Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stiv i Ryggen

Stiv i Ryggen #998965 07/08/2010 15:48
A
Authon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
under lange treningsturer på racer kjenner jeg det ikke noe i korsryggen,heller ikke i starten under konkuranser.

Men det er når jeg kjører maks under konkuranse jeg kjenner det.
hva skyldes det at jeg ikke merker noe under trening ,kun konkuranser?

Er det pga belastningen blir så mye større?

Re: Stiv i Ryggen [Re: Authon] #1001050 10/08/2010 08:35
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
Hvis kjernemuskulaturen din er litt for svak i forhold til bena, vil kraftige drag trekke i musklene og senene som går fra toppen av låret gjennom bekkenet til ryggsøylen. Det vil igjen kunne rotere de nederste rygghvirvlene løitt, som kan gi mye smerter.

Jeg ville nok lagt inn et par økter i uka med kjernetrening oav mage/rygg samt være nøye med å strekke ut muskulaturen øverst i låret og rundt hoftepartiet.

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Stiv i Ryggen [Re: bard_mat] #1001064 10/08/2010 08:46
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Og da snakker vi fremsiden av låret!Stå på kne med begge beina på en matte og fremfor en stol feks. Ta tak i vristen og dra opp mot rompa. Hold i minst et minutt. Den gamle med å stå på et ben og dra opp vristen mot rompa er lett å jukse på med å skyte hofta feil. Og drøy uttøyninga til du har kald muskulatur.

Re: Stiv i Ryggen [Re: jan erik] #1001387 10/08/2010 12:59
Oddis Offline
Medlem
Medlem
Sitat: jan erik
Og drøy uttøyninga til du har kald muskulatur.

Interessant! Hvorfor når du har kald muskulatur?

Sliter med mye vondt i ryggen selv også på lengre ritt, og skal være den første til å innrømme slark med uttøying.

Re: Stiv i Ryggen [Re: Oddis] #1003220 12/08/2010 10:58
everyday Offline
Medlem
Medlem
Sleit tidligere mye med stiv/låst rygg, og hadde en prolaps i "early thirties" en gang. Har vært innom mye rart, men det som har hjulpet meg er rett å slett å sørge for bevegelighet i korsryggområdet. Gjør to øvelser hver kveld;
1. Ligger på ryggen og presser knærne mot brystet slik at jeg kjenner det strekker nederst i korsryggen.
2. Ligger fortsatt på ryggen, drar venstre kne så langt mot høyre skulder jeg kan og holder. Så høyre kne mot venstre side. Dette strekker de store musklene i bakenden, som kan være med å lage problemer for ryggen hvis de ikke er smidige.

Det er jo ikke sikkert at dette hjelper deg, men det koster jo ikke noe å prøve. Bare husk å begynne forsiktig.

Stabilitets-trening er som nevnt før her, viktig. Det kan gjøres på en rekke måter; med ball, som demonstrert på Terrengsykkel-TV, med tau (redcord), eller f.eks den gode gamle "hvile på albuene med strak kropp og tærne i bakken så lenge du klarer" og avarter av dette.

Good Luck!

runep
Re: Stiv i Ryggen [Re: Oddis] #1003259 12/08/2010 11:35
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oddis
Sitat: jan erik
Og drøy uttøyninga til du har kald muskulatur.

Interessant! Hvorfor når du har kald muskulatur?

Sliter med mye vondt i ryggen selv også på lengre ritt, og skal være den første til å innrømme slark med uttøying.

Litt synsing men sånn virker det på meg. Jeg har aldri hatt vondt i ryggen på samme måte under trening. Det er de dagen jeg ikke trener som gjør vondt. Min teori er at når musklene er varme er de også lange. Når de reparer seg dagen etter blir de kortere. Og da drar de bekkenet rundt. Jeg har problemer med høyre beinet. Oversiden er kraftigere en hamstrings som er baksiden.Gikk til mange fysioterapeuter som sa jeg skulle tøye hamstrings(type strakt bein på bordet og bøye seg fere) men det hjalp ikke på ryggvondet mitt. Helt til jeg kom til friskvernklinikken og ble foreskrevet uttøyning av oversiden. Og det makes sese. Det er jo den du bruker når du sykler. Når du ikke trener hamstrings samtidig, drar du hoften rundt,

En annen ting er at man kan faktisk overtøye en lang muskel siden den er mere tøylig. Start dagen med tøyning og(som nevnt her) noen øvelser for styrke kjernemuskler. Samt legg inn styrketrening for hamstring. Sjekk ut Nordic Hamstring. Ekstremt.

Re: Stiv i Ryggen [Re: jan erik] #1003278 12/08/2010 11:52
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Jeg har også slitt med ryggvondt. Det var noen ledd i ryggen som hadde låst seg, det verste var ett stort ledd i høyresiden av bekkenet. (Tror jeg han sa).. Ryggen min hadde kompensert dette lenge ved å bli mye sterkere i venstre side. Løsningen var å knekke opp hos kiropraktor samt elektrisk stimulans av musklene i øverste del av rumpa. Mange tror det bare er de lange og store musklene i rumpe/lår som kan forårsake smerter. Det kan jeg skrive under på at ikke stemmer.

Prøv å klem (ganske hardt) på øvre del av rumpa, rett ved hofta. Med en tommel... Der bør koner og fysioterapeuter få massere og trykke så mye de vil! ICON_SMILE

Jeg fikk også streng beskjed om å strekke ut rumpa ordentlig, slik everyday skrev her. Ligge på ryggen og dra kneet opp mot motsatt skulder i minimum 45 sekunder. Dette har løst mine plager så og si helt på 2-3 uker. Kiropraktoren hjalp meg også med å sjekke sittestillingen på sykkelen min.

Han anbefalte også "Swiss Ball" som Ole Christian Fagerli er så stor fan av. ICON_LAUGH

Re: Stiv i Ryggen [Re: Andrehua] #1003343 12/08/2010 12:54
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Piriformis ja!

Moderator  support