Noen som har planer om å delta i La Ruta i år?
Jeg bor i Costa Rica, og det kan se ut til at jeg blir her lenge nok til å få med meg La Ruta i år også, så hvis noen har tenkt seg nedover så kan jeg kanskje bidra med ett eller annet.
Nytt av året er at arrangørene har endret dag 2 betraktelig, 85% er nå "off road" i motsetning til i fjor da mesteparten var traurig asfalt. Etter hva jeg forstår har de klart dette uten at det blir mindre klatring av den grunn, snarere tvert i mot.
Hvis noen kommer ned i god tid før løpet for å venne seg til varmen og bakkene, så er det massevis av fine sykkelturer rundt om, til dels drøyere og/eller mer spektakulære enn selveste La Ruta, og selvsagt en del søndagsturer også.
For eksempel er det noen mer eller mindre rasjonelle løyper på 80+ km fra hovedstaden San José til Jaco, hvor løpet starter fra, en slik tur er under planlegging for helga før La Ruta.
Det er ellers godt mulig at vi kan fikse et par egne matstasjoner langs løypa under løpet.
Til slutt noen lenker:
*
La Ruta de los Conquistadores offisiell hjemmeside
*
Artikkel om La Ruta i Dirt Rag *
Mine bilder fra La Ruta 2009 *
Mine bilder fra rundt 50 langturer i CR siste året (arkiv i høyre marg)
*
Time Magazine mener La Ruta er en av de 10 drøyeste tingene man kan finne på her i verden.