|
|
Rammebrudd! TTT hos importøren. Ryker Ultrabirken?
|
Re: Rammebrudd! TTT hos importøren. Ryker Ultrabirken?
[Re: BrM]
12/08/2010 11:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skrev jeg nytte? Ja, det gjorde jeg visst... Mente selvsagt behov 
|
|
|
[Re: BrM]
12/08/2010 12:18
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Så har svaret kommet vedr lånesykkelen: "Da har jeg fått tilbakemelding fra Foss. Vi kan få til en lånesykkel, det er en Fuel EX 9.5 i 18,5. Denne kan jeg få sendt i dag, slik at jeg trolig vil ha denne sykkelen på lager i morgen." Og, vedr videre forløp: "Behandlingstid er vanlig mellom 10 – 14 dager ved rammebrudd, men noen forsinkelser kan forekomme. ... skal få en oppdatering på dette i løpet av dagen i dag eller i morgen, da de fortsatt venter på en tilbakemelding fra USA." 1) Får jeg min sykkel tilbake tidsnok til UB? Sannsynligvis ikke. 2) Kan jeg sykle UB med lånesykkelen? Kjenner ikke sykkelen, men etter omtale http://terrengsykkel.no/index.php?id=1995 en god stistykkel. Tyngre og et rammenummer for stort for mine 178 cm.
|
|
|
[Re: jastro]
12/08/2010 12:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er ikke sikkert den blir markant for stor, de er ikke veldig store i størrelsene.
Jeg tror den fint kan sykle UB med, kanskje litt avhengig av hvor for du skal sykle. Litt hardere bakdemper enn til sti kan gjøre den litt kjappere enn "optimalt".
Du burde kunne få dine egne lettere hjul, sett på disse samt dine egne dekk, eget sete etc så burde du fint sykle UB på denne. Kanskje vil den lengre vandringen hjelpe med å holde deg i bedre form over tid, da dempingen tar unna en del slag? Som sagt, avhengig av hvor fort du skal sykle.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/08/2010 12:37
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
@RazeFaze; takk for info!
Det var jo oppløftende, noe jeg ikke er akkurat nå (oppløftet).
|
|
|
12/08/2010 13:16
|
StigB
Señor
|
Señor
Du verden, kanskje ikke helt optimalt men det ser ut for at de kanskje har endret kurs disse Foss folka.
Ikke umulig de leser litt her inne også. Kan sågar hende at samtalen vi hadde med Foss karen på Skei for noen år siden har gjort sitt.
Åkkesom jeg syntes dette ble en grei vri på det å så er det bare å si lykke til. Jeg for min del tror den ramma blir i største laget.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/08/2010 15:35
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Vis meg den butikken som uten spørsmål hiver ut en sykkel til 40000 sånn på dagen som byttesykkel? Samme hvor mye krav kunden stiller... Jeg har aldri hatt noen slik reklamasjon, men kan kanskje få referere til min gode venn TruTech som var svært begeistret for Larvik Sykkelsenter da de ifjor leverte ut som så:På veggen hang en flunkende ny Focus til 30lapper som han nettopp hadde fått inn, og uten å løfte på et øyebryn løfta han ned sykkelen og spurte hvilke dekk jeg ville ha på!!! Så flytter han over setet mitt og justerer til hele sykkel til meg, og sier:"Værsågod!! Bruk denne i dag og så lenge du trenger, så ringer jeg når den gamle sykkelen din har fått ny ramme, og er klar for henting."
ok, det var ikke 40000, men får jeg godkjent på oppgaven likevel?
|
|
|
[Re: frodev]
12/08/2010 15:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
I slike saker så bør importøren ha et visst lager av potensielle rammer som kan/har historie for å knekke. Men dette lageret kan tømmes fort hvis det er feil ved en vare. Jeg sier ikke at dette gjelder i dette tilfellet.
Hvis ikke bytterammer finnes bør importør skjønne når en reklamasjonssak er kurant og bytte sykkel/ramme uten å få bekreftende svar fra USA-kontoret. Egentlig bør butikker klare å ta denne avgjørelsen for så å få tapet sitt erstattet av importør/USA-kontor.
Med lånesykkel bør det samme gjelde. Hvis en butikk låner ut en sykkel bør det være en smal sak for butikken å fohandle seg frem til en rabatt på tilsvarende vare i neste runde. En sykkel som er brukt noen uker bør uansett være grei å få solgt til en pris over kostpris på salg på høsten. Alt dette krever uansett at sykler finnes på lager enten i butikk, hos importør eller på hovedlager. Dette er ikke alltid tilfelle og da må man bli enige om en kurant erstattning. Dette er jo ikke akkurat rakettforskning. Noen taper selvfølgelig på at en ramme brekker, men enn så lenge det er reklamasjonsgrunn så skal dette tapet tas av produsent eller fabrikk. Importør kan evt sitte igjen med fraktkostnader, men dette er sansynligvis noe av det man tar på seg av ansvar når man importerer og selger en vare videre. Når ting haster blir alt selvfølgelig mye vanskeligere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
13/08/2010 13:09
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
... Alt dette krever uansett at sykler finnes på lager enten i butikk, hos importør eller på hovedlager. Dette er ikke alltid tilfelle og da må man bli enige om en kurant erstattning. Dette er jo ikke akkurat rakettforskning. Noen taper selvfølgelig på at en ramme brekker, men enn så lenge det er reklamasjonsgrunn så skal dette tapet tas av produsent eller fabrikk. Importør kan evt sitte igjen med fraktkostnader, men dette er sansynligvis noe av det man tar på seg av ansvar når man importerer og selger en vare videre. Når ting haster blir alt selvfølgelig mye vanskeligere.
Takk for alle innlegg med synspunkter, erfaringer, råd og henvisninger. Og takk for betenkningen din hr redaktør! Butikken gjør i skrivende stund i stand EX9.5'en. Spent på hvordan den vil fungere (først og fremst mtp størrelsen). I flg butikken - den beste lånesykkel de har levert ut noen gang... hva skal jeg si. Importøren skal ha uttalt at det jo var litt ekstra ubeleilig FOR MEG at dette skjedde nå rett før UB. JA, HVA MED Å FÅ FART PÅ SAKEN DA!?? Avklaringen fra USA lar nemlig fortsatt vente på seg (- kommer på mandag, tror de nå, 1 uke etter at jeg leverte inn sykkelen)! Min amputerte oppkjøring er uopprettelig. Uvissheten om jeg får tilbake sykkelen i tide er frustrerende. Tapet ligger med andre så langt hos meg. Så denne tråden er i dag sendt til butikken. Butikken skal ha sendt den videre til importøren. Jeg utfordrer de til å "ta ordet"!
|
|
|
13/08/2010 13:57
|
T2_
Entusiast
|
Entusiast
Flott Jastro, jeg synes det er fint du gjør et slag for hva som bør være god kotyme og ikke bare står i døren med lua i hånda. Det har mange forbrukere har en tendens til å gjøre.
Du har brukt mange penger på sykkel, og har nok tenkt å fortsette med det... Hvor du legger pengene neste gang kan godt avhenge av slike saker som dette.
Som importør ville jeg tenkt at det er viktig å tilfredstille kunden i slike saker som dette. Dette har med omdømme å gjøre, og enhver kunde er viktig i så måte.
Med god oppfølging fra importør/ butikk vil du antakelig ikke tenke negativt om sykkel/merke/ butikk neste gang du skal ut å bruke mye penger.
Lykke til med årets råeste ritt.
Terje
|
|
|
[Re: T2_]
13/08/2010 15:44
|
Fsr_Kris
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hadde rammebrudd på en Klein fra Foss Sykler for 7 år siden, det var en modell som importøren var kjent med hadde en svakhet, allikevel tok det ca nesten en måned før jeg fikk erstatningsramme. Virket ikke som om produsent hadde noe restlager der nei. Det var forøvrig hos Klein (Trek..) ting tok tid, ikke noe å si på servicen hos importør.
|
|
|
[Re: Fsr_Kris]
13/08/2010 16:08
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er betryggende: Har du hatt god trening i år så vil du enda ha mye kraft i beina selv om du har fått en liten pause. Det kan til og med være positivt med pauser av og til. Dog har du venta til siste 2mnd med oppkjøring så er du litt i bakleksa. Prøv heller å se på det som en motivasjon  PS: Som alle sier så får ikke Foss gjort så mye med tiden Trek bruker.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: T2_]
13/08/2010 20:41
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
...Det var forøvrig hos Klein (Trek..) ting tok tid, ikke noe å si på servicen hos importør. Aller først, velkommen til forumet  I dette tilfelle har det tatt importør(/butikken) hele uken å hoste opp en lånesykkel. Og de har ikke evnet å ta en selvstendig beslutning, tilsynelatende. PS: Som alle sier så får ikke Foss gjort så mye med tiden Trek bruker.
Huh? På veggen hang en flunkende ny Focus til 30lapper som han nettopp hadde fått inn, og uten å løfte på et øyebryn løfta han ned sykkelen og spurte hvilke dekk jeg ville ha på!!! Så flytter han over setet mitt og justerer til hele sykkel til meg, og sier:"Værsågod!! Bruk denne i dag og så lenge du trenger, så ringer jeg når den gamle sykkelen din har fått ny ramme, og er klar for henting."
ok, det var ikke 40000, men får jeg godkjent på oppgaven likevel? Som importør ville jeg tenkt at det er viktig å tilfredstille kunden i slike saker som dette. Dette har med omdømme å gjøre, og enhver kunde er viktig i så måte.
Med god oppfølging fra importør/ butikk vil du antakelig ikke tenke negativt om sykkel/merke/ butikk neste gang du skal ut å bruke mye penger.
Altså, hvem som bruker tid er underordnet. Skulle være unødvendig å presisere at problemet er nettopp det - at ting tar tid. Unødvendig lang tid.
|
|
|
13/08/2010 21:40
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Min amputerte oppkjøring er uopprettelig. Uvissheten om jeg får tilbake sykkelen i tide er frustrerende. Tapet ligger med andre så langt hos meg. Eg forstår at du er frustrert her, men eg synes du overdriv offerrolla. Rammebrudd behøver ikkje amputera oppkøyringa di i det heile (fysisk). Alt du kritiserer Trek/Foss/butikken for hadde eg kritisert deg for om eg var kroppen din. "Her har han brukt en uke på å hoste opp alternative treningsmetoder" Du har sikkert ein annan sykkel, eller kan få låna, som du kan trena på. Det går heilt fint å køyra intervaller på alt frå ein pubsykkel, hybrid eller kva som helst sykkel med korrekt setehøgde. Truleg har du også tilgang til enten eit treningssenter eller i det minste eit par joggesko. Forstår at du er frustrert, men å sei at du ikkje har fått trena på mange dagar på grunn av rammebrudd er vel ikkje tilfelle. Det ordnar seg dette, lukke til på UB!
|
|
|
13/08/2010 22:02
|
front biker
Besatt
|
Besatt
[Importøren skal ha uttalt at det jo var litt ekstra ubeleilig FOR MEG at dette skjedde nå rett før UB. JA, HVA MED Å FÅ FART PÅ SAKEN DA!?? Avklaringen fra USA lar nemlig fortsatt vente på seg (- kommer på mandag, tror de nå, 1 uke etter at jeg leverte inn sykkelen)!
Har en sak gående med ødelagt ramme (GF Superfly 100, en FS 29"). Butikk er Raske Sykler i Oslo, og importør er Foss Sykler. Sykkelen har nå stått på verkstedet i en måned, og man har skyldt på ferietid, Foss-foka har vært på event hos Trek i USA, man venter på svar fra USA osv.... Jeg har klagd min nød og da butikksjefen kom tilbake fra ferie, fikk jeg prompte en lånesykkel. En 26" Speicalized, helt ok. Den akter jeg behold til min Superfly 100 er utbedret eller fått ny ramme. Tviler nå på om det holder til Ultraen, så det er surt. Var jo bl.a. derfor jeg kjøpte den. Irritert over Foss, mens Raske har gitt god service.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
13/08/2010 23:41
|
StigB
Señor
|
Señor
Utrulig hvor lang tid store produsenter skal ha, når en vet at mindre produsenter prioriterer kundene sine med en uke fra brudd til erstatningens ramme er på plass uten spørsmål. Beklager men jeg klarer ikke dy meg.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
13/08/2010 23:54
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Du tenker på de som er håndlagde eller som sprer noe "magicdust" på rammene sine så de koster 2 ganger så mye?
|
|
|
[Re: Andreas83]
14/08/2010 08:41
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det som er utrolig her er egentlig at detaljistene ikke overholder forbrukerkjøpsloven.
At detaljistene er dumme nok til å fortsette med importører som gjør det å opptre lovlig vanskelig bør de jo ta på egen kappe!
Ut på tur!
|
|
|
14/08/2010 15:06
|
StigB
Señor
|
Señor
Du tenker på de som er håndlagde eller som sprer noe "magicdust" på rammene sine så de koster 2 ganger så mye? De store sliter med god kundebehandling, mens mange av de små klarer det på svært god måte med eller uten "magicdust". Jeg tror det har noe med å ta kunden på alvor.
|
|
|
[Re: StigB]
14/08/2010 18:00
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
EX'en (lånesykkelen) ble i går klargjort etter alle kunstens regler av butikken. Det var bra jobba 
|
|
|
15/08/2010 08:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hvis det er betryggende: Har du hatt god trening i år så vil du enda ha mye kraft i beina selv om du har fått en liten pause. Det kan til og med være positivt med pauser av og til. Dog har du venta til siste 2mnd med oppkjøring så er du litt i bakleksa.
Dette kan jeg bare understreke. Etter at jeg syklet Lillehammer-Oslo 26. juni har jeg bare fått meg 2-3 langturer på raceren, Sarperittet inkludert. Utover det har jeg bare fått inn 3-4 spinningøkter på 30-45 minutter i uka samt jobbsykling (16 km om dagen). På onsdagen skulle jeg teste formen over 5 mil som for meg er en langtur. På disse 5 milene var snitthastigheten min 3-4 km høyere enn hva jeg vanligvis har klart på den typen turer. Jeg hadde også mye mer sprut i bakkene og følte meg mye kvikkere enn "noensinne før". Så en lang "pause" er ikke nødvendigvis dumt.
|
|
|
20/08/2010 12:14
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva skal jeg si... annet enn at jeg er desp og, mildt sagt, frustrert: Er en storforønøyd (og stolt) eier av en Trek Top Fuel 9.9 (2009 modell). Men på lørdag knakk kjedestaget (i alu) på venstre side tvert av!! Sånne helt uten videre. Leverte sykkelen til butikken (Spinn) på mandag. På tirsdag hadde importøren (Foss) fått bildene av bruddet tilsendt. I dag, onsdag, har importøren sendt bildene til produsenten (i USA). Og slik går dagene... Det var forrige uke. I dag, fredag, foreligger pt fortsatt ingen avklaring. Ikke et ord, annet enn at butikken ringte meg onsdag for å forsikre meg om at de jobbet med saken. Så med kun 1 uke igjen til ultrabirken & lørdagsrittet kaster jeg nå inn "håndkleet" i håp om å få solgt: - startnr (UB) - overnatting (hotell/leilighet Rena fra torsdag-fredag) Blir lagt ut for salg i egen tråd ila helgen, men send meg gjerne en PM om du leser dette og er interessert.
|
|
|
22/08/2010 08:37
|
faandrem
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så med kun 1 uke igjen til ultrabirken & lørdagsrittet kaster jeg nå inn "håndkleet" Dette var kjipt å lese! Fikk selv rammebrudd på kjedestanga på Trek Elite 9.9 2009-modell under nordisk mesterskap i vår. Leverte den inn til Intersport Lillehammer mandag morgen, og fikk sykkelen igjen(ny ramme med de gamle delene) onsdag kveld!
|
|
|
[Re: faandrem]
22/08/2010 09:27
|
jastro
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Leverte den inn til Intersport Lillehammer mandag morgen, og fikk sykkelen igjen(ny ramme med de gamle delene) onsdag kveld! Kjente på frustrasjonen min igjen i det jeg leste dette.... men, takk!! Det beviser jo at det ER mulig! Problemet i mitt tilfelle, kan jeg bare anta, er at det nå ikke eksisterer noen ny ramme innenfor (eller i nærheten av) landets grenser...
|
|
|
22/08/2010 13:14
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Siden du såklart har trent på lånesykkelen eller bedrevet alternativ trening som jogging, så er formen sikkert brukbar enda.
Du får ringe butikk samt Foss imorgen og høre hvor nærme løsningen er og håpe på det beste. Hvis du har en sykkel, lånesykkel eller ei, så er det vel ingen problem å sykle ultrabirken.
|
|
|
23/08/2010 06:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
En Fuel EX vil funke knallbra på Ultrabirken, med "dine egne" lette hjul, sete, kanskje styre og stem.
Ingen grunn å droppe Birken pga den, spør du meg.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|