Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebrems som ikke tar

Skivebrems som ikke tar #991972 28/07/2010 21:42
M
maskinist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hei.

Ser at det er mye kunnskap og erfaring inne på forumet. For en liten stundt siden sluttet bakbremsa og virke (kunne trykke hendelen helt inn uten at den tok). Bytta i går bremseklosser bak, men dette til ingen forskjell..

Er det lufting av bakbremsa som må til? Har kjøpt ei sprøyte, slangestubber og mineralolje fra shimano i dag, og har sånn halveis peiling på hvordan jeg skal gjøre det. Lurer på om det kan være noe annet som er galt, eller om lufting av systemet er det som skal til?

Håper at noen har en løsning på problemet ICON_SMILE

Re: Skivebrems som ikke tar [Re: maskinist] #991976 28/07/2010 21:49
KamAxel Offline
Ringrev
Ringrev
Det høres umiddelbart ut som om det er luft i systemet ja. Hvilken bremse er det du har? Om du har en viss peiling vil nok en lufting gi deg bremsevirkningen tillbake. Hvis det ikke funker... vel, da har du iallefall prøvd det ICON_SMILE

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: Skivebrems som ikke tar [Re: maskinist] #991987 28/07/2010 21:56
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Her her du en fin guide hvis du er noe usikker på lufteprosessen: Lufting av Avid Bremser

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Skivebrems som ikke tar [Re: Jonas88] #991992 28/07/2010 22:02
M
maskinist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Takker for svar! Det er XT bremser det er snakk om, vil denne guiden gjøre susen for meg?!: http://terrengsykkel.no/index.php?id=508

Re: Skivebrems som ikke tar [Re: maskinist] #992016 28/07/2010 23:00
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: maskinist
Takker for svar! Det er XT bremser det er snakk om, vil denne guiden gjøre susen for meg?!: http://terrengsykkel.no/index.php?id=508

Jepp, den er fin.
Jeg har Formula bremser på alle syklene mine, untatt jobbsykkelen som har XT bremser. Siden den sykkelen ikke får fete deler så var jeg gnien nok til å ikke kjøpe meg luftesett for Shimano, men istedet bare låne med meg en universalluftegreie fra sykkelklubben..
Ville nok spart endel tid og hatt lavere plunderfaktor om jeg hadde kjøpt meg eller jobbet litt mer med å fått lånt meg en Shimano luftekit.
Shimano-kitet har en klemme som festes over reservoaret og som gjør ting lettere (innbiller jeg meg..)

BTW: Min jobbsykkel er ute hele året og da la jeg merke til at den ene av de to sylinderene som presser på bremseklossene var treg. Siden jeg allikevel hadde tømt ut bremsevæsken så tok jeg ut sylinderne og renset de godt før jeg satte dem inn igjen. Etterpå varte klossene lenger fordi de ble mer jevnt slitt (i tillegg til antatt bedre bremseeffekt..)

Lykke til!

Moderator  support