Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Øyeren rundt?

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006300 16/08/2010 14:52
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin
Sitat: erling
I tillegg er det altfor mye folk med hår på legga og swixjakke.

For egen del har jeg ennå tilgode å se en eneste swixjakke i et sykkelritt.

Hår på leggen avgjorde heller ikke igår hvem som visste hvordan man skulle oppføre seg i et ritt og hvem ikke.

Det var en del überambisiøse, barberte bein som stod for hasardiøs kjøring bak masterbilen og som så ut til å trives spesielt godt på feil side av den gule stripen. Noen utålmodige, hormonelle klubbferskinger med trøye og barberte bein bar heller ikke preg av å befinne seg under rittopplæring akkurat.

Jeg kjørte i stor grad sammen med uhøvlete og det gikk smertefritt og rolig for seg.

Jeg tror at masterbilen bør ryke til fordel for rankinginndelinger (og matstasjonen omplasseres). Da vil mye være vunnet.

Prøv igjen, Erling. Du kan bedre enn dette.

Martin

Min gode mann. Jeg har kjørt drøssevis med landeveisritt. Så jeg vet utmerket godt hva som skjer i feltet. Swixjakke og ubarberte bein var ment som litt humor. Noe du tydeligvis ikke skjønte :-) Nok om det.

Det er stor forskjell på hvordan det kjøres i aktive ritt og turritt. Det føles mye tryggere i aktive ritt. Der er det stor sett folk som vet hva de holder på med. Det er også ganske små felt. I turritt er det veldig mange uerfarne som skaper mange farlige situasjoner.

Det største problemet med turritt er at de sender avgårde altfor store felt. Jeg mener at feltene maks. bør bestå av 100 stk. Gjerne færre. I tillegg må det bli innskjerping på regler. F. eks disk hvis man bruker mer enn eget kjørefelt bevisst. I tillegg bør forsering i feltet under masterkjøring slås ned på. Senest på Grenserittet kjørte folk som tullinger under masteren. Håpløst mye tullinger. Det gikk flere velt før matta pga. slik tullekjøring.

Re: Øyeren rundt? [Re: erling] #1006314 16/08/2010 15:12
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
Sitat: erling
Swixjakke og ubarberte bein var ment som litt humor. Noe du tydeligvis ikke skjønte :-) Nok om det.

Da får du lære deg å uttrykke deg bedre og kanskje hoppe over de verste klisjeene. Her lirer du av deg akkurat det samme og understreker det med "Det er ikke tull engang" ... hvordan skal man da vite når du plutselig tuller?

Jeg tror ikke vi er så uenige mht. til feltstørrelse og masterbilbruk. Men min virkelighet er nok mer nyansert enn svarthvit, skillet går ikke mellom barberte og ubarberte legger.

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: Hæ?] #1006321 16/08/2010 15:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Helt personlig betraktning, og ikke spesielt til dette rittet - når man kjører master over så pass lange avstander, bør man ha en person i bilen som passer på å notere seg nummer og personalia til tullingene som ikke klarer å holde seg til trafikkreglene, men vimser rundt i feil kjørebane. Så skal disse selvsagt diskes og hvis mulig plukkes ut av rittet.

Til opplysning så er det ikke forbudt å sykle i motsatt kjøreretning, ei heller kjøre bil. Det som er så pussig er hvordan alle hyler og skriker over alle andre som gjør noe galt. Om jeg forstår debatten rett, er alle som er på dette forumet dyktige syklister, mens de uerfarne, plagsomme og aggresive turrytterne enda ikke er på forumet?

My two cents

Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006349 16/08/2010 16:04
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er nok neppe lovlig å "vimse rundt" i feil kjørefelt, Henrik. Forbikjøringer gjort uten oversiktlighet, flere i bredden i feil kjørefelt, kryssing av heltrukket gul linje, feil vei i rundkjøring og hasardiøs kjøring i sperrefelt er ikke uvanlig i norske turritt. I alle fall ikke de jeg deltar i.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Øyeren rundt? [Re: Hæ?] #1006351 16/08/2010 16:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men det er altså ikke forbudt å kjøre i feil retning i motsatt kjørefelt. Tror det blir litt feil å diskvalifisere utøver for noe som ikke er regelbrudd på ehh, noe som helst faktisk. Feil vei i rundkjøring er klassisk brudd på veitrafikkloven, som i langt på vei de fleste ritt fører til diskvalifikasjon.

Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006353 16/08/2010 16:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Alpers

Men det er altså ikke forbudt å kjøre i feil retning i motsatt kjørefelt.

Nei, det har jeg aldri hevdet heller. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Øyeren rundt? [Re: Hæ?] #1006357 16/08/2010 16:14
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du vil bare diske dem altså. Du er slem ICON_WINK

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006358 16/08/2010 16:14
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
Nå må du passe deg for ikke å bli for involvert i denne tråden og begynne å hyle og skrike over alle andre som gjør noe galt ICON_WINK

Det ble like før start kunngjort med megafon fra masterbilen om at gul stripe ikke skulle krysses - hvilken status et slikt utsagn har i forhold til gjeldende reglement får andre avgjøre. Feil vei i rundkjøringer var det dessuten plenty av under masterbil-oppkjøringen.

Gratulerer forøvrig med klasseseier i M30.

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006363 16/08/2010 16:21
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
..vart fint at se vilken plass man kom totalt er vel litt av poengen med fellesstart, han jeg tok rett før målstreken var ju ikke engang i min klass. hehe

Re: Øyeren rundt? [Re: b_mattias] #1006367 16/08/2010 16:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men altså

Jeg kjører tross alt en god del løp, og Øyern rundt er faktisk en av de løpene hvor det rent arrangementsmessig er fint lite å utsette på. RYE har høy kvalitet på rittene sine, og jeg har sjelden sett bedre gjennomføring av et turritt. Det at det alltid er individer som oppfører seg som verdensmestere er absolutt ikke arrangørens feil, og la nå disse menneskene seile i sin egen sjø fyllt med uvitenhet og manglende selvinnsikt.

Øyern rundt er for mange aktive utøvere en fin turrittradisjon, da det simpelthen har høy kvalitet. Faktisk bedre enn enkelte større ritt.

Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006380 16/08/2010 16:39
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
... la nå disse menneskene seile i sin egen sjø fyllt med uvitenhet og manglende selvinnsikt.

Problemet er vel at disse menneskene også seiler i andre deltakers sjø og fyller den med farlige klipper og rev.

Jeg er helt enig med deg at det er et fint turritt, jeg kommer sannsynligvis til å være med neste år også. Arrangøren gjorde en bra job, ingen tvil. Likevel stiller jeg spørsmålstegn ved bruken av masterbil med et så stort felt på slep. Enebakk rundt er jo et eksempel på et annet turritt med en helt grei og avslappet startavvikling.

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006387 16/08/2010 16:48
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Æhh,

- Jeg vet ikke helt hva masterbilen gjør der, men sånn har det liksom alltid vært på Øyern rundt. Spør evt. Rye.
- Hva gjelder Enebakk, makan til hodeløst arrangement. Rittet har knapt løypevakter, noe som er ganske skremmende når halvparten av de startende er hodeløse høns. Det er kanskje det du tenker på når du sier "helt grei og avslappet startavvikling"?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006395 16/08/2010 16:57
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment

sånn har det selvfølgelig alltid vært på Øyern rundt.

My bad. Da kan man liksom ikke gjøre noe med det.

Quote:
- Hva gjelder Enebakk, makan til hodeløst arrangement. Rittet har knapt løypevakter, noe som er ganske skremmende når halvparten av de startende er hodeløse høns. Det er kanskje det du tenker på når du sier "helt grei og avslappet startavvikling"?

Hvordan påvirker for få løypevakter langs traseen selve startordningen?

Inndeling av hodeløse høns i puljer ser jaffal ut til å bidra til en mer avslappet start enn det var tilfellet under Øyeren rundt etter min mening.

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006411 16/08/2010 17:21
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Æhh,

- Jeg vet ikke helt hva masterbilen gjør der, men sånn har det liksom alltid vært på Øyern rundt. Spør evt. Rye.

Nå må du komme over skrivesperra di og skrive om Øyeren rundt ICON_LAUGH

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius-H] #1006415 16/08/2010 17:29
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
I NC på Eidsvoll sa speaker at alle som tok til venstre i rundkjøringer garantert ville bli disket. I første rundkjøring fordelte feltet seg 50/50 på begge sider. Jeg sykler for å skape mine egne TV-øyeblikk, og sånn sett er det viktig å bruke hele veibanene uavhengig av skrevne, oppfattede og ønskede regler. Strekker meg langt nok til at jeg tok enm Beloki ned fra Lysebotn-bakken. Er dog enig i at man burde etterstrebe sikkerhet, noe som virker umulig i den dramatiske runden rundt vannet på bondelandet borti der dere sykler.

Re: Øyeren rundt? [Re: Marius-H] #1006416 16/08/2010 17:31
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marius-H
Æhh,

Nå må du komme over skrivesperra di og skrive om Øyeren rundt ICON_LAUGH
yes

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006417 16/08/2010 17:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Men det er altså ikke forbudt å kjøre i feil retning i motsatt kjørefelt. Tror det blir litt feil å diskvalifisere utøver for noe som ikke er regelbrudd på ehh, noe som helst faktisk. Feil vei i rundkjøring er klassisk brudd på veitrafikkloven, som i langt på vei de fleste ritt fører til diskvalifikasjon.

Henrik

Isolert sett har du rett, men veldig sjelden i en turritt-situasjon da vi her snakker om mange syklister samlet. Trafikkregelen skal overholdes, og de sier at syklister ikke har lov å sykle mer enn to i bredden. I rittsammenheng drøyer man vel litt på dette og sier at man skal holde seg i et kjørefelt. Men det er åpenbart at dersom man trenger å bruke det motsatte kjørefeltet for å komme opp i et turritt, så er det stor sjans for at det er vesentlig mer enn to rytter i bredden. I tilfellet Øyern rundt vil jeg tippe 5-6 i bredden.

Kan forøvrig opplyse om at bla denne tråden, tilbakemeldinger på rittdagen og enkelte eposter i etterkant danner grunnlag for en grundig evaluering av Øyern Rundt hos Rye. Utfallet av dette arbeidet vil dere sikkert merke neste år.

Re: Øyeren rundt? [Re: KenR] #1006428 16/08/2010 17:45
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
Sitat: maxminus

Kan forøvrig opplyse om at bla denne tråden, tilbakemeldinger på rittdagen og enkelte eposter i etterkant danner grunnlag for en grundig evaluering av Øyern Rundt hos Rye. Utfallet av dette arbeidet vil dere sikkert merke neste år.

yes

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006430 16/08/2010 17:46
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

sånn har det liksom alltid vært på Øyern rundt.

My bad. Da kan man selvfølgelig ikke gjøre noe med det.

Quote:

Hvordan påvirker for få løypevakter langs traseen selve startordningen?

Martin

Få løypevakter har strengt tatt lite å si for startordningen, må skjerpe meg når jeg leser innlegg.

Jeg synes riktignok ikke rittet i går var av spesielt ille karakter, jeg har sett så meget værre. At RYE også bruker denne tråden som en feedback som fører til endring, forteller også mye om RYE. De er flinke til å lage ritt, de hører på innspill, og de er ikke redde for å ta kritikk. Selvom RYE er mitt favoritt- mobbeoffer er de sabla dyktige på det de driver med.

RYE; Keep up the good work, jeg stiller sikkert neste år også. I løpet av et par dager kommer det et lite skriv om Øyern rundt, må bare få meg en dram først..

Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Øyeren rundt? [Re: Alpers] #1006493 16/08/2010 18:51
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Men han politimannen var jo helt rå. Stoppa jo trafikken helt overalt. ICON_LAUGH

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius-H] #1006694 16/08/2010 21:20
V
Von Kranken Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
V
Ja, han politimannen hadde jo samme håndlag på trafikken som Moses hadde på Rødehavet!

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006707 16/08/2010 21:32
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E

Jeg er helt enig med deg at det er et fint turritt, jeg kommer sannsynligvis til å være med neste år også. Arrangøren gjorde en bra job, ingen tvil. Likevel stiller jeg spørsmålstegn ved bruken av masterbil med et så stort felt på slep. Enebakk rundt er jo et eksempel på et annet turritt med en helt grei og avslappet startavvikling.

Martin

Vær så snill... ØR er et fellesstart ritt, første mann til mål vinner, enkelt og greit. Vi vil ha flere fellesstarter, ikke færre.

Om størrelsen på feltet er så stort at det går utover sikkerheten så fins det bedre løsninger enn å gjøre det om til et nok et lagtemporitt. Forhåpentligvis er egne VC klasser (a la Sarperittet, Ceresrittet, m.fl.) en nærliggende tanke når Rye skal gjøre opp status.

Re: Øyeren rundt? [Re: erikt] #1006712 16/08/2010 21:37
M@rtin Offline OP
MaBose Infotainment
OP Offline
MaBose Infotainment
Sitat: erikt

Om størrelsen på feltet er så stort at det går utover sikkerheten så fins det bedre løsninger enn å gjøre det om til et nok et lagtemporitt. Forhåpentligvis er egne VC klasser (a la Sarperittet, Ceresrittet, m.fl.) en nærliggende tanke når Rye skal gjøre opp status.

For all del - dette kan dere og Rye nok langt mer om enn meg ...

Martin

Re: Øyeren rundt? [Re: M@rtin] #1006747 16/08/2010 22:23
Marius Jørgensen Offline
Medlem
Medlem
Da var video nr. 1 fra Øyeren Rundt 2010 klar, og den tåler jammen fullscreen gitt :-)

Enjoy: http://www.mkj.no/oyeren-rundt-2010-video

PS! Legger ut en videosnutt eller to fra resten av rittet etterhvert som jeg får klippet ferdig. Lover høydramatikk! ;-)

Redigert av Marius Jørgensen; 16/08/2010 22:23.

Sykling, løping, meg og mitt: mkj.no
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius Jørgensen] #1006783 17/08/2010 05:33
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har kjørt dette rittet hvert år siden 2003, her er noen kommentarer:
  • Hvis du synes det er kjipt med masterbil, så kan du jo tenke på at før 2005 startet vi nede i Lillestrøm sentrum og kjørte master fram til Mønster bru, altså mer enn 50km...
  • Antall deltakere har variert fra ca 100 (2004, 10 grader og småregn) til årets 360 (som er det største feltet jeg har syklet i noensinne).
  • Årets sluttid var den dårligste siden løypa ble lagt om i 2005, sikker pga relativt kraftig motvind etter vending i sør.
  • Som vanlig var det noen velt (jeg så tre forskjellige), men ingen alvorlige skader - heldigvis.
  • Og som vanlig var det Rye-syklister spredd ut over feltene som tok ansvar og forsøkte å få i gang ruller. En sjelden gang kan noen slike erfarne syklister oppføre seg helt nazi, men i årets utgave var det helt lugnt - når rulla gikk fint var det oppmuntrende tilrop ("Bra gutter"); når rulla kollapset, var det om å gjøre å få den i gang igjen.
  • Drikkestasjonen på Flateby var borte og folk klager på matstasjonen ved Solbergfoss - jeg tror aldri jeg har brukt noen av delene og har ikke noe å klage på; jeg synes det er litt artig å forsøke å klare meg selv hele veien rundt, basert kun på medbragt.
Alt i alt en positiv opplevelse som jeg synes Rye skal ha ros for.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius Jørgensen] #1006861 17/08/2010 07:26
c2firm Offline
Medlem
Medlem
Gleder meg til neste snutt. Forventninger om at velten jeg ble med i, kommer med...grøss....

Er det forøvrig GoPro HD Hero kamera, som du har på styret?

The one who dies with most toys, wins!
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius Jørgensen] #1006917 17/08/2010 08:15
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Ja her ble det action etterhvert! Jeg lurer også på hvilket kamera du bruker. Tok du oppe hele løpet?

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Øyeren rundt? [Re: Erlend L] #1006953 17/08/2010 08:55
Marius Jørgensen Offline
Medlem
Medlem
@ c2firm og Erlend L: Jepp, det er GoPro HD Hero. Dårlig brukervennlighet og litt kort batteritid, men filmkvaliteten blir svært god :-) Fikk med alt fra master slapp til midt opp i avsluttende bakke før målgang. Da var det helt fritt for power, både på kamera og på rytter ICON_LAUGH

Sykling, løping, meg og mitt: mkj.no
Re: Øyeren rundt? [Re: Marius Jørgensen] #1007416 17/08/2010 18:46
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Selv syns jeg øyern rundt er et skikkelig fint ritt slik det er i dag. Og søndag var for meg nok et eksempel på hvorfor fellesstartritt er så morsomme som de er.

Håper Rye ikke endrer på noe til neste år. Det skal være forskjell på et fellesstartritt som ØR og et puljestartrtitt som f.eks Enebakk Rundt. At fellesstart medfører noe flere uhell og tullekjøring er noe man er klar over og tar med i betrakningen når man stiller til start. De større uhellene skjedde vel strengt tatt ikke bak masterbilen? og at folk syklet i venstrefilen var vel heller ikke utslagsgivende for veltene?

Syntes forøvrig at det var veldig morsomt med videoene dine Marius ICON_SMILE

Re: Øyeren rundt? [Re: zipp303] #1007420 17/08/2010 18:51
S
syklefort Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: zipp303
Spesielt bakken etter Solbergfoss på 20%+ bidrar til dette!

Det kan da ikke være så bratt??

Siste bakken før mål er jo mye hardere og endel lengre ... men det er kanskje bare en følelse når jeg skal opp der - mer eller mindre i ørska ...

Forøvrig; et morsomt ritt - og Takk for fin vidoi :-)

Redigert av syklefort; 17/08/2010 18:52.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå