Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 33 1 2 3 4 5 32 33

Birkebeinerrittet 2010

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: 8espen_rif] #1004422 13/08/2010 15:03
stosu Offline
Besatt
Besatt
det blir nok 4-felts autostrada hele veien. Takk gud for bakkene, ellers hadde det blitt lureritt.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: stosu] #1004517 13/08/2010 18:35
front biker Offline
Besatt
Besatt
Husk olje. Solbadolje!

Lover sol fredag og lørdag (søk på Oslo og 26/8, så får du med de fem dagene før rittet): http://theweatherwiz.com/forcast-int.php (men litt ustabilt dagene før)

Lover sol torsdag-søndag: www.dryday.com (men ustabilt dagene før)

Lover sol og tørke uka før rittene. Forløpig strekker varsel seg til torsdag 26/8: http://www.accuweather.com/en-us/no/oslo/oslo/forecast2.aspx

Rena og "Lillihæmmer" var ikke søkbare på disse, men Oslo/Hamar har omlag samme været som Storåsen og strøka innafor.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: front biker] #1004612 13/08/2010 20:38
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Fy flate... Detta blir bra ! ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: stosu] #1004618 13/08/2010 20:46
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu
det blir nok 4-felts autostrada hele veien. Takk gud for bakkene, ellers hadde det blitt lureritt.

Ja det er jeg enig. Takk gud for bakkene eller så hadde det vært ganske så sørgelig hvor beste spurter vinner.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: olechr] #1004706 14/08/2010 00:18
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Husk at det for 90 prosent av oss er 2-3 timer i forskjell på tiden. Inkl Fredagsbirken er det kanskje 20.000 (?) ryttere som ikke er så veldig bekymret for at det skal bli et lureløp...

Dere tøffegutta har mange ritt som skiller klinten fra hveten. Birken er og blir den ultimate kraftanstrengelsen for oss mosjonister som trener mellom jobb, middag, barnehage og fotballtrening med unga...

Mvh
Roger

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: magic] #1004752 14/08/2010 08:36
K
KjetilS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: magic
Og her har NRK lagt ut en fin video hvor en kan inspisere de nygrusede og flotte forholdene i løypa: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/656944/

Hva er det med kameramannen og vann? Hver gang han passerer et vann eller elv, blir han distrahert og kikker til siden. Er han sportsfisker tro?

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: KjetilS] #1004769 14/08/2010 09:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sendte en melding til Tone Lien. Og vips så ordnet saken seg.
Så takk til Tone som tok seg tid til å hjelpe en hvermannsen..
Så nå får jeg taue madammen det jeg er god for...

Nok en gang EN STOR takk fra to stk i Askim som er veldig fornøyd og håper å komme seg over før eliten ankommer hallen!

SB

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Lurifax] #1004892 14/08/2010 16:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hva er egentlig galt med at beste spurter vinner forresten?

Leste også en kommentar fra en kar om at hvis noen hang på "halen" og ikke dro, vel så ville han lette på rumpa og støte opp til neste pulje...

I min verden så burde man da allerede vært seedet opp i den puljen hvis man virkelig klarer å støte seg frem en pulje, all den tid de i puljen foran stort sett da SKAL være raskere.. Så litt lureløp ser det ut til å være uansett.

I ritt, løp, ja alt som har med konkurranse å gjøre tror jeg man kan glemme å snakke om 100% moral. Første mann frem er jo det som gjelder i en konkurranse, da vil alltid noen være "smarte" og spare på kreftene - uansett om det er moralsk riktig eller ei.
Det er nå også engang slik at noen er bra på motorsiden, mens andre har mer enn nok med å henge. At de klarer å mobilisere til en spurt er mer genetisk enn det kanskje har å gjøre med moral.
Veit at den som drar ikke føler det slik, men se på f.eks Cavendish på landeveien. Han hadde ikke hatt nubbesjans om han skulle gjort jobben alene.

Synes en tøff spurt er artig å se på jeg for min del.
Synes også det står sykt respekt av ryttere som rister av seg de andre og kommer alene til mål før "hopen"

Selv så skal jeg taue madammen og er både for gammel og tung til å tenke resultat uansett. Det er vel flest av oss i disse store rittene...

Godt med en kald en er det for oss alle når vi først er fremme uansett :-):-)

Godt ritt til alle som en!

SB

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Lurifax] #1005217 15/08/2010 08:53
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Flott at det løste seg, og fornuften seiret! Det hørtes ut som du var offer for en litt vel regelorientert, eller kanskje usikker, funksjonær.

Å støte seg opp til neste pulje gjetter jeg ikke betyr støte seg fra startpulje 7 til startpulje 6, men frem til neste gruppe på veien. Folk seedes også på gamle resultater, så det er definitivt spredning i fysisk kapasitet.

Det som er galt med at det garantert kommer et stort samlet felt til mål og beste spurter vinner er at vi da har et terrengritt der terreng ikke påvirker resultatet. Det blir litt sært om resultatet hadde vært det samme om vi hadde syklet asfalt. Greit om det er forskjellig resultatliste på 3000m og 3000m hinder, liksom...

De som egentlig er landeveissyklister, og har DSS e.l. som mål på våren og birken som mål for høsten vil være uenig i dette.

Jeg har nå skjønt hvorfor rittanalyser er som de er. Ritt fungerer helt annerledes i fremre del og midt i hopen. Jeg har som regel ikke kjent meg helt igjen, men aha!, de er ofte skrevet av folk som er gode... Du har helt rett i at utbedringene har mindre å si for et soleklart flertall, men mindretallet er ikke sååå lite.

Foran danner det seg felt som henger sammen. Det går såpass fort at det er tøft å komme fra, i hvert fall på grus og asfalt. Det hender det er samarbeid. Rytterne er stort sett gode nok til ikke å miste gruppen. Det kan gjerne være en viss avstand mellom gruppene. I beskrivelsen står det "feltet du sitter i her vil du antageligvis sitte i frem til XXX." Jepp, det er sant, for dem. (Jeg har begynt å lære på brutalt vis i år betydningen av å komme i og holde seg i riktig gruppe...)

Flertallet i rittet danner ikke sånne felt. Grupper oppløser seg gjerne i mindre deler, og det er fullt mulig å støte seg frem skritt for skritt. Det er mindre taktikk, og større mulighet for å disponere eget løp. Selv om det fortsatt er lurt å kjøre billig fra Bringbu til Kvarstad.

Birken er så stor og etablert at de sannsynligvis kan gjøre hva de vil og fortsatt dominere. Men *hvis* de mister "trendsettere" kan det svekke dem på sikt. Hvem trendsetterne er vet jeg ikke, men mange av dem ligger nok blant de 4000 beste på resultatlista.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Alltid sliten] #1005249 15/08/2010 10:06
N
nils kåre Offline
Fersking
Fersking
N
Er det rosinbakken/bakkene jeg ser 34-35 min ut i videoen fra nrk? Hvor bratt er dette partiet egentlig i % stigning?

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: nils kåre] #1005252 15/08/2010 10:09
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
ca 10%

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: olechr] #1005254 15/08/2010 10:11
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: olechr

Ja det er jeg enig. Takk gud for bakkene eller så hadde det vært ganske så sørgelig hvor beste spurter vinner.

Sånn som i Cykelvasan ICON_SMILE

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: oyvin] #1005259 15/08/2010 10:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Blir spennende å se hvordan Ultrabirken blir.
Blir det spurt der også, eller er løypa såpass vanskelig at folk vil falle av en etter en?

Mitt hovedpoeng i forrige innlegg er egentlig såpass enkelt som at har man fellestart så må man regne med at noen vil vente på riktig situasjon for å gjøre "sitt" for å vinne.
Være seg om det da er i en spurt, eller om det er et støt der det er på det tyngste i løypa så man klarer å stykke opp feltet / lage en luke, så vil det vel uansett være en verdig vinner.

Normalbirken er slik den er, den er sikkert ikke vanskelig sånn sykkelteknisk for terrengsyklister, men det er en hard lang løype med mye bakker. Noen er best i slike ritt også, de er jo da verdige vinnere i nettop DET rittet.
Om en teknisk god syklist ikke henger med her, vel så finnes det sikkert mange andre ritt hvor han vil både henge med å kanskje dominere.

Se det positivte i birken, masse folk trener for å gjennomføre dette, det er kjempepositivt. I tillegg så sender dem ut eliten sist, dvs de får de værste forholdene (mye gjørme etter at alle vi andre har tråkket oss igjennom løypa) også får de en kjempehyllest at tusentalls av folk som himler med øya og tenker. WOW - de folka der - DE er i form...
For de fleste av oss veit jo hva dem nettop har gjort siden vi har slitt oss igjennom det samme.
Enklere å relatere seg til prestasjonen da!

Uansett så blir birken helgen en flott opplevelse, så også for dere som er ultramosjonister / elitesyklister.
Sånn sett misser de første puljene den store opplevelsen med birken arrangementet... (i mine øyne da)

SB

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Lurifax] #1005305 15/08/2010 12:23
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg tror du misforstår meg litt.

Jeg argumenterer ikke for at feil person vinner et hvilket som helst ritt eller at ryttere ikke skal gjøre best mulig bruk av løypeprofilen, jeg bare kommer med et argument mot at et terrengritt skal bli et lureløp der omtrent hele feltet kommer samlet i mål. Du spurte om akkurat det...

Så har jeg i lengre tid forsvart birken som den massemønstringen det er (uten at jeg regner med at noen husker det). Skal man ha så sykt mange mennesker gjennom løypa nytter det ikke med spesielt tekniske partier, det blir uunngåelig bare kork. Birkens kjempesuksess er beviset for at for at totalpakka, inkludert løype, har truffet svært mange svært godt. De som har hatt en god opplevelse er vinnere, de som fokuserer på egen mistrivsel har tapt, og de som syter på forumet har tapt mest...

Anledningen til det jeg skriver er at de nå og i fjor endrer den løypa som har skapt massemønstringen og suksessen. Omleggingen er altså ikke en nødvendighet for popularitet, og de behøver i hvert fall ikke gå så langt som de gjør. Nedkjøringen til Djupa skjønnet jeg at de måtte gjøre noe med, å lage grusvei helt frem dit skjønner jeg ikke. For eksempel. Jeg spekulerer for min egen del litt i om de kan gå for langt, selv om jeg som sagt tror de er trygge uansett. Spekulasjonen er ikke tenkt som syting (men er den det allikevel har jeg altså tapt).

Og jeg skulle gjerne sett eliten i mål, men da mister jeg transporten hjem, og det er det ikke verdt...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: arjosk] #1005348 15/08/2010 14:40
F
Frodefk Offline
Fersking
Fersking
F
Sitat: arjosk
Er det noen som vet forholdet mellom tidene i Grenserittet og Birken? Jeg syklet GR på 3.31, og lurer på hva det indikerer på Birken i år... Noen som har tips?

Jeg fullførte GR på 3:17 og er plassert i pulje 32..

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: magic] #1005353 15/08/2010 14:56
F
Frodefk Offline
Fersking
Fersking
F
Og her har NRK lagt ut en fin video hvor en kan inspisere de nygrusede og flotte forholdene i løypa: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/656944/

Sjekk ut denne også: http://www.youtube.com/watch?v=cjpWvoJiAkY Team United Bakeries har lagt ut 3 videoer i "dobbel hastighet".

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: lessthanjake] #1005354 15/08/2010 14:58
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lessthanjake
Mange måter: google "dump mms stream"

(Jeg brukte bare mplayer og dette i terminalvinduet: mplayer -dumpstream [url])

Hvor url er (forumet autoformaterer den helt tullete):
[url=mms://mms-icanal-odc.online.no/norsk-ripub/autodistribusjon/BIRK_LOYPE_090810_OP_1000kbs.wmv][url=mms://mms-icanal-odc.online.no/norsk-ripub/autodistribusjon/BIRK_LOYPE_090810_OP_1000kbs.wmv][url=mms://mms-icanal-odc.online.no/norsk-ripub/autodistribusjon/BIRK_LOYPE_090810_OP_1000kbs.wmv]mms://mms-icanal-odc.online.no/norsk-ripub/autodistribusjon/BIRK_LOYPE_090810_OP_1000kbs.wmv[/url][/url][/url]

Men tipper VLC sikkert er mer pek og klikk!

Takk for tips, fikk lagret den greit, så nå kan jeg spole gjennom så fort jeg vil ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Hekta-MTB] #1005355 15/08/2010 14:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB
Sitat: olechr

Sånn som i Cykelvasan ICON_SMILE

Jepp. Heldigvis var det en bakke i vasan man kunne gi gass for å få av en del.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: nils kåre] #1005505 15/08/2010 18:53
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: nils kåre
Er det rosinbakken/bakkene jeg ser 34-35 min ut i videoen fra nrk? Hvor bratt er dette partiet egentlig i % stigning?

Nei, det du ser der er det som nå er det utbedrede terrengpartiet etter Djuposet.

Rosinbakkene er en lang grusstigning, du finner den fra 1:35 i videoen.

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: simson] #1005510 15/08/2010 18:57
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Har som regel liggi på lillehammer eller telt i Rena. Nå begynner helsa å skrante og kreve sitt. Ønsket er å sove tørt og mykt.
Hva er beste eller anbefalt madrassovernatting på Rena?

20 start, to merke og en brutt!
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Henning i Re] #1005566 15/08/2010 19:51
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Oyvin :-)
Jeg synes ikke du syter eller klager i det hele tatt.
Du har mange gode meninger og synspunkter.
Og du har helt sikkert rett i mye av det du skriver.
Selv jeg som er en helt middels (kanskje dårligere også) terrengsyklist (hvis jeg i det hele tatt kan kalle meg det) synes at løypa slik den var i både 2008 og 2009 er grei nok, eller enkel nok om man skal si det slik. Når jeg kom meg gjennom så tror jeg faktisk de fleste klarer det.
Helt enig i at man skal beholde det som er igjen av terreng.

Forstår godt at dere som er først over fjellet reiser hjem, all den tid det blir mange timer å vente med mindre man velger å være over til Søndag. Men for oss mosjonistene er det litt artig at eliten kommer helt til slutt. Topper på en måte en god dag for de av oss som klarer å fullføre et mål mange av oss kanskje trodde man ikke kunne klare.

Husker så veldig godt at jeg trodde 9 mil var helt utenfor rekkevidde i 2008, gruet meg skikkelig, all den tid mine "langturer" ikke var på mer enn 4 mil før rittet.
Gikk veldig fint å komme seg igjennom, og nå har jeg fått med meg min bedre halvdel også. Skulle likt å tråkke for en pers selv også, men all den tid vi trener sammmen og har funnet vår "ting" sammen så velger jeg å dele birken også.

Så tråkker jeg heller som en idiot ellers på mine treningsturer som er uten henne og perser der på en god dag :-)

SB

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Henning i Re] #1005569 15/08/2010 19:52
B
bondegutten Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: Henning i Re
Har som regel liggi på lillehammer eller telt i Rena. Nå begynner helsa å skrante og kreve sitt. Ønsket er å sove tørt og mykt.

Ja, jeg lurer også på hvor man bør velge madrassovernattingen. Ligger man i store gymsaler alle stedene, eller ligger man f.eks på 6-manns rom i Rena leir? Erfaringer fra de forskjellige alternativene mottas med takk!

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: bondegutten] #1005636 15/08/2010 20:40
front biker Offline
Besatt
Besatt
Overnatting Rena sentrum: 2 plasser ledig i privat enebolig.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1005631#Post1005631

Sovesal fungerer sikkert bra for mange, men jeg orker ikke hosting, klam luft og mobiler som vekker kl. 0530....

Vi er en gjeng på 5 som bestilte 2 plasser for mye. Klikk på salgs-tråden ovenfor om interessert.

Ps: og nå hagler det inn med ledige startnumre. Fredagsbirken går for halv pris. Som mange av oss sa etter påmeldingskaoset i fjor høst: slapp av, det blir ledige plasser i august. Det stemte bra. Også i år.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: bondegutten] #1005652 15/08/2010 20:51
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bondegutten
Sitat: Henning i Re

Ja, jeg lurer også på hvor man bør velge madrassovernattingen. Ligger man i store gymsaler alle stedene, eller ligger man f.eks på 6-manns rom i Rena leir? Erfaringer fra de forskjellige alternativene mottas med takk!

Klubben jeg var med i før hadde suksess med å sende en faks på forhånd med antall deltagere, og ønske om eget klasserom på en av skolene med overnatting. Vi fikk da ofte reservert et eget rom for klubben. Det funket strålende, men vet ikke om dette lar seg gjøre lenger.

I Rena leir har jeg ligget i gymsal noen ganger, men syns det har fungert greit. Bra sovedisiplin på folk, og stille og rolig om natta.

With light parts come great responsibility
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Frodefk] #1005657 15/08/2010 20:55
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Frodefk

Sjekk ut denne også: http://www.youtube.com/watch?v=cjpWvoJiAkY Team United Bakeries har lagt ut 3 videoer i "dobbel hastighet".

Det var en kjekk video å se ICON_SMILE Nå gruer jeg meg ikke i det hele tatt, kan ikke fatte at jeg brukte nesten 7 timer på dette ifjor ICON_TONGUE Er jo bare grusveier jo ICON_LAUGH

*Gleder meg*

Wish it * dream it * do it
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: front biker] #1005663 15/08/2010 21:00
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Minner om denne overnattingsmuligheten (har ingen fortjeneste selv på dette):

Kan tipse om at Sorknes golf som ligger 3-4 km nord for Rena har ledige plasser for overnatting:
"Sorknes Golfklubb har ledige overnattingsplasser til Birken 2010 natt til fredag 27. august og lørdag 28. august. Hos oss får du overnatting inkl frokost og bemannet vakthold av sykler og utstyr KUN NOK 1285,- pr pers. Har du behov for overnatting ta kontakt med Styreleder for Sorknes GK; Bjørn Erik Graff på tlf 970 55587"

En rolig oppvarmingstur ned til Rena ICON_LAUGH

Redigert av thomasengen; 15/08/2010 21:00.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: thomasengen] #1005787 16/08/2010 06:53
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Har ikke orket å lese igjennom hele tråden, så med fare for å gjenta andre...
Syklet igjennom i går og har aldri sett løypa så tørr som nå. Hele terrengpartiet var syklebart, med noen få gjørmehull som ikke var noe problem. Det var faktisk mer skade på grusveiene etter regnværet, med mange hull og bekkefar. Regner vel med at dette blir gruset opp og høvlet ned før rittet. Ballettbakken hadde også noen bekkefar.

Redigert av Christen; 16/08/2010 06:54. Rediger grunn: Skrivefeil
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Christen] #1005810 16/08/2010 07:14
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Christen
Regner vel med at dette blir gruset opp og høvlet ned før rittet.

frown

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Supernova] #1005878 16/08/2010 08:29
bamz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er det noen vesentlig forskjell om man velger høyre og venstre parti etter Djuposet i år. Syklet for første gang i fjor og fikk ikke ikke engang med meg at det var flere veivalg der. Fulgte bare strømmen. Forstår det som at veivalget kommer like etter brua i Djuposet (om jeg ikke tar helt feil). Det ville jo vært kjedelig å havne på motorveien hvis det er en artig sti rett ved siden av...

Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: bamz] #1005888 16/08/2010 08:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
haha, "artig sti", du kan spøke du.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Side 3 av 33 1 2 3 4 5 32 33

Moderator  support