Har hatt gleden av å eie en SF100 i str L denne sommeren. Har syklet offroadfinnmark og trent endel med den i terrenget. Er kjempefornøyd og følger med argusøyne med rammen. Vasker den grundig etter hver tur og har ikke registrert noe mistenkelig ennå...Håper den holder ut sesongen og ihvertfall til og gjennom Ultrabirken og Birken. Det blir krise hvis den streiker, da blir det epoksy og gud vet hva..Var nok litt snar med å selge unna Sparken. Hardtailen blir ikke brukt til noen av rittene som gjenstår, eneste Birken som kunne vært aktuellt.
Ber til høyere makter om at det holder ut august...
Min sprekk er ikke stor nok enda, ifølge Sørensen sykler. Så jeg venter med å montere på de nye delene jeg har kjøpt og sykler lite på den pga det, så sprekken ikke vokser fort nok. Når Sørensen er overbevist skal Foss overta og Trek, så april 2011 er jo et optimistisk estimat...
Nå har Trek oppdaget at det er problemer med svingarmer på Superfly100 og andre modeller de har i stallen. De har endret på garantien sin til følgende:
Sitat: Trek
Lifetime -Frames for the lifetime of the original owner (except ..... the swing arms on all full suspension bicycles)
Two Years .... -Swing arms on all full suspension bicycles
Dette betyr sannsynligvis lite for oss som er dekket av norsk forbrukerkjøpslov, med mindre dette kan "bevise" at svingarmer ikke er ment å vare særlig lenge. Dette kan bli spennedene å følge med på. Og frister ikke mer til å kjøpe fra den leverandøren enten det heter Gary Fisher eller blabla by Trek.
Det er facinerende at svingarmer har blitt slitedeler!
Da var det et faktum! Svingarm er sprukket, tverrstag mellom bakstagene er sprukket på tvers...Syklet Lavkarittet og merket i nedoverpartiene at bakenden var veldig løs. Trodde først jeg hadde punktert, men nei. Har i tillegg vært så dum å selge vekk Spark`en som har fungert som reservesykkel. Hva gjør man nå? To dager før vårt lokale MTB ritt og vel en uke før Ultrabirken og Birken. For en nedtur!!
Blir spennende å se hva forhandler og Foss har å tilby???
Det er bare å melde seg på denne tråden. oppdaga identisk sprekk i går og tipsa Alf Chr om å sjekke. og som han viser på bildet: joda....sprekk der også. regner forsåvidt også med at det blir ordnet, men spørsmålet er vel hvor lang tid det vil ta, spesielt for oss som bor litt unna og er avhengig av posten norge....
så jeg veit ikke om jeg skal gratulere eller kondolere, Erling. Sykkelen er fantastisk å sykle på, men det kan se ut som om det bare er et tidsspørsmål før problemene dukker opp. Tror den er perfekt til ultrab, så hvis du ikke har oppdaget sprekk, så må du bare bruke den.
Da var det et faktum! Svingarm er sprukket, tverrstag mellom bakstagene er sprukket på tvers...Syklet Lavkarittet og merket i nedoverpartiene at bakenden var veldig løs. Trodde først jeg hadde punktert, men nei. Har i tillegg vært så dum å selge vekk Spark`en som har fungert som reservesykkel. Hva gjør man nå? To dager før vårt lokale MTB ritt og vel en uke før Ultrabirken og Birken. For en nedtur!!
Blir spennende å se hva forhandler og Foss har å tilby???
CRAP! Jeg vurderte denne sykkelen tidligere i år og er glad for at jeg ikke gjorde alvor av det da. Håper at neste batch med Superfly 100 har løst problemet.
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
Gary Fisher har stort sett ordnet opp på en god måte tidligere i tilsvarende problemer i andre land, da hovedsaklig USA. Spørsmålet er vel hvor mye krangling med importøren Foss som er nødvendig og hvor lang tid det tar å skaffe nye svingarmer. Det er nok ikke noe som ligger på lager i Europa, men som må skaffes fra USA, trolig case per case. Håper Foss har skjønt tegninga for en stund siden og har en god og rask ordning på dette. Det fortjener kundene som sitter der rett før sesongavslutningen med GFs dyreste sykkel ever.
Da var det blitt sprekk i min og... Noen som har fått høre hvor fort FOSS kan få nye svingarmer over til Norge eller om de har noe liggende? Det var jo denne Ultrabirken da vettu...
Det er ingen som ikke har fått det de skal ha fra Foss/Fisher. Det er bare beslutningskjeden som er så lang. Først forhandler, så Foss, så Fisher/Trek. Så sendes det en erstatning fra USA eller Taiwan til Foss som sender til forhandler som gir til kunden.
Dette er i alle fall slik jeg har forstått det etter egne erfaringer med garantisystemet til Gary Fisher. Alt skal bestemmes sentralt. asa du får i alle fall ta noen gode bilder først som sist. Det er de som er grunnlaget for behandling av reklamasjonen.
Har jeg forstått dette riktig? Man betaler 48.000NOK for en sykkel der det etter alt å dømme har oppstått en monteringsfeil i en produksjonsserie og produsenten (foruten selvfølgelig å rette på problemet slik kjøpsloven også krever) blant annet følger opp med - slik larsb siterer i denne tråden tidligere - å redusere garantitiden for den feilmonterte komponentdelen på alle fulldempede sykler fra livslang ned til 2 år?
Trenger en ny til min også. Ringte Foss i dag og fikk beskjed om å ta med kvitteringen og sykkel til forhandleren så de kan maile saken til Foss. Foss kunne fortelle at de motar nye swingarmer på mandag så dette burde ordne seg til Birken.
Det går to hylser gjennom ramma. En i mainpivot og en gjennom link og over rør. Disse skal være limt. Er disse løse må de limes med Loctite 680 eller Gorilla glue. Dette skal løse slarken.
Fikk nye svingarmer idag direkte fra Foss sendt med ekspress over natten, lim var også levert med. Nå er syklene fikset og klar for Ultrabirken. Synes forhandler TT Aktiv og Foss sykler har vært veldig ryddig og har tatt tak i saken med høyeste prioritet. Er meget fornøyd med servicen og denne saken viser seg at handel via et seriøst forhandlernett har store fordeler.
Kjøpte ett meget pent, og lite brukt eksemplar av 08 Superfly HT. Etter 2 turer i skogen oppdager jeg en sprekk i overrøret, 8-10 cm foran seterøret. Sprekken er 6-8 cm lang.
Det var skikkelig kjipt, sykkelen er ellers helt kanon.
Kan man få dette på garanti? Er altså en kjent feil på disse rammene? Forrige eier kjøpte den som overståer i fjor sommer.
Det er et kjent problem at moderne Fisherrammer sprekker. Også Superfly. Jeg håper du har fått den orignale kvitteringen med når du kjøpte sykkelen. Da er det bare å rusle til forhandler og reklamere. Og purre. Og vente. OPg følge opp....
Forrige eier satte meg i kontakt med Peder Øie AS i Ålesund som solgte sykkelen i fjor. De skulle sette igang garanti prosessen så fort de fikk den sprukne ramma inn til seg. De hadde allerede vært i kontakt med Foss da jeg ringte. Ser ut som jeg får ny 11 ramme. Virkelig topp service sålangt hos Peder Øie AS. At jeg må vente til midtvinters med å få rammen er ikke så nøye. Er bare kjempehappy at det (ser ut til å ha) ordnet seg slik
Må skryte av Sykkelboden for kjempeservice. Har ikke hatt noen rammeproblemer etter bytte av bakramme. Godt å se at noen butikker/importører hører på kundene og stiller opp når problemene står i kø :-)