|
Hvor mye penger bør jeg legge i min første racer?
|
Hvor mye penger bør jeg legge i min første racer?
29/07/2010 22:41
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I dag solgte jeg min hybrid, så da er det på tide å kjøpe seg en racer. I den forbindelse lurer jeg litt på hva jeg trenger. Da jeg hadde en del eiketrøbbel med hybriden - og tatt i betraktning at jeg veier 95 kg - ønsker jeg en robust sykkel som tåler å bli syklet på av en diger klædd som meg uten å skrante etter et års tid. Er girsystemene stort sett like av prinsipp, eller bør jeg ha noe spesielt i mente her? Tror ikke jeg har noen sære behov. Etter mange år på Diamant-MTB-er, byttet jeg til en Merida-hybrid som jeg aldri helt fant tonen med. Det er litt vrient å kjenne om jeg og sykkelen er en symbiose ved å sykle 200 meter utenfor forretningen. Derfor lurer jeg litt på om det er lurt å ta en sånn lasermåling/body scan. Kroppen har begynt å skrante litt med årene, og jeg tenker som så at det kan være greit å treffe noenlunde bra på ergonomien for å unngå gruff. Noen erfaringer med body scan? Hva slags sykkel får man for 15000 kroner sammenlignet med en for 8000? Går det stort sett på vekt eller er det en generell kvalitetsforskjell? Er det noen forhandlere man bør styre unna, eller har alle forhandlere folk som kan sykkel? (Jeg bor i Oslo.) På forhånd takk for tilbakemeldinger.
|
|
|
Re: Hvor mye penger bør jeg legge i min første racer?
[Re: Don Eikemo]
30/07/2010 05:58
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Har ingen erfaring med body scan, men dette er jo gratis: Bruk en fit-calculator, feks denne, og tenk nøye gjennom hvilken fit du er. Legg penger i en god ramme og et par gode hjul, og spar heller på andre komponenter. Disse kan lett oppgraderes etterhvert som lyst/behov melder seg.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
30/07/2010 07:42
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye skal du sykle? Kun rolige turer eller ritt også? I oslo er det vel flust med folk som kan sykkel? Oslo sportslager er jo en plass å begynne.
Jeg er ingen ekspert på sykler, men du sier du er 95kg. Da vil jeg si at hjulsettet bør ihvertfall være tilpasset den vekten. Gir og bremser spiller liten rolle hvis du kun er mosjonist. Det er et vanlig triks blant produsenter av billige/middels dyre sykler å benytte ok gir/bremsegrupper og heller spare inn på hjulsett. Nettopp dette vil nok være en forskjell på en sykkel til 15000 kontra 8000. Hvis du har noen kilo ekstra så vil det å bruke 10000 ekstra på en sykkel for å spare 1 kilo være bortkastet. Sats heller på et bra hjulsett og en stiv ramme.
Jeg tror at bodyscan også er litt over-the-top for en mosjonist så fremst du ikke har spesielle behov. Sats heller på hjelp til å tilpasse setehøyde og stem i butikken.
Lykke til.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
30/07/2010 08:20
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tips.
Jeg sykler 3000 km +/- i året, med Lillehammer-Oslo som den eneste konkurransen. Snittfart trening (hybrid) er 28-30 km/t. En gjennomsnittlig treningstur med middels intensitet er på 2 timer/6 mil.
Da svipper jeg innom et par-tre butikk og preiker litt sykkel, så får vi så hva jeg ender opp med.
|
|
|
30/07/2010 10:26
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Husk at selv de tyngste syklister kan sykle på hjul bygget av billige komponenter når de er bygget bra. Samtidig kan selv de dyreste hjul ryke eiker i hytt og pine hvis byggeroboten har hatt en dårlig dag.
For å være sikker på at hjulene holder, kan du be om at butikken får gått over (Strammet og spenningsavlastet) hjulene i sammenheng med monteringen. Dette betyr samtidig at du sannsynligvis må gå i en skikkelig sykkelbutikk med kompetent verksted.
|
|
|
30/07/2010 11:46
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Siden du bor i Oslo bør du i alle fall ta turen innom Probike i Tvetenveien. Gromme sykler og meget god service!
|
|
|
30/07/2010 14:06
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har nå vært innom en del forretninger i Oslo sentrum. Oslo sportslager har ikke noe mellom Everest Inagma og en annen for 16000 kroner. Utstyrsmessig er kanskje Inagmaen i snaueste laget. G-sport i Stenersensgate hadde bare 2-3 landeveisssykler, derav ingen i min størrelse. Intersport har en Nakamura Pursuit Build 25 for kr 10 000,-. Sport1 har en Jamis Ventura Race for kr 10 000,-. XXL har en Scott Speedster S20, nedsatt fra ti til åtte tusen. Jeg sa jeg trengte et godt hjulsett. De fleste var litt vage på dette punktet. Jeg hadde kanskje forventet at de frarådet meg de billigste syklene (eks. Merida Inagma) basert på at jeg sa jeg trengte solide hjul, men jeg måtte nærmest hale ut av dem at det kanskje var lurt å gå opp et nivå på hjulsettet. Uansett så fikk jeg inntrykk av at Scott Speedster S20 er et godt kjøp. 8000 kroner med (visstnok) kurante hjul og for øvrig en bra utstyrspakke, synes å være mye sykkel for pengene. Noen innspill? Har Probike sykler i titusenkronersklassen? Det så ikke sånn ut på websiden deres, men den er kanskje ikke helt oppdatert?
|
|
|
30/07/2010 14:11
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Om du passer på en L har ProBike den etterhvert legendariske ventepølsa som antageligvis er blandt de beste kjøpene i år.
Redigert av anderz; 30/07/2010 14:11. Rediger grunn: presisjon
|
|
|
30/07/2010 14:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ingen av disse har hjulsett å rope hurra for, men hvis du selger hjulsettet og skaffer deg et håndbygget sett med 32 eiker og 105-nav (eller ultegra) og f.eks. Mavic CXP33 felger, legger det bare en tusenlapp eller to på prisen, og du har hjul du kan stole 100% på.
På den annen side holder alle hjulene du har sett på helt OK, hvis de gås over slik jeg beskrev tidligere. Av de du har nevnt (Hvis ikke Sport 1 betyr Anton Sport) er det nok bare Sportslageret jeg ville anta har kompetanse til dette.
|
|
|
[Re: Stein]
30/07/2010 16:12
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Holdbarher på hjul dreier seg ikke bare om vekt, det som er viktigere er hvor og hvordan en kjører. Brukere en øynene og enten unngår eller fjærer over de verste humpne/hullene vil svært mange hjul holde en 100kg rytter.
- Jeg ville kjøpt en av de 10.000kr syklene fra en faghandel - og tatt problemet hvis/når det kommer. Sansynligvis holder dissse hjulene en god stund, evt må du iblandt spandere et par hundrelapper for retting. Og i verste fall investerer du i et nytt hjul for et par tusinger om et år eller to.
|
|
|
[Re: alfred]
30/07/2010 17:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Også sant. BMC-en fra Probike så veldig fin ut, btw.
|
|
|
[Re: alfred]
30/07/2010 17:23
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Anderz/Hincapie: Jeg overså "Tilbud"-lenken på Probike-siden. Jeg svinger innom dem og sjekker ut saken. (Ventepølsa var for øvrig et såpass finurlig navn at jeg blir litt nysgjerrig på hvordan man kom fram til det navnet!)
Alfred: Fra tid til annen sier det rett og slett KABANG!!, selv om man i utgangspunktet er våken. Er man i tillegg omgitt av biler, begrenser det seg også litt hvilke unnamanøvre man kan foreta seg hvis det brått dukker opp noe gruff i veien. (Heller KABANG!! enn KAKRÆSJ-BÆBUBÆBU) Noen er nok velsignet med fløyelsasfalt der de sykler. Andre, meg inkludert, må ta til takke med "blandet drops".
Takk for tilbakemeldinger.
|
|
|
30/07/2010 17:35
|
kjull
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: kjull]
30/07/2010 17:57
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg veier 5 kg mer enn deg og kan gå god for ventepølsa. Har riktignok ett annet hjulsett (DT Swiss R1900) enn det Probike selger med i tilbudet sitt men de pleier å være fleksible hvis du ønsker et annet oppsett.
|
|
|
31/07/2010 09:33
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Anderz/Hincapie: Jeg overså "Tilbud"-lenken på Probike-siden. Jeg svinger innom dem og sjekker ut saken. (Ventepølsa var for øvrig et såpass finurlig navn at jeg blir litt nysgjerrig på hvordan man kom fram til det navnet!)
Alfred: Fra tid til annen sier det rett og slett KABANG!!, selv om man i utgangspunktet er våken. Er man i tillegg omgitt av biler, begrenser det seg også litt hvilke unnamanøvre man kan foreta seg hvis det brått dukker opp noe gruff i veien. (Heller KABANG!! enn KAKRÆSJ-BÆBUBÆBU) Noen er nok velsignet med fløyelsasfalt der de sykler. Andre, meg inkludert, må ta til takke med "blandet drops".
Takk for tilbakemeldinger. Selvsagt kan man ikke alltid unngå en smell. Og da kan hjul og værre ting ryke, enten en veier 65 eller 95 kg. Poenget mitt var at ryttervekt bare er en av flere ting som påvirker holdbarheten på et hjul. Når og hvilke humper/hull en treffer - og hvordan en sykler i disse betyr vel så mye. - Og dermed kan en ikke si noe sikkert om hvordan et spesielt hjul holder for deg, derfor er mitt råd at du starter med standardhjulene du få med en rimelig sykkel.
Redigert av alfred; 31/07/2010 09:36.
|
|
|
[Re: Stein]
31/07/2010 10:07
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan varmt anbefale CXP 33 -hjulsettet, som du kan få bygget feks hos FN-sykkel, og andre steder.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
31/07/2010 11:54
|
robrobro
Fersking
|
Fersking
Har ikke hørt noe særlig om Velocite, men thue virket nå imponert, og utifra hva de skriver skal nå Selene rammen være veldig sterk.. Noen som har noen formeninger om disse? Ser nå ut som de tar en trøkk i denne videoen men vet ikke om dette er noe enestående i det hele tatt..
|
|
|
[Re: robrobro]
31/07/2010 14:18
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har overhodet ikke peiling og langtfra et budsjett til å følge anbefalingene som kommer her. Men jeg kan komme med den lille erfaringen jeg har.
Jeg kjøpte meg en brukt Sintesi Millennium III i april. Da veide jeg 136 kilo. Jeg har syklet 10-15 (ofte 20) mil i uka på denne siden begynnelsen av april helt og holdent uten tekniske problemer. Jeg ga 4000 kroner for den. Butikken jeg kjøpte den i anslo at nypris på den hadde vært ca. 12000 for 2 år siden.
Jeg elsker denne sykkelen med unntak av at 39x25 ikke var optimalt som letteste gir ved sykling i Valdres i ferien.
Men jeg fikk følgende råd fra noen en gang:
Kjøp racersykler brukt f. eks. på finn.no. De aller fleste som selger racerne sine gjør det fordi de kjøper seg noe nytt og bedre. Landeveissyklister steller godt med syklene sine og brukte sykler er nesten garantert i kjempegod stand. Så man kan få en veldig bra sykkel på finn.no for en rimelig penge. I hvertfall en første-racer.
Jeg kjøpte riktignok ikke på finn.no, men i en butikk og angrer ikke på det selv om sammenligningsgrunnlaget mitt er ikke-eksisterende.
Det er "tusener på tusener" av racere til salgs på finn.no så det bør være mulig å finne noen i riktig størrelse såpass nære rent geografisk at det bør være mulig å få tittet på og prøvesyklet.
|
|
|
|
|