Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jogging og [skribenten_mener"sykling"]...

Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... #993162 30/07/2010 18:27
DeepMode Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har syklet nå i to år , med en ganske så grei framgang.

Dessverre er det ikke så lett med to små barn, å komme seg på sykkelen når mann vil. Da blir det mye trening på ugunstig tid...

For min egen del er det ikke tilstrekkelig meg en liten timers sykkel tur...selfølgelig kan jeg kjøre på intervaller her , men dette blir jeg faktisk lei av ,om det blir for ofte.

Hører en som sier ,at han tar seg heller en jogge tur. Dubbel effekt , på dubbel kortere tid!

Spørsmålet er , om det er noe vits i forhold til sykkelprestasjoner?

Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: DeepMode] #993300 30/07/2010 22:11
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Nja...."jogging" tror jeg ikke har så mye for seg når det gjelder fremgang på sykkel. "Løping," derimot, skal være bra saker. En intensiv løpeøkt er også mer tidseffektivt enn en økt på sykkel (trenger ikke holde på så lenge, som du antyder). Jeg lytter til alle mulige tips når det gjelder treningsarbeid, og en kompis av meg som sykler i sponset team og er en svært habil syklist forteller at både han og team-kameratene hans løper en god del med tanke på å bli god på sykkel. Argumentet deres er at man lettere får bedre O2-opptak av løping og klarer å jobbe med høyere puls. Men man må selvsagt trene en del sykkelspesifikt i tillegg (hjelper nok lite med bra O2-opptak hvis lårene ikke er dus med sykkelbevegelser).

Selv løper jeg iblant, løp bl.a 4 x 10 minutters intervaller i Østmarka i går, og ser at pulsen ligger 6-10 slag høyere enn ved samme opplevde intensitet på sykkel.

Jeg tror fint du kan løpe en del i treningsarbeidet til sykkel. En "liten joggetur" funker ikke til særlig annet enn restitusjon, bortsett at det er utrolig fint å jogge i skogen, naturligvis!

Intervallene jeg løper er som regel 4x4 min (trønderskolen), eller pyramide, f.eks 3-6-9-6-3 min. (Sjelden 4x10 som i går, hvilket antagelig forklarer hvorfor jeg er så stiv i beina i dag at jeg knapt klarer å gå skull.

Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: Tråkk'n roll] #993372 31/07/2010 08:45
DeepMode Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for et mer enn godt nok svar Tråkk`n roll!

Jeg tar meg noen økter med løpingintervaller som du foreslår...

4x4 høres litt lite ut , men er nok effektivt uansett.

3-6-9-6-3 er vel kanon bra i forhold til det jeg vil fram til

( har tendens til å ta litt av , når jeg får mulighet og slepper meg løs ... :-).

Hvor lange skal pausene være? 3 minutter....

Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: DeepMode] #993376 31/07/2010 08:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det å løpe/jogge inniblant synes jeg er bra for å ikke "stivne" helt i beina med tanke på å få sykkelbein. Vil ha muskulatur og bevegelse i beina for litt allsidighet.
Løper f.eks en langintervall på 14-15 minutter oppover på stier (skullerudstua-Østmarkskapellet). Løper på sti for det er litt morsommere og mer fokus på stien slik at man "glemmer" litt at man blir liten ICON_LAUGH

Redigert av thomasengen; 31/07/2010 08:54.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: DeepMode] #993424 31/07/2010 11:22
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: DeepMode

Hvor lange skal pausene være? 3 minutter....

Ved 4x4 min og pyramide 3-6-9-6-3 har jeg 2 minutters pause mellom hvert drag. På lengre drag, som nevnte 4 x 10 min, tar jeg 3 minutters pause. Men dette er antagelig litt individuelt. Det viktigste med pausene er at man føler seg pigg nok til å ta fatt på neste drag, samtidig som pulsen ikke skal synke altfor lavt før du er igang igjen.

Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: Tråkk'n roll] #993608 31/07/2010 18:14
DeepMode Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Var ute å løpet 4x8 med 10 min. oppvarming og uttøying..

Må innrømme at i dag hyler jeg av smerte i begge lårene ,men den følelsen jeg hadde rett etter var helt stålende!

Takk "veteranen" thomasengen for svaret. Helt enig med deg. Allsidighet er nok tingen!

Neste uke prøver jeg pyramiden til deg TRåkk`roll....Gleder meg alt!

Re: Jogging og [skribenten_mener"sykling"]... [Re: DeepMode] #993861 01/08/2010 09:16
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg meldte meg på Birkebeinertrippelen nettopp av den grunn å få litt variasjon i treningen og bruke hele kroppen i større grad. Utfordringen er jo å få gjort alle øvelsene like mye som jeg vil - men er jo et luksusproblem ICON_LAUGH

Thomas H Engen
Stravaprofil

Moderator  support