Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Når er det for seint å snu?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: M@rtin] #997433 05/08/2010 14:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det kan vel noen av alle de som er på forumet og forfekter å ha fagkompetanse innen barnevernspedagogikk og svensk feminisme greie ut om. Jeg gidder i alle fall ikke.....

Men en ting Tgabriel kan være glad for er at han ikke satt foran den protesterende ungen hele veien til syden. Da ville det barneverns-feministiske fernisset blitt slitt tynt temmelig fort tenker jeg. Og Eva Lundgren ville blitt byttet ut med Dolph Lundgren før flyet passerte Holland.

LarsB

Re: Når er det for seint å snu? [Re: larsb] #997533 05/08/2010 17:33
art Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ville ha vært lykkelig for å slippe 4+ timer innelåst i en støyende flykabin sammen med en krakilsk fireåring. Det hadde ikke vært sunt for min mentale helse.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997596 05/08/2010 18:42
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: GeirK
Sitat: Fast gjest
Så flott at Norwegian tok hensyn til 4 åringen ICON_SMILE

For meg så hørtes han ut som et bortskjemt produkt av foreldrenes manglende grensesetting. En hvilken som helst far er sterk nok til å holde beltespenna på setebeltet til skiltet med "fest setebeltet" er slått av.

For meg høres det ut som om det er et produkt med medfødt feil som gjør at oppdragelse ikke kan plasseres i en bås slik du gjør her. Det er mange av oss som får stygge blikk med "beskjed" om å stramme opp oppdragelsen.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Når er det for seint å snu? [Re: zero] #997610 05/08/2010 19:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: zero

For meg høres det ut som om det er et produkt med medfødt feil som gjør at oppdragelse ikke kan plasseres i en bås slik du gjør her. Det er mange av oss som får stygge blikk med "beskjed" om å stramme opp oppdragelsen.

Hva mener du er den MEST sannsynlige forklaringen av flere mulige?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997668 05/08/2010 20:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvorfor er det interessant at veta den MEST sannsynliga forklaringen når vi ikke vet noesomhelst av vad som virkeligen låg bakom hendelsen?

Før mig blir det bare meningsløs generallisering som kan vare helt fel.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: fredriks] #997678 05/08/2010 20:18
Tore36 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997699 05/08/2010 20:37
N
Nira Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg tror jeg aldri har møtt en fireåring som er så bortskjemt/"grenseløs" at h*n får bestemme hvor vidt familien reiser på ferie. Men jeg har møtt firåringer som er mye mer krevende enn andre unger, enten de har et syndrom, en diagnose eller bare det er av uforklarlig grunn. Sønnen til en venn blir fort krakilsk hvis han får mat han ikke tåler (ikke allergi, men matintoleranse) og verden går litt imot ham.

Uten å kjenne mer av historien enn jeg har lest her vil jeg tro at sannsynligheten for at det ligger noe annet enn "slapp barneoppdragelse" bak, er større enn at det dreier som en 4 år gammel "familietyrann". Kanskje har familien hatt problemer lenge, ungen har hatt en fin periode og de tar sjansen på å endelig få en etterlengta ferietur. Så skjer det noe uforutsett som får ungen til å tilte. Kanskje er det rett og slett en uoppdaga klaustrofobi e.l. som er grunnen?

Alternativet til å slippe familien av var å holde ungen hardt fast. Man får ikke lov til å holde så store unger på eget fang og det er vanskelig å holde fast en som sitter ved siden av. Ungen ville antagelig blitt en plage for alle de andre passasjerene hele turen. Hvis det var en form for angst som lå bak ønsket om å komme av flyet kan det få negative konsekvenser for ungen og foreldrene. Tenk hvis du var livredd for noe og ba på eneste måten du visste om å få slippe, og så tvang de menneskene du var helt avhengig av – de du stolte på – deg til å gjennomføre. Hadde du tort å stole på dem neste gang du ropte om hjelp?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Tore36] #997706 05/08/2010 20:43
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Først og fremst ille for barnet og familien, selv om jeg har forståelse for at øvrige om bord ble små-irriterte eller utålmodige der og da.
Sånt skjer av og til. Noen blir akutt syke, noen har drukket seg litt vel mye opp før avgang...og noen har en tendens til å lage bråk et antall tusen meter over bakken.
Barnefrie fly er kanskje helt topp for noen - personlig foretrekker barnelatter og/eller barnegråt framfor f.eks. fyllerør.

En bekjent av meg hadde forøvrig fire herlige timer i luften på vei hjem fra Kreta for noen år siden. I midttgangen lå en kar fastspent med håndjern og tømte magen i stupfylla.

Unger er egentlig bare trivelig ICON_SMILE

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997728 05/08/2010 21:03
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Jeg kan tenke meg at et barn med en eller annen diagnose kan få en hel familie til å avbryte ferien på taxibanen på Gardemoen. Jeg kan IKKE tenke meg et barn som gjør dette bare pga dårlig oppdragelse.

Redigert av zero; 05/08/2010 21:05.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997740 05/08/2010 21:14
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Skjeggspir

Men se heller på den positive siden av den regelen: Har du sjekket inn bagasjen, så står flyet og venter på deg uansett hvor grundig du roter deg bort i mellomtiden ICON_WINK

Ikke alltid. Jeg har opplevd at en KLM-kaptein nektet å ta i mot to nordmenn som hadde rota seg bort på Schiphol. De troppet opp i gaten i det bagasjelukene ble åpnet etter lang venting og gjentatte etterlysninger, men ble ikke med fordi kapteinen mente at de trengte en lærepenge.
Hehe, du er virkelig ute etter å krangle du ICON_WINK

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Nira] #997742 05/08/2010 21:15
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Nira
Jeg tror jeg aldri har møtt en fireåring som er så bortskjemt/"grenseløs" at h*n får bestemme hvor vidt familien reiser på ferie. Men jeg har møtt firåringer som er mye mer krevende enn andre unger, enten de har et syndrom, en diagnose eller bare det er av uforklarlig grunn.

Eg tenkte akkurat det same når eg leste dette, og det var heilt sikkert ein god grunn til at familien vart losa av flyet.
Eg har opplevd å venta på at bagasjen måtte fjernast frå nokon pasasjerar som var for fulle til at dei fekk vera med på innanriksflyginga til Haugesund, og det synest eg er litt verre enn ein fireåring som slår seg vrang.

Andreas Tveit
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997766 05/08/2010 21:53
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Så flott at Norwegian tok hensyn til 4 åringen ICON_SMILE

For meg så hørtes han ut som et bortskjemt produkt av foreldrenes manglende grensesetting. En hvilken som helst far er sterk nok til å holde beltespenna på setebeltet til skiltet med "fest setebeltet" er slått av.

Det trengs ikkje meir enn eit par sekund med lite merksemd for at ein fireåring kan få av seg beltespenna og legge på sprang i ein eller annan retning, om han først har bestemt seg for å gjere dette.
Dette kunne til dømes skjedd i det faren hindra den yngre ungen i å ta av seg selen.

Eller meiner du at faren til denne guten først, med vitande og vilje, har latt vere å hindre gutungen i å ta av seg selen og springe nedover midtgangen, for deretter å ombestemme seg og springe etter?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Når er det for seint å snu? [Re: Arnebv] #997829 06/08/2010 05:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Gi ungen valium før turen, så holder den kjeft og ikke skjønner hva som har skjedd før man kommer frem. Eldste trikset i boken.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Når er det for seint å snu? [Re: fredriks] #997877 06/08/2010 06:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Hvorfor er det interessant at veta den MEST sannsynliga forklaringen når vi ikke vet noesomhelst av vad som virkeligen låg bakom hendelsen?

Fordi at hvis man vet hva som ligger bak, trenger man ikke gjette på hva som ligger bak.

Det er ikke interessant, men når jeg blir beskylt for å ha satt noen i bås, fordi jeg har gjettet på hvilken forklaring JEG synes er mest sannsynlig, slenger jeg det spørsmålet tilbake.

Før mig blir det bare meningsløs generallisering som kan vare helt fel.

I såfall må du lære deg betydningen av "generalisering". Å gjette på en årsak til en hendelse er ikke generalisering.

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: Arnebv] #997879 06/08/2010 07:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Arnebv

Det trengs ikkje meir enn eit par sekund med lite merksemd for at ein fireåring kan få av seg beltespenna og legge på sprang i ein eller annan retning, om han først har bestemt seg for å gjere dette.
Dette kunne til dømes skjedd i det faren hindra den yngre ungen i å ta av seg selen.

Eller meiner du at faren til denne guten først, med vitande og vilje, har latt vere å hindre gutungen i å ta av seg selen og springe nedover midtgangen, for deretter å ombestemme seg og springe etter?

I grunn så gjør det ikke det. Jeg tenkte nok ikke grundig nok igjennom scenariet, nei.

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997880 06/08/2010 07:02
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig

I såfall må du lære deg betydningen av "generalisering". Å gjette på en årsak til en hendelse er ikke generalisering.

Nei det er helt riktig...Det kalles spekulering og er ofte langt mer verdiløst ICON_WINK

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997891 06/08/2010 07:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Arnebv

I grunn så gjør det ikke det. Jeg tenkte nok ikke grundig nok igjennom scenariet, nei.

Hvis ungen sitter ved vinduet så skal det likevel ganske mye til for at en 4-åring skal komme seg ut i midtgangen uten at faren kan hindre det. Jeg tror jeg skulle klart det uansett om ungen fikk opp beltet.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Fast gjest] #997900 06/08/2010 07:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei det er helt riktig...Det kalles spekulering og er ofte langt mer verdiløst ICON_WINK

Kan du komme med et eksempel der generalisering er mer verdifullt en spekulasjon?

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: Fast gjest] #997901 06/08/2010 07:16
EgilS Offline
More than words
More than words

På et diskusjonsforum er vel spekulering nesten en forutsetning for å få til noe særlig liv. I motsatt fall kunne man nesten bare ha opprettet en FAQ og latt det være med det.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997905 06/08/2010 07:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kan du komme med et eksempel der generalisering er mer verdifullt en spekulasjon?

I vitenskapen?

Anonym5
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997914 06/08/2010 07:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Fordi at hvis man vet hva som ligger bak, trenger man ikke gjette på hva som ligger bak.

?

Quote:

Det er ikke interessant, men når jeg blir beskylt for å ha satt noen i bås, fordi jeg har gjettet på hvilken forklaring JEG synes er mest sannsynlig, slenger jeg det spørsmålet tilbake.

Vad baserar du egentligen din sannsynlig beregning på? Hur mange liknande hendelser vet du om? Vet du om noen statistikk om orsaken til at familjer går av flyg?

Quote:

Ikke? Vad baserar du din gjettning på førutom at du tror at de fleste hendelser med "skrikkande" barn beror på dårlig oppdragelse?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #997958 06/08/2010 08:04
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EgilS

På et diskusjonsforum er vel spekulering nesten en forutsetning for å få til noe særlig liv. I motsatt fall kunne man nesten bare ha opprettet en FAQ og latt det være med det.

Nøyaktig det samme tenkte jeg. Tror neppe dette Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås hadde vært så hyppig frekventert av meg uten generaliseringer og spekulasjoner...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Når er det for seint å snu? [Re: fredriks] #997965 06/08/2010 08:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vad baserar du egentligen din sannsynlig beregning på?

GeirK skriver: "fordi jeg har gjettet på hvilken forklaring"
fredriks leser: "fordi jeg har beregnet hvilken forklaring"

Gjette er det samme som svensk "gissa".

Vad baserar du din gjettning på førutom at du tror at de fleste hendelser med "skrikkande" barn beror på dårlig oppdragelse?

Basert på observasjon av unger med uønsket adferd gjennom et langt liv. Obervert populasjon er alt for begrenset til at jeg kan trekke vitenskapelig, holdbare slutninger, som du - hvis du gidder å lese hva jeg skriver, ser at jeg ikke gjør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #997980 06/08/2010 08:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vad baserar du egentligen din sannsynlig beregning på?

GeirK skriver: "fordi jeg har gjettet på hvilken forklaring"
fredriks leser: "fordi jeg har beregnet hvilken forklaring"

Gjette er det samme som svensk "gissa".

Du gjettar på vilken førklaring du finner mest sannsynlig. Førlått før mitt gigantiska fel når jeg brukte ordet beregning. Jeg skulle bare spurt vad du baserar vad du synes er sannsynlig på.

Quote:

Basert på observasjon av unger med uønsket adferd gjennom et langt liv. Obervert populasjon er alt for begrenset til at jeg kan trekke vitenskapelig, holdbare slutninger, som du - hvis du gidder å lese hva jeg skriver, ser at jeg ikke gjør.

[geirk modus]
Jeg har aldrig skrevet at jeg har trekt vitenskapliga holdbare slutninger. Du borde kanskje lese vad jeg skriver og ikke vad du tror at jeg skriver neste gang.
[/geirk modus]

Og hvorfor var det då så utrolig fel av mig at bruke ordet generalisering tidligare? Du generaliserade din erfarenhet til en situation du ikke vet noesomhelst om.

Redigert av fredriks; 06/08/2010 08:21.
Re: Når er det for seint å snu? [Re: fredriks] #998041 06/08/2010 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

[geirk modus]
Jeg har aldrig skrevet at jeg har trekt vitenskapliga holdbare slutninger. Du borde kanskje lese vad jeg skriver og ikke vad du tror at jeg skriver neste gang.
[/geirk modus]

Det er helt riktig at du ikke har skrevet dette. Jeg har heller ikke forstått det slik.

Og hvorfor var det då så utrolig fel av mig at bruke ordet generalisering tidligare? Du generaliserade din erfarenhet til en situation du ikke vet noesomhelst om.

Crash course:

Generalisering: Unger som skriker, har dårlig oppdragelse
Spekulasjon: Jeg gjetter på at denne ungen har dårlig oppdragelse

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998044 06/08/2010 09:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Crash course:

Generalisering: Unger som skriker, har dårlig oppdragelse
Spekulasjon: Jeg gjetter på at denne ungen har dårlig oppdragelse

Så allt du skriver når du spekularar og bruker gjetter er ikke baserat på noesomhelst, dvs din spekulasjion har inget som helst at gjøre med din generalisering?

edit: Opps leste visst ditt tidligare inlegg fel.

Redigert av fredriks; 06/08/2010 09:05.
Re: Når er det for seint å snu? [Re: fredriks] #998048 06/08/2010 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men når jeg observerer en hendelse, danner jeg meg et bilde av hva som er årsaken - vel vitende om at dette bildet kan være feil.

Hvis jeg kommer over en blødende syklist liggende på bakken vil jeg anta at han har ramlet av sykkelen, selv om det ikke er umulig at han har blitt slått ned og ranet.

Jeg generaliserer ikke av den grunn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998061 06/08/2010 09:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men når jeg observerer en hendelse, danner jeg meg et bilde av hva som er årsaken - vel vitende om at dette bildet kan være feil.

Hvis jeg kommer over en blødende syklist liggende på bakken vil jeg anta at han har ramlet av sykkelen, selv om det ikke er umulig at han har blitt slått ned og ranet.

Jeg generaliserer ikke av den grunn.

Jeg skulle kalla det generalisering hvis grunnlaget før din gjettning bare bygger på en generalisering.

Møjligt at det er fel bruk av ordet men jeg synes ialle fall det blir fel om man kan bli av med risken før at generalisera eller basera noe på fordommar bare gjenom at si at man spekulerar eller gjetter.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998064 06/08/2010 09:20
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg antar det er kaptein og besetning som tar beslutning om "vendereis" til gate.
Tror dere beslutningen ville vært annerledes dersom det var snakk om akutt klaustrofobi enn om det hadde vært Carl Preben Gyldenstierth som heller ville kjøre pappas Cayenne til Spania?

Antar besetningen må spekulere og generalisere selv. Jesper Juul jobber for Aftenposten, ikke Norwegian ICON_WINK

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Tgabriel] #998067 06/08/2010 09:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Igjen så ender en diskusjon opp i krangling om semantikk. Kan ikke folk slappe av litt a. Krangling for kranglingens del er kun med på å skremme brukere og andre velmenende debattanter unna.
En gjetning på grunnlag av erfaring er så nært opptil det mange forstår som en generalisering. Som jo er en innstilling begrunnet med erfaring og/eller fordommer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support