Med ønske fra flere forummedlemmer skulle jeg gi et lite review fra mitt nyinnkjøpt Velocite Noir 50/90 Carbon hjulsett
I og med at Veocite er ett så nytt merke tenkte jeg det var greit å få litt input av en som har brukt utstyret litt:)
http://www.velocite-bikes.comDet begynte en vinterdag da jeg bestemte meg for å investere i et nytt Høyprofilhjulsett Valgene var mange og etter mange timer "nerding" på nettet kom jeg over nystartede Velocite.
Jeg ble med en gang nysgjerrig, og når jeg så prisene og ikke minst vekten på hjulsettene ble det veldig interessant. De kunne matche Zipp på vekt, men til halve prisen.
Men så kommer jo det store spørsmålet, vekt er jo ikke alt.
Stivhet og holdbarhet har enormt mye og si det også, og er dette på topp til en slik pris?
Jeg tok så kontakt med Velocite i Taiwan og ble etter hvert sendt videre til Magnus, som driver
www.kremsykkel.no (importør i Norge) . Jeg fikk gode og hyggelige svar på alle mail, og endte opp med å bestille meg ett sett Velocite Noir 50/90mm Tubular Carbon hjul
Etter en stund kom hjulene på postkontoret og de ble raskt kontrollveid til 5 gram mer enn oppgitt...med andre ord godkjent;)
Det kriblet i beina etter å prøve dem og et døgn senere var de på sin første 10 mils tur (dekkene måtte jo tørke over natten). Jeg ble ganske imponert de første turene, enormt stive og de føltes rett og slett raske
Nå har jeg kjørt ganske mange mil på hjulene og det forsterker førsteinntrykket.
Til sammenligning så har jeg kjørt en del andre hjul: Zipp 404 og Easton EC90Aero, Planet-X, Matrix m/flere.
Noir hjulene er stivere enn Zipp hjulene og minst like stive som EC90 Aero. Planet-X og Matrix hjulene er helt OK hjul til en fin penge, men jeg fikk slark i lagrene på Matrix hjulene etter fire ritt. Velocite hjulene har gått 100 mil nå og er like stramme og fine. Noir hjulene blir heller ikke veldig mye dyrere enn Matrix, om man betaler det den norske stat ønsker at en betaler når du kjøper ting over 200,- fra utlandet

Til dere som skal kjøpe nye hjul i nærmeste fremtid så bør dere ta en titt på Velocite.
Jeg kommer nok om ikke lenge til å bestille meg et sett Velocite Noir 38/50 (1179gr) så har jeg konkurransehjul til alle forhold;)
Velocite ser ut til å legge sjelen i produktene sine:
http://velocitebikes.blogspot.com/2010/07/velocite-wheels-aiming-for-perfection.htmlOg bare sånn for sikrets skyld, så har jeg ingenting med Velocite eller Kremsykkel å gjøre annet enn at jeg er en fornøyd kunde
Velocite sine sykler ser også rimelig snasne ut, kanskje blir det min neste sykkel…