alternativ, men dessverre. Problemet er at uttrykket egentlig uttrykker akkurat det vi har lyst til å si. Han har gitt oss et meget godt inntrykk av seg selv, og vi tror at både vi og ungene kommer til å huske ham (=uutslettelig). Men når jeg ser innvendingene her, både klisje og negativ assosiasjoner, blir mitt ønske om å finne et godt alternativ enda sterkere. Problemet er bare at jeg ikke finner noe godt synonym til inntrykk...
|
|
|
13/08/2010 19:00
|
Nira
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hmm, kan jeg skrive "minnes med glede og takknemlighet" eller blir det for begravelsesaktig?
|
|
|
13/08/2010 19:07
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Du sier det jo sjøl: Han har gitt oss et meget godt inntrykk av seg selv, og vi tror at både vi og ungene kommer til å huske ham Trenger ikke være så overhøytidelig, vel?
|
|
|
13/08/2010 19:12
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
hva med rett og slett bruke "varig inntrykk".
For min del blir ikke en "super-fantastisk kjempegod cola" bedre enn en "god cola".
|
|
|
[Re: esv]
13/08/2010 19:26
|
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
<navn> minne vil alltid leve blant oss. I takknemlighet for omsorg og kjærlighet. Takk for alt det du ga, takk for alt det du var. Hvil i fred.
Redigert av PeterNincompoop; 13/08/2010 20:31.
|
|
|
13/08/2010 19:57
|
Nira
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for innspillene deres. Regne idédugnaden dette her :-)
Nå tror jeg den sitter:
Mr X har vært ansatt som barnehageassistent i Vår barnehage, fra primo august 2007 til 5. august 2010. Mr X har vist seg som en dyktig og dedikert assistent. Han har satt varige spor hos barn, foreldre og besteforeldre. Vi foreldre vil derfor gjerne anbefale ham til videre arbeid i barnehager.
Mr X har i løpet av 3 år som assistent i Vår barnehage markert seg som en positiv ressurs for oss foreldre. Han er en imøtekommende, omgjengelig og positiv mann som kjenner barn og foreldre i alle avdelinger, selv om han i hovedsak har jobbet på Stua. Stua er en av i alt fem avdelinger.
I en vanskelig periode i barnehagen med bl.a. personalmangel har han vært stabil og pålitelig, og han har klart å skåne barna og foreldrene. Han stiller opp og gir det lille ekstra som betyr så mye.
Han er kreativ og aktiv, han leker og «herjer» med barna. Han gir barna oppmerksomhet, trygghet og omsorg. Han ser barna, og møter dem og foreldrene på en god måte. Han kommuniserer lett med foreldrene og har gitt gode tilbakemeldinger til oss i form av praktisk informasjon eller en liten oppsummering av hvordan dagen har vært for vårt barn.
Foreldrene på Stua, Vår barnehage i Kommunen, vil med dette ønske Mr X lykke til videre, og vi gir ham våre beste og varmeste anbefalinger for videre arbeid i barnehage.
Som nevnt, bare å si fra om barnehagen deres mangler folk...
|
|
|
|
|