|
Balanserulle?
|
Balanserulle?
01/08/2010 12:33
|
Xenon
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei Skal gå til innkjøp av ei balanserulle til vintertreninga. (litt tidlig ute, men i fjor var de visst utsolgt utpå høsten :)) Har sett på både Tacx og Elite, men klarer ikke helt å se forskjellen. Elite har sånn "floating"design, at valsene beveger seg fram og tilbake, mens tacx er fast. Noen som har erfaring med disse? Fordeler/ulemper? På forhånd takk 
|
|
|
Re: Balanserulle?
[Re: Xenon]
01/08/2010 20:55
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Tacx balanserulle. Jeg merker ikke stort til noe som helst på den, annet enn at jeg må holde balansen. For å si det som det er: Om du kan få tak i en balanserulle med regulerbar motstand, er det sikkert bra. Om det ikke går, er det bare én ting å ønske fra en balanserulle: Den skal være stabil.
Balanserullen gir deg en opplevelse av å sykle på en utrolig flat vei, og er helt OK til å holde litt sykkelmuskulatur ved like. Dessuten er den bra for å trene litt balanse, og du kan brenne av noen kalorier på den. Noen tempodrag er det også mulig å kjøre på den, men det krever en del selvdisiplin. Du kommer til å føle et behov for å kombinere med annen trening (vintersykling, langrenn...), men du kommer nok til å få sett noen OK filmer, også. Film er et must ved bruk av balanserulle, i alle fall om du skal gidde mer enn tre kvarter - og det bør du.
Kjøp den rulla du synes ser kulest ut. En balanserulle er et enkelt redskap.
|
|
|
[Re: Xenon]
02/08/2010 07:23
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg har også en Tacx balanserulle, har hatt den i 7-8 år. Den har justering av motstanden, men det virket så dårlig at jeg koplet det fra. Det tok litt innsats å lære seg å sykle på rulla (allfall for meg), men nå er det null problem. Et godt tips er å sette opp rulla i en døråpning, så har du god støtte på begge sider.
Jeg har også sett på disse flyt-rullene (hvor hele rulla flytter seg 10-20cm i lengderetningen), men kom til at jeg ikke hadde plass til en slik ombygging (det finnes gjør-det-selv beskrivelser). Jeg har heller lært meg å stå og tråkke på rulla, det var ikke så lett og det blir veldig kunstig, fordi sykkelen står helt fast i lengderetningen.
Ellers er det helt rett at det krever ganske god selvkontroll å holde på mer enn en times tid på balanserulla. Jeg har ikke en PC i nærheten, så jeg holder ut vha MP3-spiller og podkaster.
I høst kjøpte jeg meg en statisk rulle med styring fra PCen. Dette er en helt annen verden av to årsaker: Styringen fra PCen gjør at du kan sykle i variert terreng (både programmerte økter eller virtuelle turer som til Nordkapp eller opp Lysebotn) og det faktum at du har en PC med Internett-tilkopling foran deg gjør at det er langt mer levelig på rulla (se på en DVD eller vanlig surfing). Dette har ført til at balanserulla nå støver litt ned, jeg får se om jeg tar den fram til vinteren igjen...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
02/08/2010 10:16
|
floleur
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en E-Motion balanserulle fra insideride.com. Jeg benyttet magnum.no for shipping fra USA.
Dette er originalen til Elite sin europeiske versjon, og har i tillegg regulerbar motstand.
Etter både ordinær balanserulle og fancy Fortius er jeg ikke i tvil om at dette er det perfekte treningsredskap til min vintersesong...
Spør om du lurer på noe..!
|
|
|
[Re: floleur]
22/08/2010 13:24
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Fortell mer ! Videoen ser veldig overbevisende ut , fungerer den regulerbare motstanden jevnt og fint ?
pedalistisk !
|
|
|
|
|
|