Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tråkkfrekvens!?

Tråkkfrekvens!? #999680 08/08/2010 18:30
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kom over en artikkel i VG som kom med tips angående å spare energi på sykkelsetet og ble svært usikker da jeg leste dette tipset:

- Høyere gir:
Det er svært vanlig å sykle på lavt gir og ha en høy frekvens på tråkkene. Det er lite effektiv, fordi mange tråkk resulterer i økt energiforbruk. Hold deg derfor til høyere gir og ha en lavere frekvens på tråkkene.

..Jeg trodde det var ønskelig å sykle med litt høy tråkkfrekvens, da man vil få bedre blodsirkulasjon og bli mindre stiv..
Noen andre som har formening om dette?

Noen som har kommentar til dette?

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Tråkkfrekvens!? [Re: Birkebeinern] #999689 08/08/2010 18:45
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg blir mer annpusten av høy tråkkfrekvens, men beina blir mindre stive. Var veldig flink til å spise og drikke på GR igår, så når jeg merka at beina ble stivere gira jeg ned og økte tråkkfrekvensen, siden jeg hadde overskudd av energi. Tror pulsen går opp, men har ikke testet dette med pulsebelte ennå

Re: Tråkkfrekvens!? [Re: Birkebeinern] #999715 08/08/2010 19:25
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Leste den samme artikkelen og tenkte at dette var et skoleeksempel på ubrukelig tabloidfremstilling av et tema...
Hva er høy og hva er lavere frekvens?
Som et minimum burde man vel kunne forvente at de presenterer et "normalområde" som referansepunkt.
Har man vanligvis 70 i frekvens og leser det der så får du jo fort en treningstilværelse med kun stryketråkk ;-)

Jo høyere frekvens, jo lavere krav til kraftutvikling i hvert tråkk, hvilket gir mindre belastning på muskulaturen og lavere risiko for belastningsskader.
Personlig føler jeg at det stemmer opp til et visst punkt, men skal jeg prøve å kjøre med Armstrong-frekvens blir jeg mer sliten enn med "normalkadens".

Kan virke som de har gravd i kista og funnet "gammel visdom" som prediket at det mest energieffektive var å ligge rundt 60 tråkk i minuttene. Nyere forskning skal ha det til at 80 er mer effektivt, men det at de fleste landeveissyklister på toppnivå ligger høyere enn det tilsier vel kanskje at det som er det mest energieffektive ikke nødvendigvis er det samme som får deg raskest fra A til B

Redigert av Torshov-Simen; 08/08/2010 19:25.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tråkkfrekvens!? [Re: Torshov-Simen] #999842 08/08/2010 21:36
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Det som er bevist er at ved lav belastning så er det mer økonomisk med lavere tråkkfrekvens..

Dette er jo egentlig selvforklarende..hvorfor :

Jo fordi ved 0 Watt er det mest økonomisk å ikke tråkke, alså 0 RPM
Ved 1 Watt, er det IKKE mest økonomisk å tråkke 100 RPM.. Kanskje 10.. ?

Her er kurven som er forsket frem : http://www.nih.no/templates/page____1446.aspx

Jeg benytter dette selv, og føler det virker..
Tråkker 80-100 i motbakker eller rykk, og ca. 85 ved drag når jeg ligger i front.. Ligger på 50-75 når jeg ligger i dragsug, medvind, nedoverbakke på landevei..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0

Moderator  support