Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel

Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel #995324 03/08/2010 10:04
B
balko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Har noen spm. vedrørende lager og deler til sykkelen.

Har en Nakamura Summit 2005 modell, som trenger en liten oppdatering. Har en skjevt bakhjul, med en knekt eike, hvordan er den å rette opp? Kan jeg få tak i en eike å sette på, så den blir sånn noelunde til jeg får kjøpt meg en ny felg?

Hvordan er det med krank til denne. Står en truvativ krank på den nå. Lar den seg sette på en SLX eller XT krank på den? må det byttes lager og slikt?

Bakgirkasetten romler noe voldsomt, får man kjøpt kun lager til den, eller må man bytte mer, og hva heter det lageret? (har prøvd å lete litt, men finner ingen lager på div nettsider..)

Når det gjelder dempegaffelen står det en Suntour XR? 100mm på den, synes den begynner å bli litt sliten, så kunne tenke meg å oppgradere til en Rock Shox eller fox, gjerne med remote lockout. Er det standart størrelse på disse stålrøra som går opp gjennom ramma?

Ble mye spørsmål dette.. kanksje billigere å kjøpe nye skykkel, men kan jo bytte litt av gangen.

Takker for svar.

Re: Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel [Re: balko] #995338 03/08/2010 10:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ta med sykkelen/hjulet til et sykkelverksted, som kan bytte eiken og rette/stramme hjulet.

Ja, du kan sette hvilken som helst terrengsykkelkrank på den, og da kan du like gjerne bytte lager uansett om du må eller ikke, for det følger med kranken. (På moderne kranksett med utenpåliggende lagre.)

Det er nok ikke kassetten (ikke "bakgirkassetten") som romler men lagrene i navet. "navlageret" om du vil. Det kan nok enten byttes eller overhales. Spør på sykkelverkstedet der de skal rette hjulet. ICON_WINK

Ja, kronerøret på gaffelen er nok standard 1/8"

Jeg tror kanskje at i stedet for å kaste så mye penger på denne sykkelen (En ny Fox eller RS-gaffel av en viss kvalitet, drar seg fort på 3-4000 Kr.) ville jeg gjort det nødvendige, løpende vedlikeholdet på den, og heller spart opp penger til en ny sykkel hvis jeg hadde behovet/lyst.

Re: Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel [Re: Stein] #995407 03/08/2010 11:25
B
balko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Tusen takk for svar.

Da fikk jeg svar på det jeg lurte på.. Tror nok jeg retter hjulet, så får jeg heller legge opp til en ny sykkel neste år..

Re: Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel [Re: balko] #995644 03/08/2010 15:08
TøffUtenHjelm Offline
Fersking
Fersking
Er det den knallgule summiten du har? Har isåfall samme ICON_WINK.

Har byttet ut absolutt alt bortsett fra bremsehendler å kalipter(eller hva det heter).

Da jeg skrudde av krakarmene så klarte jeg ikke å skru rundt krankakslingen med fingrene. Står et helt ubrukelig truvativ lager i den som virket fullt av sand.
Men fikk byttet det å nå er den nesten som ny selv om jeg nesten ødela lagerhuset i prosessen. Sto helt skeivt så var ikke sjangs å få på låseringen. Måtte gjøre det i nærmest motsatt rekkefølge av slik som manualen å guider beskrev.

Har nok byttet ut deler for 7-10 000kr så er skikkelig ulønnsomt men har lært masse som kan være greit å ta med videre til litt dyrere byggeprosekter. Å veldig gøy å få det til selv.

Byttet forsåvidt ut gaffelen med en billig Suntour XCR med remote lockout å det var virkelig forskjell fra den gammle slitte demperen selv om de er lavest på rangstigen.

Re: Spm vedr. bakgirlager, krank/lager & dempegaffel [Re: TøffUtenHjelm] #995699 03/08/2010 16:25
B
balko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Ja, er den knallgule med noe sort på. Den har fungert greit. Men den har hatt noen tøffe turer på hardangervidda. Gikk litt hardt for seg sist, så da gikk det en eike og litt andre ting. Med full oppakning både foran og bak blir det litt voldsomt med en solid kar på +110 oppå også ICON_SMILE Er egentlig forundret over at det ikke knakk sammen ved et par tilfeller..

Ja, har ordna litt på den og er gøy å skru litt selv. Kjørte motocross for endel år tilbake og da skrudde jeg mye selv. Er gøy å lære litt om sykkel også. Har den mekkeboka til Rasmuss Leiro og den er kjekk å ha.

Kranklageret er også blitt litt hakkete noen ganger, så får se om jeg får skrudd opp og sett på det.

Tror sykkelen får holde ut året, så får jeg satse på en ny til neste år. Giant XTC-2 så bra ut. Ivertfall billigere å kjøpe ny enn å bytte alle deler på summiten ICON_SMILE

Moderator  support