|
Hvor mye melkesyre skal man spise?
|
Hvor mye melkesyre skal man spise?
01/08/2010 10:17
|
kimosabi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg syklet Grenserittet for 2 år siden på den meget respektable tiden 5:18 og hadde da ca. 15mil trening i forkant. Ble så til at jeg glemte hele syklinga nesten to år og begynte igjen nå i mai. Ikkeno ritt å se heller, er bare det at nå synes jeg det er virkelig moro, i motsetning til tidligere hvor man følte seg litt "presset" til å starte...
Jeg liker hard tråkking, sti eller vei spiller liten rolle men liker best skauen, oppover eller nedover, og kjenner ofte melkesyra presse på. Har vanskelig for å roe ned før jeg MÅ, for å si det sånn. Sitter heller enn å stå.
Er det sunt i det lange løp for en som kansje har 100mil på baken? Jeg sykler med folk av varierende form, en er i god form og "tvinger" tempoet opp veldig ofte mens en annen er i ganske lik kondisjon som meg, og liker rolige og behagelige turer under 140BPM puls.
Jeg tenker mest på slitasjeskader etc. Er det noe man bør tenke på?
|
|
|
Re: Hvor mye melkesyre skal man spise?
[Re: ]
01/08/2010 13:41
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Sykling er en idrett hvor det er liten skadelig belastning på skjellet, sener og muskulatur. Med dine tider kan du trygt peise på litt så lenge du føler for det. Synes du det er drepen hardt roer du ned. Etter min mening bør du bare komme deg ut å sykle mye og gjerne så mye hardt du orker. Blir du sliten roer du bare ned. Egentlig en oppskrift de fleste kan følge.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
01/08/2010 18:44
|
kimosabi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, spørsmålet bunner vel egentlig i en diskusjon vi har når vi er ute å sykler. Jeg sitter så mye som mulig i oppoverbakkene, mens andre reiser seg så fort det heller oppover. På lange turer 3-4timer så kan jeg godt være med på å holde puls under 140-150 i motsetning til 1 1/2 times turer hvor jeg mener at man bør bruke det man har for å få noe utbytte. Det var under en av disse diskusjonene det kom frem at for hard belastning kan skade muskelfester osv. Jeg var forsåvidt ikke enig der men det er greit å spørre folk med erfaring også. 
Redigert av kimosabi; 01/08/2010 18:47.
|
|
|
[Re: kimosabi]
01/08/2010 18:52
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså;
Har man et ønske om resultater og trener strukturert med et mål for øye, er jo treningen som trådstarter beskriver hodeløs.
Har man derimot intet annet ønske enn å kose seg på sykkelen, er det bare å gjøre akkurat det en har lyst til hele tiden. Har aldri hørt om noen som blir skadet fordi de kjører hardt hele tiden.. Tilslutt orker man jo ikke kjøre hardt lenger, og kroppen gir opp enten en vil eller ei. Denne sikkerhetsmekanismen finnes jo f. eks ikke hos rådyr, som har en lei tendens til å løpe seg ihjel med en løpsk hund i hælene.
Jeg virkelig gleder meg til den dagen jeg er ferdig med satsingen og kan gjøre akkurat det jeg har lyst til HELE tiden.
Med andre ord,
KOS DEG!!
|
|
|
[Re: Alpers]
01/08/2010 19:12
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Eneste jeg kan tenke meg som problematisk er dersom du sykler med mye med (for) tunge gir, det kan slitasje i knær.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
02/08/2010 08:10
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Som mange andre har sagt her, kjør på, ingen sjans for at det blir noe slitasjeskader av å dra på seg melkesyre ofte.
|
|
|
[Re: sigmund1]
02/08/2010 16:22
|
kimosabi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar folkens. Ja, det er jo endel som skal til for å skade seg på sykkel har jeg skjønt, med unntak av div tryningser osv men der er jeg allerede så den er god.  Er fortsatt ganske fersk og kjenner ingenting til hverken ubehag eller andre smerter utover det å venne seg til å sitte lenge/riktig, så det er vel bare å peise på videre. Vi kaster inn en langtur i ny og ne, så både tid og distanser blir ganske varierte. Blir vel ritt og sånt neste år tenker jeg. Har litt lyst på OffroadFinnmark, så vi får se. Er det noen som vet om treningsprogram, eller oppsett, noe sted man kan bruke forresten? Er jo moro med lek og gøy men på visse områder i treninga er det vel greit å være en smule disiplinert.
Redigert av kimosabi; 02/08/2010 16:24.
|
|
|
[Re: kimosabi]
03/08/2010 17:31
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du ikke har mye sykling i beina, så kan det være greit ta noen rolige turer. Minst en lang rolig tur i uken(3-4 timer). Den skal være ROLIG og du skal ikke bli anpusten.
Ellers når du trener hardt, så skal det være HARDT + 15-30 min. rolig. Kroppen sier ifra når du tar i for mye, men du må lytte til kroppen. Får du smerter eller plager, slutter du med en gang og finner ut hva som kan være årsaken. Å finne hvilepuls, riktig sittestilling o.l. kan hjelpe deg med å unngå overbelastning/feiltrening. Hvis hvilepulsen din blir høyere, bør du være oppmerksom, da trenger du som regel hvile. Enten for feiltrening eller for at du er i ferd med å bli syk. Noe som ofte kan ha en sammenheng.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
04/08/2010 17:07
|
kimosabi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hehe, ja har hatt en tre-fire turer rundt 4 timer med ganske rolig tempo. Er bare det at jeg synes det er dritkjedelig å slikke asfalt hele tida. Har endel å hente på riktig sittestilling siden jeg må opp å "rette ut ryggen" innimellom. Ekke uvanlig at det må gjøres allerede etter en time.
Jeg tenkte meg noe sånt som tre turer i uka med hard intervall/styrke/teknikk og en tur med rolig tempo og lengre distanse. Evt. to intervall/styrke/teknikk og en lang.
Feks:
Mandag-Intervall 1.5time Onsdag-Intervall 1.5 <------- Denne kan evt. droppes Fredag-Intervall 1.5
Søndag-Langtur 3+timer
|
|
|
|
|