|
|
Lage en formtopp til birken-kjør debatt!
|
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt!
[Re: Statham]
08/08/2010 15:35
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har sett litt på disse programmene selv, jeg synes de er noe forsiktig.. Greit nok hvis man har en haug med år foran seg på og bli god. Det hadde ikke jeg da jeg som 33 åring begynte å sykle(ikke at jeg er blitt så jævlig god heller), men har vel blitt brukbar og jeg har i allefall ikke trent så forsiktig som de mener man bør.
|
|
|
08/08/2010 15:44
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har fulgt programmet som Atle kvalsvoll har for salg igjennom birkebeiner siden, og det ville nok forbause noe hvor lite sone 4 trening dette programmet inneholder, mye styrketråkk, mye sone 3, masse langturer og 2 sone 4 økter i uka frem mot birken fra midten av juli. For den som har lest/hørt treningsfilosofien til Kvålscoll, så er det ikke overraskende at det er lite sone 4. Jeg har tideligere hatt tildels harde utfall mot Kvålsvoll her på forumet og jeg skal ikke repetere meg selv, men det er ingen tvil om at han er svæææært påvirket av Joahn Kaggestad og co, som etter min mening har gått ut på dato. Nå skjønner jeg hvorfor det gikk så dårlig med Thor Hushovd I tour de france, Han har jo en trener som er utgått på dato..... Lol Du får sende din cv og forslag til Thor så får du sikkert jobben.... Trener du 20-30 timer i uka da? Man kan da ikke trene etter proffenes prinsipper. For meg høres det underlig ut at man skal sitte å trå i 3 timer i sone 1 når man er på mosjonistnivå iallefall.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: Kriss]
08/08/2010 15:48
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Kriss, det var min reaksjon når jeg så Kvålsvolls opplegg også. Intensitetsfordelingen hans virket å passe veldig bra hvis du trente 20+ timer i uka. Forde av oss medlitt mer beskjedene treningsmengder syns jeg også at det virket litt puslete.
Jeg erlangt fra overbevist om at de som bruker tiden sin på å finne it hva som er best for eliteutøvere er flinke til å tilpasse treningsopplegget til færre timer.
|
|
|
[Re: sigmund1]
08/08/2010 15:53
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Når det gjelder formtopp er dette noe jeg syns er vanskelig og jeg har ikke funnet mitt eget otimale opplegg enda. Det eneste jeg er sikker på er at på tre uker rekker man ikke underverker for å utvikle fysisk kapasitet. Altså bør fokus være på ovrskuddssanking og å ikke miste kapasitet. Ergo, maks to intervalløkter alt. enintervall og et ritt i uka. Resten rolig og med redusert mengde. Selvhaf jeg lite utbytte av helt fri, tar heller en times helt rolig visping i sone 0
Redigert av sigmund1; 08/08/2010 15:54.
|
|
|
08/08/2010 16:18
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Har fulgt programmet som Atle kvalsvoll har for salg igjennom birkebeiner siden, og det ville nok forbause noe hvor lite sone 4 trening dette programmet inneholder, mye styrketråkk, mye sone 3, masse langturer og 2 sone 4 økter i uka frem mot birken fra midten av juli. For den som har lest/hørt treningsfilosofien til Kvålscoll, så er det ikke overraskende at det er lite sone 4. Jeg har tideligere hatt tildels harde utfall mot Kvålsvoll her på forumet og jeg skal ikke repetere meg selv, men det er ingen tvil om at han er svæææært påvirket av Joahn Kaggestad og co, som etter min mening har gått ut på dato. Nå skjønner jeg hvorfor det gikk så dårlig med Thor Hushovd I tour de france, Han har jo en trener som er utgått på dato..... Lol Du får sende din cv og forslag til Thor så får du sikkert jobben.... Hushovd er et større fysisk talent enn Edvald. Hushovd kunne vært god uansett hva han hadde gjort. Hvis du tar Cancellara, som har et talent som er cirka like bra, kan du sammenligne hvem som har fått mest ut av talentet. Thor har fortsatt ingen seiere i monumentene, noe han absolutt har kapasitet til å klare. Nå må ikke dette misforståes. Thor er Norges desidert største syklist gjennom tidene, og Edvald har en god vei å gå (selvom han ligger meget godt ann). Thor er også etter min mening en kandidat til årets idrettsnavn og lignende. Men det å si at han har fått maks ut av sin karriere er bare tøv. Han har kastet verdens kanskje største tempotalent vekk og de fysiske parameterne som der etter følger for å bli en spurter i Tour de France. Er som han selv sier: "Heller et monument enn 5 grønne trøyer."
|
|
|
[Re: Rask]
08/08/2010 18:05
|
Skal klare merke
Fersking
|
Fersking
Jeg har tro på kombinasjonen av noe intervall for å bygge evne til O2 opptak og tåleranse mot syre, og langturer i sone 1-2 på ihvertfall over 1,5 time for å venne kroppen til å bytte fra karbolagre til å hente karbo fra innholdet i magen. Når jeg er tung kjører jeg kun sone 1-2 til beina er kvikke igjen.
Aktiviteten: Jeg tror du har kjørt nok intervall, kjør rolige langturer eller stiturer hvor du koser deg og husker hvorfor du sykler. I dag var den en som lurte på hvilken sone jeg skulle ligge i, og jeg måtte si at jeg kun var på tur... skulle bare tråkke litt. Og spis nok salt/natrium, for min del har kosten for lite som går ut over spruten i beina.
Og dette er baser på mine erfraringer, ikke en generell fasit.
|
|
|
[Re: Skal klare merke]
08/08/2010 18:30
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener også at Helgerud/Hoff i sine dokumentasjon er opptatt av at det IKKE skal være for mye syre slik at restitusjonen blir for lang. Litt over terskel men ikke for mye. De anbefaler jo et antall økter i uka som er umulig dersom du ikke styrer dette helt riktig.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
08/08/2010 20:57
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg ikke giddet å lese alt Helgerud/Hoff, Kaggestad eller Kvålsvoll har skrevet om trening, men slik det virker på meg er at det kjøret Bjørgen kjørte i sin første glansperiode krever utrolig nøye overvåkning, og når Samdal m/andre ikke klarte å overvåke Bjørgen sier det meg at Helgerud/Hoff ikke bør følges lenger enn max et par år. Det ble jo forsøkt på flere løpere enn Bjørgen med motsatt effekt.
Ang. langturer er min erfaring at de bør være lenger enn 2,5 timer for å brenne tilstrekkelig med proteiner for å få "langtur-effekten". Mine ligger stort sett på 3-4 timer. Restitusjonstur eller "dagen før ritt" på 1 time blir noe helt annet med et annet mål for økta enn prestasjonsbyggende. Har også god erfaring med å legge hviledager til dager hvor jeg har minst 1 rolig økt etter hard økt. Man får da en del dritt ut av beina. Akkurat som mange andre på forumet bryr jeg meg ikke veldig mye om pulsklokka på sykkelturer, men sykler mer på følelsen i beina.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
08/08/2010 21:04
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Ang. langturer er min erfaring at de bør være lenger enn 2,5 timer for å brenne tilstrekkelig med proteiner for å få "langtur-effekten".
Fett, håper jeg. Kjipt å brenne proteiner på langtur.
|
|
|
[Re: KenR]
08/08/2010 21:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
selvfølgelig fett. Litt seint på kvelden, vettu...
|
|
|
[Re: aktiviteten]
08/08/2010 21:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så igjen, spørsmålet er hva jeg gjør videre til birken nå. Fikk brist i ribbein etter fall på enern igår så nå blir det kanskje racer ett par turer. Har bestemt meg for å kutte Pilgrimsrittet lørdag. Har sett et treningsprogram fra Hoff/Helgerud om hvordan man får en formtopp til Birken, og det er jo kanskje noe å se nærmere på... Jeg synes det virker litt i overkant med to 4x4-økter på samme dag, men det kan jo funke. Dette er ukes-program som skal kjøres hele august. Før Birken er det to dager helt fri, dagen før Birken, 1 times rolig sykling med 1-2-1minuttersdrag. Dag 1
Økt 1 (morgen) 10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls) 4x4 min ( 90-95% av maksimal puls), 3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls) 10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls) Økt 2 (kveld) 10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls) 4x4 min ( 90-95% av maksimal puls), 3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls) 10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls) Dag 2
10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls) 4x4 min ( 90-95% av maksimal puls), 3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls) 10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls) Dag 3
Økt 1 (morgen) 10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls) 4x4 min ( 90-95% av maksimal puls), 3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls) 10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls) Økt 2 (kveld) 10 min oppvarming (70-80% av maksimal puls) 4x4 min ( 90-95% av maksimal puls), 3 min aktiv pause (70-80% av maksimal puls) 10 min nedkjøring (70-80% av maksimal puls)
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/08/2010 06:57
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kjøret der utgår så til de grader ØyvindV:-) Trening skal være lystbetont, i tillegg til at man faktisk må jobbe litt også for å få råd til alle de idiotiske sykkeldelene jeg stadig vekk kjøper...
40årskrisesylist
|
|
|
Re: Lage en formtopp til birken - kjør debatt!
09/08/2010 07:03
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter en hel vinter med 4x4-jag, er det ikke litt teit å si det skal være lystbetont nå, når det virkelig gjelder?
|
|
|
[Re: kjerts]
09/08/2010 07:26
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Etter en hel vinter med 4x4-jag, er det ikke litt teit å si det skal være lystbetont nå, når det virkelig gjelder? Mer lystbetont med kjappe 4*4økter innendørs om vinteren enn om sommeren gitt.:-9 Gidder IKKE å sitte å trå 3 timer sone 1 på spinningsykkelen....
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2010 07:29
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så fordi det finnes trening som er enda kjedeligere på rulla, er 4x4 morsommere innendørs enn utendørs?
|
|
|
09/08/2010 12:33
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Det kjøret der utgår så til de grader ØyvindV:-) Trening skal være lystbetont, i tillegg til at man faktisk må jobbe litt også for å få råd til alle de idiotiske sykkeldelene jeg stadig vekk kjøper... Vil ikke si att trening er så lystbetont, man vet man skal plage seg selv en stund,om det er 4x4 2x30 eller pyramide, styrketråkk ja hva som helst så er det vondt hvis man vil bli bra. Hvis man setter seg på rulla på vinteren og har planer om litt bakke kjøring. finner frem lysebotten eller lignende og vet att man skal sitte +/- 1time med slit og kansje syre til oppunder øra så vil ikke jeg kalle det lystbetont, heller ett slit og jekli vondt.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
09/08/2010 13:47
|
just4fun
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man setter seg på rulla på vinteren og har planer om litt bakke kjøring. finner frem lysebotten eller lignende og vet att man skal sitte +/- 1time med slit og kansje syre til oppunder øra så vil ikke jeg kalle det lystbetont, heller ett slit og jekli vondt. hmm, ser ut til at jeg vil få noe "sure" tirsdager fremover da Lysebotten er den FLR videoen jeg har satt opp som bakketrening hver tirsdag gjennom vintersesongen ... får passe på å ha noen "lystige" toner i bakgrunnen for å hjelpe meg opp de siste 10% stigningene da ... 
|
|
|
[Re: just4fun]
09/08/2010 14:55
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det fortsatt slik (heldigvis!) at 90% av mine treninger er lystbetont. Jeg liker å trene og føler meg som en dritt om det går 1 eller 2 uker uten at skrotten har fått trent. I vinter skal jeg ta opp igjen litt styrkeløfttrening også. Gleder meg til tunge knebøy!
Ble forøvrig en times økt på sti/kjerrevei idag som ble kjørt i lapskaussona. Det er ei lystbetont sone, men jeg finner den ikke beskrevet hos Olympiatoppens soneinndeling!?
Redigert av aktiviteten; 09/08/2010 14:56.
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2010 18:24
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Langturer og stikjøring går så klart under lystbetont...men allt av inntervaller tempodrag og bakkedrag er bare vondt etter mitt skjønn. hehe og det er det jo mest av.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
10/08/2010 06:37
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langturer og stikjøring går så klart under lystbetont...men allt av inntervaller tempodrag og bakkedrag er bare vondt etter mitt skjønn. hehe og det er det jo mest av. Intervall og bakkedrag er jo mye mere moro enn en langtur i moderat tempo.. At det gjør vondt betyr jo ikke at det ikke er moro for det.
|
|
|
10/08/2010 07:30
|
Oddis
Medlem
|
Medlem
At det gjør vondt betyr jo ikke at det ikke er moro for det. Vi har jo hver vårt;-) Hvordan gikk det forresten på Ener'n aktiviteten? Kjentes beina bedre ut?
|
|
|
[Re: Oddis]
10/08/2010 08:20
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Beina var gode og friske ja, så jeg hadde nok godt av litt rolig trilling uka før oddis...
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: Krank1]
11/08/2010 06:13
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Større total treningsbelastning= større sjanse for å bli syk -> større total treningsbelastning= større behov for overvåkning og større behov for egenkontroll (tørre å hvile nok, holde igjen på øktene som skal holdes igjen)
Ser dermed ikke helt vitsen i at vi mosjonister skal gjøre ting vanskeligere enn de bør være. Skille på hardt og rolig, og lytte til kroppen. Når man er sliten trenger man hvile. Tren på det man er dårlig til, og hold ved like det man er god til.
|
|
|
11/08/2010 06:24
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Langturer og stikjøring går så klart under lystbetont...men allt av inntervaller tempodrag og bakkedrag er bare vondt etter mitt skjønn. hehe og det er det jo mest av. Intervall og bakkedrag er jo mye mere moro enn en langtur i moderat tempo.. At det gjør vondt betyr jo ikke at det ikke er moro for det. Jeg prøvde meg på en ny vri i går. Har funnet et lett-kupert og passe teknisk stiparti som tar 5min + ene veien og 4 1/2 min+ andre veien. Den "tyngste" veien var jeg oppe i 184 i puls (maks. 203) uten at det kjentes vondt&vanskelig i det hele tatt. Kjørte fire runder på den i går, og mere lystbetont intervalltrening tror jeg ikke jeg har vært borti. Bonus for litt teknisk trening underveis (akkurat så vanskelig sti at jeg må skjerpe meg for å ikke sette føttene nedi på de vanskeligste partiene).
|
|
|
[Re: knuthaug]
11/08/2010 07:46
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Pulsen går automatisk opp ganske mye i terrengparti ja. Høres ut som en bra og fornuftig intervalløype det der Knuthaug!
40årskrisesylist
|
|
|
11/08/2010 08:00
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Skal all trening være lystbetont? Jeg mener ikke det. Noen ganger "må" man sitte å tråkke 2 eller tre timer i sone 1.Eller styrketråkk. Eller intervall.Det viktigste er at man har en plan på treningen mener nå jeg. Ellers blir det lett lapskaus ut av det.
Jepp;jeg har fulgt Kvålsvoll 20 timers i år.Jeg har ikke trent mer men fulgt et opplegg. Det ER mye sone 1.Men det spisser seg nå med intervaller opp i sone 4. Samt rolige turer i mellom. De rolige turene SKAL være rolige. De gir deg annledning til å gi jernet (haha) på intervall og høyintensitets øktene.
Om jeg er blitt i bedre form? Time will tell!
Redigert av jan erik; 11/08/2010 08:03.
|
|
|
[Re: Krank1]
11/08/2010 08:00
|
Eirik Me
Medlem
|
Medlem
Mulig at ikke Helgerud /Hoff sine treningsprinsipper er årsaken til Bjørgen sin kollaps. Det kan selvsagt skyldes andre momenter. Men det kan samtidig neppe være tvil om at hennes historie ikke er et pluss i margen for "Trondheimsgjengen". Hvis nedturen henne "bare" hadde skyldes sykdom i denne perioden er det nesten rart at hun valgte å gå vekk fra resepten som gjorde henne til verdens beste skiløper for noen år siden. Noe av det som er spennende med kondisjonstrening er at det finnes mange meninger og sikkert mange veier til Rom. Helgerud og Hoff har hevet en brannfakkel inn i etablert kondisjonsmiljø i Norge de siste årene. Skal man utvikle seg er det alltid viktig å utfordre "sannheter" og prøve nye teorier. På tross av dette synes jeg det blir feil, som enkelte her på forumet har hevdet å påstå at en mann som Kaggestad er utdatert. Selvsagt vet ikke han alt, men for å dra hans ekspertise i tvil trengs det litt mer kjøtt på beinet enn det en gjennomsnittlig mosjonist kan slå i bordet med. Treningsprinsippene hans har vært utprøvd med suksess i årtier etter årtier. "Hans utøvere" som Ingrid K og Grete W er enda de som har de beste tidene på sine disstanser i Norge selv om dette er rundt 30 år siden. Når dette er sagt trenger det selvsagt ikke å bety at en mosjonist og en toppidrettsutøver kan trene etter helt like prinsipper. Kvålsvoll som tilhører samme miljø har også fått så hatten passer. Med Thor Hushovd sine resultater synes jeg det blir ganske feil å basere kritikk mot den gamle syklisten på Grimstadværingens resultater. Selvsagt var han et kjempetalent. Kanskje kunne han blitt bedre med en andre trenere, men sannelig kunne han blitt vesentlig dårligere også. Jeg mener at treningslære utansett ikke er svart/hvit. "Men inni er vi like" stemmer vel egentlig bare sånn passe. Folk er egentlig ganske forskjellig. Både når det gjelder fysikk, hva man tåler av trening, og hva man har tid til. Selvsagt er det forskjell på en som trener 5 timer og en som trener 30 i uken. Det er også stor forskjell på hva man kan gjøre utenom trening. En aktiv mosjonist må gjerne samtidig være arbeider på jobb og oppe seint og tidlig som småbarns far. Kanskje vil et treningsopplegg som en person får stor suksess med, før en annen inn i veggen, og videre til stagnasjon. Synes den enkelte må dels føle seg litt fram ut fra hva som kroppen gir av svar, og dels velge et treningsregime basert på hva og hvem man har tro på. Til slutt litt om de Fotbalklubbene som ble nevnt som referanse. Jeg har selv spilt dette spillet på nest høyeste nivå. I fotbal synes jeg kondisjon må sees på, på en helt annen måte. Spesielt rundt de toppklubbene som ble nevnt. I England, Italia, og Spania varer sesongen i ca 9 måneder pluss en ekstra måned annen hvert år når det er VM/EM. Man må altså trene på en slik måte at man er i best mulig form over en lengst mulig perioder. I langrenn er sesongen 4-5 måneder i mange andre kondisjonsidretter kan man legge opp treningen fram mot et mål, med en formtopp på noen uker. I ballspill kan kamper i uke 35, 39, 47,51 være like viktig. Treningene må derfor legges opp etter litt andre prinsipper enn hos en syklist som f. eks har Birken som det store målet. Mange som ikke har spilt aktivt på høyere nivå har en tendens til å nedvurdere fotbal som toppidrett. Er på en side enig at de har mye og hente fra andre idretter, men samtidig er det ikke lett for utøvere fra andre idretter og se mange av utfordringene som knyttes til fotbalspillernes trenings hverdag. I ballspill skal man være god på mye. Teknikk, taktikk, lagspill, kondisjon, styrke, og hurtighet. Man kan lykkes uansett om man er 2 04 cm høy og 105 kg eller om man er 1.60 cm og 55 kg. Det finnes mange fotballspillere som er for dårlig trent, men sannelig finnes det noen som har kondisjon på øverste hylle også. Jfr Rune B. Johansen og Knut. A. Fostervoll. Så med andre ord: Ikke alle syklister toppidrettsutøvere, og ikke alle fotbalspillere er ikke toppidrettsutøvere. Takk for maten 
|
|
|
[Re: jan erik]
11/08/2010 08:13
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal all trening være lystbetont? Jeg mener ikke det. Noen ganger "må" man sitte å tråkke 2 eller tre timer i sone 1.Eller styrketråkk. Eller intervall.Det viktigste er at man har en plan på treningen mener nå jeg. Ellers blir det lett lapskaus ut av det.
Jepp;jeg har fulgt Kvålsvoll 20 timers i år.Jeg har ikke trent mer men fulgt et opplegg. Det ER mye sone 1.Men det spisser seg nå med intervaller opp i sone 4. Samt rolige turer i mellom. De rolige turene SKAL være rolige. De gir deg annledning til å gi jernet (haha) på intervall og høyintensitets øktene.
Om jeg er blitt i bedre form? Time will tell! Nei det må jo hver og en bestemme selv. Men for meg så skal størsteparten av treningsøktene være lystbetont iallefall. Jeg driver med dette for å holde meg i form og for at det er artig, har ingen ambisjoner om å vinne ett eneste sykkelløp. Jeg tror du blir i form når programmet ditt begynner å spisse seg til med intervaller, og at de timene du har hatt i sone 1 tidligere kunne fint ha vært erstattet med hardere økter for større o2. Å sitte i timesvis i sone 1 tror jeg ikke har noen stor innvirkning på dine rittresultater så fremt du ikke trener 12-15 timer i uka?
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: jan erik]
12/08/2010 14:38
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg må nesten le litt. Sikkert ikke denne tråden er ironi? da gikk jeg fem på i såfall
Har trådstarter hørt om grunntrening i det hele tatt?
Den foregår utenom sesongen for å bygge en sterk grunnform og foregår for det meste i sone 1. Litt styrketråkk i sone 2. Samt noen korte intervaller opp i maks sone 3.Ikke innenfor en økt men innenfor en uke feks. En liten prosentandel altså opp i sone 3. Ettersom sesongen nærmer seg kan man legge litt lengre turer opp i sone 3 feks begynne med 2x10 min i sone 3.
Når man så skal spisse før en konkuranse kan man en måneds tid i forveien begynne med intervall opp i sone 4. En uke før trapper man ned for å samle overskudd. = formtopp
Intervaller en hel sesong. Puh. Ler du fortsatt eller har det gått over?
40årskrisesylist
|
|
|
|
|