Jeg har en Marvil Cuba, som funker fett. Men giret er helt hærpa, forslått som pokker.:P Gidder ikke bytte det, med tanke på at det koster en god del.
Så jeg lurer på hvordan jeg fjerner giret(kun bakgiret som er i tankene, resten er ikke så nøye). Vet heller ikke hvordan jeg strammer kjede, så det hadde vært hærlig med noen gode tips eller noe lignende om dette.:)
Takk, på forhånd:D
Sander
Re: Hvordan stramme kjede/ fjerne bakgiret?
[Re: Sander]
#99575303/08/201017:58
Du trenger en kjedestrammer som erstatter bakgiret, og du må samtidig fjerne framgiret. De færreste kjedestrammere, i hvert fall hvis du ikke vil betale mange penger, klarer å ta opp nok kjede til å bytte mellom krankhjulene.
Du kan eventuelt ta av girene, legge kjedet på det krankhjulet du ønsker å bruke og se om kjedet tilfeldigvis passer akkurat når du tar av passe antall ledd. Det er lite sannsynlig, men det er et lite håp.
Et Acera-bakgir koster vel ikke mye mer en et par hundrelapper. Billigere enn en SS-kjedestrammer og det gir nok bedre funksjon enn bare å strekke kjede over et par klinger som passer.
#99599503/08/201023:09
Etpar forslag: Om giret du har fremdeles gir en nogenlunde rett kjedelinje kan du fiksere det ved å skru fast en wire-bit så det holder seg på en krans du velger. (evt kjøpe et singlespeed-kit)
Eller du kan kjøpe deg en kjedestrammer, feks denne til kr 127,- + moms på crc Alfine I begge tilfeller kan du bruke to tannhjul på kranken.
Kjedet strammer du ved å kappe vekk ledd med en kjedekutter, kr 44,90 på Biltema
Har denne i svart, og vil fjerne det jeg har ringet rundt.
Her er bilde:(nederst i innlegget)
Har dere misforstått eller er det jeg som ikke skjønner hva dere mener? Har en minitool med kjedestrammer/kutter, er jeg ganske sikker på. Takk for hjelpen:)
Redigert av Sander; 04/08/201011:19.
#99648504/08/201013:20
Og det med stramming av kjede: Dytter jeg ut "stålpinnen", fjerner det jeg ikke vil ha av ledd og setter "stålpinnen" inn igjen? Eller må jeg ha et nytt ledd/skøte?
Redigert av Sander; 04/08/201013:21.
#99652104/08/201013:53
Tror ikke det er rare misforståelsen Prøver du bare å ta vekk girløfteren bak og kappe til kjedet, vil du se at kjedet enten blir for stramt eller for slakt. Derfor trenger du noe fjærende som tar opp slakken, og du kan bruke enten den gamle skifteren, eller kjedestrammeren jeg viste i forrige post.
Sitat: Sander
Og det med stramming av kjede: Dytter jeg ut "stålpinnen", fjerner det jeg ikke vil ha av ledd og setter "stålpinnen" inn igjen? Eller må jeg ha et nytt ledd/skøte?
Det går fint å gjøre som du sier (gjort det masse selv) men enkelte mener at dette kan svekke kjedet. Kjøp deg en kjedelås, feks SRAM sin, eller en spesiell 'pinne' fra Shimano, som du dytter inn med kjedeverktøyet, og deretter knekker av. Mer her: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=25
kjøpe deg en kjedestrammer, feks denne til kr 127,- + moms på crc Alfine
Bare en liten advarsel: jeg har prøvd en annen Alfine-kjedestrammer (den med to tannhjul) og den er laget for en helt annen kjedelinje enn de andre kjedestrammerne jeg har prøvd. Jeg vet ikke om det gjelder den du linker til, men det virker sannsynlig siden det også er Alfine.