Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Amatør trenger litt råd ang trening og mat

Amatør trenger litt råd ang trening og mat #998889 07/08/2010 10:04
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg er har syklet "aktivt" de to siste aråene uten å egentlig tenkt noe spesiellt over treningsprogram eller kostholdet, bortsett fra at jeg får litt dårlig samvittighet om jeg spiser snop midt i uka (noe som skjer veldig sjeldent, ikke hvær helg heller).

Så det jeg lurer på er hva og hvilken mat som er værdt å satse på når det gjelder frokost, lunch og middagsretter? Jeg jobber som snekker og sykler til og fra jobb om dagene så lunchen blir fort 4-5skiver med skinke og majones da dette er enkelt å lage og greit å oppbevare i kjøleskapet på jobb, samt at det metter i en ganske aktiv arbeidsdag.

Syklinga til og fra jobb er på ca 30min en vei i sone 1-2. Ellers prøver jeg å få meg en ekstra tur på ettermidagene på racern med varighet på rundt 2 timer og 4-5mil og en tur 2 ganger i uka i skogen på fulldempern med varighet på rundt 2 timer. men syklinga jeg driver blir liksom bare sykling, har aldri prøvd ut dette med intervaller o.l, men har lyst..jeg vet bare ikke hva som er verdt å bruke tid på?

takker for tips! ICON_SMILE

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stian j] #999274 08/08/2010 07:14
stosu Offline
Besatt
Besatt
ang. ernæring kan du finne mye på Olympiatoppen http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/page1016.html

Personig spiser jeg mye fisk og pastaretter. Når jeg spiser den single mannens livrett (ferdig-pizza) hiver jeg på en boks tunfisk i olje som jeg krydrer med godt krydder så man blir kvitt den kjipe ferdig pizza smaken og litt mer proteiner.

Virker som om du hadde hatt godt av å melde deg inn i en klubb og bli med på fellestreninger og få tips der. For min egen del har jeg utrolig god nytte av å bli med på fellestreninger i år. Folk er på forskjellig nivå og kan dra hverandre opp. Jeg er dårlig teknisk på sti, men god til å dunke grus. Dermed drar treningskameratene mine opp nivået mitt på sti og jeg kan dra opp nivået deres på grus. Ellers kjører jeg en del fartslek dvs. at jeg lar terrenget og dagsfølelsen bestemme hvor jeg skal kjøre hardt. Kjører f.eks hardt i bakkene og rolig på flatene. Har også en del turer som kun kjøres rolig. kan da kjøre 3-4 timer rolig i terrenget for å øve balanse og sporvalg.

Prøv deg litt fram resten av sesongen og finn ut hva som funker for deg. Skriv treningsdagbok så blir det lettere å huske hva du har harr suksess med og hva som ikke har funka

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stosu] #999676 08/08/2010 18:25
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Kjekk link det der! Er med i en klubb, og deltar på fellestrening 1 gang i uka og har vel egentlig hatt grei framgang av det. Men jeg er ute etter egentreningsmetorder som er greie å utføre, som f.eks forskjellige intervaller o.l. hvor lange drag bør man ha og hvor lang vile mellom?

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stian j] #999764 08/08/2010 20:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg pleier å titte innom http://fagerlimtb.blogspot.com/ og http://mrlegs.no/ ganske ofte og få diverse tips. Følg også med på tråden om formtopp til birken ang. treningstips.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stosu] #999838 08/08/2010 21:34
Indurain Offline
Medlem
Medlem
Jeg vil anbefale Herbalife Forumla 1 shake og protein pulver fra Herbalife formula 3. Stabilt blodsukker er veldig viktig gjennom en dag, alle vet hvor sur og gretten man blir når man har lavt blodsukker. Så det holder jeg meg unna.

Gjennom en dag spiser jeg slik som det her.

Hver morgen starter jeg med herbalife shake.

2-4x Toppede spiseskjeer med Formula 1 fra herbalife, dette blander du oppi en shaker som du riseter som en milkshake enten med juice eller melk. Jeg anbefaler juice, siden melk innholder mye melkesyre.
- Noen ganger heller jeg shaken i en bolle og spiser den sammen med Musli eller havregryn(de bør bløtes et lite kvarter)

Og når jeg har kommet frem på skole eller jobb, tar jeg en Herbalife protein bar de finnes i flere smaker, er faktisk veldig gode. Selve baren er 35gram og innholder rundt 9-12gram protein.

Første pause blir det 4 brødskiver (UTEN Hvetemel) og en herbalife shake. bruker forskjellig pålegg, ost, kaviar, salami, paprikka, agurk, tomat, roasbiff, you name it. Holder meg unna syltetøy og annet sukkerlake pålegg.
Også kanskje en banan eller et eple til slutt.

Andre pause, akkurart det samme.

Så er det hjem til middag, det er jo mye forskjellig. Alt av pasta og spagetti osv er byttet ut med fullkornspasta og fullkorns spaggetti, det smaker mye bedre og holder lengre. Samme med f.eks lefser til taco, kan du prøve mais lefser. Ellers prøver jeg å variere mellom fisk, kylling og kjøtt ofte, rikelig med grønnsaker til.

Så kommer man til en trenings økt, da blir det herbalife shake før trening ofte sammen med litt musli eller havregryn, da har jeg lange karbohydrater.

Etter trening er det herbalife shake.

Herbalife Cell Activator piller (før du drikker shake)øker opptak av næringsstoffer.

Shake etter trening
2x toppa spiseskjeer med Formula 1.
1x toppa spiseskjee med Formula 3 Protein pulver (Soya/myseprotein).
2-3 DL juice

Kveldsmat er ofte brød (UTEN hvetemel) eller shake.

PS: Man kan lage masse gode fruktsmoothier sammen med herbalife shake, om du har en blender finnes det masse oppskrifter.

Om noe av dette høres interresangt ut kan du sende meg en PM:)

Kjell Høydal blogger om kosthold og trening: http://kjellkirkeng.blogspot.com/2009/05/fr-under-og-etter-trening-du-br-ha-som.html

Ole Christian Fagerli forteller litt om herbalife: http://fagerlimtb.blogspot.com/2010/03/lei-av-vre-syk-tenker-tilbake-til-2006.html

http://kjellkirkeng.blogspot.com/

Redigert av Indurain; 08/08/2010 21:36.

Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: Indurain] #999899 08/08/2010 23:44
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er litt i samme situasjon som OP, og tror kanskje ikke at Herbalife er løsningen på alt(TM). Olympiatoppen har mye bra stoff å lese på. Når det gjelder kosthold og trening er det mange flinke her inne, men også veldig mange meninger :-)

Se forøvrig også her i forhold til Herbalife:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=999758#Post999758

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: Ulyd] #1000686 09/08/2010 19:33
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takker!! mye bra her. Men hvordan er alle disse produktene mot et midjemål som i utgangspuktet er litt vel drygt? skal enda ned noen kg, noe jeg har tenkt å klare med rett kosthold og trening.

Når det gjelder dette med vekt som skal bort, hva bør jeg ikke spise for mye av? kcal, proteiner eller karbo? Vet at jeg må ha en viss dose av alle tre iløpet av en dag, men hvilke bør jeg se etter på næringsinnholdet på matvarer?

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stian j] #1000692 09/08/2010 19:36
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg spør sikkert veldig domt for mange, men for min del har dette med næringsinnhold aldri vært et tema tidligere. men nå har jeg bestemt meg for å "følge" litt med på hva som går i hullet ICON_SMILE

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: stian j] #1000870 10/08/2010 06:10
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Opptimal ernæring for best mulig trening og opptimal ernæring for å kunne slanke seg lar seg vanskelig kombinere.

Hvis du har et ønske om å gå ned i vekt ville jeg ha fokusert på det først. Det finnes mange gode tips om det her på forumet, blant annet her: På slankern...Hvilken kur...

Re: Amatør trenger litt råd ang trening og mat [Re: tygster] #1001030 10/08/2010 08:20
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hehe, ja det var det jeg fryktet. men i første omgang er det ernering for å få bort noen kilo sammen med trening, for så å begynner med et kosthold mere rettet mot litt "hardere" trening.

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom

Moderator  support