Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Min første ulykke på sykkel!

Min første ulykke på sykkel! #991986 28/07/2010 21:56
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg er egentlig ganske forsiktig av meg når jeg sykler i skogen og har aldri opplevd å skade meg eller punktere. Har vært litt tankefull om akkurat det, for det betyr jo at jeg ikke tester grensene mine nevneverdig....

I dag fikk jeg i hvertfall oppleve å tryne i skogen, har skrevet om det på BLOGGEN min ICON_SMILE

Lurer også litt på hva dere mener om jeg heller burde ha fortsatt sykkelturen med tanke på om stivheten i musklene etter fallet kunne blitt bedre med å opprettholde blodsirkulasjonen, eller om det var lurt å avbryte og heller slappe av?

Jeg tok uansett en dobbel dose ZMA (Zink, magnesium og B6) og det hjalp litt ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #992045 29/07/2010 06:08
RoyE Offline
Besatt
Besatt
En tur over styret i ny og ne må man nok bare regne med når man sykler sti! Stort sett så går det heldigvis greit, og de gangene jeg selv har tatt flyturen, har jeg alltid fortsatt turen etter en rask sjekk av utstyr og kropp for skader. Om det var lurt av deg å avbryte skal jeg ikke ha noe stor mening om, men det hadde neppe skadet.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: RoyE] #992058 29/07/2010 06:42
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Kjører du i skogen? Da kommer det garantert flere kræsj.
Det er ikke ofte det går 1 uke uten velt i skogen, klarer meg ganske bra på grusveier.
Kommer du på JH-cupen så er det noen som kan gi deg litt tips om passering av hindringer. Eller så er jeg rundt i området 4-5 ganger i uka.
Det er endel brukere her på siden som kan vise deg litt om terrengsykling.
Gi beskjed om du vil bli med en dag.

Nå må jeg dra, skal sykle på verdens beste sti i Sør Osen. Gleder meg, Trek`n er klar.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: suzuki421] #992063 29/07/2010 06:48
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
ser på bildet ditt at du ikke har klikkpedaler....prøv det du...er en ganske annen følelse å suse over styret når sykkelen følger med...hehe...
Men som folket sier, en tur over styret er nesten ikke til å unngå:)

facebook.com/secondhandsessions

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: hJürg1] #992085 29/07/2010 07:57
S
Sneglefart Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: trekbikes
ser på bildet ditt at du ikke har klikkpedaler....prøv det du...er en ganske annen følelse å suse over styret når sykkelen følger med...hehe...

Det har jeg prøvd! Frustrende følelse å ikke få løst ut tidsnok crying2 Håper kroppen ikke verker for mye i dag Tina, skal ta en titt i bloggen din jeg.. :o)

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: suzuki421] #992340 29/07/2010 13:30
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg kjører stort sett bare i skogen. Stort sett bare i kompisrunden, faktisk ICON_TONGUE

Jeg blir gjerne med dere andre, for jeg kan ingenting, og jeg trenger inspirasjon ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: hJürg1] #992345 29/07/2010 13:32
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Haha, jeg tror jeg kommer til å drøye de klikk- pedalene enda en god stund ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Sneglefart] #992347 29/07/2010 13:34
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Sneglefart

Det har jeg prøvd! Frustrende følelse å ikke få løst ut tidsnok crying2 Håper kroppen ikke verker for mye i dag Tina, skal ta en titt i bloggen din jeg.. :o)

Har det faktisk bedre enn forventet i dag, og det er jeg glad for. Skal hjelpe ei venninne med et flyttelass, og trene etterpå i kveld, og det tror jeg skal gå helt fin-fint ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #992354 29/07/2010 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tina

Haha, jeg tror jeg kommer til å drøye de klikk- pedalene enda en god stund ICON_SMILE

Sykkelen følger ikke med når du tryner. Etter kort tids bruk med klikkpedaler vil du innarbeide en refleks som gjør at du løser ut automatisk når det går galt. Etter en stund vil du føle deg skikkelig usikker UTEN klikkpedaler.

Gratulerer med første skikkkelige OTB (Over The Bars). Jeg synes du skal være stolt over at du er blitt en ekte terrengsyklist!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: GeirK] #992364 29/07/2010 14:07
enrima Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

Sykkelen følger ikke med når du tryner. Etter kort tids bruk med klikkpedaler vil du innarbeide en refleks som gjør at du løser ut automatisk når det går galt. Etter en stund vil du føle deg skikkelig usikker UTEN klikkpedaler.

Gratulerer med første skikkkelige OTB (Over The Bars). Jeg synes du skal være stolt over at du er blitt en ekte terrengsyklist!

Helt enig ang. klikkpedaler, det blir en vanesak, second nature som det heter på norsk. For min del er Crank Bros pedaler utmerket og jeg vil anbefale deg å prøve de.
Ifjor tryne jeg skikkelig, med brudd i ribbein og lårhøne, dagen før jeg skulle gå i 17.mai tog med barneskolen, det ble en lang barnetog for meg.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: GeirK] #992487 29/07/2010 18:13
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: GeirK

Faktisk så er jeg litt stolt også, hehe. ICON_WINK

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #992552 29/07/2010 19:52
TommyRasmussen Offline
Fersking
Fersking
Godt å se at jeg ikke er den eneste ferskingen her på forumet ICON_LAUGH

Jeg har selv hatt meg 3-4 OTB i dag. Eller... jeg pøvde meg med klikkpedaler. Så det ble vel mer OTSWB (Over the side with bike) på tre av de fallene.

Lykke til videre og fin blogg Tina.

Stien blir til mens man sykler.
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: TommyRasmussen] #992632 29/07/2010 21:36
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oi, Kristina, så bra at du sykler i år også, leste først nå denne tråden. Som de andre sier, trynings er en del av leken, går jo nesten alltid bra. Skal sjekke den bloggen din. Stå på, gjerne sykle kompis ofte, men også noen ganger bare sykle på kryss og tvers i Stavåsen, sykle kompis motsatt vei, og sjekk ut den runden som er merket på Løvbergsmoen/saga. Kortere og flatere runde en kompis. Lykke til med videre sykling iallefall.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Oddefa] #992925 30/07/2010 11:32
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: oddefa
Oi, Kristina, så bra at du sykler i år også, leste først nå denne tråden. Som de andre sier, trynings er en del av leken, går jo nesten alltid bra. Skal sjekke den bloggen din. Stå på, gjerne sykle kompis ofte, men også noen ganger bare sykle på kryss og tvers i Stavåsen, sykle kompis motsatt vei, og sjekk ut den runden som er merket på Løvbergsmoen/saga. Kortere og flatere runde en kompis. Lykke til med videre sykling iallefall.

Hvor lang er den andre runden på Løvbergsmoen? Går vel an å slå sammen den og kompisrunden uten å måtte krysse trysilveien?

Kortere og flatere er ikke helt min greie, jeg trives best når jeg må jobbe litt ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #992931 30/07/2010 11:36
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S

Hvor lang er den andre runden på Løvbergsmoen? Går vel an å slå sammen den og kompisrunden uten å måtte krysse trysilveien?

Kortere og flatere er ikke helt min greie, jeg trives best når jeg må jobbe litt ICON_SMILE

Hvis du liker deg best når du må jobbe litt så er det jo bare melde deg på sølvstufossrittet.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #992959 30/07/2010 12:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er på andre siden, er rett bak der du bor (eller bodde hvis du har flyttet)! Ta utgangspunkt i grusveien mot Damtjern, like ved den Trafostasjonen/El stasjon (eller noe sånt), noen meter forbi den er det et rødt x på tre (venstre side av veien). Det er start, da er det bare å følge grusveien noen hundre meter, deretter skogsvei noen hundre meter, så er det sti resten. Bare følg rød merking. Flatt er bra, fordi da må en jobbe hele tiden for å holde oppe farten, bra for styrke i beina og kort er også bra for da an en sykle flere sammenhengende runder, dermed trene på å få mer flyt i svinger, siden det blir flere passeringer. Den er nesten 3 km denne runden, så ca halvparten av kompisrunden.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Oddefa] #993408 31/07/2010 10:26
L
Løvstakken Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg hadde et kraftig fall på min terrengsykkel for to år siden, mitt første og nesten eneste. Jeg var på Fløyen på grusvei og kom ned en bakk i en sving. Hadde for stor fart og og grusen var svært løs. Jeg bremste i panikk med forbremsen og det som jeg trro skjedde var at jeg tverra fremhjulet for det endte med at jeg stupte over styret. Idiot som jeg er. :-) Det smalt så høyt at to turgåere hadde hørt kræsjet og lurte på om det gikk bra. Ja sa jeg, mne det gjorde ikke det.

Jeg hadde fått revet av masse hud på blodige knærne og legger og dette var dekket med sand. Samt at jeg landet på skulderen før jeg sklei nedover grusen.

Kom meg på legevakten og det ble jeg godt tatt i mot. Ble til og med prioritert forran en narkis som hadde skutt seg i handa med luftgeværskudd ( de ansatte sa at han gjorde dette daglig og virket leie av han....)

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Løvstakken] #993417 31/07/2010 10:43
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Løvstakken
Ble til og med prioritert forran en narkis som hadde skutt seg i handa med luftgeværskudd

Trodde det var noe annet de mente med å "ta seg et skudd".

Ble selv medlem av OTB-klubben på min første tur med tirsdagsklubben; til og med to ganger på en kort tur (selv om bare den ene var selvforskyldt). Heldigvis er jeg for feig til å bruke klikkpedaler i skogen, så det gikk ganske bra der og da. Dagen derpå vil jeg helst glemme ICON_SMILE

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: j-aa] #993683 31/07/2010 19:53
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Det er litt av noen historier dere kommer med! Skjønner at jeg ikke gir nok, siden jeg "aldri" ramler av jernhesten.

I fjor ble jeg ganske rask i kompisrunden, var nede i hele 17 minutter, motfor at jeg nå denne uka brukte 27 minutter på oppvarmingsrunden.... Flaut...

Forresten, jeg fikk meg visst en trøkk i ryggen. Mange dager siden jeg tryna nå, men i dag har ryggen min fått vondt. Off!

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #994156 01/08/2010 19:33
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T

Enig med deg ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: tonesam] #994164 01/08/2010 19:41
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg har gått skikkelig over styret kun en gang, og det mot formodning på grusveien. Jeg hadde endelig kommet meg ut av sti og knotehelvete. Roet ned og sykla rolig på grusveien mens jeg bare skulle sende en sms. Så ikke steinen som plutseilg stakk opp av grusen og svalestupet var et faktum. Landa på skulderen, og jeg tror jeg har merke der ennå, ett år etter, selv om det ikke ble store greiene ut av det, men vondt var det! Pusten ble slått ut av meg og det tok litt tid før jeg kunne konstatere at jeg klarte å puste og at jeg ikke hadde brukket noe. Så aldri mer sms i fart her ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: tonesam] #994182 01/08/2010 19:59
stosu Offline
Besatt
Besatt
min kjipeste OTB er den siste jeg hadde. Sykla berg-og-dal (egentlig utrolig konge flytsti) i Frøbergsberget på Hamar, slo nedi med pedalen midt i en sving, fikk kontraen med setet inn i magen (rett over junior) og kutt i kruttpåsan (hele scenarioet hadde passet fint inn i singeltråden under ymse også). Utfallet ble hvert fall 2 dager med følelsen av ballespark, treningsnekt i en uke og de første 2 milene av farrisrunden med øm og stiv lysk.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: stosu] #1020317 02/09/2010 14:47
T
Tina Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg ble virkelig skadet.... Etter en uke begynte det å gjøre vondt i armen. Så ble det vondere og vondere. Nå har jeg vært sykemeldt en uke, og må forlenge den i påvente av fysioterapi frown

Ingen styrketrening, men spinning går greit. Vondt i begynnelsen, men når armen blir varm, kjenner jeg ikke så mye.

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Tina] #1021657 04/09/2010 09:55
D
Dole Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Det krever trening å falle riktig, og hvis du faller riktig slår du deg mindre.

Jeg tryner stort sett på hver eneste tur som ikke går på utelukkende grus eller asfalt. Skal man vite hvor hardt man kan kjøre på ulikt underlag, føre, med forskjellige dekk og dekktrykk osv. må man utfordre grensen for hva man tror går ann.

Selvfølgelig kan det gjøre vondt å velte, men jeg har aldri vært hos legen for ting jeg har gjort på sykkel. Noen ganger burde jeg kanskje det, men...

Jeg kjører med klikkpedaler og sykkelen er nesten aldri med i fallet. Som nevnt i tidligere poster lærer man seg dette instiktivt. Og som nevnt har du mye bedre kontroll på sykkelen med klikkpedaler.

I noen fall kan sykkelen brukes til å dempe fallet. Hvis du lar en sykkel falle sidelengs mot bakken fra oppreist stilling vil du se at det første som treffer bakken er pedalene, og det neste er styret. Dette kan utnyttes i velt der det er mulig. Da er det sykkelen som tar de hardeste treffene.

Lykke til!

Redigert av Dole; 04/09/2010 09:57.
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Dole] #1021906 04/09/2010 19:09
C
Cato1 Offline
Fersking
Fersking
C

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Cato1] #1021941 04/09/2010 19:58
C
catol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Tror den videoen virkelig hjelper Tina..Haha

Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: catol] #1024269 07/09/2010 20:57
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt mine værste tryn i oppoverbakke... Aldri farlig for arbeidsgiver, men svært ubehagelig for meg med sting på underlige steder, og noen dager på krykker sist.

Men; jeg lever av mestring på sykkel og har blitt mye tøffere på tekniske partier etter litt over en sesong som stisyklist - det er veldig gøy! Man får håpe at man lærer av sine feil og gjør _nye_ feil hele tiden...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Min første ulykke på sykkel! [Re: Garpen] #1024301 07/09/2010 21:41
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Her er alle OTB'ers mor.. i hvert fall for min del....

www.tallak.no/video/030520-grefsen-DH-tryn.html

alt siden har bare vært gøy!

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå