Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Filformater i iMovie

Filformater i iMovie #999215 07/08/2010 22:10
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Trenger litt hjelp her (igjen)... Jeg er helt novise på området, men forsøker å hjelpe min tenåringsdatter med følgende problemstilling:

MPEG-filene som programvaren Image Mixer lager fra mitt gamle Sony DCR-PC103E Mini DV kamera kan tilsynelatende ikke spilles av eller jobbes med i iMovie. Jeg lastet ned en gratis prøveversjon av Leawo Video Converter for å konvertere MPEG til AVI, men resultatet kan fremdeles ikke spilles av i iMovie. MPEG filene spilles fint av i QuickTime på Mac'en, men altså ikke i iMovie på samme maskin.

Føler meg gammel, og skal ikke utelukke at min smarte datter iscenesetter vanskelighetene for å fremprovosere investeringer i nytt utstyr :-)

What do I do?

Re: Filformater i iMovie [Re: Pennypacker] #999223 07/08/2010 22:21
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Husker ikke i farta hva iMovie må ha, men jeg mener at den er ganske kategorisk på filendelser så sørg for at de matcher.

Når det gjelder konvertering så har jeg hatt mye lykke med VLC,
det kan du laste ned fra http://videolan.org

Om du har en videofil som iMovie liker så kan du kanskje åpne den i VLC og se hva slags kodek den er kodet med å bruke det samme for filene fra kameraet ditt..

Ellers så synes jeg det er rart om du ikke kan hente inn video fra kameraet ditt direkte via Firewire kabel.. Hvilken versjon av iMovie har du? (den siste gjeldende har vært på markedet en stund og følger med iLife ´09).

Re: Filformater i iMovie [Re: Pennypacker] #999688 08/08/2010 18:42
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pennypacker
Trenger litt hjelp her (igjen)... Jeg er helt novise på området, men forsøker å hjelpe min tenåringsdatter med følgende problemstilling:

MPEG-filene som programvaren Image Mixer lager fra mitt gamle Sony DCR-PC103E Mini DV kamera kan tilsynelatende ikke spilles av eller jobbes med i iMovie. Jeg lastet ned en gratis prøveversjon av Leawo Video Converter for å konvertere MPEG til AVI, men resultatet kan fremdeles ikke spilles av i iMovie. MPEG filene spilles fint av i QuickTime på Mac'en, men altså ikke i iMovie på samme maskin.

Føler meg gammel, og skal ikke utelukke at min smarte datter iscenesetter vanskelighetene for å fremprovosere investeringer i nytt utstyr :-)

What do I do?

Aldri hatt problemer med import i imovie, men om du skulle er handbrake en gratis og fin sak til å konvertere med. ikke om jeg vet den tar dv, men

Re: Filformater i iMovie [Re: Pennypacker] #1003356 12/08/2010 13:07
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hvis video fra et DV-kamera ender opp som MPEG har det skjedd en feil et sted. Bruk firewirekabel (ikke USB!!) og last inn videoen direkte i iMovie eller et annet program du ønsker å redigere i.

-Kisp

Moderator  support