Bakgrunn og høyttekning Som en fortsettelse på tråden der min Gary Fisher X-Cal har avgått ved en for tidlig død starter jeg en ny for å få litt inspirasjon og lufte noen tanker.
Jeg trenger en ramme som skal bekle rollen som trenings-, tur og rittsykkel. Jeg kjører både typiske grandiosa-maratonritt, terrengmaraton som Terrengsykkelrittet og Bukkerittet og NC/Nissancup. Ellers sykler jeg mest i typisk teknisk terreng rundt Oslo. Nord-, Lillo og Østmark. Dessuten sykler jeg forsøksvis fort på grus uten å få allergiske utslett og jeg er ganske hendig på blåstier. I terrenget prøver jeg å kjøre med flyt framfor å bombe. Hjula på bakken er nok meg. Og siden det alltid kommer spørsmål om det; jeg veier pt. 81,5 kilo. Høyden min er 188 og jeg vil ha setet på 77,5 cm.
Jeg har deler nok liggende til en fin sykkel så jeg vil ha bare ramme. Evt. ramme+ gaffel. Komplett sykkel er jeg i utgangspunktet ikke interessert i. Budsjettet er ganske romslig om jeg finner det rette objektet.
Jeg er kun interessert i 29” siden det gruser trillebårhjul big time I utgangspunktet vil jeg også ha hardtail. Dette siden 29” XC fulldempere er sjeldne og teknologien ikke virker helt moden enda. (Les de går i stykker eller blir ”voldsomt” forbedret neste år) I tillegg finnes flere spennende modeller kun som komplette sykler. Her tror jeg at jeg vil sitte på gjerdet litt til. Jeg behøver ikke custom, en XL er som oftest passe og jeg vet egentlig ikke om jeg har noe å ønske meg som krever skreddersøm.
Rundt materialer har jeg ingen definitiv mening. Aluminium funker fint. Karbon virker lovende om det er bra laget. Titan er på moten igjen etter at det var det hotteste når jeg startet å kjøpe glansede magasiner tidlig på nittitallet. Stål faller litt utenfor denne gangen. Jeg elsker stålswiften min og har kjørt min andel av mil på high end stål, men føler at de andre materialene er mer logiske valg til konkurranseorientert sykkel i min størrelse.
Jeg har hatt min del av frustrasjoner rundt materialfeil, derfor vil jeg enten handle fra en norsk importør/butikk som har sakene på stell eller direkte med et skikkelig entusiastforetak. Ikke noe shady direkteimport så garantien må gå via et lager i en frihavn et skummelt sted. Derfor går nok også bruktkjøp fra Ebay ut. Trygge bruktkjøp av hyggelige formsmedlemmer er derimot alltid en mulighet.
Snakke om følelser… Fisheren var et fornuftsprosjekt der følelser har vært forsøkt kutta ut. Det har vært helt greit. Den har kjørt superfint og jeg har vært fornøyd. Men den har altså ikke vekket følelser hos meg som for eksempel Singularen eller mine tidligere Bontragere eller Santa Cruz Superlight har gjort. Jeg mener at følelser ikke bør undertrykkes lengre og derfor må litt ”sjel” med i regnestykket. Men ikke på bekostning av funksjonaliteten.
Tidsperspektiv? Jeg har fått tilbud om å låne en knallsykkel til Ultrabirken, så jeg er ikke desperat. De første dagene etter at jeg fant ut av ulykka var jeg klar til å gjøre alt for å skaffe en sykkel så fort som mulig. Siden har jeg gjort alt på Swift og funnet ut at det for det meste går strålende. bakkeintervaller, langkjøring på asfalt og grus, bryte Elgåfossrittet. Den er egentlig like fin til alt. Så det haster ikke voldsomt. I alle fall ikke om det er noe som er verd å vente på. Foruten å fullføre Ultrabirken og Nissancuprittene har jeg ikke store ambisjoner utover å ha det gøy på sykkel resten av sesongen.
Kanskje jeg likegodt skulle finne noen som virkelig kan dette med tilpasning og finne ut de ideelle målene før jeg drar kortet på en ny ramme? Hva var det han het han fysioterapeuten igjen?
Testing, testing, 123, 123 Av alternativene jeg har listet opp over er det sørgelig få som er tilgjengelige for testing. • On-One Scandal har jeg fått låne i riktig størrelse. Geometrien på titan og karbonutgaven er den samme etter det jeg har kommet fram til. Jeg kan absolutt leve med den etter testturen. Men vil gjerne prøve en gang til når ESP har fått på plass en annen gaffel. • Singular kjenner jeg fra før som svært vellykket. Pegasus er bare designet for en litt lavere gaffel men ellers lik bare ”faster” • Niner i Large eller X Large vil jeg gjerne teste om noen har en i området. • Lynskey vil jeg også gjerne ta en prøvetur på i L eller XL. • Øvrige må handles på tiltro til at de som lager dem vet hva de gjør.
Hjelp fra forumet Er det noen som har noen tanker om ting jeg ikke har tenkt på selv? Har du sterke meninger? Finnes det et helt selvsagt alternativ jeg har oversett? Har du en spennende 29” i L eller XL du absolutt mener jeg bør teste? Burde jeg endre noen av forutsetningene og gå tilbake til start? Kom med det.
Kanskje jeg likegodt skulle finne noen som virkelig kan dette med tilpasning og finne ut de ideelle målene før jeg drar kortet på en ny ramme? Hva var det han het han fysioterapeuten igjen?
Mitt ringe bidrag: Ben Clarson. Han er nå på NIMI, ikke lenger på Bryn fysio. Lykke til med prosjektet
Jeg skal i alle fall vente å se hva Salsa kommer med utover høsten. Kanksje blir det noe spennende ut av "revisjonen" av Big Mama... eller noe nytt og mer XC'ish
Eller kanskje Canyon kommer med 29er også? Who knows... bittelitt tidlig å bestille noe, er i alle fall min kommentar
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Litt forbauset over HT standpunktet, er lånesykkel til Ultrabirken FS eller HT? Velger du FS blir det også enklere fordi det er ikke så mange og velge i :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Kjøp den nye Flash 29 som komplett sykkel. Behold både den geniale ramma og den geniale Lefty'n. Alt overskudd selger du. Tror det blir en skikkelig killer. Skal jeg ha en slik? Hmmm :-)
Glem Ti-kjøret, og nesten men ikke helt alu-rammer!
Kjøp en kompromissløs racingrigg i karbon. Lett(!), superstivt der det er hensiktsmessig (sier ikke at det går fortere, men det gir deg go' følelsen), og mye innebygget komfort (her er det forskjell, selv om dekk, sete og setepinne gjør mest - dette vet du jo).
BB30, Pressfit meg her og der, Tapered HT's, osv osv. Klart det er mye marketing ute å går, men likevell, jeg hadde kjøpt noe slik.. Mye av disse nye karbongreie er rett og slett sinnsykt bra og med et knippe egenskaper Ti og alurammene stort sett ikke er i nærheten av (delvis fordi mye av disse nymotens rammene lages i karbon og ikke et annet materiale siden karbon er hot, men også rett og slett fordi det potensielt kan bli bedre på en hel den punkter..).
Flash 29-er. Denne får du kjøpt som rammesett (ja, Cannondale selger rammesett, bare se årets prisliste her)
Big Top! Bare fordi det er en spennende sykkel, og Yeti lager sjelden noe dritt. (og ser nå at den har ISCG05-montering - noe jeg kanskje vil tro er et motargument for larsb Hammerschmidt-kompatibel?)
Og vil du absolutt ikke ha noen av de, så må du gå for en Niner - fordi atte...
Hvis du klare å vente med rammekjøp, og bestemmer deg for prosjekt klar til sesong 11/12 så kommer det mye spennende.Du må kansje også bestemmer deg for hvilket prisklasse du vil ligge på.
Jeg blir litt forvirret fordi prisene variere fra 5 til opp mot 30,000,- for kun rammesett på overnevnte.
Du kunne også vudere quirring, som lager custom titan, carbon, og alu, til ikke custom priser med gode rykter.
Hvis du klare å vente med rammekjøp, og bestemmer deg for prosjekt klar til sesong 11/12 så kommer det mye spennende.Du må kansje også bestemmer deg for hvilket prisklasse du vil ligge på.
Jeg blir litt forvirret fordi prisene variere fra 5 til opp mot 30,000,- for kun rammesett på overnevnte.
Du kunne også vudere quirring, som lager custom titan, carbon, og alu, til ikke custom priser med gode rykter.
Altså, den sykkelen der bryter jo den mest fundamentale av alle regler, Rob - Bakhjulet har dekket montert riktig, mens det er 90 - jeg sier 90 - graders forskjell mellom ventil og logo på forhjulet. Ville ikke tatt i den med ildtang engang!
jeg legger inn en stemme for niner, p.g.a. meget ryddig norsk importør, du vil aldrig oppleve det styret med rammebytte som du hadde med fisheren
i tillegg er det et dedikert 29er merke som er spennende selv om det begynner å bli mange her på forumet som har det
med tanke på størrelse har jeg en XL One9, jeg er 195 uten verdens lengste bein, utifra prøvesykling av din Swift trives vi på like størrelser, jeg ville vurdert L da jeg synes overrøeret på XL blir litt for høyt ved stisykling
Hvis jeg var i markedet for en hardtail av samme slag som deg, ville jeg neppe klart å slå fra meg Niner Air 9 Carbon. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Den er lekker! Kommer den ikke i XL likevel, til tross for at det står oppført på Niners hjemmeside?
Men: Den ser ut til å ha bare ett flaskeholderfeste. Eller?
Tilsvarende, fristende karbonutgaver fra Cannondale, Scott eller Specialized blir vel fort dyrere - i alle fall hvis du skal ha løs ramme (gjetting).
Titan er jo flott og stilig, men skal jeg være ærlig, synes jeg faktisk at "vanlig" titangrått er litt kjedelig...
Den derre Toyotaen i karbon så jo griselekker ut. Hvor dyr blir den i Norge på en skala fra 9 til 10.
((Hvordan oversetter dere 1899$ til norske kroner)
Jeg mener at Cyklon har satt en veil.pris på 14.500,- men kan ta feil og det svinger kanskje litt med dollarkursen. Tipper Jarand kan bekrefte/avkrefte.
Jo, tror det, etterhvert kommer den. Som en liten produsent har Niner fått litt problemer med kjøretid i de store karbonfabrikkene og har prioritert rammestørrelser det går meste av først. Tror ikke prisen blir helt på vidda, mellom 15-20 et sted kanskje.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Den derre Toyotaen i karbon så jo griselekker ut. Hvor dyr blir den i Norge på en skala fra 9 til 10.
((Hvordan oversetter dere 1899$ til norske kroner)
Jeg mener at Cyklon har satt en veil.pris på 14.500,- men kan ta feil og det svinger kanskje litt med dollarkursen. Tipper Jarand kan bekrefte/avkrefte.
Kort kjedestag, fancy krank/dropout-opplegg, 9 dyr på en skala fra 9 til 10, karbon: Jeg tar en slik, må bare spare litt etter sommerns utskeielser. Trene skal jeg også, så neste år i NissanCup...
Titus kan jo være en kandidat, men vet ikke om han i Norge holder på med det lenger. Fireline 29
Det har du jommen meg rett i! Noen har jo tilogmed testet denne sykkelen, dog med trillebårhjul Den var jo super, bortsett fra bittelitt fleks bak. De med mer saklig xc-kroppsvekt var ikke plaget av dette.
For meg selv som veier 88 kg, holder jeg en knapp på karbon når rammene blir veldig lette. Jeg opplever mye sideveisfleks i baktriangelet når jeg gir jernet nedover på rammer med litt for tynne rør.
Titus kan jo være en kandidat, men vet ikke om han i Norge holder på med det lenger. Fireline 29
Det har du jommen meg rett i! Noen har jo tilogmed testet denne sykkelen, dog med trillebårhjul Den var jo super, bortsett fra bittelitt fleks bak. De med mer saklig xc-kroppsvekt var ikke plaget av dette.
...mens andre testere av Titus Fireline opplevde denne fleksen som komfort, ikke negativ fleks - i alle fall sammenligna med den betydelig stivere Liteville 101 som den duellerte mot. Høyst kapabel på sti er mitt hovedinntrykk av Titus-en.
Hadde det ikke vært deilig å kunne blodtråkke, sittende i setet, selv om det blir litt røft underlag? Niner JET 9
Det påstås i hytt og pine at 29-ere ikke kun er for storvokste. Hvorfor klarer de ikke da å lage en Small-ramme som faktisk er Small. Jeg ser at de ofte har 2-3 cm lengre overrør enn Small-rammer i 26".
Som Espen sa, blir (den effektive) overrørslengden litt lengre enn på 26"-rammer, siden gaffelvinkelen gjerne er brattere.
Og 29-ere passer da dårligere til de som ikke er så store. Ikke på grunn av hjulstørrelsen direkte, men på grunn av at man ikke finner sykler med korte nok overrør innenfor det som oftest tilbys av størrelser.
Trek med 570 mm overrørslengde er akseptabelt for meg, men knapt noen av de andre jeg har kikket på er aktuelle.
Det går jo an å bruke et 10-20mm kortere stem enn du er vant til fra 26". Det er ikke gitt at man skal ha samme stemlengden på en såpass annerledes ramme, vel?