For å spare inn litt på USA-ferien i sommer, måtte jeg kjøpe en sykkel mens jeg var der!
Fordi jeg omtrent bare sykler til og fra jobb ville jeg dessuten ha en CX fordi man beholder racerens aggresive aerodynamiske sittestilling, men får hjelp av større dekk og kraftigere bremser i Oslo-trafikken. Siden jeg sykler gjennom småveier, parkeringsplasser, parker og diverse er dette gull.
Valget falt på en Focus Mares 2009 modell med 105-utstyr og v-bremser, dette kostet $1075 på JensonUsa. Jeg fikk den levert til en vi skulle besøke på veien og dette ordnet jeg uten problemer når jeg bestilte fra Jenson. Knallsjappe!
I Norge kjøper man CX-sykler ofte fordi det er bra til jobbsykling eller for å ralle rundt på grus, men CX er jo en gammel ærverdig gren innen sykling der man sykler korte runder på diverse underlag, mye svinger og må stige av sykkelen innimellom for å forsere hindre.
Jeg har testet denne på sykkelveier i Washington, intervalltrening i Suburbia og treningsturer i Kragerø-området og er storfornøyd og jeg opplever at sykkelen er laget med ekte Cyclocross for øyet: bratte aggresive vinkler, utrolig hissig i svingene, aksellerer bra og er med på det meste.
Jeg har også syklet på stier, grusveier, svingete asfalt og rett asfalt. Den aggresive sykkelen vekker dyret i en, så det blir vanskelig å sykle rolig langturer også. Det er også fordi geometri er kort og bratt, mens touringsyklene har lengre rør både her og der.
På den ene siden er CX et svært spesialisert og rendyrket verktøy med klassisk cyclocross for øyet, men den er ekstremt allsidig også. Bortsett fra å ralle rundt på belgiske jorder omkranset av tykke menn i slagstøvler, gumlende på frites med majones, vil jeg si at min CX er et typisk eksempel på "Jack of All Trades, Master of None"
Litt av grunnen til at dette kanskje har litt interesse utover det navlebeskuende er at mange tror at dette er genialt til grusritt og at man kanskje ville gjort det stort på en CX på birken dersom de hadde en og det ikke ble forbudt.
Jeg ville IKKE brukt min CX til dette, jeg må reservere meg kraftig nedover på de tynne dekkene. Til tross for at jeg kunne holdt tempoet til mange på cx-dekk, ville jeg måtte tatt det mye roligere enn jeg pleier og tapt masse nedover. Nedover er dessuten der jeg må gjøre det. Store moderne terrengdekk ala crossmark, race king og diverse notubes-greier vil gjøre at alle med en viss teknikk vil tape så mye nedover og tekniske partier at fordelen til lav sittestilling og tynne dekk utviskes helt, TROR JEG.
Derimot er CX-en genial til kosetur på hytta, hvor jeg må sykle en kort bit på sti før det blir en bra blanding av grusveier og idylliske småveier på "asfalt". Den blir super å sykle Strømmen-St.Hanshaugen også når min tomåneders ferieavspasering tar slutt
Konklusjonen er at alle andre slags sykler er bedre til all annen slags sykling enn cyclocross, men at den KAN brukes til mye rart.
Den er helt genial som en sykkel å ha med seg på ferie, til pendling og diverse bruk. Hvorfor kjøpte jeg ikke dette for lenge siden?
Redigert av GogBozen; 09/08/201009:23. Rediger grunn: konklusjon + bilde
Fint innlegg, jeg ser på en CX selv for tiden. Tenkte jeg skulle bruke den til vintertrening med piggdekk. Spurte for litt siden om det var mulighet til å bruke piggdekk på en vanelig racer, men de fleste tvilte på dette siden piggdekkene er høyere og ville subbet borti bremsene. Kan jo alltids skaffet dekk til offroad sykkelen, men en CX hadde vært ypperlig. Liker selve geometrien bedre på en landeveissykkel, vil tro en CX har noe samme gemometri, men som du nevnte litt mer aggresive vinkler.:)
Har du noen gang testet en V-bremser i snøvær? For jeg vil tro det legger seg en ishinne på felgen om man sykkler i snøvær og slaps.
Snaue 6 tusen for en CX med 105 kan ikke være værst, et godt kjøp. Får vel ingen for under 10-lapper her i landet med 105.
Mini vbremse foran og paul canti foran både bremser og stopper min cx i bevegelse i alle årstider, vær og føreforhold. Vanlige canti på cx er på linje med å fise for fremdrift.
neo-retro. Hadde det fremme også, men fikk et vanlig problem med hyling i bremsene. skiftet derfor til tektro mini v-brems. Har brukt vanlig vbremse også, men da må du ha en "travel agent" for å få rett kabeltrekk. Vanlige vbremser ser litt stort og klumpete ut på cx. Puristene blant oss vil nok trekke på nesen av mini v-bremser på cx også, eller det å ha ulike bremser foran og bak, men med bruksverdi i fokus setter jeg uten å blunke funksjon over form, og er storfornøyd.
Har fungert tilfredsstillende med både 90+ og 80+ bak styret og diverse kombinasjoner av 20cm nysnø, slaps, is, gjørme og kuruker
Bare et liten kommentar til GogBozen: Jeg er like storfornøyd med cx som du er. Som vintersykkel på (delvis) brøytet vei er den helt glimrende, og den er topp som transport- og feriesykkel, men den gir også ny moro på gamle sommerstier, for å si det sånn. Noen av stiene her ute på Fetsund har jeg blitt så vant med at de rett og slett ikke er spennende lenger. Ikke er de særlig utfordrende, heller. En cx er akkurat så annerledes å bruke at opplevelsen blir ny og artig. (Det er bare viktig å våge å bruke så lavt lufttrykk som mulig i 35 mm-dekkene. ) Kort sagt har cx-en overtatt helt som stisykkel, og jeg trives godt med en sykkel mindre i stallen.
Jeg er på vippen mellom CX og landeveisykkel når det gjelder anskaffelse av ny sykkel. Har i dag en hybrid som brukes til trening og enkelte terrengritt som nordsjø, garborg og HS:vagle-rittet. Savner følelsen av å sykle på racer. Men når jeg tenker meg om så vil muligens en CX dekke mine behov bedre enn en ren landeveisykkel, med tanke på muligheten for helårsbruk.
Kan også fram i tid tenke meg å delta på Aarbakkerittet, vil en CX duge til denne type ritt? Vil da selvfølgelig sette på racerdekk.
Er et spørsmål om hva du definerer som "duge". - Kan greie å komme til mål: JA - Kan greie (hvis du er sterk nok) å slå de fleste konkurrentene: JA - Er akkurat like god og rask som en racer til samme pris: NEI
CX har noen små "ulemper" som racersykkel i form av høyere vekt/pris, større klaring til hjul og noen forskjelller i geometri (og så må du sjekke utvekslingen....) som gjør at den ikke er 100% som racer. Men kanskje 80% duger for deg??
Vil si "duge" i denne sammenheng betyr at jeg fullfører rittet.
Ja er klar over disse "ulempene". Huff, er jammen meg ikke lett dette. Skulle prikket inn 12eren på tipping eller 7eren på lotto til helgen så kunne jeg gått for begge deler, samt en ren terrengsykkel.
Hadde racer tidligere, denne ble lite brukt grunnet et godt års sykdom, nå er jeg fit for fight igjen dermed er lysten der igjen til å kaste meg på landeveisykkelen, men så er det dette med ønske om å bruke sykkelen også vinterstid.
En cx er noe tyngre, men om du bygger en rundt 8-8,5 kg og kjører compact-krank og ikke cyclocross-utveksling, blir det bare marginale vektforskjeller i forhold til prisen på en rimelig racer, og du får en fire sesongs treningshest. Rikelig bra nok til at du ikke kan skylde på sykkelen om du er i "feil" ende av resultatlisten på lokale ritt. Skulle jeg valgt mellom bare cx eller bare racer hadde det blitt cx, med et litt gildere hjulsett til bruk på "racing day" og fine dager på asfalten enn i februarsørpehelvete.
da er mini-v og Paul canti på vei i posten! (Ad purister...jeg velger å ikke følge Mickey Rourkes utsagn: "It's better to be dead and cool, than alive and uncool...")
Du får ikke starte i Nordsjørittet med CX av den enkle grunn at bukkestyre er forbudt nå. Uten å ha sett nøye på reglementet til Garborgriket regner jeg med at det gjelder det samme der. Litt snodig for Nordsjørittet sin del, men det er vel en harmonisering av reglene for Birken, og et forsøk på å understreke at det skal være et offroad-ritt.
Du vil selvsagt kunne sykle Lysebotn-Bryne med en CX, men om du kjøper deg en CX med forskikkelig CX-utveksling(som vil være noe sånt som 46-36)vil du slite med å holde følge med folk på racer, i hvertfall på flatene. Dette unngår du lett ved å montere kompaktkrank på den i stedet. Eller du kjøper en med kompaktkrank fra butikken, men dette er det gitt råd om allerede. Dessuten vil du sannsynligvis ha kompaktkrank om dette er en sykkel du har tenkt å bruke som commuter på asfalt.
Skulle jeg hatt en 'gjør det alt sykkel' ville jeg nok havnet på compact 36-48
Kjører nå på 38-46, men inrømme at noen bakker blir litt tøffe. Når det er sagt, er det også begrenset feste en har med maks 35mm dekk så bare der er det grenser for hvor lett gir en behøver
Ellers finnes det jo også nok av bakvekslere som fungerer med større kassetter enn 28
Satte på en 46-skive på kompakten min i sommer, og det synes jeg ble mye bedre. Hadde altså 50/34, men 46/34 er mye mer fornuftig. Med 12-27 kassett så funker det stort sett overalt. Jevnere giring, og jeg kan ligge på storeskiva mye lenger enn det jeg kunne før. Blir ikke for lett heller, så lenge det ikke er snakk om lange flate asftaltpartier.
Redigert av psychlogard; 16/08/201013:55. Rediger grunn: litt mer info
Det fungerte veldig bra i Vasan, men man skal være bra teknisk. For det hopper og spretter noe veldig. Men de store hjulene gjorde at det gikk bra. Det trillet veldig lett på grus og asfalt. Skulle jeg kjørt Birken for best mulig tid hadde det nok blitt CX med flatt styre. Kjemper man derimot mot seier så har man ikke kjangs på det ned ballettbakken.
Jeg syntes man får et helt annet tråkk og følelse på CX enn vanlig terrengsykkel på grus..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg kan forsten si med sikkerhet at jeg ikke hadde blitt 3 men anntagelig nr 5 i vasan med MTB. For i spurt så slo jeg to som egentlig gruser meg men de hadde mtb.
Takk, ingen overraskende konklusjon kanskje, men apropos hopp og sprett: mine gamle øyne ser ikke hvilke dekk cx-en er satt opp med, og i hvert fall ikke hvilket lufttrykk du kjørte med i Vasan?
Har vært gjennom Birk-traséen med cx (og bukkestyre) jeg, men bare på trening, og det begynner å bli noen år siden. Fant meg egentlig aldri til rette på den, men det var mest fordi den var litt for stor for meg. Men cx hadde nok vært en fin grus- og vinterjobbsykkelkombo...
Jeg kjørte med andre dekk en det som sitter på der. Kjørte Tufo Flexus Cubus 34 for grep foran og flexus Primus 34 bak. 3,2 bar foran samt 3,5 bar bak. Måtte ha såpass for å ikke slå igjennom og punktere.
Jeg har satt på mini v-brems foran, men de skal av igjen - fikk ikke plass til skjermen - og siden dette er jobbsykkel også vil jeg ha skjerm...om jeg skal sette på de gamle cantiene eller prøve en ekstra Paul er usikkert...
Jeg kjørte med andre dekk en det som sitter på der. Kjørte Tufo Flexus Cubus 34 for grep foran og flexus Primus 34 bak. 3,2 bar foran samt 3,5 bar bak. Måtte ha såpass for å ikke slå igjennom og punktere.
Veldig fornøyd med min cyclocross, Kona Jake. Den passer bra til veldig mye. MEN bremsene er ikke veldig bra. Har disse både framme og bak, men synes effekten er dårlig. Kan legge til at det også er ekstra bremsehendler på sykkelen. Vurderer derfor å kjøpe nye bremser, og fant disse (Tektro CR720). Jenson har de til en forholdsvis billig penge.
Vil jeg få bedre bremsekraft eller er det ekstrahendlene som må vekk? Er Paul Neo-retro bare bling eller enda bedre?
EDIT: Selv om Trondheim kanskje ikke er den beste byen å sykle i, vil jeg berømme dem for å legge inn cyclocross-elementer i sentrum. Skal en kjøre fra Solsiden og langs E6 (nordsiden) på gangsti/sykkelsti bør man prøve trappene under veien rett utenfor hifi-klubben. Føler virkelig at sykkelen kommer til sin rett når jeg bærer den opp og ned trappene og ikke sykler den LITT lengre omveien.
Travel agent på v-bremser er ikke et nederlag, og burde gi plass til en smal skjerm. Hadde det selv til jeg fikk mini-bremsene, du kan se den der bremsestrømpa møter bremsen:
Om du har et v-bremsesett liggende, er det rimeligere kjøpe en travelagent enn en ekstra paul.
Det er vel heller ikke helt utenkelig at du kan bruke long reach-bremser og dermed slippe unna endel løsninger. Kanskje ikke det beste alternativet om du skal ut i gjørma, men om du i hovedsak skal bruke CX`en som commuter eller lignende kan det være en grei måte å ordne bremser på.