Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

På slankern...Hvilken kur...

På slankern...Hvilken kur... #994023 01/08/2010 15:59
perzinho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nå er det ingen vei tilbake, nå skal kostholdet legges om i familien. Både jeg og kona har behov for å gå ned i vekt. Vi har prøvd før også, men faller bare tilbake til gamle synder. Det vi trenger er et striks opplegg der vi har en plan å følge.

Jeg har en jobb hvor jeg har meget variert arbeidstid derfor er det vanskelig å spise måltid til faste tidspunkter(men det er ikke umulig), derfor blir det lang tid mellom mange måltider. Det største problemet er at vi er glad i god(usunn) mat og har ofte gode unnskyldninger for å spise det. Og at vi spiser alt for mye mat når vi skal spise.

Krav til kuren er at det forholdsvis enkel mat å lage, at man ikke trenger å bruke timesvis å lage maten. At man kan trene forholdvis hardt under kuren. Det er mat jeg kan ta med meg på jobb å spise i bilen.

Målet med kuren er å gå ned 15-20kg. Å få en sunnere livstil som vi kan følge etter at slankekuren er ferdig.

Hvilken slankekur vil dere anbefale?

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994026 01/08/2010 16:03
O
O.J. Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Tren mere , spis mindre.

Det finnes ikke slankekurer, kun permanent forandring av livsstilen fungerer.

Beklager , men sånn er det.

O.J.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994028 01/08/2010 16:10
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: O.J.
Tren mere , spis mindre.

Det finnes ikke slankekurer, kun permanent forandring av livsstilen fungerer.

Beklager , men sånn er det.

O.J.

Slankekur har jeg heller ingen tro på,men å legge om livsstilen vil nok gi høyere sjanse for å lykkes over tid.

Sikkert mange som vil komme med treningsråd,kostholdsråd, osv. etterhvert, men hos meg skal du få bare ett tips.

*Ta dere tid til å planlegge måltidene!

(PS:Man kan spare mye penger hvis man planlegger måltidene etter kundeavisene til matvarekjedene,Coop sine kommer på nett lørdag,de fleste andre mandag)

Lykke til!

Gode og sunne matretter finner du for eks. her: Matprat.no

Redigert av snikkarboa; 01/08/2010 16:14. Rediger grunn: laurdag

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994031 01/08/2010 16:19
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Om du har tid:
45-60 min (harde) styrkeøkter, to-tre gonger i veka.

Store øvelsar som:
Markløft
Knebøy
Benkpress
Militærpress
Roing/horisontaltrekk

Gjekk ned 12 kg på 3 mnd i fjor med dette. Ingen auke i matinntaket, og bygde derfor lite muskler, men forbrann masse fett.

Sjølv synes eg det var enklare å auke treningsmendga enn å spise mindre i starten. Gjer små endringar om gongen, då er sjansen for å lukkast større.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: SimonS] #994036 01/08/2010 16:25
perbl Offline
More than words
More than words
Det finnes jo kurer som kan hjelpe deg til å gå kjapt ned i vekt, problemet er at det er diskutabelt hvorvidt f.eks ketose/nullkarbo er sunt å praktisere over tid. Personlig er jeg nok udiskutabelt tilhenger av "mer ut enn du putter inn"-paradigmet.

Et alternativ jeg kan foreslå er å utlevere deg skikkelig og opprette en treningsdagbok. Mulig trening-subforumet her på terrengsykkel.no kan brukes? EDIT: Ser det er et par stykker som allerede har laget sånne.

Perzinhos treningslogg/blogg der du er dønn ærlig med hva du har putta i deg, samt hva du har gjort i dag/de siste dagene(alt avhengig av hvor ofte du vil oppdatere). På den måten vil jeg hvertfall tro du kan få litt inputs på hva du kan gjøre annerledes og hvordan folk ser på det du gjør fra dag til dag. Et slikt prosjekt er også en måte å motivere seg på å ikke slurve altfor mye. Dette beror selvsagt på at du er komfortabel med å utlevere deg såpass til fremmedfolk her på forumet ICON_SMILE

På et kampsportforum jeg er med og driver har vi laget et eget subforum for treningsdagbøker/blogger der folk kan opprette slike tråder. Se eksempler her: http://kampforum.no/forum/index.php/board,35.0.html Noen fokuserer mest på å fortelle om kosthold, andre om trening, mens andre utleverer seg helt.

Redigert av perbl; 01/08/2010 16:30.

Per B.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perbl] #994076 01/08/2010 17:54
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Selv har jeg god erfaring med lavkarbo. Dersom man skal holde seg på den lave enden av vektskalaen må jo man som de andre her sier innføre varige endringer, men det utelukker jo ikke at man kan gå ned i vekt ved slankekur.
Mange fagfolk innen feltet er jo enige om at jo-jo-slanking ikke er sunt. Personlig er jeg ikke slank primært for å være sunn, men for å se bra ut. Det bør vel kanskje sies at jeg har slanket meg raskt bare én gang, og nå i løpet av høsten har jeg også gått ned omlag ti kilo, -men sakte. Da jeg slanket meg raskt trente jeg veldig mye cardio(primært stisykling) OG pumpet jern kombinert med proteinshake som mellommåltid, og jevnt energiunderskudd uten å gå rundt med ketonånde. Ca 12kg over 8 uker gikk jeg ned, og det er i raskeste laget, men samtidig er det veldig motiverende å veie seg hver dag og se at vekten faktisk endrer seg fra dag til dag. Lite brød med mye pålegg (og det jeg spiser av brød er av de groveste med mest mulig fiber og lav glykemisk indeks), mye kjøtt/kylling, tunfisk, og egg. Til middag er ris/pasta/potet byttet ut med grønnsaker (mye karbs i grønnsaker, men frukt og grønt er jo generelt sett bra for kroppen vår).
På nettet finnes massevis av sider med tips til oppskrifter og knèp som gjør at det blir lettere og mere smakfult å slanke seg.
ICON_SMILE

I won't drink and dial anymore.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: laurids] #994091 01/08/2010 18:17
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Ingen konkrete råd fra meg - men tenk på livsstil og vaner dersom en vektreduksjon skal ha varig effekt.

Mindre av:

http://www.youtube.com/watch?v=JEFm_2iZhZA

mer av:

http://www.youtube.com/watch?v=8V_ThtdsZIE

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: laurids] #994098 01/08/2010 18:34
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: laurids
Selv har jeg god erfaring med lavkarbo. Dersom man skal holde seg på den lave enden av vektskalaen må jo man som de andre her sier innføre varige endringer, men det utelukker jo ikke at man kan gå ned i vekt ved slankekur.

Nå vil jeg presisere at jeg ikke har noe imot å redusere tildels mye på karbofronten, da mange spiser mye sukker og annet svineri. Det jeg først og fremst er skeptisk til er det å over lang tid kutte ut all karbo, og tvinge kroppen inn i ketose der man blir gående rundt og ose neglelakkfjerner ICON_SMILE

Personlig er jeg ganske kraftig av meg, og det er ganske mye jeg kunne redusert på, men jeg tror jeg kommer til å holde meg unna å kun leve på bacon og fett hvis jeg skal gjøre alvor av å komme meg ned noen kilo.

Redigert av perbl; 01/08/2010 18:35.

Per B.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perbl] #994108 01/08/2010 18:42
perzinho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har lest litt om lavkarbo og tror ikke det er rett for oss. Frister ikke mye å steke egg og bacon kl4 om morgenen, og tror det er vanskelig å følge opplegget slavisk.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994125 01/08/2010 19:02
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Storkosa meg de første ukene av CKD-dietten jeg var på for et par-tre år siden, men det var tungt å holde på over tid.
Før lørdagens oppkarbing var jeg sliten og treg i hodet.
Holdt på med styrketrening samtidig, og klarte å bevare styrken og vel så det i det meste av kroppen, bortsett fra beina som visna noe voldsomt.
Er nok ikke et opplegg det er anbefalt å holde på med over tid, men for å komme seg ned 10 kilo forholdsvis fort er det kurant.

Kjøp en digital kjøkkenvekt og skrivesaker og begynn med å kartlegge hva dere spiser, hvor mange kalorier det utgjør og hvordan fordelingen er mellom protein, karbo og fett, så ser dere fort hvor det går galt.
Ta en gradvis omlegging og ikke gi opp selv om dere skulle gå på en smell.
Mange har nok også en tendens til å endre for mye, for fort slik at de blir dritt lei og dermed faller tilbake til gamle vaner.
Man må også unne seg en dag i uka eller så hvor man kan spise litt snop og junk. Da har man noe å se frem til, og det blir lettere å holde ut i lengden. Man kan jo påstå at en slankere og sunnere kropp skulle være motivasjon nok til å holde seg i skinnet, men når man står midt i det er det ikke så enkelt.

Redigert av Corratec; 01/08/2010 19:02.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: RobinB] #994238 01/08/2010 21:08
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg tror de fleste har en tendens til å gjøre ting altfor komplisert når de skal legge om kostholdet. Og mange har for kortsiktige mål. Personlig er jeg på "diett" året rundt. Men følger enkle regler og har rom for utskeielser.
Kutt ut junkfood. Spis "vanlig" mat. Det er ikke nødvendig med 5-6 måltider pr dag, 3-4 holder lenge. Ha en spisedag i uka hvor man kan spise det man har lyst på. Pass på å få i seg fett av denne sunne typen. Jeg har alltid en pose hasselnøttkjerner på jobben.
Som en nevnte her, styrketrening med fokus på baseøvelser er bra fettforbrenning samt det gir en funksjonell styrke. Kettlebells kan og anbefales. Ellers fungerer goe gamle gåturer utmerket. Tjansen er større for å lykkes om man tenker langt frem i tid. Man får ikke sixpack på et par uker ,)

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: eGo] #994251 01/08/2010 21:25
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Legg inn små endringer i gangen, og se at det fungerer før du legger inn mer.
Jeg sluttet nesten å spise, tredoblet treningen, fikk ny jobb, flyttet fra eksen og gikk ned 23 kilo på 3 mnd. Det var litt drastisk, og en litt uoversiktlig blanding av årsak og effekt.

Forslag som har effekt:

Kutt spising etter etter 1900 på kvelden
Kutt godteri og sukkerholdig drikke
En fysisk aktivitet hver dag, uansett vær. Jag hverandre ut.
Pule i stedet for pizza.
Kutt brød.

Regel nr 1: er det lett, fungerer det dårlig. Det meste av anbefalte dietter fungerer, om man er konsekvent.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994278 01/08/2010 22:17
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mål inntaket av mat (kalorier) hver dag . Jeg hadde en slankeblogg her våren 2009, gikk ned ca 8 kg mener jeg å huske. Førte statistikk på hvor mye jeg spiste og hvor mange kalorier jeg svidde av på trening og selvsagt hvor mye jeg gikk ned uke for uke ( flere uke sto jo også stille vektmessig). Men det viktigste jeg gjorde var å bruke dagbok ( slankeklubben.no brukte jeg)for å se hvor mye jeg fikk i meg av kalorier hver dag,- det er fort gjort å "glemme" hvor mye man inntar.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: HeavyDude] #994288 01/08/2010 22:58
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Ikke tenk slankekur. Tenk heller omlegging av kostholdet. Spis som vanlig, gjerne hver 4. time, men hold deg unna hvit ris, poteter, pasta, brus, øl, hvitt brød, og for mye hvete. Spis heller grovt brød med mye fiber, fullkornsris, fullkornspasta. Spis nøtter istedenfor sjokolade eller annet godteri. Nøtter er sunt (og veldig godt!). Mye godt og lettvindt man kan lage ut av kylling/kalkun/svin og fullkornsris, salat og grønnsaker.

Husk frokost. Banan og/eller nøtter er ok mellommåltid.

Tren (sykle) mer, og har du problemer med store posjoner så bytt til mindre tallerkner.

Mørk sjokolade (75% kakao eller mer) er lov. ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: tonesam] #994307 02/08/2010 05:23
front biker Offline
Besatt
Besatt
Enig med ulveroar og trultemor: ikke gjør dette for vanskelig. Spis frukt som mellommåltid, og drikk vann og ta frukt før måltidene. Da spiser dere mindre.

Og jag hverandre ut på trening. Kommer dere inn i gode vaner der, så renner kiloene av. Bare husk at trening gir appettitt. Så da er det på han igjen med frukt og vann...

Lykket til.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: front biker] #994310 02/08/2010 05:51
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Slanking er banneord. Mine tips:

- Spis 4-6 sunne måltider av moderat størrelse om dagen. 4 hovedmåltider og 2 mellommåltider.
- Gjenerobre "lørdagsgodteriet".
- Trene en til halvannen time minst tre ganger i uka. Er vektnedgang hovedmålet så er kondisjonstrening (sykling, svømming, jogging, rollerblades) lurt.

Gjør dette til en permanent livsstil så skal dere se at dere blir sunne og friske. ICON_SMILE Hva lørdagsgodteriet er definerer man selv.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: Raskall] #994314 02/08/2010 06:31
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Hallo!

Først og fremst, lykke til. Og som alle andre sier: slankekur=nei. Livstilsendring=ja.

For å dele litt av mine egne erfaringer først: Jeg var god rundt midjen en stund etter at jeg fikk mitt første barn og gikk fra aktiv til stillesittende jobb. Jeg valgte å fokusere på å spise "vanlig", bare spise lørdagsgodt på lørdag og trene litt. Det fungerte, men jeg følte at det var en konstant "kamp". I fjor høst valgte jeg å prøve et "null"karboopplegg og det fungerte 100% for meg. Jeg gikk 8-10kg på et par mnd, men så avtok effekten. Hvis du ikke er 100% motivert for ett liv nesten uten karbo for en stund; ikke gjør det. Slurver du går du sannsynligvis opp i vekt.

Men så kommer jeg til poenget mitt: Mens jeg kjørte dette nullkarboopplegget ble jeg bevist på blodsukkeretnivået mitt. Etter et liv på brød, pasta, sukker, frukt og potet var jeg en slave for insulinet. Det var deilig å slippe det konstante "suget" som meldte seg titt og ofte. I ettertid har hele familien bevisst valgt å kutte ned på de raske karbohydratene spesielt, men også karbohydrater generelt. Det erstatter vi med sunt fett (selv om nyere forskning begynner å slå bein under konseptet sunt og usunt fett). Vi har for eksempel kuttet ut brødet helt. Til frokost spiser jeg et hjemmelaget knekkebrød som er godt og enkelt. (Jeg er også i tidsklemma).

Mine tips til deg:
-Kutt brødet.
-Mindre potet/pasta. Spis fullkornspasta og fullkornsris. Hvit ris er søppelmat! Erstatt det du tar bort med grønnsaker ICON_SMILE
-Mindre måltider og husk noen mellommåltider. Frukt er kjempefint, men jeg må ha noen nøtter ved siden av dersom jeg skal holde blodsukkeret i sjakk.
-Det er lov å unne seg litt ekstra når det er lørdag og fest. Bare ikke en hver annledning skal feires ICON_SMILE

Rune

"Now don't make me get off this bike!"
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994343 02/08/2010 07:43
G
Gummikalle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sørg for å drite mer enn du spiser så bør det ordne seg. St Hans

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: Supernova] #994400 02/08/2010 08:52
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min erfaring er at det er høyst individuelt hva som fungerer mht hvor mye du kan spise uten å legge på deg. Jeg trener 8-9 timer i uka året gjennom, men kan ikke spise like mye som andre jeg omgås, og som lever roligere enn meg, uten å legge på meg. Og jeg spiser sunn mat, extremt lite junkfood, året rundt. Så derfor må jeg bevisstgjøre meg med å måle hvor mye jeg spiser når jeg ønsker å gå ned i vekt + gjerne trene litt mer ( 10 timer pr uke). Det enkleste er jo bare å spise mindre enn hva man forbrenner, men da kan det være nyttig å vite hvor mye man forbrenner - og hvor mye man putter i seg av kalorier ... jeg misunner de som klarer å krympe vekta bare ved å spise et eple eller to mindre om dagen ...

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: HeavyDude] #994413 02/08/2010 09:07
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Hva skal dere gjøre etter kuren?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: Christian] #994421 02/08/2010 09:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
En god ide er å begynne og lese kalori-innholdet på forskjellige ting. Man kan fort bli overrasket over hvor mye vanlige matvarer inneholder og hvor lite andre matvarer inneholder.
Mer enn å bli religiøs lavkarbofanatiker så tror jeg litt av hemmeligheten med såkallt lavkarbokosthold er at proteinrik mat metter mye uten at det inneholder mange kalorier. Ta kyllingfilet som et eksempel. Du skal spise mange fileter for å komme opp på samme menge kalorier som en liten porsjon pasta.
Mange lever i en villfarelse at sunn mat også er sunn i store mengder. Spiser du 400 gram pasta, flere ganger om dagen, uten olje og med dampkokte grønnsaker til vil du sansynligvis legge på deg, selv om du ikke har fått i deg mange gram fett.

Det slanketipset som fungerer er å finne seg en kalorikrevende og tidkrevende aktivitet som tar vekk fokuset fra å spise. For de fleste her inne er denne aktiviten terrengsykling. Ønsker man å gå ned mye og fort bør man sykle mye og gjerne en del fort. Samt spise færre kalorier - hvis det er lettere å klare dette ved å spise proteinrik,og fiberrik, mettende kost i stedet for små mengder karbohydrater så er det veien å gå.
For noen er det overkommelig med små porsjoner med karbohydratrik kost også. Vi er alle forskjellig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994453 02/08/2010 10:04
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har ikke så fryktelig mye erfaring fra slankekurer, men tenker at det i hovedsak dreier seg om dette:

1. Spis mindre - du trenger ikke legge om kostholdet radikalt om du ikke spiser usunt, men kan bli bevisst på å spise MINDRE til hvert måltid. Matpakka reduseres fra 4 til 2 brødskiver og en gulrot, du reduserer antall poteter til middag, ekstraporsjoner kuttes helt ut etc etc. Dette kan gjøres gradvis for å venne seg til redusert matinntak. I tillegg kan du bli bevisst kaloriinnhold og vri dietten mot matsorter med færre kalorier.

2. Tren mer – trener du idag 2 ganger pr. uke lager du en plan for å øke dette til 4 og gradvis også øke intensiteten på treningsøktene. Om hovedformålet er å gå ned i vekt, velger du treningsformer som brenner mye kalorier – for at regimet skal holde er det viktig at treningen er mest mulig lystbetont, så terrengsykling er en god idé ;-)

3. Kutt ut alt av godteri og sukkerholdig drikke som brus etc. Drikk i hovedsak vann og finn andre ting til å erstatte «kosen» med brus, pottis, sjokolade etc. Del f.eks en flaske vin i helga istedet for å spise sjokolade hver dag.

På sikt bør dette gi resultater.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: OLedward] #994556 02/08/2010 11:52
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det er et velkjent problem at mange som starter på slankekurer går ut alt for hardt og sprekker fort. Forandringen blir rett og slett for stor og det oppleves som alt for mye arbeid å forholde seg til den nye hverdagen.

Mitt tips er å gjøre ting litt og litt om gangen. OLedward oppsumerer de tre hovedmomentene på en god måte, men det er ikke nødvendig å gjøre alle fra starten. Hva med og først endre litt på kostholdet og når det er innarbeidet kan en se på størrelsene på måltidene.

Eventuelt kan en gjøre det motsatt. Starte med å redusere matinntaket og når den nye matmengden kommer helt naturlig kan dere se på hva dere får i dere.

Dette vil garantert gjøre at det tar lenger tid å nå målene, men hvis dere ikke har det travelt trenger ikke det være et problem. Hvis endringene skjer med et mer langsiktig perspektiv vil det nok i stor grad være lettere å holde på de nye rutinene.

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: tygster] #994562 02/08/2010 12:03
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Mye riktig her. Har selv sort belte i jojjovekt.
Når jeg skal ned i vekt så fokuserer jeg på å få i meg frokost, mange små måltider utover dagen og heller en moderat middag. Jeg prøver å være kaloribevist og de kjente "p-ene" er no-go (pasta, pølse, pomfritt, pizza..). I starten drikker jeg en del sukkerfri brus om jeg kjenner godtesuget. Jeg prøver også å unngå filmkvelder osv i ukedagene siden jeg da har så trang til å putte i meg noe. På denne måte raser jeg fort ned 5-10 kg, før det er ferie eller noe skjer og jeg ender på fyll og fet mat igjen og tilbake til start ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: perzinho] #994597 02/08/2010 12:41
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Har også tidligere nevnt at jeg tror mye av fedmeproblemet ligger i at folk som skriver oppskrifter har en tendens til å forfine matrettene såpass med alle mulige eksotiske ingredienser at de skremmer mannen i gata til nærmeste fastfood-sjappe. Har derfor prøvd å finne mer enkle grunnleggende oppskrifter, og de finnes!

Jamie Olivers Ministry of food har en del, alle disse finnes også som videoer.

The minimalist Følger mye av den samme filosofien, her finnes en drøss av enkle matretter i videoform.

Noen raske søk og man finner mer også, men jeg tror at for mange med forholdsvis stor prosent overvekt er det mange kilo å miste når man innser at man lett kan lage mat som smaker bedre og er sunnere enn en bigmac noen gang kommer til å gjøre.

Trønder osv
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: sykkeloyvind] #994606 02/08/2010 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Noe annet som jeg synes metter veldig godt, er grønnsaker tilbredt i wok.

Blomkål, brokkoli, paprika, asparges, squash, sukkererter, etc stir fry over intens varme med bittelitt olje slik at de enda er sprø.
Tilsatt en liten dæsj kejap manis og du fyller magen skikkelig med minimalt med kalorier.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: GeirK] #994613 02/08/2010 12:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Noe annet som jeg synes metter veldig godt, er grønnsaker tilbredt i wok.

Blomkål, brokkoli, paprika, asparges, squash, sukkererter, etc stir fry over intens varme med bittelitt olje slik at de enda er sprø.
Tilsatt en liten dæsj kejap manis og du fyller magen skikkelig med minimalt med kalorier.

Jeg har stort sett byttet ut alt av poteter og ris med store mengder grønnsaker. Mitt hovedargument er at det er så myyyye bedre. At det er sunt i tillegg er ikke å kimse av det heller.

Jeg synes faktisk at Findus sine stekegrønnsaker er ganske OK, og du trenger i liten grad å planlegge å ha grønnsaker i huset da fryseren kan fylles.

Og "stekte" grønnsaker er best når de omtrent kun er gjennomvarme, dvs de skal ikke være vasne...

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: EgilS] #994615 02/08/2010 12:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men masse grønnsaker blir jo litt, for å snu opp ned på et loslitt uttrykk, bare tomme vitaminer. Kaloriløse grønnsaker gir i veldig liten grad energi, noe protein gjør.
Å spise masse grønnsaker blir nesten som å drikke masse vann, bare tilsatt noen viktige mineraler og vitaminer, samt litt fiber for å holde magen i gang.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: sykkeloyvind] #994617 02/08/2010 12:59
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nei det gjør ikked et.
Mer brønnsaker senker glykemisk indeks, stabiliserer blodsukkeret i motsetning til poteter og pasta. Det fyller magen og holder derfor sultfølelsen unna.

facebook.com/secondhandsessions

Re: På slankern...Hvilken kur... [Re: BeefCake] #994620 02/08/2010 13:03
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BeefCake
Mye riktig her. Har selv sort belte i jojjovekt.
Når jeg skal ned i vekt så fokuserer jeg på å få i meg frokost, mange små måltider utover dagen og heller en moderat middag. Jeg prøver å være kaloribevist og de kjente "p-ene" er no-go (pasta, pølse, pomfritt, pizza..). I starten drikker jeg en del sukkerfri brus om jeg kjenner godtesuget. Jeg prøver også å unngå filmkvelder osv i ukedagene siden jeg da har så trang til å putte i meg noe. På denne måte raser jeg fort ned 5-10 kg, før det er ferie eller noe skjer og jeg ender på fyll og fet mat igjen og tilbake til start ICON_SMILE

Lett brus er ikke 100% god løsning. Den kan føre til tilstand der kroppen registrerer den søte smaken og derfor begynner den med ekstra produksjon av insulin. Søthet blir da identifisert med kaloriinntak. Økt insulin fører videre til lavt blodsukker og sultfølelse, samtidig som det stimulerer fettcellene til å lagre enda mer fett. Siden man blir sulten så spiser man enda mer selv om det ikke er behov for det.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå