Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landeveishjulsett til CX

Landeveishjulsett til CX #991692 28/07/2010 11:43
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei

Har en specialized tricross comp 2009 spesifikasjoner - tricross som brukes på grusveiene i marka og langs landeveien.

Planlegger nå å kjøpe et ekstra hjulsett til landeveisbruk, slik at jeg lett kan bytte hjul alt etter om det blir marka tur eller asfalt tur.

Min bekymring er at det ikke vil bli så lett som det høres ut som, og at både gir og bremser må justeres når det byttes mellom ulike hjulsett med forskjellige dimensjoner, og at dette har potensial til å forårsake store frustrasjoner.

Er dette grunnløse bekymringer?

Ser for meg å bruke rundt 5 000 på hjul, inkludert dekk, slanger og kassett. Vil det være noe særlig å hente når det gjelder fart og følelse på landeveien, eller kan jeg likegodt bare bruke det jeg har nå? (Roval pave classique, med specialized borough cx pro 700 x 32c, se for øvrig linken øverst)

Mvh
Sigurd

Redigert av Byråkratsiggen; 28/07/2010 11:43.
Re: Landeveishjulsett til CX [Re: Byråkratsiggen] #991745 28/07/2010 12:47
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg bytter til stadighet, og det går som smurt. Girene trenger ikke noe justering. Bremsene kan kanskje trenge justering dersom felgbredden er veldig forskjellig, men dette er ikke noe problem for meg. Easton Vista SL med CX-dekk og Ksyrium Elite med landeveisdekk.

Re: Landeveishjulsett til CX [Re: KenR] #991786 28/07/2010 13:34
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for svar. Fra specialized fikk jeg følgende svar angående nytt hjulsett:

"When it comes to a 2nd wheel set for a bike, there are a couple of factors that might come into play. First being that there is no guarantee that the freehub body is spaced the same as your old wheelset, meaning that you may have to do some slight cable tension adjustments before the bike will shift correctly. Also as you mentioned, the brakes may rub. Unfortunately there really isn't a way to know in advance if you are going to run into these issues or not. The bottom line is that this is a common thing to do (I do it for a number of my bikes), but it can involve some minor headaches. Hope this info helps..."

"Freehub body" er det samme som boss?? for å unngå justeringsproblemer med giret er det da bare å sørge for at det nye hjulsettet har samme boss som det gamle?

Re: Landeveishjulsett til CX [Re: Byråkratsiggen] #991888 28/07/2010 18:56
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Kort sagt: Jeg ville ha kjøpt et sett Fulcrum R3 fra billigste nettbutikk (kan godt være norsk) med samme kassett som finnes på det andre hjulsettet (ikke samme utveksling, men fabrikant). Det ville undre meg om det skulle skape store problemer. Fulcrum-felger er brede nok, og stort sett får du Shimano-boss for 8- 9- og 10-delt med Fulcrum R3, i alle fall om du ber om det.

Hjulene er OK på landevei, og mer enn sterke nok til å ta over som CX-hjul når de du har melder pass.

Redigert av Lektoren; 28/07/2010 18:57.

Moderator  support