Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Latsab's treningslogg

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1188572 03/06/2011 19:29
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
2 treninger denne uka: Drag opp til sprinklet + 8 km tur-retur til bakken. Rolig tur på onsøy i går på raceren, ca 4 mil.

Blir stadig i bedre form, over 1 minutt bedre opp til sprinklet sammenlignet med i fjor. Vekta er stabil, ca 97kg.

Så litt på treningsloggen min uke for uke siden januar. 2-4 timer per uke, ikke inkl jobbsykling da. Det er ikke veldig mye men så og si alle økter er harde så jeg har god utbytte alikevel. Skulle gjerne ha trent mer men med full jobb, bygging av garderober/skap og 2 småbarn så blir det dessverre begrenset med tid. Får satse på at det blir noe mer tid i jul/aug.

I morgen er det vestmarkrittet. Først og fremst sykler jeg dette rittet for å få bedre seeding til grenserittet, men selvfølgelig også fordi det er gøy og man får ritterfaring. Skal vel ikke så mye til for å få bedre seeding enn fra birken i fjor, kan nesten ta dette rittet som en rolig langtur. Uansett det blir spennende, rittet er ikke veldig langt men det kan nok bli tøft nok alikevel ICON_SMILE

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1190763 06/06/2011 20:01
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Formtest torsnes rundt på racer, 31km, ny pers 1:02:16, inkl 2 stopp pga trafikk. Pers 15 apr 1:10:17

Formen er absolutt stigende, selv om jeg hadde håpet det ble under timen på runden. Neste gang!

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1247907 29/08/2011 06:24
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da var Birken gjennomført, det var det store målet i år som for de fleste andre. Nådde ikke helt målet mitt på under 5 timer men det var temmelig nære.

Uansett en kraftig forbedring fra i fjor:

Birken 2010: 7:01
Birken 2011: 5:04

Startet med uthvilte bein men det ble ikke tid til oppvarming, det er merkelig hvor fort tiden kan gå noen ganger til tross fordi man trodde man hadde god tid. Det ble derfor en rolig tur opp til skramstad som en oppvarming, stoppet 3-4 ganger fordi en arbeidskollega hadde glemt å justere speedsensoren. Det gikk fort ned derfra til djuposet, triller bra gjør jeg, det er det ikke noe å utsette på. Men som kom problemene, allerede fra gåparti og inn slet jeg med krampetendenser og 2 ganger måtte jeg stoppe et par min for å tøye litt. Det hjalp i noen få min men så var krampetendensene tilbake. Å gå kunne jeg bare glemme, selv om jeg hadde veldig lyst i enkelte bakker. Det ble som i fjor bare tyngre å tyngre etterhvert etter det gåpartiet, strategien med å ta det pent iallefall til bringebu slo ikke helt ann, kanskje det ikke var helt dagen min eller så satte krampetendense også en demper for mer overskudd. Jeg var uansett overrasket, hadde fine bein og masse overskudd opp til skramstad. Ble ikke helt klok på det og sitter fortsatt som et spørsmålstegn

Vet ikke helt hvordan jeg skal unngå kramper neste gang, iallefall så tidlig i rittet, fikk også dette relativt tidlig i grenserittet.

Får nok legge hjernen i bløt for hvordan jeg skal forberede neste sykkelsessong og hvilke ritt jeg skal være med på. Det viktigste er likevel at sykkel er morro uansett nivå så kommer ikke til å gi meg med det første ICON_SMILE

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1318846 04/01/2012 12:52
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nytt år og nye muligheter. Er allerede i full gang med sykling. Startet den 1.1 med en 20 min watt test for å få oversikt over hvilken intensitet jeg bør ligge på. Resultatet ble 246w, en del mer enn forventet og følte ikke at det var en all out test heller, startet litt for lavt. I fjor på samme tid ble det kun 212w, det med en merida damesykkel med myke dempere foran og uten klikkpedaler. Nå brukes racer på rulla, kan være en faktor for økt watt men velger mest å tro på at formen er bedre enn i fjor på samme tid.

Uansett, jeg er godt i gang med både rulletrening, løpsintervaller på tredemølle og tung vekttrening. Skulle også gjerne gått litt på ski men fint lite snø her i Fredrikstad for tiden.

Vekt per 1.1 er 103,2kg, det er pluss 10kg siden august. Jula og høstmåndene med mye overtidsjobbing har gjort sitt, likevel det har blitt litt tid til sykling og ikke minst en del vekttrening, så det er vel ikke bare fett som lagt seg på kroppen.

Satser på både lengre og korte økter framover med progressiv økning parallellt med styrketrening, deler dette opp slik at jeg ikke har en tung sykkeløkt etter en dag med tung vekttrening. Har troa på styrketrening, og det er også trening jeg ikke kan være uten. Jeg mener man fint kan kombinere det med sykling, om man bare legger opp treningsøktene riktig.

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1318852 04/01/2012 13:40
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Heisan! Jeg fullførte ogå Birken i fjor rett i overkant av 5 timer, har en kroppsvekt på +/- 100 kg, og jobber nå med å få av en 10-12 kg av disse (veide nærmer 117 kg på denne tiden i fjor)frem til Birken i år og satser på en forbedring på minst 1 time.

Ettersom vi har nogenlunde samme utgangspunkt vil det bli spennende å følge deg!

Jeg satser primært på intervalltrening på rulle (4x4, 2x20, 5x8 ...) gjennom vinteren, med en skitur i ny og ned når det er føre til det.

Er det noen grunn til at du velger å kjøre tung vekttrening i dine forberedelser ?

Antar at du har tilstrekkelig styrke, samtidig som økt muskelmasse ikke nødvendigvis gir tidsforbedring i Birken!

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1318967 04/01/2012 19:12
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei

Godt det er noen med samme utgangspunkt som meg også, har en følelse av at veldig mange her er freske folk med godt under 3:30 på birken ICON_SMILE

Satser på å variere mellom 3x15min økter og 4x4 økter på rulla fram til våren, altså¨mye intervaller men også noen lange drag på 60min litt under eller på terskel. Greit å tyne kroppen litt også.

Grunnen til den tunge styrketreningen er mest at jeg ikke klarer å konvertere helt til sykling. Vekttrening har jeg drevet med siden jeg var 16 år og liker det fortsatt godt. Om jeg blir noe raskere syklist, neppe, men tror ikke det skader så mye heller. Jeg får nesten se det ann utover sykkelsessongen, kan nok være at jeg må holde igjen noe av den helt tunge styrketreningen i rittperiodene ,men time will show. Uansett jeg må legge det opp slik at jeg har mest mulig overskudd til de tyngre sykkeløktene.

Har ikke mål om å bli noe elite syklist uansett men merket i birken innen et par-tre år er målet. Innen jeg blir 40, det må være et bra mål ICON_SMILE

Skal følge med loggen din også, kanskje finner jeg noen tips/inspirasjon derfra etterhvert. Har stor tro på at du når dine mål, utrolig hva man får til om man vil det nok.

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1326080 23/01/2012 15:43
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da er en tre ukers treningsbolk gjennomført. Rulletreningen er utført på en tacx flow

1 uke
man: Vekttrening. Benk, bøy +tilleggsøvelser. 3x8reps
tir: 3x15minx210w på rulla.
ons: Løping 10minx8,5kmt på tredemølle. Vekttrening: Mark + tilleggsøvelser. 3x8reps.
tor: 3x15minx230w på rulla.
lør: Løping 4x4minx9kmt. Vekttrening, Benk, mark, bøy + tilleggsøvelser middels intensitet.
søn: 3x10minx250w på rulla.

2uke (Ble litt mer slapt denne uka av ymse årsaker)
man: Vekttrening. Benk, bøy +tilleggsøvelser. 3x8reps.
tir: 4x4x230w på rulla.
lør: Rolig sykkeltur ute. 27km. Piggdekkene var heldigvis montert.
Søn: 4x4x270w på rulla.

3 uke
Man: Vekttrening sammen med samboer. Benk, bøy + tilleggsøvelser. 5x3reps (Reps for mer styrke periode)
Tir: 60minx220w på rulla. Ganske seig økt faktisk, men ingen problemer.
Ons: Løping 4x4x9,5kmt. Vekttrening: Mark + tilleggsøvelser. 5x3reps.
Lør: 30 min lett økt med 2minx300w drag.
Søn: 20 min watt-test. Resultat = 272w (246w den 1.1)

Vekt 1/1 = 103,2kg. Vekt 22/1 = 101.7kg

Forventet ikke stor vektnedgang i løpet av disse 3 ukene, litt for korte sykkeløkter og har heller ikke vært så fornuftig i matveien. Spennende å se resultatene av neste treningsbolk ICON_SMILE

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1358255 25/03/2012 00:42
S
skavern Offline
Medlem
Medlem
S
Spennende lesing! Har du noen nye oppdateringer? Jeg ligger nok rundt samme nivå som deg, så er spennende å se hvordan andre ryttere med samme ambisjoner trener:)

Grenserittet 2012, Birken 2012

http://app.strava.com/athletes/312542
Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1358552 25/03/2012 18:23
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det står ganske stille for tiden, har vært forkjølet 2 ganger i vinter, så det har vært så som så med treningen, kom ut av strukturen jeg hadde, men litt ymse har det jo blitt for å prøve å holde det gående. Sånn er det med 2 småbarn ICON_SMILE

Hadde siste rulleøkt for 2 dager siden, det var en 20 min watt-test for å se hvordan det lå ann, dessverre ingen økning, kun 271w, forrige var 272w. Kan også være pga motstanden har vært justert opp 2 hakk siden forrige 20min test. På flow rulla wirker det som det blir tyngre jo mer motstand det er, til tross for at displayet viser samme watt. Har nå lært at jeg skal kjøre samme motstand på alle økter heretter, altså i mitt tilfelle +2. Uansett det blir jo litt synsing det der, jeg går ut fra at watten har holdt seg på omtrent det samme.

Vekta derimot har blitt litt mindre, veide inn på 99,6kg om fredagen. Målet er å komme ned mot ca 90kg i juli/aug.

Nå har også utesessongen begynt for fullt og vet av erfaring fra i fjor at nå blir det mer fart på vektnedgangen, og på sykkelen håper jeg ICON_SMILE Får nå prøve å holde meg frisk så tror jeg dette går veien.

Re: Latsab's treningslogg [Re: Latsab] #1406491 24/05/2012 10:45
Latsab Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
En stund siden jeg har logget noe her.

Har blitt en del utesykling og det var deilig å komme i gang med dette. Gjennomsnitt 3 ganger per uke men stort sett korte økter på 1-1,5 time. Varierer mellom rolig og hardt. Trener fortsatt vekter så trener ikke tunge økter på sykkel tett på dette.

Er i litt bedre form sammenlignet med i fjor, men vekta går sakte nedover, veier per dags dato 98kg.

Siste test var en runde rundt Torsnes, 31km på 1:03. Racersykkel. Det går for treigt, må prøve å komme under timen på denne runden.

Skulle gjerne syklet noen lengre økter, får satse på noen flere 2 timer + økter etterhvert.

Har troa på mye fin sykling framover, iallefall hvis været holder seg slik det er nå ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå