Mitt briebeinerritt ser noenlunde slik ut: lureløp i starten i pulje 7, ingen ville dra.. jeg og et par karer til lot frustrasjonen gå over i fysisk arbeid, og dro store deler opp til Kvarstad. hadde også hjelp av en kar med pulje 4-tag på sekken, men han stakk halvveis opp i lia.. MAKAN til kjørestyrke han viste der!
Kom opp til Kvarstad som nr 4-5 i pulja, med sto hale bak oss som dro.. Godt med drikke oppå der, var jo styggvarmt fra Rena og opp!
fortsatte ufortrødent med 5-6 drakompiser, men følte at mye havna på meg, men slik vil det velltid føles når man runder 90% fikk svampebrems foran, terrengpartiet ble gjørmete, og jeg satte ære i å sykle lengst:P Klarte forsåvidt det, men måtte løpe/gå i kø et godt stykke før jeg kom opp på sykkelen igjen.. Mistet ene brilleglasset på low-budget-brillene også! Fikk igjen for den!
Vel oppe endret pulja karakter.. Ikke en kjeft som ville dra, det var nok en gang jeg og en særs sterk Bergenser som dro. Motivasjon fant vi gjennom å plukke folk fra pulje 6 og 5 foran..
Hadde en bra dag og gode bein, og Kvarstad lå plutselig bak oss. Tunge bakker opp mot toppen, men var først over i gruppa, og startet på nedkjøringen. Kjente at jeg etterhvert ble fryktelig kald, og fikk ikke i meg næring. (fikk ikke opp gelposene)
men en og en kvart brems, pinnestive fingre og ei vørterølflaske i sekken som gnog på korsrygg ble det ikke kjørt voldsomt ned til mål, men var tydeligvis flere som meg:) hadde heller ikke sikt hverken ut det ene brilleglasset eller det sandslipte øyet:)
Bambi på stiv gaffel (lockout på pga kalde fingre) både ned ballett og gjørme/gresslia, svingte imål og sjekket klokka..
Godt fornøyd, 3.26, merke og slo alle jeg hadde satt meg som mål å slå:) jeg kommer tilbake, synes gjørmeritt er gøy, problemet er at ingen drar!
(...)Godt fornøyd, 3.26, merke og slo alle jeg hadde satt meg som mål å slå:) jeg kommer tilbake, synes gjørmeritt er gøy, problemet er at ingen drar!
Snålt at ingen vil dra i slikt vær. Her er det jo best å ligge forran for å unngå å bli spruta ned.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
hehe.. Jeg var nok en av luringene som lå lenger bak i pulja og lurte. Beklager dette, for lurekjøring er det verste jeg vet. Jeg visste at jeg kom til å svi hvis jeg var med å dra før Skramstad pga. litt for halveis oppladning med litt for mye belastning privat og ruskete i halsen torsdag og fredag.
Etter undergangen lå jeg ca blant de 20 første, og syntes tempoet var greit. Etter noen km slet jeg mer og mer, og på Skramstad var jeg laaaangt baki. Kom opp på 35 min. Utrolig frustrerede å kløna det til såpass mye i rittene, må finne på et eller annet for å få i gang beina tidligere i rittene. Blir bare liggende bak og dra opp store felt senere i rittet uten noe særlig hjelp.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Når du sykler i slikt vær, så sykler du med større smerter enn vanlig. Da er det langt vanskeligere å motivere seg for å kjøre rulle/dra feltet, sånn er det også i f.eks løpekonkurranser. Selv om folk nesten ikke tjener noe som helst fysisk på å henge i løping, så gjør de det likevel.
Det er enklere for hodet å bare ha et bakhjul (eller en rygg i løping) å forholde seg til, så derfor vil det alltid være flere som velger å henge jo verre forholdene blir.
Var i utgangspunktet skuffet etter å ha misset merket med fire min (etter 150 chainsucks mellom Skramstad og Kvarstadsetra og dertil fallende motivasjon). Rock'n'roll extreme til neste år er lærdommen jeg tar med meg fra denne tråden. Av statistikk og resultatlister ser jeg imidlertid at sist jeg deltok (2008) var jeg blant de 34% beste i min klasse, og misset merket med 1min og syv sek. På lørdag var jeg blant de 24% beste, og misset som nevnt merket med 4 min. Er det jeg som har regnet feil eller var det mye vanskeligere å ta merket i år?
Må si at jeg syntes turen/løypa/området var flott.
Var førstereisgutt over fjellet og måtte ta til fornuft ganske tidlig og kjøre ett tempo som tok meg til mål. Våknet på Rena kl 0530 hostende og måtte snike meg ut av rommet for å ikke vekke alle. Forkjølelsen var blitt til både bihule- og halsbetennelse.
Så man merket fort at det var ikke mye krutt i kroppen. Så da fikk jeg jo iallfall lagt merke til området vi sykler igjennom
Tok 4:47 å komme seg over i ett passende tempo.
Som flere andre her har påpekt så har nok kulden en del innvirkning på kramper. Jeg er normalt aldri plaget, men fikk kjenne det i lårene... Det som skjer er at jeg hopper av sykkeln i bunn av Rosinbakken for å ikkje ta med mæ unødvendig ballast opp bakkene. Mens jeg står der og leter etter rosinen i sykkelbuksa mi og får lokket den frem begynner det å nappe fremme i låra. Blir da stående å "jokke" opp og ned, frem og tilbake for å unngå at krampa skulle sette seg i låra. Måtte le for meg selv der jeg sto, da det sikkert så ut som en pervers jævel sto å nappa i løken i bunn av Rosinbakken Makan til fetish... Vil herved avkrefte dette hvis noen her fikk det med seg !
Kom mæ iallfall på sykkeln igjen og opp bakkene. Satser på å være frisk neste år og har allerede gitt beskjed hjemme om at onga ikke blir sendt i barnehagen før etter Birken neste år.
Vi var 3 kamerater som satte oss på birkentoget på Oslo S fredag kveld. Det var med noe skepsis vi valgte å la NSB sørge for transporten til årets birkebeiner. Toget skulle stå klart for oss på Oslo S klokka 22. Vi tenkte å møte tidlig opp og sette oss tilrette for å få oss litt søvn. Den gang ei. Toget ankom ikke perongen før klokka 22.30. Da fikk vi beskjed om at trailerene som skulle frakte syklene ikke ankom før klokka 23.30. Mange frustrerte mennesker å skue da. Ingen som i det strøket der setter fra seg en sykkel uten oppsyn. Når endelig sykkelen hadde blitt lastet ombord i lastebilen var det å få seg noe søvn i et togsete. Ikke lett selv med øving mellom Oslo og Drammen i mange år. Noe søvn ble det og toget ankom Rena i halv seks tida lørdag morgen. Hadde jo kryssa fingre og bein for at regnet skulle utebli, men dengang ei. Godt da å ha ei varm togvogn som base. Lurte lenge på hva jeg skulle ha på og fallt til slutt på kort ulltrøye under sykkeltrøya samt løse armer og bein. Skulle kjøpe ullsoker i sjappa på Rena, men de var selvfølgelig utsolgt for det. Da ble noen gamle slitne sokker som fikk duge. På fingra hadde jeg Mechanics hansker. Bare digger de hanskene så de måtte prøves i birken og. Min Gary Fisher Paragon var gjort klar med nye bremseklosser og nye wirere og kjedet var godt smørt med Rock ' Roll Extreme. Satsa på Continental Race King på hjula. Starten gikk klokka 8:45 alt kjentes ut til å fungere brillefint og jeg synes kroppen responderte bra. Tida opp til Skramstad vitna om at dette kunne komme til å bli noe spesiellt i forhold til tidligere år. På Kvarstad så jeg tavla med merketidene og kunne konstatere at jeg lå 50 sek bak merket. Whow, skal jeg endelig klare merke var tankene som for gjennom hodet og i iveren etter å ta igjen de 50 sek tok jeg nok i litt hardt og fikk det tungt i bakkene mot Storåsen. I de siste bakkene opp til Storåsen fikk jeg mine første antydninger til chainsuck og stoppa og vaska kjedet og klinte det inn med noe seig olje jeg hadde i sekken. Det var de eneste tekniske problemene jeg hadde underveis. På Storåsen ante jeg ikke hvordan jeg lå an i forhold til merket, men visste at fra Storåsen og inn skulle jeg klare å kjøre inn en god del. Kom inn på 4:03:02 og var storfornøyd. Senere skulle det vise seg at merket røyk med 3:25min. Må innrømme at skuffelsen var stor da jeg oppdaget dette. Tidligere år var jeg en svær mann på over 120kg og var aldri i nærheten av merket. Siden birken i fjor har jeg tatt av 25kg og man kan jo si jeg har merket en forskjell på sykkelsetet. Etter sykkelparkering, spylekø før garderobekø og generellt et kaos av mennesker sa til meg selv at dette kaoset gidder jeg ikke en gang til, men nå når jeg ser tilbake på birken 2010 må jeg innrømme at lysten på å engang få tatt det merket gjør nok at jeg stiller i 2011 og. Om jeg i 2011 tar birkentoget er jeg ikke sikker på. Hadde tilbudet innholdt bedre soveseter og godsvogner på toget til syklene så hadde tilbudet vært perfekt.
Etter et slikt ritt gnir vel alle sykkelreparatører seg i hendene nå. Har bestilt service på sykker'n idag. Må skifte bremseklosser (selvfølgelig), kjede, krankhjul, kassett,girwire og strømper, venstre girhendel (knakk (SRAM XO)). Og dette på en sykkel jeg kjøpe ny i mai iår. MAKAN.
Noen som vet om det ligger noen bilder fra rittet noen steder? Post dem gjerne her.
Etter et slikt ritt gnir vel alle sykkelreparatører seg i hendene nå. Har bestilt service på sykker'n idag. Må skifte bremseklosser (selvfølgelig), kjede, krankhjul, kassett,girwire og strømper, venstre girhendel (knakk (SRAM XO)). Og dette på en sykkel jeg kjøpe ny i mai iår. MAKAN.
Var ute en liten testtur etter vask i dag, alt OK *)! Har godt med belegg igjen på klosser både bak og foran, og drivverket ser helt greit ut
Jeg gikk imidlertid igjennom de verste gjørmepartiene, så sykkelen ble ikke så ille nedsølt. Spylte heller ikke noe underveis, så det var nok spor av olje på kjedet hele veien.
*) Bortsett fra gaffelen, det tyter fett opp langs gaffelbeinet, og jeg har ca 1 cm vandring før det sier 'klonk'...
Var ute en liten testtur etter vask i dag, alt OK *)! Har godt med belegg igjen på klosser både bak og foran, og drivverket ser helt greit ut
Jeg gikk imidlertid igjennom de verste gjørmepartiene, så sykkelen ble ikke så ille nedsølt. Spylte heller ikke noe underveis, så det var nok spor av olje på kjedet hele veien.
*) Bortsett fra gaffelen, det tyter fett opp langs gaffelbeinet, og jeg har ca 1 cm vandring før det sier 'klonk'...
Hvilke bremser har du???
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Etter et slikt ritt gnir vel alle sykkelreparatører seg i hendene nå. Har bestilt service på sykker'n idag. Må skifte bremseklosser (selvfølgelig), kjede, krankhjul, kassett,girwire og strømper, venstre girhendel (knakk (SRAM XO)). Og dette på en sykkel jeg kjøpe ny i mai iår. MAKAN. (...)
Alt dette er jo relativt enkle ting som de fleste sykkeleiere enten bør kunne eller på sikt bør lære seg å fikse selv! :-)
På birkebeinerrittet sykkelen har jeg byttet 2 par bremsekloser og fettet opp igjen kranken. Lukter også som om hjullageret forran må byttes, så må få bestilt meg et par sånne. På ultrabirken sykkelen har jeg byttet 2 par bremseklosser, samt luftet bremsene (dette var long over due for å si det sånn). Kommer nok til å se over kranken, men har ikke kommet så langt enda. I tillegg landa jeg på lockout bryteren i et tryn, så den knakk, så denne må byttes.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Så dere innslaget fra Birken på NRK i går? Er så stolt over å være i samme klubb som Gitte som har kjempet/kjemper mot en alvorlig kreftdiagnose og som gjennomførte årets ritt med glans på tiden 04:47:35
Gratulerer Gitte, du er helten!
Henger meg på den Heidi. Alle som syklet skal hedres men innsatsen og kampen Gitte har hatt/ har setter livet i ett perspektiv. En dame med jernvilje og ett stort hjerte for alle rundt seg. Sterkt å se det at hun klarte målet sitt. Gratulerer Gitte, du er til stor motivasjon!
Angående bremseklosser etter birkensørpa Sjekk min ene som jeg nettopp tok av. Jeg hadde gode bremser hele veien, men det var jammen meg ikke mye om å gjøre.
Forøvrig det eneste som må byttes, alt annet må bare rengjøres.
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
Det bildet er prikk lik bremseklossene mine fra bakbremsen. Hadde også gode bremser hele veien, og hørte ikke noen forskjell selv om jeg hadde stål mot stål en god del av løypa.
Hvilke bremser har du???
XTR V-brems bak / Juicy 5 foran, har skrevet mer i 'hvilke bremser' tråden.
Mitt første ritt også. Jeg hadde vel 4 turer på sykkel, og heller ikke noe særlig annen trening. Men endte opp på startstreken i Rena alikevel. Ræva var sår etter 4km, og ble kraftig nedkjølt midtveis i rittet. De siste 4 mila hadde 360 graders krampe i låra. Med en gang de fikk belastning kom krampa. Aldri vært plaget med krampe i låra før, men tror generell nedkjøling hadde noe av skylden. Har faktisk bloduttredelser der jeg hadde knutepunktet for krampene mine. Trodde ikke det var mulig, men det har jeg faktisk. Skikkelig plagsomt.
Men første rittet noen sinne, men blir nok ikke det siste. Ja kanskje siste rittet utrent får jeg vel håpe....