Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Lage en formtopp til birken-kjør debatt!

Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1003487 12/08/2010 16:03
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Det er nok mange veier til success..

Dæhlie for eksempel turte ikke slippe seg ned i sommerhalvåret, og konkurerte i alternative grener for å presse seg hele året.. rulleski etc. og er bekymret for de unge som er så redde for å komme over sone-1 på roligturene..

Jeg er enig i at man kan tillate seg å trene noe anderledes når man ikke skal konkurere. Styrketrening er en av disse, da det kever mye restitusjon. At man skal slippe seg veldig ned oksygenopptak etc. kan jeg ikke tenke meg vil ha noen forbedrende effekt.

Jeg tror dette har mer med det psykiske å gjøre.. altså for å "orke" å holde ut på rulle etc. på vinter og for at man grunnet nedsatt VO2max vil få en rask fremgang når man igjen setter inn vår-programmet. Men at sluttresultatet skulle bli bedre... ??
Bjørn Dæhlie var forresten i ganske god form ;-) .. kanskje verdens høyeste Vo2max.. tja..

Redigert av Øystein Rustad; 12/08/2010 16:03.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: Øystein Rustad] #1003504 12/08/2010 16:32
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Det er klart det er mange veier til suksess. All trening er bedre enn ingenting, men jeg tror at mange kan bruke de mange timene sine på bedre måte enn å sitte å sykle i 3 timer og være livredd for å få opp pulsen litt.:-)

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1003510 12/08/2010 16:53
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du skal trene mye hardt for å være fortjent til rolig trening ICON_SMILE
Ordspråket for en arbeidende mosjonist med tre små unger, hus osv.

Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: sigmund1] #1003791 12/08/2010 22:26
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Sitat: sigmund1
Sitat: Øyvind V

Jeg våger påstanden at det å kjøre 4x4 slik Hoff/Helgerud beskriver (85-95 % av HFmax) er lett. Selvsagt tungt om man kjører seg opp på 95 %, men på 85 % er det en lek. Her tror jeg mange kan gå i fella; de tror de trener beinhardt, men så er det egentlig litt så som så (tipper mange har satt litt for lav makspuls også).

Dett er jeg helt enig i! Iogmed at Helgerud og Hoff fremhever at dette skal øke VO2max antar jeg at deres pulsanbefalinger betyr omtrent som følger:
På det første draget vil snittpulsen nærme seg 85% PÅ det andre vil den ligge +-90 på det tredje vil den ligge på 92 og på den siste vil den nærme seg 95. Alt litt avhengig av dagsformen selvfølgelig. Jeg kjører mange sånne økter nå, og det er beinhardt, jeg er ihvertfall ikke klar for en slik økt på nytt dagen etter. Typisk blir det 1 - 2 slike økter i uka, avhengig av om det også er ritt i helgen.

Sitat: Øyvind V

Det å utvikle terskel er ikke lett. Jeg tar store forbehold om at jeg har satt min makspuls noenlunde korrekt, og at jeg strengt tatt ikke kjenner min terskel. MEN: De gangene jeg kjører 45-60 minutter i sone 3/4, dvs ligge rundt 86-88 % av HFmax, blir jeg dausliten. Helt ødelagt. En 4x4-økt er til sammenligning "lett".

Det er noe som sier meg at det er det som er tyngst/vondest/hardest å gjennomføre på trening som er det som gjør at jeg sykler bittelitt fortere på neste ritt.

Dette er et av mine hovedpoeng. Kjører man på watt vil man fort lære at terskeltrening, gjort riktig, er knallhardt.

2x20 min på 95% - 100% av watterskel, eller sone 3 puls (og da er det viktig å merke seg at pulsen skal øke jevnt og trutt gjennom hele intervallet og vil ende +-88% hvis en hel haug med forutsetninger er oppfyllt) er kanllhardt. De siste 5 min på drag 1 skjønner du ikke hvordan du skal komme gjennom, og den samme følelsen har du på på de siste 10 min på drag 2. Allikevel er jeg kalr for en slik øjt på nytt etter 24 timer (med noen forutsetninger selvfølgelig).

Bare et innspill av personlig erfaring, i forbindelse med terskelpuls etc:
Jeg gjennomførte Birken 2008 på 3.18 med 181 i snittpuls. Ettersom min maxpuls på den tiden var 202 (39 år) gir det en % av maxHF på snaut 90%. I 3t og 18min. Om jeg ikke visste det fra før, så fikk jeg bekreftet at mine sterkeste evner som O2-utøver ligger (foreløpig) i å ta ut alt ICON_SMILE

Når det er sagt bifaller jeg det du skriver om at terskel-økter gjør betydelig mer vondt enn 4x4, for meg også. For å si det sånn, jeg 'gruer' meg mer til 4x12-15m enn 4x4, selv om de korte gjerne ender opp på 190-tallet. Dessverre er det ikke så lett å kjøre kontrollerte terskel-økter på sti, slik som jeg kan kjøre effektive høyintensitets-intervaller rusende mellom trær og knauser med folk som er sterkere enn meg ICON_SMILE

Til slutt: Mot slutten av ski-sesongen iår fokuserte jeg på terskel-og sone3-økter på rulla frem mot, og inn i sesong-start. Kombinert med rolige langturer med lyst-genererte pådrag var det omtrent eneste type trening jeg gjennomførte utover noen få hissige økter på sti, i perioden februar-mai.
Så da Terrengsykkelrittet stod for dør for første gang var jeg veldig spent på hvordan dette ville slå ut (fryktet stjernesmell i mangel på masse sone 4/5-økter)
Resultatet ble 4.plass i klassen (på 2 runder, hvilket også slo 1 runde-tidene), min beste plassering noensinne. I tillegg syklet jeg mitt beste Nordmarka rundt dagen etter i åpne pulje uten lagkjøring.

Det er mange veier mot Rom.....blindveier også. Jeg vet hvilken jeg følger heretter ICON_WINK

Redigert av wheel69; 12/08/2010 22:29. Rediger grunn: glemte et lite poeng.

It's not you, it's my bike.
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: wheel69] #1007485 17/08/2010 19:58
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Liten oppdatering. Fikk nok en større smell enn jeg først trodde etter fallet på enern. Bristen har blitt vondere og vondere for hver dag, og idag var det skikkelig ille i terrenget. Så jeg tror nå det blir spinnsykkel eller racer før birken.

Trente mandag-tirsdag-torsdag og lørdag forrige uke, alle med intervalldrag i forskjellige former. Litt lapskaus før og etter intervallene.:-) Denne uka har det foreløpig blitt trening kun idag, ca. 2 timer med 3 intervalldrag.
Skal slippe helt opp nå etter økta på torsdag.

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1009114 19/08/2010 18:57
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har hatt det samme noen ganger, det blir vondere og vondere de første 14 dagene. Så blir det bedre, og etter 3 uker kjenner du lite til det. Vær forsiktig de neste dagene, slår du det opp igjen nå kan du se birken på TV isteden!

Ellers så prøver jeg å finne formen ved å øke treningsmengden forrige uke. Denne uken er det blitt ca 8 timer sålangt, derav 2 intervalløkter. Tror at det beste vil være å få intervall annenhver dag frem til og med onsdag, for deretter å hvile.

Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: Kjell T. Ringen] #1009178 19/08/2010 20:05
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Ble ikke trening igår og idag pga jobb og brystondt... Men i morgen MÅ det bli en tur, iallefall på asfalten.
Lykke til på birken kjeltringen, tipper du gjør det bra!:-)

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1009646 20/08/2010 11:20
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: aktiviteten
Ble ikke trening igår og idag pga jobb og brystondt... Men i morgen MÅ det bli en tur, iallefall på asfalten.
Lykke til på birken kjeltringen, tipper du gjør det bra!:-)

Slapp av, du har trent mer enn nok. Hvil skaden i dag også, og ta med kona på noe morsomt lørdag. Søndag er det 3-4 timer sone 1/2. Mandag er det fri eller lett trilling. Tirsdag derimot, er det full rulle med intervaller etter eget ønske. Jeg ville kjørt 4-5 ganger 7 min. All out! Så tre dage hvile og restitusjon, så er du klar for Birken.

Jan Erlend
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: Tom_Bombadill] #1009772 20/08/2010 13:57
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
nja....:-) Klarer ikke å sykle 3-4 timer i sone 1, ikke ser jeg helt poenget heller. Men intervalldrag søndag og tirsdag blir det nok ja. Ble en 45 minutter idag med 1 drag i sone 3 og 1 drag i sone 4 a`6 minutter.
Brystet er vondere, nakken er stiv og øm og det er stress på jobb. Alt er som det skal være før birken.:-)

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1010235 21/08/2010 08:44
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig

Brystet er vondere, nakken er stiv og øm og det er stress på jobb. Alt er som det skal være før birken.:-)

Sånn er livet for ganske mange av dine konkurrenter også. Da gjelder det å være smart, og ta disse signalene på alvor, og "jobbe" for å få det overskuddet du trenger før det som høres ut som sesongens viktigste ritt. Den økta du kjørte i går er bare tull etter min mening. Da er det bedre å hvile, sykle lett i 2-4 dager, til du er 100% sikker på at du tåler ei skikkelig(!) sisteøkt uka før Birken. Du skal ha dagen, og knallbein for å klare å få ut potensialet over 3-4 timer rundt terskel neste helg.

Jeg ville fortsatt unngå å belaste for mye denne helga. Om du ikke klarer 3t i sone 1, kjør så lenge og så rolig du klarer.

Mitt tips er å behandle økta på tirsdag med like stor respekt som Birken selv. Med det mener jeg at restitusjon og overskudd må være på topp, legg deg tidlig kvelden(e) før, planlegg måltider, vær hydrert, og still på trening som om du skulle være Norges representant under OL i intervalldrag. Kjør gjerne ett langdrag nesten på terskel, som simulerer bakken opp til skramstad, og 2-4 (avh av lengde) drag over terskel, dvs full spiker.

F.eks, 1x7min, 1x25-30min, 2x7min. Inkludert oppvarming og nedkjøring kan dette ta 2 timer.

Jan Erlend
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: Tom_Bombadill] #1011166 22/08/2010 18:39
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Denne uka har det blitt lite trening.
Mandag : fri
tirsdag: 2 timer med med 3 intervalldrag ilagt, ellers lapskaus.
Onsdag: jobb 12 timer
torsdag: jobb 12 timer
fredag: 1 time med lapskaus i bratt terreng. Endel i sone 3-4.
lørdag: fotballcup som tilskuer med en innlagt 50 minuttersøkt mellom kampene... 1 drag i sone 3 og to drag i sone 4 (3-6 min.)
søndag: fotballcup som tilskuer....

Skal ha to økter denne uka. 1 rolig over 1,5 timer(er planen da....) og 1 timesøkt med lystbetonte smådrag på torsdag.
Lørdag stiller jeg på birken med harehjerte og høyt hårfeste.

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1011402 23/08/2010 05:33
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Denne uka har det blitt lite trening.
Mandag : fri
tirsdag: 2 timer med med 3 intervalldrag ilagt, ellers lapskaus.
Onsdag: jobb 12 timer
torsdag: jobb 12 timer
fredag: 1 time med lapskaus i bratt terreng. Endel i sone 3-4.
lørdag: fotballcup som tilskuer med en innlagt 50 minuttersøkt mellom kampene... 1 drag i sone 3 og to drag i sone 4 (3-6 min.)
søndag: fotballcup som tilskuer....

Skal ha to økter denne uka. 1 rolig over 1,5 timer(er planen da....) og 1 timesøkt med lystbetonte smådrag på torsdag.
Lørdag stiller jeg på birken med harehjerte og høyt hårfeste.

Da var vi nok på samme fotballcup i helga. Jeg syklet ned igjen lørdag. Kliss bløt før jeg kom ned til riksveien, men etter det var det fint. 7 mil rolig.

Har du barn som også skal delta neste år?

Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: Kjell T. Ringen] #1011425 23/08/2010 06:35
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Blir nok ett år til ja kjeltringen. Os-cupen? 7 mil... Rendalen?

40årskrisesylist
Re: Lage en formtopp til birken-kjør debatt! [Re: aktiviteten] #1011442 23/08/2010 06:53
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Alvdal
Blir nok ett år til ja kjeltringen. Os-cupen? 7 mil... Rendalen?

Da hadde det blitt lengere. Alvdal.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support