|
|
Finnes det noen kostholdseksperter i salen?
|
Finnes det noen kostholdseksperter i salen?
02/08/2010 13:29
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Hei!
Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg litt input på en spesiell situasjon jeg sliter en del med. Og ja jeg har endelig tatt meg sammen og bestilt time hos fastlegen, men har ikke veldig stor forventninger til å bli forstått. Det virker som om han bryr seg lite om sportsutøvelse og ”mindre” ting som henger sammen med dette.
Enkelt sagt ser det ut som om energitilskudd ikke virker for meg i rittsituasjoner lengre. For å illustrere tar jeg utgangspunkt i helgas Sølvstufossritt der jeg brøt, og Bukkerittet som også gikk veldig dårlig. Etter å ha ”møtt veggen” på Bukkerittet satte jeg på alarm på computeren som peip hvert kvarter og la opp til å ta til meg noe næring hver gang. Dette startet jeg med rett fra start. Hvert kvarter spiste jeg en halv bar, en gel eller drakk en del energidrikk. I tillegg slurpet jeg vann fra sekken jevnlig. På matstasjonene tok jeg en halv banan og et krus energidrikk og et krus vann.
Jeg følte jeg hadde kontroll i omtrent to timer. På SS’en kunne jeg dra på der det var nødvendig i bakkene og roe ned på flatene. Pulsen gikk opp og ned som forventet og jeg var ikke særlig sliten (ok, ikke mer enn forventet da) Men så gikk jeg plutselig helt tom, det skjedde i løpet av et kvarter mellom to timer og to femten. Jeg sluttet og svette, ble kald og frøs. Så ble jeg kvalm. Og så måtte jeg kaste opp en foss med energiprodukter. Og så prøvde jeg litt til og kastet opp igjen. Og så var det slutt.
Dette er omtrent det samme som skjedde på Bukkerittet, bare at der spiste jeg mer og drakk kanskje litt mindre så jeg unngikk så vidt å kaste opp. Likevel satt jeg i lyngen og svarte i ørska på spørsmål fra andre.
Etter en 10-15 minutter med skikkelig ille følelse kommer jeg noe tilbake. På bukkerittet fullførte jeg i lav langturfart. På Sølvstufossrittet kom jeg meg tilbake til start og fikk i meg mer matpakke, burger og Ramløsa. Da kommer jeg meg forbløffende fort. Det samme skjedde på bukkerittet. Etter en times tid er jeg helt fin igjen. Beina er bra, og kroppen kjennes slett ikke ut som om den har gått på en kjempesmell. Jeg kjørte en times testrunde på søndag og det gikk lett og fint på en helt ok tid
På forhånd hadde jeg spist greit med normal mat. Kjøttkaker med poteter og grønnsaker dagen før, hjemmebakt grovbrød med sardin og fårepølse til kveldsmat. På rittdagen spiste jeg 4-korn med youghurt til frokost og to skiver med hjemmebakt grovbrød med sardin i olje og leverpostei ca 45 minutter før start. Jeg hadde drukket godt med vann og Farris i dagene før rittet. Jeg spiser alminnelig mat med forholdsvis mye som lages fra grunnen av. Jeg har ingen allergier eller annet jeg vet om. Jeg har tidligere år bare opplevd noe lignende om jeg har kjørt for hardt i svært varmt vær, og med for lite væskeinntak i tillegg.
Jeg skjønner egentlig ikke hva som skjer unntatt at jeg mistenker at tradisjonelt energifor ikke lenger funker for meg under anstrengelser. Dette er jo ugreit. Jeg ødelegger ritt, blir grinete og sutrete og mister selvtilliten. I tillegg kommer det en stor og skremmende ultrabirk rett rundt hjørnet og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre da.
LarsB
|
|
|
Re: Finnes det noen kostholdseksperter i salen?
[Re: Torshov-Simen]
02/08/2010 14:26
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er ingen kostholdsekspert det må jeg først si. Men en erfaring jeg har lært meg er at noen ganger blir man sliten samme hva og hvor mye man har spist. Dette er rett og slett fordi den fysiske belastningen på kroppen er for stor. Muskel-nedbrytingen er for voldsom og kroppen orker ikke mere.
Det er ikke sån at man kan kjøre hardt i 5 timer bare fordi man spiser nok og kroppen tar opp næringa. Kanskje belastningen har blitt for stor.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: ]
02/08/2010 14:49
|
alextehkid
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det anonymous13 beskriver er identisk med det diabetikere opplever ved føling, altså at blodsukkeret blir for lavt.
For å svare til trådstarter ville jeg fått undersøkt blodsukkeret, da symptomene du beskriver kan enten være at blodsukkeret er for høyt eller lavt.
Selv har jeg akkurat begynt å trene på sykkel som diabetiker (type1), og kan skrive under på at blodsukkeret har svært mye å si på dagsformen. Det er selvfølgelig mange andre faktorer her, men never blodsukker som en mulig årsak. Lykke til!
|
|
|
[Re: ]
02/08/2010 15:47
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjorde et eget eksperiment i våres, hvor jeg skulle sykle helt rolig, og bare drikke vann, til jeg gikk tom. Målet var bare å stille nysgjerrighet om hva som skjer når jeg har brukt opp alt lett tilgjengelig næring.
Så, uten frokost, men med en nødmatpakke på lomma stakk jeg avgårde og surret rundt i distriktet på lav intensitet slik at jeg ble litt svett, men ikke særlig andpusten.
Det tok 4t og ca 1500 kcal før det sa pling. Og symptomene var helt like de larsb beskriver: pulsen gikk ned, jeg ble kald og sluttet å svette, ble svimmel og kvalm. Når jeg stoppet var jeg helt skjelven og så surrete i hode at det var vanskelig å knyte opp posen for å få ut matpakka.
10-15 minutter etter jeg hadde spist matpakka var jeg helt fin igjen, og det var ikke noe med formen dagen etter som tilsa at jeg hadde gått på en kjempesmell dagen før.
Eksperimentet var egentlig helt bortkastet, for smellen kom uten forvarsel. Ikke noe "lav tank"-signaler i det hele tatt. Det eneste jeg fikk ut av det, tror jeg, var at jeg har ca 1500 kcal innabords før det sier poff. Så da kan jeg ca regne ut hvor mye ekstra jeg bør dytte i meg, gitt et timesforbruk på 750-900 kcal pr. time under ritt. Ligner mistenkelig på min tilstand siste 10 timene av OffroadFinnmark :-/
|
|
|
[Re: larsb]
02/08/2010 17:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
Finnes det noen kostholdseksperter i salen? Ikke så veldig mange kostholdseksperter sikkert, men tettheten av "kostholdseksperter" er nok blant de høyeste i verden.  Og ja jeg har endelig tatt meg sammen og bestilt time hos fastlegen, men har ikke veldig stor forventninger til å bli forstått. Det virker som om han bryr seg lite om sportsutøvelse og ”mindre” ting som henger sammen med dette. Skift. Litt mer til saken: Produktene du har hatt i deg er vel stort sett sukker i innpakning og det kan virke som om kroppen din ikke har så veldig lyst på dette. Hva med å prøve litt mer vanlig mat (grovbrød i alufolie med forskjellig pålegg)? Gjør det gjerne på ei lang og hard treningsøkt. Få med noen som er i litt bedre form enn deg så du får kjørt deg litt.
|
|
|
02/08/2010 17:54
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg er ingen kostholdsekspert, men jobber sammen med flere/deler kontor med en ernæringsfysiolog som jeg bruker å sparre litt med når det gjelder kosthold før, under og etter ritt. Jeg googler også litt i ny og ned, leser noen artikler på Pubmed og pukker opp litt hist og her. Nå vet jeg ikke hvor teknisk man skal bli, men i det siste har jeg lest endel om osmolaliteten til drikke/geler som man dytter i seg under ritt. Jeg fant bla veldig mye interessant på hjemmesiden til Hammer nutrition (navnet skulle vel passe bra på det du får?). Dette har jeg "kvalitetssikret" med et par lokale ernæringsfysiologer samt brukt min egen kunnskap fra biokjemi/cellebiologi. Synes mye av det som stå på disse sidene virker veldig fornuftige, ta en titt på sidene som heter knowledge . Kort oppsummert sier de at en drikk bestående i hovedsak av enkle karbohydrater (mono- og disakkarider)ikke kan inneholde nok energi uten at løsningen blir veldig konsentrert - høy osmolalitet og langt høyere enn fysiologiske forhold. Dette gi igjen elendig opptak av både væske OG energi. I tilegg sier de at de negative effektene blir ytterligere forværret dersom man blander enkle og komplekse karbohydrater. Dette frstår jeg ikke helt, men tar dem på ordet der. I tillegg kan man/vil man før eller senere oppleve at magen slår seg helt vrang. Jeg opplever selv dette ved lenger ritt, men ikke så tidelig som deg. Løsningen er (i følge Hammer) å bruke komplekse karbohydrater slik som maltodekstriner. De skriver også endel om bruk av proteiner som energikilde ved langvarig konkurranse. Her skriver de at man bør unngå myseprotein (Whey) før og under konkurransen, men heller benytte seg av soyaproteiner som har en glitrende aminosyreprofil, brytes raskt ned osv. Myseprotein er det beste ETTER konkurransen, igjen i følge Hammer. Dette er kanskje helt på vidda i ditt tilfelle og det er mye å lese gjennom på Hammmer sine sider. Men det kan være verdt et forsøk å bare drikke komplekse karbohydrater under ritt. Når det gjelder Ultrabirken, så er dette veldig lang og du kan ikke operere med samme intensitet som ved 3-timersritt. Det vil være helt essensielt at du får i deg bra med både protein og fett underveis, i tillegg til maltodextriner. På Jotunheimen rundt spiste jeg ca 5 Maximbarer, noen geler, endel spekepølse, tre-fire skiver (vanskelig å få ned) og det beste av alt: seks vaffelplater med jordbærsyltetøy og rømme! Dette gikk veldig lett ned og satt bra i magen, ga også veldig friske ben. I tillegg drakk jeg åtte flasker sportsdrikk, en liter melk og to flasker cola.
|
|
|
[Re: erling]
02/08/2010 18:59
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ligner mistenkelig på min tilstand siste 10 timene av OffroadFinnmark :-/
Jeg må bare få kommentere at det der er en helt surrealistisk setning. At noen vil seg selv så vondt som OffroadFinnmark er langt forbi min fatteevne.  All ære til dere som er så harde.
|
|
|
[Re: Raskall]
02/08/2010 19:11
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Hva spiser du på langturer på trening da? Spiser du anderledes på ritt enn på trening? For meg høres næring hvert kvarter fryktelig mye ut iallefall... Sjøl klarer jeg ikke å spise stort i ett ritt, og føler ikke at jeg mister noe futt pga av det.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: Raskall]
02/08/2010 19:12
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Ligner mistenkelig på min tilstand siste 10 timene av OffroadFinnmark :-/
Jeg må bare få kommentere at det der er en helt surrealistisk setning. At noen vil seg selv så vondt som OffroadFinnmark er langt forbi min fatteevne.  All ære til dere som er så harde. Enig! Du er en tulling erling!:-)
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
02/08/2010 19:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva spiser du på langturer på trening da? Spiser du anderledes på ritt enn på trening?
Ritt og trening er vel oftast ikke så lika i detta sammanhanget? Er nog ikke mange som kjør "maks" (og øver det) 3-4 timmer på trening. At jemføre nødvendig energi intag på rolig langtur og ritt blir fel. For meg høres næring hvert kvarter fryktelig mye ut iallefall... Sjøl klarer jeg ikke å spise stort i ett ritt, og føler ikke at jeg mister noe futt pga av det.
Tror veldig mange intar næring varje 15-20 minuter og det er nog det vanligaste rådet som gis. Mye av detta kan sjelvklart vare sportsdrykk.
|
|
|
02/08/2010 19:51
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Med det matinntaket du nevner hadde jeg brukt alle kreftene på å bryte det ned i stede for å sykle  Men hva for noe puls ligger du på? Målt maxpuls? Kjører du kanskje over evne? Igjen som i mange andre av disse trådene vil jeg anbefale å anskaffe seg wattmåler, ta en lactat-test. Finn din terskel og nivå. Få mer oversikt over hva kroppen gir ut av krefter, og ikke bare se på hvor høy påkjenning kroppen får. Finn ditt nivå. Ellers er det vel mer trening som gjelder, mengdetrening. Hvis problemene oppstår etter 2t+, ja så må du bare kjøre flere av disse turene og da i kanskje et roligere tempo en du tenker. Formen kommer der etter. Svaret er ofte mindre komplisert en man tror. Snart vil du få anbefalt om alt fra salttabletter, tran, vitapro, Toro kakemix og jerntilskudd. Dette går igjen i disse trådene. hoho.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
03/08/2010 08:33
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Takk for innspillene folkens. Jeg kommenterer litt fra hver av dere for å oppsummere og besvare eller kommentere: Torshov-Simen. Insulinresistens håper jeg det ikke er, men jeg regner med at legen måler litt og intervjuer litt rundt dette. I alle fall har jeg ikke høyt blodtrykk, overvekt og svingende blodsukkernivåer. Maximinus, takk for linken. Her må jeg lese litt og oppdatere meg litt før jeg er på banen. Men jeg fikk ikke tilgang via jobben gitt. Your request was denied because of its content categorization: "Supplements and Unregulated Compounds;Drugs" alexthekid. Jeg skal i alle fall sjekke og forhåpentlig utelukke problemer med blodsukker og diabetes. Marius-H. Selvsagt blir jeg sliten, men da pleier jeg å kjenne meg sliten før det langsomt stopper. Her er det full stopp når lagrene er tomme. Det er det lett å kjenne forskjell på. anonymous13. Du beskriver eksakt det å gå næringstom. Det er det jeg mener skjer med meg til tross for spising. EgilS, aktiviteten og Frederiks. Det er mye sukker i energiguffe, men jeg har også spist ekte banan og barene inneholder litt knasp i tillegg til sukkeret. På langturer på trening spiser jeg primært matpakke og drikker vann eller saft med litt salt i. Da unner jeg meg også å sitte ned og spise. Da har jeg ingen problemer. Men det er som Frederiks sier. Jeg kjører ikke fire-fem timers trening i konkurransefart. Intensiteten ligger selvsagt noe under. Aktiviteten. Næringsinntaket består som jeg skriver av en halv energibar, 25 gram gel eller to store slurker drikke. Det er ikke mye stress. Om du ikke spiser på ritt går det sikkert bra, men om du ikke drikker sportsdrikk eller gel heller fatter ikke jeg at du kan holde konkurransefart i tre timer uten å miste futt. Men det er ikke det det handler om nå. Håkon SSL. Poenget med næringsinntaket er ikke å ete, men å fylle på jevnt. En dose med 25 gr. gel eller en halv maximbar er ikke så energikrevnde å fordøye. Jeg mener jeg ikke kjører over evne basert på min erfaring med over 15 års erfaring fra maratonrittsykling. Som jeg skrev mente jeg at jeg hadde kontroll over intensiteten til det hadde gått to timer. Og jeg har massevis av rolige langterer. Men mer trening hjelper mot det meste når man klager over dålig ytelse i ritt, jeg er klar over det. Wattmåler er i dyreste laget, og jeg må prioritere det unna litt til. Uansett er jeg ikke sikker på om det ikke er mer sammenheng mellom belastningen jeg påfører meg og problemene enn det er mellom hva jeg gir ut som du sier. Og er det mulig å styre etter intensitet på terrengritt? Hva gjør du ettersom du blir mer sliten? Presser du haredere for å holde watten oppe eller hva? LarsB
|
|
|
03/08/2010 11:14
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Er det flere ritt en bukkerittet og sølvstufossrittet du har hatt disse peroblemene i? Begge disse rittene krevde jo sitt i år. Kansju du ikke er rustet til krevende ritt? Er jo stor forskjell på kjøre hardt og kjøre ett ritt som er hardt og tapper deg for krefter.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
03/08/2010 11:46
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Det at dette skjer under inntak av mengder med karbohydrater kan kanskje peke i retning av reaktiv hypolykemi? Jeg har ikke god greie på dette, men jeg kjenner noen som har dette og de forteller om ting som likner på det du beskriver. De begynner å bli slitne, enten ved trening eller annen mer moderat aktivitet, og spiser noe som inneholder sukker, med det resultat at de går ennå noen trinn ned mot kjelleren.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
03/08/2010 11:56
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Wattmåler for å styre intensitet på ritt? Med mindre man snakker om flate temporitt på asfalt, mener jeg man bommer. Wattmåler på terrengsykler er et hjelpemiddel under trening eller til samling av info under ritt for senere analyse.
|
|
|
[Re: Håkon SSL]
03/08/2010 12:31
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
...Igjen som i mange andre av disse trådene vil jeg anbefale å anskaffe seg wattmåler, ta en lactat-test. Finn din terskel og nivå. Få mer oversikt over hva kroppen gir ut av krefter, og ikke bare se på hvor høy påkjenning kroppen får. Finn ditt nivå...
...Snart vil du få anbefalt om alt fra salttabletter, tran, vitapro, Toro kakemix og jerntilskudd. Dette går igjen i disse trådene. hoho.
Hoho sjøl 
|
|
|
03/08/2010 18:05
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
...hei,hadde ivertfall bytta lege. Ring opp på Olympiatoppen,de tar folk ved ledig kapasitet. Er der selv og der det er litt annen kvalitet på tjenestene enn den gjengse fastlege.
Redigert av Jokis; 03/08/2010 18:07.
|
|
|
03/08/2010 18:10
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Du trener åpenbart ikke på samme intensitet/varighet ellers ville du opplevd noe lignende på trening. Det er lengesiden sist dessverre, men jeg har opplevd at å kjøre seg tom på trening ved gjentatte harde og lange turer er det som virkelig får fart på fettforbrenningen ukene etterpå. Dette er sikkert individuelt, men kroppen din tåler åpenbart dårlig å ligge på terskel for lenge. Tung hard lapskaus kan være løsningen på sikt.
Et annet skudd i blinde er jo salt og mineraler. Hvis du slenger innom Suburbia kan du få prøve noen poser jeg kjøpte i USA som funka som bare det i 100+ fahrenheit.
K
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
03/08/2010 18:57
|
Karin
Medlem
|
Medlem
Enig med CyberTrack, syns dine symptomer høres mer ut som reaktiv hypoglykemi. Løsningen er inntak av mat med lav glykemisk indeks.
|
|
|
[Re: Karin]
03/08/2010 21:00
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
... og det er i alle fall ikke energigel  LarsB
|
|
|
[Re: KnutAa]
03/08/2010 21:05
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Du trener åpenbart ikke på samme intensitet/varighet ellers ville du opplevd noe lignende på trening. ...K Øh, nei. Jeg trener ikke mange femtimersøkter i fullt konkurransetempo. Er det noen som gjør det i det hele tatt? Jeg kjører av og til ganske raske lange grusturer på 90-100 km. Men jeg passer på intensiteten og stopper for en matpause. Du har rett i at det samme ikke skjer da. Men jeg kjører ikke maratonritt på terskel heller. LarsB
|
|
|
03/08/2010 21:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
... og det er i alle fall ikke energigel  LarsB Men derimot maltodextrinene som er nevnt ovenfor  . Du trenger selvfølgelig ikke å kjøpe noe fra Hammer. Tipper du får kjøpt maltodextrin på apoteket.
|
|
|
[Re: KenR]
04/08/2010 07:50
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Jeg er i ferd med å sjekke dette nå. Takk for tipsene Maximinus.
LarsB
|
|
|
04/08/2010 08:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Ingen årsak og velbekomme  Det er sikkert andre produsenter som også selger produkter med komplekse karbohydrater ogsp. Feks har Maxim sin High Energy drink, men jeg er usikker på hva denne inneholder i tillegg til maltodekstrin. Kan være verdt et forsøk, sikkert enklere å skaffe enn Hammer (som jeg ikke har funnet i norske butikker).
|
|
|
[Re: KenR]
04/08/2010 08:55
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Maltodextrin: High 5 med mer hos probikekit.com Squezzy hos bikedeal.no (Sørensen på Helsfyr) Prøvd litt forskjellig fra begge med hell. Fungerer bedre en de rene glukose-produktene som er mer vanlige, men jeg har ikke de problemene du beskriver. Litt merkelig smak på enkelte av Squezzy gelene men de går ned 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
04/08/2010 12:26
|
EirikR
Fersking
|
Fersking
Jeg har litt av de samme symptomene som deg, og har denne sesongen gått over til et kosthold med mer energi fra fett og trege karbohydrater enn fra ris, pasta, poteter, hvete osv.. På næringssiden i ritt har jeg i det siste hatt veldig god erfaring med produktene fra Winforce ( http://www.winforce.no). Det er UB-gutta som fronter dette i Norge. Hos Winforce finner du sportsdrikk og gel beregnet på langvarige anstrengelser. Gel'en er blant annet basert på kokosfett og har en "artig" konsistens og smak sammenlignet med det jeg er vant til. Min erfaring med disse er at energi- og blodsukkernivået er mye jevnere i forhold til med Maxim som jeg har brukt tidligere. Lykke til!
|
|
|
04/08/2010 18:46
|
Reitan
Fersking
|
Fersking
Jeg er ny på terrengsykkel, men lavt blodsukker har jeg litt peiling på gjennom mange år med insulinavhengig diabetes. Symtomene du beskriver er klassiske på skikkelig hypoglykemi (lavt blodsukker), selv om det kan variere fra person til person. Du tenker ikke klart lenger, blir sur og surrete og de enkleste ting blir vanskelig. Mange får skikkelig høy puls uten anstrengelse og svetten siler. Og noen kaster opp maten de egentlig trenger akkurat da. Litt fakta først; Normalt glukosenivå skal ligge mellom 4 og 6 mmol. (Milliontedels glykose per liter blod) Verdier under 4 mmol er ikke å anbefale, da det kan bli slitsomt for både hjerne og kropp. Hjernen er veldig var på unormale lave glukoseverdier, og O2 selvsagt. Hva kan du gjøre? Skaff deg en blodsukkermåler på et apotek. Det følger med noen teststrimler. Skal du ha flere må du kjøpe. Vi diabetikere får teststrimler på blå resept. Føler du deg uggen; stopp og mål. Et viktig tips i så måte; ikke ha sukkerlake (brus o.l.)på fingeren, det kan gi helt feil svar. (Høy verdi) Er blodsukkeret lavt så er det viktigste først å få en rask stigning på blodverdien. Et tips kan være å ha en liten tube hypostopp med seg. Apotek selger slike eller tilsvarende produkt. Det er en gele av glukose som begynner å virke allerede via slimhinnene i munnen. Deretter må du inn med grove karbohydrater. Det kan være grovt brød, knekkebrød gjerne med godt pålegg. Dette for at fordøyelsen kan posisjonere ut glukose smått om senn. Er du etter en stund forsatt i tvil, mål på nytt. Vær også klar over at etter hard fysisk belastning vil både muskler og ikke minst levra forsøke å fylle opp lagrene, og dette tar flere timer. Greit å vite så du ikke havner i kjelleren på nytt neste dag. Hjernen kan venne seg til lave glukoseverdier, men det er ikke å anbefale. Øystein www.troendelagdiabetes.no
Redigert av Reitan; 04/08/2010 21:34.
|
|
|
[Re: Reitan]
04/08/2010 20:48
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen som tror det går ann å ryke på en slik smell uten at det har noe med matinntaket? Eller kan man sykle så hardt man vil så lenge man får nok karb?
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
04/08/2010 20:55
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Er det noen som tror det går ann å ryke på en slik smell uten at det har noe med matinntaket? Eller kan man sykle så hardt man vil så lenge man får nok karb? Jeg sykler aldri så fort jeg vil, Marius  . Helt uavhengig av hva jeg spiser. Litt seriøst, når man kjører hardt, så bruker man mer energi enn det kroppen klarer å ta til seg, slik at man går stadig mot en negativ konto. Det er også mulig å gå på en lignende smell uten at det har med matinntak å gjøre. Jeg gikk meg bort på Hardangervidda midtvinters en gang jeg var yngre og dummere, skikkelig bort. Gikk i mange timer, uten mat og i mørket og det var rundt 20 kalde på gradstokken og jeg var kledd for fire-fem og sol. Altså in deep shit, og lurte på om jeg ville overleve. Nok pm dette dramaet, men poenget er at under ekstreme situasjoner kan man faktisk hente ut ekstreme reserver fra kroppen. Da jeg omsider kom fram til Finse, med lensmannen og co 10 minutter fra en leteaksjon, var jeg ikke mye til kar. Jeg kastet opp, kaldsvettet, ubalansert, nærmest dopet. Hjernen fungerte nesten ikke. Klarte heller ikke å ta til meg mat på flere timer, og da mikromengder om gangen.
Redigert av maxminus; 04/08/2010 21:04. Rediger grunn: IPhone-kluss
|
|
|
|
|