Nja...."jogging" tror jeg ikke har så mye for seg når det gjelder fremgang på sykkel. "Løping," derimot, skal være bra saker. En intensiv løpeøkt er også mer tidseffektivt enn en økt på sykkel (trenger ikke holde på så lenge, som du antyder). Jeg lytter til alle mulige tips når det gjelder treningsarbeid, og en kompis av meg som sykler i sponset team og er en svært habil syklist forteller at både han og team-kameratene hans løper en god del med tanke på å bli god på sykkel. Argumentet deres er at man lettere får bedre O2-opptak av løping og klarer å jobbe med høyere puls. Men man må selvsagt trene en del sykkelspesifikt i tillegg (hjelper nok lite med bra O2-opptak hvis lårene ikke er dus med sykkelbevegelser).
Selv løper jeg iblant, løp bl.a 4 x 10 minutters intervaller i Østmarka i går, og ser at pulsen ligger 6-10 slag høyere enn ved samme opplevde intensitet på sykkel.
Jeg tror fint du kan løpe en del i treningsarbeidet til sykkel. En "liten joggetur" funker ikke til særlig annet enn restitusjon, bortsett at det er utrolig fint å jogge i skogen, naturligvis!
Intervallene jeg løper er som regel 4x4 min (trønderskolen), eller pyramide, f.eks 3-6-9-6-3 min. (Sjelden 4x10 som i går, hvilket antagelig forklarer hvorfor jeg er så stiv i beina i dag at jeg knapt klarer å gå

.