Som uerfaren rittsyklist valgte jeg i år desverre å ta Drammensrittet som eneste seedingsritt for Birken. Syklet derfor gjennom deler av løypa til Drammensrittet i går, dvs fra Drammen sentrum og til MIF hytta.
Dersom den typiske "birken" syklist er deltager i Drammensrittet regner jeg med at det blir stOOOr spredning av feltet opp til Fjell og inn i skogen etter Galterud skole.
Deler av stipartiene går over fjell/svaberg, mye løs stein, mye grov stein, dype myrhøl med trestokker på tvers, bratte smale stier med løst underlag. Igjen med Birken 2009 som eneste referanse - vil jeg anta at mestparten av Drammensrittet vil bli gjennomført med endeløse rekker av syklister som triller eller bærer sykkelen. Rett meg hvis jeg tar feil...
Løypa som sådan er glimrende som en kveldstur når det er tørt og dekkvalget riktig, jeg hadde pissregn og hadde definitivt valgt feil dekk - det ble en i overkant lang kveldstur og jeg stiller neppe til start her hvis løypa ikke er tørr !
Hvordan fungerer dette rittet i praksis for de som er "midt i haugen" ? Hva elitesyklister måtte mene er i denne sammenheng komplett uinnteressant !
Deler av stipartiene går over fjell/svaberg, mye løs stein, mye grov stein, dype myrhøl med trestokker på tvers, bratte smale stier med løst underlag. Igjen med Birken 2009 som eneste referanse - vil jeg anta at mestparten av Drammensrittet vil bli gjennomført med endeløse rekker av syklister som triller eller bærer sykkelen. Rett meg hvis jeg tar feil...
Det første her hørtes da ut som en beskrivelse av "normal" sti? Og endeløse rekker av syklister tror jeg ikke det blir, i og med det kun er ca 300 påmeldte, og mange av navnene som står på startlisten går det normalt styggfort for. Så det blir nok plass til oss som kommer bak og skal du se!
... og i år blir det knusktørre løyper, 18 grader og oppholdsvær (lov å håpe).
Seriøst: Drammensrittet har en del tekniske partier, men de to gangene jeg har deltatt, synes jeg det gikk greitt uten alt for mye køsykling. Og bortsett fra et par-tre korte strekk, så syklet vi da overalt??
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Hmmm forstå meg rett, som useedet i Birken ifjor syklet jeg i en av de siste gruppene. Her var det mange som trillet sykkelen i partier som jeg annså for å være særdeles lite teknisk krevende. Dersom deltagerene i Drammenrittet holder ett høyere nivå så burde avviklingen gå bedre.
Uansett så ser jeg for meg at det kan bli trangt i enkelte partier i Drammensrittet.
Strekk i feltet er vel det minste problemet i Drammensrittet. Første del opp til Hellashytta gjør jo sitt. Hvis man har syklet i terrenget før så er det plenty av muligheter for å passere over Heia til Sagdammen og hvis du fortsatt sitter i kø når du kommer til Hagatjern så er det bare å kose seg med bakhjulet til naboen sammen med krampene som sikkert kommer i hopetall på anleggsveien tilbake til Mjøndalen.
La oss heller gi applaus til et av få marathon-ritt som kan skilte med flotte tekniske partier, tørt eller ikke tørt.
Enig med Tommygutt, feltet strekker seg mye av den knallharde starten opp til Hellashytta. At Drammensrittet er sååå forderdelig teknisk er vell en liten overdrivelse også? Er vell omtrent ikke et sted man ikke kan sykle med god flyt, spesielt nå som "Montebello" traseen har blitt utbedret, samt de værste myrhullene er gruset opp?
Jeg synes løypa rett og slett er knallbra! Den inneholder egentlig alt. Sugende bakker, lett sti, noe vanskeligere sti(men langt ifra usyklbar for de aller fleste), fine grusveier, asfalt, samt noen litt krevende og morsomme nedkjøringer.
Utbedringene som er gjort er nok til irritasjon for de mest ihugga, men bør være til glede for de aller fleste gjenomsnitts mosjonistene som deltar.
Sykla Drammensrittet i fjor i øsende regn. Som etteranmeldt ble jeg plassert i pulje 3. Kort oppsummert husker jeg rittet omtrent slik: Greie oppoverbakker fra start som spredde startpulja fint, tok igjen de bakerste i pulje 2 omtrent der stipartiene starta. Derfra var det stort sett å forsøke å presse seg forbi syklister fra pulje 2 i et gjørmehav av en annen verden. Rittet ble avsluttet med et solid tryn i bakkene ned mot elva.
Så absolutt fare for kø i dette rittet - særlig i regnvær hvis du plasseres i pulje 3.
Jeg har også meldt meg på Drammensrittet for å få en seeding til Birken i år. Har aldri tidligere syklet ritt, og er dermed litt usikker på hvordan dette skal gå. Blir litt skremt av mye av det som står skrevet, mht om jeg vil klare dette. Normalt trener jeg på sti i skogen, med røtter, stein, jord og søle (blåløypene i Tønsberg samt Essoskogen for de som er kjent).
Har et par spørsmål som det er fint om noen kan svare på :-)
I forhold til tid, så antar jeg at Birken vil gå på ca 4.15 på greit føre. Hva kan jeg vente meg på Drammensrittet?
Jeg kan ikke finne noe informasjon om servicestasjon underveis. Finnes det? Er det mat/drikke stasjon?
Noen som har en løypeprofil som viser sti/grus/asfalt?
Jeg tipper 4.15 på Birken er omtrent 3.30 - 4 timer på Drammensrittet.
Tror det er 3 drikke/mat-stasjoner, usikker på service der
Tror løypeprofilen ligger på nettsiden
Åpne fornuftig, veldig tøff start. Kommer også et tøft parti ved Hagatjern opp mot Konnerud, samt at veien mot Mjøndalen er seig og kuppert. Spis og drikk godt underveis og nyt terrengpartiene
Er drammensrittet en fulldemper-løype eller er HT grei skuring?
Dilemma kan bli at jeg må velge mellom svært nylig oppgradert HT med lite innkjøring eller en godt innkjørt fulldemper med litt vassen bakdemper som trenger service og er litt i tvil på hva som lønner seg her.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Jeg vil nok si Drammensrittet er en typisk fulldemperløype. For all del, det er en del flytsti underveis, men så lenge man sparer kroppen for masse juling, er det godt nok argument for de fleste på et så langt ritt.
Jeg vil mene alle vil ha fordel av fullboing her, kanskje med et ørlite unntak for de aller sprekeste (topp elite) med langt over gjennomsnittet god hardtailteknikk.
Uansett: Er det virkelig ingen som har plass til meg og fourstroken min Oslo-Drammen-Retur? Blir det NSB altså?
Jeg har plass, måtte bare få avklart om hele firerbanden skulle være med til Drammen eller ikke. Kjører fra Lørenskog, så Linderud er ikke store omveien.
Send meg en epost på brukernavn-på-forum@gmail.com så kan vi avtale praktiske detaljer.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Heisann folkens! Hvordan er traseen i Drammensrittet vs Vestmarksrittet? Tenker tekniske partier.
Tok en nosedive over styret i Vestmarkrittet og har nettopp trent opp et knekt kraveben. Men regner med full gass!
Tror Drammensrittet har noen flere høydemetere enn VMR, starten er tøff (klatring på asfalt). Men DR har mindre sti og stiene er vel gjennomgående enklere enn VMR. DR er litt kjenslig for vått føre, det blir gjørmete i noen partier. Så sjekk nedbør siste dagene før rittet, og rittdagen, før du velger dekk. Raven var ikke noen innertier i fjor, men en god mental og praktisk forberedelse før gjørme-Birken..... Og så er DR lengre enn VMR. Det er ganske seigt med lange grus- og asfaltstrekk etter nedkjøringen fra Konnerud. I VMR var du vips i mål etter at du kom ned fra marka.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Birken 2009 som eneste referanse - vil jeg anta at mestparten av Drammensrittet vil bli gjennomført med endeløse rekker av syklister som triller eller bærer sykkelen. Rett meg hvis jeg tar feil...
Løypa som sådan er glimrende som en kveldstur når det er tørt og dekkvalget riktig, jeg hadde pissregn og hadde definitivt valgt feil dekk - det ble en i overkant lang kveldstur og jeg stiller neppe til start her hvis løypa ikke er tørr !
Hvordan fungerer dette rittet i praksis for de som er "midt i haugen"?
Jeg har sykla løypa 2 ganger, på helt tørt og helt vått føre. På tørt føre syklet jeg tilnærmet alt (med noen få unntak), mens det på vått føre ble en god del mer trilling - men det går greit det også - fortsatt mye fin flytsti. Hvis det er antydning til fukt (hvilket det er - og ser ut til å forbli) vil jeg safe med grove dekk. Hadde det i fjor, og det var glatt nok, mens folk rundt meg skvatt ut i skogen rett som det var.
Om du er plassert/(har plassert deg selv) i riktig pulje tror jeg ikke køkjøring er noe alvorlig problem. Om du derimot er dritsprek og etteranmeldt i pulje 3 må du selvsagt passere mange..
Var rundt hele løypa i ettermiddag. Veldig vått og sleipt. Flere av stiene en nå offiselt konvertert til bekk. Var opphold og fint vær, men lavt dekktrykk og knaster er tingen. Muligens også mykstjert, for mye av jorden er vasket bort...
Forøvrig er store deler av løypa godt gjødslet av diverse dyr, så "jorden" kommer nok snart tilbake....
I lengde kan en grovt sett kan en vel si 1/3 asfalt, 1/3 grus og 1/3 sti. (i tid vil jeg anta ca halvparten på sti) Hvor mye av stiene som er klissvåte vil nok avhenge av hvor mye nedbør vi får de neste 6 dagene - (akkurat nå meldes det om skybrudd mandag, onsdag og torsdag). Selv med det drittværet vi hadde i fjor var det helt klart deler av stiene som var mindre våte og gjørmete enn andre, men jeg ville likevel valgt skikkelig grove dekk for alle stiene under de forholdene - dvs ca 30% av løypas lengde.
Om værmeldinga holder, en starter tidlige og er rimelig rask vil det nok være bedre forhold (mindre oppkjørt og gjørmete) enn det blir senere på dagen, og da går det kanskje greit med grusdekk på stiene?
Hvis det blir opphold på rittdagen skal jeg sykle Drammensrittet. Kommer til å bruke RK 2.2 Supersonic med veldig lavt trykk og Rock'n'Roll Extreme kjedesmørning ("terrengsykkelforum-godkjent" sykkel altså).
Mulig det er hukommelsen min som svikter, men mener at det var mye mer gjørme på Grenserittet i går enn det var på Drammensrittet i fjor, selv om jeg startet i siste pulje og det regnet helt sykt.
Okei! Hva er det laveste du ville gått med RK 2.2 når man veier 60 kg, HT, latexslanger og har bedre enn gjennomsnittet flyt i terreng? Tenkte 22 PSI foran og 23 PSI bak?
Okei! Hva er det laveste du ville gått med RK 2.2 når man veier 60 kg, HT, latexslanger og har bedre enn gjennomsnittet flyt i terreng? Tenkte 22 PSI foran og 23 PSI bak?
Du nevnte veldig lavt, men 22 burde vel være greit om du veier 60kg.
Jeg har sykla en del imellom der med ca 28-30psi bak og 30 psi forran, og det funker fint for meg. 88kg. Bare pass på, det er en del røtter som det fort gjort å klype slangene på frem til du er ferdig med stiene mot Hagatjern.