Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

til Birken

til Birken #1000428 09/08/2010 13:51
M
Mulla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei. Hvordan bør man helst trene fram mot birken nå.

Tenker da. I marka eller på grusveier? sånn utfra terrenget på birken. aldri sykla den før ICON_SMILE normalt sykler jeg litt forskjellig. men greit å trene i terreng som er mest likt birken nå som det er det store målet.

Re: til Birken [Re: Mulla] #1000435 09/08/2010 13:57
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er mange lange og flate motbakker med høyhastighets grus (altså ganske fast grus) på birken. Å sykle noe særlig på stier i marka skal ikke være nødvendig, er såpass lite terrengpartier og ofte er det mange som går der uansett.

Re: til Birken [Re: PeterNincompoop] #1000440 09/08/2010 14:01
M
Mulla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
ok, så bør fokusere på grusveien da med andre ord ICON_SMILE

Re: til Birken [Re: Mulla] #1000473 09/08/2010 14:36
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Dette er basert på at du ikke er voldsomt dreven i gamet. Er du det så tilgi litt overforenkling.

Hvis du tenker på gjennom sommeren så ja uten tvil. Birken har nesten bare grusveier, og de to stipartiene må du trille uansett fordi det er kø der. Hjelper ikke hvor god du er.

Hvis det er de neste snaue tre ukene er det kanskje, men bare kanskje, litt annerledes. Du blir nemlig ikke i mye bedre form nå. Det er lite å vinne på terrengegenskaper, men det er noen nedkjøringer du kan tape litt. Hvis du per i dag er håpløs i terreng kan du tape litt mindre med litt øvelse.

Hvis du er bittelitt vant til sti har du etter min mening (som var virkelig seriøst elendig på sti inntil i fjor) nøyaktig null utbytte av stitrening. Nada.

Jeg antar du ikke er gjennomtrent og elendig teknisk: Kjør grusintervaller og grustrening frem til en drøy uke før, spe på med et par øvelser på greie stier som variasjon.

Et generelt råd, nemlig: Du kommer til å ha lyst til å klemme inn et par ordentlige kvalitetstreninger også den siste drøye uka. Du kan kanskje tjene et tosifret antall sekunder i sluttid på den forbedrede generelle fysiske kapasiteten det gir. Å samle overskudd og helst forsøke å fremkalle en formtopp vil gi deg minutter. Vis mental styrke og våg å samle overskudd!

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: til Birken [Re: oyvin] #1000486 09/08/2010 15:02
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ja, tren hardt nå de neste ukene, så tar du det helt rolig siste uken. Den siste uken sykler du bare korte turer uten å få opp pulsen. Maks ta et par drag i noen bakker i ritt-tempo for å aktivere beina, men utenom dette helt rolig i dagene før rittet.

Intervalltrening frem til siste uken i tillegg til noen langturer vil nok kunne øke formen din. Finn en passe bakke som tar ca. 4 minutter å sykle opp, så sykler du opp denne 4 ganger med 3 minutters pause. Kan være lengre bakker også hvis man er i bedre form.

Redigert av PeterNincompoop; 09/08/2010 15:03.
Re: til Birken [Re: PeterNincompoop] #1000868 10/08/2010 06:09
M
Mulla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
OK, takker for tips og råd. Bare sånn til info, jeg har trent i hele vår og sommer (og vinter: ski + spinning), så det er ikke snakk om desperat trening til birken. har deltatt på grenserittet og raumerrittet i år, og enern i fjor, så ikke helt fersk. trener rundt 10 timer sykkel i uka. Elsker å sykle i marka, så terreng er ikke helt nytt for meg ICON_SMILE

Det jeg egentlig lurte på siden jeg aldri har prøvd birken, er hva slags terreng jeg bør fokusere treninga på framover. Er det smart å fokusere på grusveien i stedet for å ha det gøy på stier i marka. Hvordan er Birken løypa forhold til for eksempel sykkeleneren på Oppdal eller grenserittet?

Re: til Birken [Re: Mulla] #1000978 10/08/2010 07:50
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Birken er mer lik sykkelenern enn Grenserittet.

Sykkelenern og Birken har begge lange grusklatringer, dvs mange høydemeter sammenhengende, der du kan finne en rytme og komme inn i. Forskjellen er at Birken har tøffere bakker i siste halvdel av løypa (ca 35% av bakkene), mens Enern gjør seg ferdig med 80-90% av bakkene fram mot halvveis.

(Grenserittet er mer småbakker opp og ned, og ikke like mange høydemetere - og har også litt mer terreng)

Birken har ett terrengparti der alle går i kø. I tillegg er det noen småstier/traktorveier, som ikke er krevende (type siste kilometrene på Enern).

Og så er det et par bratte nedoverbakker: Den første er ned etter Skramstadsetra (men denne har visst blitt utbedret fra tidligere år, og er ikke så mye sti lengre). Den andre er ned Ballettbakken på Lillehammer.

Jeg ville fokusert på grus(bakker) de siste ukene.

Moderator  support