Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bukkestyre... på MTB

Bukkestyre... på MTB #991712 28/07/2010 12:01
S
Summit Core Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei! Jeg tror jeg kommer til å kjøpe racersykkel eller cyclocross etter hvert. Men før det, så hadde det kanskje vært greit å prøve å sykle en del med bukkestyre, slik at jeg vet om det er verdt å bruke mange store høvdinger på det...

Så da lurer jeg på: Er det mulig å sette på bukkestyre på en terrengsykkel?

Jada, stilpolitiet kommer nok til å rive av seg håret med synet av en slik! Men jeg har for tiden denne sykkelen i et helt avsidesliggende strøk, så jeg kommer garantert ikke til å utsette noen for dette sjokkerende synet ICON_WINK

Hva er det jeg er nødt til å tenke på, i såfall? Jeg må vel kjøpe styre, styretape og kanskje stem... Er det mer jeg må ta hensyn til? Dersom det går an vil jeg bare flytte over gir/bremsehendler til bukkestyret, uten å bytte til landeveiskomponenter der (dette er jo mest for gøy, så jeg har ikke planer om å gjøre det hvis det blir dyrt og/eller mye styr!). Hvilke dimensjoner er det jeg må ha for at det skal passe på sykkelen?

Det er en slik det er snakk om: http://nakamura.no/Aktiv-317.aspx?ProductID=PROD277&tbg1=2

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #991718 28/07/2010 12:10
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
En av de mest brukte håndposisjonene på et bukkestyre er å holde på bremsehåndtakene. Det oppnår du ikke hvis du bare flytter over bremser og girsjaltere fra offroader - og du vil temmelig sikkert finne ut at bukkestyre er ukomfortabelt.
Så uten å også kjøpe hendler for racer (og de koster) er testen rimelig meningsløs.

Har heller aldri hørt om noen som har problemer med bukkestyre (bortsett fra at det i starten er noe uvant). Så jeg ser egentlig ikke poenget med hele testen.

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: alfred] #991864 28/07/2010 18:13
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Du vil miste hele gleden med bukkestyre vis du skal prøve det på en MTB sykkel først. Girene og bremsene er en del av det mest normale grepet på et bukkestyre. Så skal du feste gir og bremser slik det gjøres på vanlige styrer så vil det bare føles rart. Sittestilingen på MTB er også helt anderledes enn racer.

Har du ikke noen bekjente du kan prøvelåne en racer av? Vis ikke så kan du sikkert få prøvesykle en racer i din nærmeste sykkelbutikk.

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #991874 28/07/2010 18:32
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Jo, da. Bukkestyre på terrengsykkel kan fungera fint, det. Eg har hatt ein sånn doning som «primærsykkel» i eit og eit halvt år. Men å få ei skikkeleg sitjestilling kan vera ei utfordring. Stikkord: relativt kort ramme, kort og høgt styreframspring, bremsehendlar som fungerer med v-brems og helst temposkiftarar i enden av styret.

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: dagfink] #991890 28/07/2010 18:58
S
Summit Core Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hmmmm... Skjønner hvorfor dere to første er negative. Selvsagt blir det langt fra så bra som på ordentlig racer/cx. Men om det "garantert" dreper gleden med det, så får jeg vel holde meg unna ICON_WINK

Dagfink: Se der ja! Stilig prosjekt. Men skal jeg fikse både gir og bremser slik du har gjort det, så blir det jo raskt et mer omfattende prosjekt enn jeg hadde tenkt meg...

Fant en her som rett og slett bare hadde skiftet styret på en hybrid. Den har vel litt annen geometri, men han har altså bare flyttet over gir- og bremsehendler uten å gjøre noe mer.

Har funnet ut at jeg må ha 26 mm diameter på et evt. racerstyre, da kan jeg prøve å feste det på stemet slik som personen på linken gjorde.

Men det er kanskje like greit å legge pengene jeg kunne brukt på dette i pengekassa for racerinnkjøp i stedet... ICON_TONGUE

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #991896 28/07/2010 19:11
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg tror jeg ville ha prøvd meg med en billig racer, gjerne brukt, isteden. Jeg har bygget om en gammel terrengsykkel til racerstyre en gang. Sykkelen er fremdeles i bruk, men etter at jeg fikk meg skikkelig racer (og cx) er det sjelden den blir brukt til annet enn småturer.

Racer (og til og med cx) er så mye raskere, så mye bedre på langtur og så mye bedre å klatre med, at jeg alltid fristes over evne til å velge bort den ombygde sliteren. Ikke er det gratis å bygge om, heller.

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Lektoren] #991905 28/07/2010 19:26
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Går det ikke an å bruke de gamle gir og bremsehendlene som du hadde tenkt og bare kjøpe et par racerbremsehendler bare for å få grepet?

EDIT: For eksempel sånne.

Redigert av Effi1994; 28/07/2010 19:27.

Fredrik Fang Liland
Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #991920 28/07/2010 20:12
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Nokre detaljar om korleis eg bygde opp sykkelen:
– ei ramme som er bittelitt for lita som terrengramme: DBS Intruder (med brukbare gir og ein ubrukeleg krank) – 200 kr hos Sykkelbua i Trondheim
– bratt og kort styreframspring (Salsa) – ca. 200 kr
– det billigaste racerstyret til Ritchey – ca. 200 kr
– brukte Dura-Ace temposkiftarar (i friksjonsmodus) – 200 kr
– Tektro bremsehendlar med passe drag til v-brems – hugsar ikkje prisen
– ymse gull og skrot frå bua

La meg leggja til at eg har sykla både mykje og langt på denne sykkelen. På ein tur på Island i fjor var den med på dagsetappar på opptil 15 mil – med tung bagasjehengar og rikeleg ruskevêr. Mangelen på komfort hadde ikkje sykkelen skulda for.

Redigert av dagfink; 28/07/2010 20:16.
Re: Bukkestyre... på MTB [Re: dagfink] #992033 29/07/2010 00:51
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ikke noe galt med bukkestyre, John Tomac kjørte med det på sin Yeti i 1990 sesongen da han samtidig kjørte proff landevei for Motorola.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Espen W] #992078 29/07/2010 07:38
S
Summit Core Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Lektoren
Ikke er det gratis å bygge om, heller.

Det er nettopp det... Jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på dette, da kan jeg jo heller prøve å finne en rimelig racer (eller kjøpe en bedre racer med en gang).

Effi1994: Jeg aner ikke egentlig, men det går sikkert an det? Har aldri mekket på sykkel sett bort fra normalt vedlikehold og justering, så jeg er egentlig litt blank.

Dagfink: Imponerende ICON_SMILE Hvorfor kort og bratt styrefremspring?

Espen W: Og DA ble det plutselig lett å finne bilder av det. Takk! Ser ut som de fleste syklene har løsninger ala det dagfink har på sin sykkel.

Jeg får tenke over saken ICON_WINK

Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #992086 29/07/2010 07:58
perbl Offline
More than words
More than words
Litt av cluet er vel også at Dagfinn har brukt lite penger, men samtidig gjort forholdsvis gjennomtenkte valg med mye kunnskap innabords. Skal du bygge opp noe sånt uten å vite særlig om hva som påvirker kjørekomfort etc, og samtidig ende opp med noe bra til slutt, vil du nok ende opp med å bruke mye tid. Tid synes jeg også er en slags kostnad.

Det å smelle bukkestyre på en hvilken som helst MTB-ramme vil si deg like mye om å kjøre racer som det å smelle en karbonfiberspoiler på en 20 år gammel Volvo 240 vil si deg om å kjøre bil som faktisk har bruk for en slik spoiler. Det er hvertfall min satt-på-spissen-mening etter å ha prøvekjørt racer noen ganger. Kjøreopplevelsen er bare noe helt annet på en korrekt bygd racer enn det jeg er vant med på stisykkel, og jeg tviler sterkt på at det kun er styret sin skyld ICON_SMILE

Redigert av perbl; 29/07/2010 07:59.

Per B.
Re: Bukkestyre... på MTB [Re: Summit Core] #992429 29/07/2010 16:38
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Summit Core

Dagfink: Imponerende ICON_SMILE Hvorfor kort og bratt styrefremspring?

Imponerande er kanskje å ta litt hardt i. Kort styreframsrping fordi overrøyret på ein terrengsykkel vanlegvis er ganske mykje lengre enn på ein racer. Eit racerstyre legg opp til at du har hendene lengre framme. Bratt styreframspring fordi eg ville bruka både toppen og bukken av styret – dermed måtte styret ein del opp.

Resultatet er slett ikkje nokon skikkeleg racersykkel, men eit bra og rimeleg raskt framkomstmiddel til tur og kvardags.

Redigert av dagfink; 29/07/2010 16:38. Rediger grunn: syntax error
Re: Bukkestyre... på MTB [Re: dagfink] #992970 30/07/2010 12:11
S
Summit Core Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
perbl: Ja, jeg har jo ikke samme kunnskapen, og jeg har ikke så veldig mye tid til overs heller... Bør vel heller bruke tiden til å trene ICON_WINK Hehe, spoiler... Skjønner at kjøreopplevelsen er annerledes på racer, men det hadde vel i hvertfall gitt meg et lite hint om hvordan det er å ha en mindre oppreist sittestilling enn jeg har i dag. Men igjen, det kan jeg jo teste ut på spinningsykkelen min også...

dagfink: Joda, det er imponerende å ha fått til den der for såpass lite penger! OK, fint å få en forklaring på det - så skal jeg ha det i bakhodet dersom det blir til at jeg gjør noe med sykkelen min!

Takker for alle svarene jeg har fått!

Moderator  support, Valentino