|
|
Venstre krankarm faller av
|
Venstre krankarm faller av
28/07/2010 08:12
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei,
Har XT krank, men har problemer med at venstre krankarm lirker seg løs, tiltross for intens stramming av begge strammeskruene. Har skjedd flere ganger nå. Hva gjør man med slikt, blå LocTite? Skal jo ha greiene av innimellom også.
La inn en liten out-of-saddle spurt på flatmark på slutten av turen i går, og tro krankarmen rett av akslingen, smalt leggen inn i akslingstumpen som stakk ut på venstresiden, vingla noe jævlig før jeg fikk kontroll over situasjonen ved å plante juvelene ned på stanga. Smerten kan jeg leve med, men man ser jo ut som en idiot når man holder på slik i tettbebygde strøk.
T
|
|
|
Re: Venstre krankarm faller av
[Re: torlars]
28/07/2010 08:40
|
Esba
Medlem
|
Medlem
Prøv blå locktite. Den skal det være mulig å ha på noe en skrur av og på jevnlig. Tror det er den røde som er som lim. Men hvor lett beveger skruen seg i gjengene? Er det ekstremt lett og den kan beveges litt selv om den står litt i gjengene(4-6 rotasjoner) kan det være at skruen/gjengene er slitte eller laget feil.
Espen
|
|
|
[Re: Esba]
28/07/2010 09:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Prøv blå locktite. Den skal det være mulig å ha på noe en skrur av og på jevnlig. Tror det er den røde som er som lim. Det finnes hauger av forkjellige Loctite-produkter, men jada. Selvsagt finnes det en som lar deg demontere boltene igjen. I dette tilfellet er det noe annet som er galt enn gjengelåsing, for med riktig moment, skal ikke krankarmen falle av. Er dette en moderne HT2-krank (760 eller 770?) ..Eller en eldre Octalink- eller firkantaksel-krank? Du er sikker på at alt er riktig montert med nogenlunde riktige tiltrekningsmomenterÅ
|
|
|
[Re: Stein]
28/07/2010 09:14
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tenkte ikke på LocTite på strammeskruene, men mellom aksling og krankarm. Der er det rette spor. Strammeskruene er dratt til så det svartener for øya.
|
|
|
28/07/2010 09:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er denne sykkelen gammel? Kjøpt i butikk? Lime fast armen til akselen er en jalla-løsning som i alle fall jeg ville vært sur på.
|
|
|
28/07/2010 09:30
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er en litt erfaren krank som jeg fikk gjennom en elendig byttehandel med en som går under dekknavnet svegar, han fikk en skikkelig blank RaceFace Deus, jeg fikk denne slitne greia her. Ingen butikk å klage til, dessverre.
Tenkte ikke å lime den fast, men f.eks blå loctite vil kanskje være tilstrekkelig til å hindre at armen sklir av. Er bare litt redd armen blir vanskelig å få av igjen siden den skal trekkes rett ut, og man ikke kan dra på med masse moment slik man kan på ting som er skrudd inn.
|
|
|
28/07/2010 09:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sitter lokket i enden av akselen, som skal brukes til å dra lageret sammen/armen inn på akselen, på plassen sin?
|
|
|
28/07/2010 09:44
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nei. Men har bestilt ett. Men det er jo bare noe plastikk greier, vet ikke om det er nok til å redde situasjonen.
|
|
|
28/07/2010 09:45
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Strammeskruene er dratt til så det svartener for øya. "riktig moment" som Stein henviser til betyr ikke det du sier her. Strammeskruene skal strammes vekselvis, en halv runde på hver skrue annehver gang, til du oppnår 12-14 Nm på hver av dem. Det skal også være en plastforing i hakket i venstre krankarm, denne bidrar til å holde krankarmen på plass. Er denne fortsatt der?
mvh Helge
|
|
|
28/07/2010 09:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei. Men har bestilt ett. Men det er jo bare noe plastikk greier, vet ikke om det er nok til å redde situasjonen. Hehe. Jeg tror det blir bra når dette kommer på, jeg. ...Og les monteringsinstruksjonene grundig før du setter det sammen neste gang. Sjekk gjengene i krankarmene (og på boltene) der du hadde dratt til så det svartnet for øynene samtidig, så du er sikker på at de ikke er ødelagt nå. http://techdocs.shimano.com/media/techdo...69830680226.pdf
|
|
|
28/07/2010 09:59
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Kan det tenkes at du mangler mellomskiver, slik at kranklageret sitter for langt inn mot ramma, og at du derfor bare skrur plastikktoppen hardere inn i selve akslingen, uten å legge press på krankarmen?
|
|
|
28/07/2010 10:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei. Men har bestilt ett. Men det er jo bare noe plastikk greier, vet ikke om det er nok til å redde situasjonen. Du monterer kranken uten en helt vesentlig del og så klager du over at kranken ikke sitter fast? Akslingen er lett konisk, så krankarmen VIL falle av uten endemutteren på plass. Dersom du er skeptisk til "plastikk greier" finnes denne også i form av "aluminium greier".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/07/2010 10:20
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Du klarer aldri lime krankarmen fast, og ikke vil du det heller. Om du finner lim som virkelig sitter, hva gjør du da når du skal demontere for å skifte kranklager? Hør på Stein Den Allvitende og oppgi hva slags krank det dreier seg om. Min 760 på jobbsykkelen har en plastskrue/ skive i enden av akslingen som skrus på for å dra armen på plass. Har du denne skiven/ skruen (som forøvrig krever spesialverktøy for å ta av)? Sjekk denne pdf´en fra Shimano. Eksplodert illustrasjon av en 760-krank. Strammeskruene er dratt til så det svartener for øya. Du må IKKE stramme så det svartner for deg, men stramme med noenlunde rett moment, og litt og litt på hver bolt slik at armen ikke strammes "skjevt". Strammer du for hardt, risikerer du å brekke bolten, og får da jobben med å plukke restene ut på et vis. (har jeg strammet bolter for hardt til de brakk? Å jaaada..). Når krankarmen ikke sitter fast er det noe som er montert eller gjort feil et sted (sjekk tegningen om du har alle delene). Tviler på at kranken er så utslitt at den bare ramler fra hverandre under normal belastning. Lykke til! Harald edit: Du har jo fått litt svar før min post, sånn er det når nettforbindelsen bryter sammen på jobb før man rekker å trykke submit 
Redigert av HaraldW; 28/07/2010 10:23.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
28/07/2010 10:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min 760 på jobbsykkelen har en plastskrue/ skive i enden av akslingen som skrus på etter at de to unbrakoboltene er strammet. Jeg mener bestemt at denne skal skrus på FØR unbrakoboltene strammes.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/07/2010 10:23
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Min 760 på jobbsykkelen har en plastskrue/ skive i enden av akslingen som skrus på etter at de to unbrakoboltene er strammet. Jeg mener bestemt at denne skal skrus på FØR unbrakoboltene strammes. Du har rett, Geir. Posten endret 
NOTS
|
|
|
28/07/2010 10:25
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
[quote=torlars]Sjekk gjengene i krankarmene (og på boltene) der du hadde dratt til så det svartnet for øynene samtidig, så du er sikker på at de ikke er ødelagt nå. Jeg ville gjort kort prosess og byttet boltene. De kan allerede være svake av for mye stramming. Og slike bolter koster mindre enn irritasjonen (og faren) ved en bolt som plutselig sier takk for seg. Harald
NOTS
|
|
|
28/07/2010 10:30
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Boltene er av stål, mens armene er av mye mykere aluminium. Sier noe takk for seg, er det overveiende sannsynlighet for at det er de innvendige gjengene i armen.
|
|
|
28/07/2010 10:35
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det er en litt erfaren krank som jeg fikk gjennom en elendig byttehandel med en som går under dekknavnet svegar, han fikk en skikkelig blank RaceFace Deus, jeg fikk denne slitne greia her. Ingen butikk å klage til, dessverre. Jeg, som er brukbart veltrent og veier 82 kilo og trår flere watt enn du noen gang kommer til å gjøre, hadde aldri dette problemet. Du, som har spist deg opp til 100 kilo og ikke omsetter dette i watt, har dette problemet. Jeg burde hatt medalje for å være såpass raus at jeg ga bort denne gullkranken til broren min i bytte mot en Deus krank som du heller ikke fikk til å funke. Grunnen til dette var at den var kjørt så skeiv at den kun kan brukes på singlespeed, og knapt nok der. Det er nærliggende også her å vise til den kraftige overvekten. Kranken er for øvrig en XT 760-krank, og jeg støtter teorien om at plastikkmutteren i enden vil gjøre underverker. Alternativt en kraftig slankekur. For øvrig ønsker jeg deg god bedring med kronjuvelene, mitt inntrykk er at de uansett er tatt ut av produksjonslinjen så dette har jo ikke allverdens konsekvenser. svært vennlig hilsen hederlig brukthandler
|
|
|
[Re: svegar]
28/07/2010 10:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
[Re: svegar]
28/07/2010 10:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
28/07/2010 10:45
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gjengene er ikke ødelagt. Leser ikke moteringsinstruksjoner når det er snakk om å skru til to umbrakoskruer;-) Beklager at uttrykket "svartner for øya" skaper usikkerhet, bare et uttrykk for at jeg er sikker på at skruene var strammet nok. Og strammet rett, ikke skjevt.
Festet er ikke like tight som da den var ny, mye forårsaket av at armen har jobbet seg løs, og derved har blitt påført ekstra slitasje fordi det har vært bevegelse mellom arm og aksel.
Har ikke plastforingen som skal sitte i sporet, mulig den hadde vært grei å ha. Men den vil vel ikke holde ting på plass, bare sørge for at armen ikke detter av dersom armen jobber seg løs? Og det er jo problemet, at armen jobber seg løs.
Mulig ende-cap'en vil gjøre en forskjell. Men siden den også er laget av plastikk (originalt, er klar over at den finnes i metall) er det vanskelig å tro at dens primære oppgave er å holde armen på plass. Kanskje den er sterk nok. Har en i posten, så jeg får prøvd om ikke lenge. Tror forresten jeg har diskutert meg fram til at et par dråper blå LocTite kun er en god ting for en litt sliten XT krank.
|
|
|
28/07/2010 10:52
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Har ikke plastforingen som skal sitte i sporet, mulig den hadde vært grei å ha. Men den vil vel ikke holde ting på plass, bare sørge for at armen ikke detter av dersom armen jobber seg løs? Og det er jo problemet, at armen jobber seg løs. Det er ikke mer som skal til for å holde den på plass, og Shimano hadde neppe laget en slik plastdings som bare var til pynt.. Forøvrig fint å få avklart forholdet mellom kjøper og selger. Knegg.. Harald
NOTS
|
|
|
28/07/2010 10:53
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Oisann, der var bror på tråden, ja.
Og den skeive Deus kranken kjøpte jeg brukt fra....ska vi se...hvor kjøpte jeg den....brukthandler østlandet...nei jeg kommer ikke på navnet...
|
|
|
28/07/2010 10:55
|
magic
Besatt
|
Besatt
Har ikke plastforingen som skal sitte i sporet, mulig den hadde vært grei å ha. Men den vil vel ikke holde ting på plass, bare sørge for at armen ikke detter av dersom armen jobber seg løs? Og det er jo problemet, at armen jobber seg løs.
Mulig ende-cap'en vil gjøre en forskjell. Men siden den også er laget av plastikk (originalt, er klar over at den finnes i metall) er det vanskelig å tro at dens primære oppgave er å holde armen på plass. Kanskje den er sterk nok. Har en i posten, så jeg får prøvd om ikke lenge. Tror forresten jeg har diskutert meg fram til at et par dråper blå LocTite kun er en god ting for en litt sliten XT krank.
Litt av vitsen med denne ende-capen er vel å få tredd krankarmen langt nok inn på den koniske akslingen. Slik at stramming av unbrako-skruene fører til bedre grep rundt akslingen, og ikke at skruene strammes til rett moment ved å klemme sammen krankarmen! Veldig godt forklart synes jeg selv :-)
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
28/07/2010 10:56
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Gjør som du vil, men det er det manglende lokket i enden som er problemet. Du får dessuten ikke montert kranken riktig uten denne. Hvis du da ikke klemmer den sammen med en diger tvinge før du skrur fast armen.
Forresten er det litt skuffende at du etter å ha fått så mange gode råd og folk har brukt en del tid på å hjelpe deg, bare forteller at du gir beng i rådene og gjør noe dumt du hadde bestemt deg for på forhånd likevel. ...Men det er jo greit å vite for ettertiden.
Lokkets PRIMÆRE oppgave er å stramme alle delene sammen (forspenne lageret, om du vil, slik som topplokket og stjernemutteren i et styrelager) før du strammer festeboltene. Gjør du ikke dette, blir det slark. ...Noe som heller ikke akkurat motvirker at ting løsner. Den lille plastplata/kroken som sitter i splitten i enden av venstre krankarm, er også en sikkerhet mot at armen skal falle av.
Hvorfor skulle ikke plastlokket være nok? Er du en sånn en som står og hopper på hjulkrysset når du skrur til hjulmutterene på bilen også?
|
|
|
28/07/2010 11:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
er det vanskelig å tro at dens primære oppgave er å holde armen på plass. Kanskje den er sterk nok. Uavhengig av hva du tror så er det denne delens oppgave. Uavhengig av hva du tror så er den også sterk nok. Jeg mistet min på en tur en gang med den følge at krankarmen datt av hele tiden uansett hvor hardt jeg strammet boltene. Hvis du ikke vil høre på hva flere her inne forteller deg, hvorfor i all verden spør du? Jeg mener hvis du vet bedre selv, er det bare å glemme plastlokket og kline på med LocTite i alle regnbuens farger til leggen din ser ut som om den har vært i kjeften på en alligator og reproduksjon er en utopi. Sistnevnte bidrar kanskje til å sikre forumets fremtid, forresten.
|
|
|
[Re: GeirK]
28/07/2010 11:54
|
torlars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Voldsomt til surmuling da. Ikke noe å ta på vei for dette, vel. Jeg setter pris på rådene, og gjorde egentlig ingenting annet enn å resonnere lett over problemstillingen. Jeg vet mer om denne kranken nå enn jeg gjorde for noen timer siden, og det er bra.
Ta f.eks. en lille plastplata/kroken som sitter i splitten i enden av venstre krankarm, som mangler i min krank. Den er foreslått som en nyttig del, som kan hindre armen i å dette av. Kan jo ikke være uenig i det, og hadde jeg hatt delen skulle jeg brukt den. Men den vil ikke hindre armen i å løsne, den vil hindre at armen detter helt av etter at den har løsnet. Den vil mao ikke være til hjelp før etter at problemet er oppstått.
Videre tror jeg at Magic er inne på det riktige, at endecapen er der for å sikre at armen er tredd ordentlig på før festeskruene strammes, og at denne cap'en ikke har noen sentral funksjon etter at festeskruene er satt. Grunnen til at jeg tror det er slik er at cap-en er av plastikk (ikke egnet til å ta særlig store krefter), samt at jeg har brukt kranken i to år nå uten noen av disse delene. Dersom cap'en er vital, ville dette løsnet for lenge siden, tror jeg. Da jeg monterte kranken gjorde jeg et dårlig valg (uvitenhet), og la inn et par spacer-ringer for mye, slik at det er sannsynlig at krankarmen ikke har vært så langt inne på akslingen som den kunne ha vært. Dette har som sagt holdt lenge, men ikke lenger. Jeg tror derfor det er slitasje i sporene i krankarmen som gjør at den nå er litt for romslig som gjør at den har begynt å løsne. Kanskje vil plastikk-capen fikse det, men jeg har problemer med å se at den vil holde dersom armen er løs.
Jeg har tenkt høyt, forsøkt å resonnere basert på det som er skrevet. Mulig jeg tar feil. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg skal brenne i helvete av den grunn.
T
|
|
|
28/07/2010 12:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tror derfor det er slitasje i sporene i krankarmen som gjør at den nå er litt for romslig som gjør at den har begynt å løsne. Er den romslig når du har dratt til boltene også? Ikke det, nei. Kanskje vil plastikk-capen fikse det, men jeg har problemer med å se at den vil holde dersom armen er løs. Men armen vil ikke løsne når lokket er på plass. Nå er jeg ferdig med dette. Jeg har gitt deg svaret. Ta det som du vil. Jeg har ikke mindre tesjkjéer her. Jeg har tenkt høyt, forsøkt å resonnere basert på det som er skrevet. Mulig jeg tar feil. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg skal brenne i helvete av den grunn
Ingen har sagt det heller, men når man spør om råd, og får hjelp av folk som vet hva de snakker om, og deretter bare antar at de tar feil, er det vel ikke rart de føler seg litt strøket mot hårene, så å si.
|
|
|
28/07/2010 12:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg skal brenne i helvete av den grunn.
Ikke jeg heller. Skal du det, altså? Grunnen til at jeg tror det er slik er at cap-en er av plastikk (ikke egnet til å ta særlig store krefter)
Hvor store er kreftene?
|
|
|
|
|