Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt???

Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? #1000639 09/08/2010 18:33
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fikk litt blod på tann etter å ha syklet Grenserittet (mitt aller første ritt..), og ble lysten på flere! Så reklame for dette Kongerittet, og det hørtes jo litt interressant ut. Helt til jeg så prisen for å delta. 850,- pluss lisenser og slikt (Arbeidsgiver sponset Grenserittet). Er jeg snål som synes at dette er dyrt??? Må si at smertegrensen for meg ligger på et parhundre kroner, for å få lov til å slite meg ut sammen med andre. Er dette gjengs pris for å delta, elelr er det bare slike store kommerse ritt som koster såpass?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: RaymondJ] #1000655 09/08/2010 19:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Dette har vært diskutert mange ganger før her. Og jeg er fortsatt hyp på å få innsyn i budsjettet til f.eks. Grenserittet for å sammenligne med ritt i utlandet hvor man klarer å få det til for f.eks. usle 20 euro som i L'Eroica:

http://www.eroica-ciclismo.it/italiano/home.asp

Og da får man servert mat på matstasjonene og ikke tørre boller og bananer.

Jeg har en mistanke at vi betaler det vi har råd til og som med så mange andre ting så er det tydeligvis mer enn mange nok som har råd til å bruke noen tusenlapper i året på å delta på ritt.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Tange] #1000670 09/08/2010 19:13
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke ofte sånn at det ligger rundt 4-500kr dersom man melder seg på god tid i forveien også stiger det jevnt når det nærmer seg. Vurderte selv Drammensrittet til helgen, men 700kr er litt dyrt synes jeg (450kr dersom man er tidlig ute er greit).

Nå har jeg helårslisens da fordi da er jeg dekket på trening også, skal man betale 200kr i engangslisens på toppen så er det klart at det fort koster noen kroner med frakt, parkering, buss tilbake til utgangspunktet etc..

Såvidt jeg skjønner så går det en god slump kroner til tidtakingservice.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Tange] #1000672 09/08/2010 19:15
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Leie EMIT-brikker
Leie politi (for å sperre veier)
Evt leie av arena
Boller og saft.

Men ellers kan jeg ikke se hv pengene går til. Sponsorer gir vel sitt (cola/sportsdrikk), frivilige i idrettslaget stiller opp og kommunen er vel lysten på litt blæst.

Så 7-800 kr x MANGE SYKLISTER blir mange penger, og det meste går vel til idrettslaget?

For min del betyr de høye prisene at det blir veldig få ritt i året. Og det hadler ikke nødvendigvis om prioriteringer.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: RaymondJ] #1000680 09/08/2010 19:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: RaymondJ
Fikk litt blod på tann etter å ha syklet Grenserittet (mitt aller første ritt..), og ble lysten på flere! Så reklame for dette Kongerittet, og det hørtes jo litt interressant ut. Helt til jeg så prisen for å delta. 850,- pluss lisenser og slikt (Arbeidsgiver sponset Grenserittet). Er jeg snål som synes at dette er dyrt??? Må si at smertegrensen for meg ligger på et parhundre kroner, for å få lov til å slite meg ut sammen med andre. Er dette gjengs pris for å delta, elelr er det bare slike store kommerse ritt som koster såpass?

200 kroner da er det ikke mange ritt du får kjørt dessverre. Er stort sett 400-500 kroner som er det billigste hvis du melder deg på i god tid.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: olechr] #1000691 09/08/2010 19:36
knutrs Offline
Medlem
Medlem
Vi var sent ute med påmelding til grenserittet og uten lisenser ble det er dyr affære for meg og samboeren å delta med en startpris på 900,- på hver av oss.. Blir ikke så mange ritt av sånt. Lurer også litt på kongerittet i helga, men så er det noen andre ritt som frister litt også, og da står det litt på hvor mye penger man vil legge i det. For min del blir det kanskje ett ritt til og heller legge pengene i sykkel og kose meg på sti og bli bedre der..

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: olechr] #1000698 09/08/2010 19:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du kan kjøre små lokale ritt som f.eks. bedriftsritt. Synes selv det er kostbart å sykle store ritt, men man kan jo kjøre dette på kontoen for bedriftsidretslaget.
Mener også at sykling i større grad bør inn i bedriftsidretten og da med enda lavere terskel for å kunne sykle ritt.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Knirkekne] #1000700 09/08/2010 19:40
T
Trosten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
De friviligge, eller klubbene/foreningene, tar vell sitt også. Foreningene som stiller opp med frivillige tjener vell litt på det de også, men det er klart de tjener godt på det. Så er det vell flere heltisansatte i birken og kanskje raumerrittet og grenserittet?

Men ja, det hadde vært veldig interessant å se på regnskapene til birken, grenserittet, osv. og sammenligne de med vestmarkrittet, bukkerittet, osv.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: olechr] #1000701 09/08/2010 19:40
Indurain Offline
Medlem
Medlem
Er man ivrig å dra på ritt melder man som regel på i god tid i forveien, ellers blir det fort 600-800 kroner. Er man ute i god tid er det vel som regel 350-450 som er ganske overkommelig, ritt er jo morro!

Men da kan du jo f.eks ta for deg de som driver med hundeutstilling eller jaktprøver, det koster fra 350-500 også, så ting har blitt ganske dyrt.

Jeg skjønner jo godt at arrangørene vil vite ca. hvor mange som kommer, er nok derfor de har denne opphøydning av pris når rittet nærmer seg.
Om det hadde vært noe hunderlapper billigere er det sikkert mange fler som hadde blitt med på ritt rundt om kring i Norge:)

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Knirkekne] #1000742 09/08/2010 20:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Knirkekne

Så 7-800 kr x MANGE SYKLISTER blir mange penger, og det meste går vel til idrettslaget?

Eller til arrangør-firmaet. F.eks. Birkebeinerrittet eller Grenserittet.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Stein] #1000760 09/08/2010 20:41
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Marginalkostnaden er nok ikke på 700 pr. rytter.

Dette er melkeku, supply/demand.

Løsningen er: arrangér større ritt-utflukter til Sverige, eller arrangere uformelle konkurranser med sine egne venner/klubb. Løypa ligger der jo, fri for alle "dagen før" og "dagen etter" rittet.

...

Forøvrig en god forretningside tydeligvis, å opprette og arrangere ritt.

Blir morsomt å se om vi får en konsolidering og profesjonalisering etterhvert.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: ] #1000788 09/08/2010 21:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: anonymous13
Sitat: Stein

Eller til arrangør-firmaet. F.eks. Birkebeinerrittet eller Grenserittet.

Jeg tror du må se litt bak de selskapene som driver de store rittene. Uten at jeg har gått regnskapene i sømmene, antar jeg at det i stor del er idrettslag som sitter igjen med overskuddene.

Jaggu. Halden Skiklubb, Lillehammer Cykleklub og Rena Idrettslag der altså. Det var jeg ikke klar over. Trodde de var uavhengige selskaper, jeg. Så feil kan man ta. ICON_WINK

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: ] #1000790 09/08/2010 21:09
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Det som nesten er mer irriterende er at man på store ritt må melde seg på 1 år i forveien for å få plass, omtrent, eller minst 10måneder.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: ] #1000804 09/08/2010 21:19
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Dropp de "store" grusrittene, leter man litt rundt er det mange ritt som er vel så morsomme og atskillig billigere.
Grusritt med Birken seeding har vel en lei tendens til å ligge høyest i pris.

eks fra trøndelagsområdet:
Markathrillern, Markatråkket og Pilegrimsrittet kosta alle 295,- hvis man meldte seg på noen uker før + lisens 150.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: ] #1000893 10/08/2010 06:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
At konkurransesykling begynner å bli en sport for de med litt penger til overs er ganske tydelig.

Jeg sykler ganske mange ritt i løpet av året (15 +/-), og bruker vel ikke mer totalt sett i startavgifter enn hva mange bruker kun for å delta på Birken (i tillegg dekker klubben mye av disse igjen).

Det finnes masse ritt i klassen 50-200 kroner, men dessverre er det ikke all verdens til deltakelse her. Folk stiller heller opp på Grandis-ritt med 600-800 i startavgifter.

At mange velger å gjøre dette på den dyreste måten er en sak for hver enkelt. Synes man dette er så ille som man skriver, så går det fint an å gjøre noe med det, i hvert fall for seg selv.

Redigert av EgilS; 10/08/2010 06:38.
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Stein] #1000903 10/08/2010 06:45
T
Tusj Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dette gjør at de også har skattefritak etter skattelovens § 2-32.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: EgilS] #1000916 10/08/2010 07:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Jeg sykler ganske mange ritt i løpet av året (15 +/-), og bruker vel ikke mer totalt sett i startavgifter enn hva mange bruker kun for å delta på Birken (i tillegg dekker klubben mye av disse igjen).

Så dine 15 +/- ritt koster til sammen omtrent 800,- kroner? Det tviler jeg på.

Jada, du kan si at det koster å kjøre bil til Rena, spise på veien, overnatte, osv osv, men mye av det der gjelder andre ritt også (ikke det med bil til Rena, selvsagt...).

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Øyvind V] #1000939 10/08/2010 07:15
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Så dine 15 +/- ritt koster til sammen omtrent 800,- kroner? Det tviler jeg på.

Jada, du kan si at det koster å kjøre bil til Rena, spise på veien, overnatte, osv osv, men mye av det der gjelder andre ritt også (ikke det med bil til Rena, selvsagt...).

I år blir det ingen ritt utenom Trøndelag. Likevel har jeg masse å velge blant. Jeg tipper som jeg skrev over at jeg neppe bruker mer enn 3-4000,- totalt på ritt i år. Med kort kjøreavstand og ingen overnattinger, og lave startavgifter kommer jeg nok fint innenfor det mange bruker på Birken.

Skal jeg kverulere kunne jeg faktisk fint ha syklet 15 ritt og kommet innenfor 800,- også. Bedriftskarusellen har 16 ritt til 50,- per stykk, og vi har også noen karusellritt til 0,- eller 20,-, og stort sett alle disse går det greit å sykle til start på.

Nå er det ikke alle som bor slik jeg gjør, men det er likevel ikke slik at man er tvunget til kun å velge de dyreste rittene.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: EgilS] #1000951 10/08/2010 07:28
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Landeveisritt koster jo en brøkdel av terrengritt.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Marius-H] #1000960 10/08/2010 07:38
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er overskuddet av arrangementet fra AS-et eller hva det nå måtte være som går tilbake til idrettslagene ellers hadde de måttet betale skatt.
Men regnskapsføring kan jo faktisk inngå i våre kreative yrker og kan noen ganger ses på som tryllekunst.
At prisen er høy er selvsagt pga. interressen og vi lever heldigvis ikke i et kommuniststyre der staten bestemmer prisen.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Hekta-MTB] #1000979 10/08/2010 07:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Bedriftskarusellen har 16 ritt til 50,- per stykk, og vi har også

Men hur mange av disse er terreng ritt?

Hur blir egentligen utbydet i trøndelag av billiga ritt hvis man vil sykle maraton ritt som ikke (nestan) bare går på grus og asfalt?

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: fredriks] #1000985 10/08/2010 07:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Hur blir egentligen utbydet i trøndelag av billiga ritt hvis man vil sykle maraton ritt som ikke (nestan) bare går på grus og asfalt?

Ikke så veldig stort (2-4?), men det er ikke så rart at utvalget blir dårlig når du har snevret deg så mye inn med tanke på hvilken type ritt du ønsker å sykle.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: EgilS] #1001027 10/08/2010 08:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Skal jeg kverulere kunne jeg faktisk fint ha syklet 15 ritt og kommet innenfor 800,- også. Bedriftskarusellen har 16 ritt til 50,- per stykk, og vi har også noen karusellritt til 0,- eller 20,-, og stort sett alle disse går det greit å sykle til start på.

Jeg leste om en som hadde fått nok penger til å kjøpe Ferrari ved å bruke frukt- og grøntgarantien på Kiwi, så alt er mulig hvis man bare vil.

Den gjengse "jeg tror jeg slenger meg med på et ritt"-person kommer ikke til å oppsøke verken bedriftsritt på kveldstid eller obskure karusellritt til 20,- kroner (jeg har aldri hørt om terrengritt til 20,- kroner her i området). Det er en stor gruppe syklister der ute som synes grusgamping med litt innlagt kjerrevei er utfordring mer enn nok, og som ønsker å være med på et arrangement hvor det er flere deltakere enn funksjonærer. Da har man ikke så sinnsykt mange ritt å velge mellom, og de fleste av disse er ganske dyre. Markathriller'n skiller seg positivt ut, men selv her må man ut med 3 hundringser for å være med, selv om man melder seg på i aldri så god tid. Skal man ha lisens i tillegg må man betale en femhundrings for to timer morro i Bymarka. Synes du det er billig?

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Øyvind V] #1001040 10/08/2010 08:27
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Markathriller'n skiller seg positivt ut, men selv her må man ut med 3 hundringser for å være med, selv om man melder seg på i aldri så god tid. Skal man ha lisens i tillegg må man betale en femhundrings for to timer morro i Bymarka. Synes du det er billig?

300,- er billig. Og om man vil kjøpe engangslisens eller helårs er opp til hver enkelt. Når man kjører bil og kan man enten betale veiavgift og forsikring for så å kjøre hele året eller man kan kjøpe seg prøveskilt de dagene man skal kjøre.. Man sier ikke at bensinen koster 12 kroner pluss årsavgift og forsikring heller.. ICON_WINK

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: EgilS] #1001054 10/08/2010 08:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Ikke så veldig stort (2-4?), men det er ikke så rart at utvalget blir dårlig når du har snevret deg så mye inn med tanke på hvilken type ritt du ønsker å sykle.

Synes ialle fall vi kan ignorera landeveisritten i bedriftskaruselen.

Det vi då har igjen av billiga ritt er en del rundbaneritt med sykkel tid på 30-40 min. Personligen skulle jeg tenka mig at vare med på dem hvis jeg er skadefri men tror endå ikke det er typen ritt som er mest relevant før de flesta mosjionister (og då menar jeg ikke bare på grund av at de går i terrengen men at de er før korte). Sen borde det koste mindre og vare mindre jobb at lage i kort rundbane ritt utan matstasjioner en et maraton ritt så de borde også vare billigare.

Førutom det så finnes det vel et par billiga grusritt med få deltagare plus markatråkket, markathrillern og kanskje något ritt til.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Kriss] #1001058 10/08/2010 08:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Kriss

300,- er billig. Og om man vil kjøpe engangslisens eller helårs er opp til hver enkelt.

Du må ju sykle en del ritt før at det ska løne sig med helårs lisens om man regnar med klubbavgifter og eventuellt klubbtøy som enkelte menar man bør ha.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: fredriks] #1001073 10/08/2010 08:50
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
I min klubb så koster et medlemskap 150,- kroner i året.. Det er penger jeg betaler med største glede. De fleste sykler jo med sykkelklær og klubbdraktene er jo heller billigere enn dyrere. Eller sykler du i en treningsbukse eller vanlig shorts for å spare penger?
Sykler man tre ritt så har man vel forresten tjent inn den lisensen. Sykler man mindre må man finne seg i å betale den engangslisensen eller så kan man jo sykle løypa dagen etter og se hvor man hadde kommet på listene. Det er jo gratis.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Øyvind V] #1001079 10/08/2010 08:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes ikke at det er noe dårlig utvalg av ritt av denne typen i dagsturavstand når jeg får tenkt meg om. En oppsummering gir meg (mulig det er noen glemt):
Markathriller'n, Nerskogrittet, Hølondingen, Pilegrimsrittet, Tour de Tomtvatnet, Samsjørunden, Taubanetråkket, Øyungen Rundt, Isfjorden Rundt, Frænarittet, Nordmarkstråkket, Aursjørittet.

Dette i dagsreiseavstand fra Trondheim (stort sett). Og uten at jeg sjekket samtlige mener jeg å huske at dette er ritt med pris på 300,- og nedover, hvis man melder seg på innen første frist. Selv halvparten av dette er langt flere ritt enn hva de fleste noen gang kommer til å sykle på en sesong.

Jeg holder fast på at det at ritt er dyre er fordi folk velger de dyreste. Noen er dyre, dropp disse!

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: Øyvind V] #1001092 10/08/2010 09:02
EgilS Offline
More than words
More than words
Den gjengse "jeg tror jeg slenger meg med på et ritt"-person kommer ikke til å oppsøke verken bedriftsritt på kveldstid eller obskure karusellritt til 20,- kroner (jeg har aldri hørt om terrengritt til 20,- kroner her i området).

Det var ikke snakk om den "gjengse". Det var snakk om meg og din påstand om at jeg ikke kunne delta på 15 ritt og komme under 800,-. Det kan jeg klare fordi jeg synes de fleste typer ritt kan være gøy.

Hvis du ikke har hørt om terrengritt til 20,- følger du ikke mye med når det gjedler terrengritt. Sjekk tvk.no nå. Gauldal tar 10,- for start i morgen. Fin terrengtrening, og svært uhøytidelig. Moro er det også.

Re: Hvorfor er det så forb.. dyrt å sykle ritt??? [Re: EgilS] #1001101 10/08/2010 09:09
Torarne Offline
Medlem
Medlem
Er enig med de som mener sykkelritt er for dyrt, når man tenker startkontigent , kontra hva som ligger i utgifter for å lage et ritt..... Se fxs på DFS og skytterlagene.. se hva de har av elektronisk utstyr og byggningsmasse og vei. når de premierer 30% i hver klasse , og sistemann får premie verd startkontigent. Og den er 400 .
DA er det DYRT å sykle ritt. jah.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support