Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad

Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad #990365 26/07/2010 16:32
Z
zabel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Z
Hei!

Regner med noen kunnskapsrike sjeler her inne kan hjelpe meg på vei med dette spørsmålet.

Skal snart ta over en leilighet, og på badet er det kun takvifte som er satt i system med avtrekksvifta på kjøkkenet. Ikke den aller beste løsningen.

Jeg ønsker bedre avtrekk og tenkte i utgangspunktet å installere en elektrisk avtrekksvifte. Badet ligger i 2. etg., og har kun én yttervegg og det er taket (skråtak). Da blir det straks litt mer plunder å montere slikt kan jeg se for meg. Det går helt sikkert, men litt mer utfordrende for en amatør.

For å slippe denne monteringen, tenkte jeg på en avfukter på badet, i tillegg til det avtrekket som allerede er der. Har selv sett hvor mye vann en slik avfukter tar til seg. Vil dette være et fullgodt alternativ? Avfukteren er også genial til å tørke klær med, så jeg slår flere fluer i en smekk ved å anskaffe en slik en, så fremt den duger som erstatning for en vanlig avtrekksvifte, da ...

Noen med erfaringer? Jeg fant lite på google om dette.

På forhånd, takk! ICON_SMILE

Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: zabel] #990371 26/07/2010 16:49
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte en billig avfukter på Clas Ohlson, og den fungerte bra til bruken du beskriver - på mitt lille bad.

Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: -Jan] #990373 26/07/2010 16:53
Z
zabel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Z
takk for svar! håper flere her har slike erfaringer ICON_SMILE

mitt bad er også lite, så håpet er at dette vil duge slik at jeg slipper å fram med hammer, sag og alt mulig anna verktøy jeg ikke kan bruke.

Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: zabel] #990577 26/07/2010 20:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte meg avfukter i fjor, etter å ha innsett at tørking av mye sportstekstiler og finvask inne ga mye fukt som måtte ut, og vanlig lufting ble tungvint.
Kjøpte en luftavfukter på en elektrosjappe, ca 2000 kr. Vel verdt pengene, den har gitt merkbart bedre inneklima, har filter som renser luften og fungerer ypperlig til å tørke klær med også.
Til bruk direkte på bad er jeg dog litt usikker, da det er veldig stor fuktbelastning i korte perioder. Om avtrekket fungerer "sånn passe" pr dags dato burde det vel være ok å supplere med avfukter. Som eneste løsning er jeg litt mer skeptisk, uten at bygningsfysikk er mitt fag.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: Anders A-R] #990628 26/07/2010 21:26
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Til bruk direkte på bad er jeg dog litt usikker, da det er veldig stor fuktbelastning i korte perioder.

Men det tåler vel et bad? Avfukteren er mer effektiv jo varmere og fuktigere det er i rommet. Å tørke klær tar lengre tid fordi fukten først må "trekkes" ut av klærne før den havner i lufta.

Sitat: Anders A-R
Om avtrekket fungerer "sånn passe" pr dags dato burde det vel være ok å supplere med avfukter. Som eneste løsning er jeg litt mer skeptisk, uten at bygningsfysikk er mitt fag.

Avfukteren er mest effektiv når rommet er potte tett.

Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: zabel] #990727 27/07/2010 06:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Avtrekk uten varmegjenvinning er et energisluk. Du trekker inn kald uteluft, varmer den opp i huset, sender den inn på badet hvor den varmes opp enda mer og sender den så rett ut av huset igjen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: GeirK] #990748 27/07/2010 07:10
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
Avtrekk uten varmegjenvinning er et energisluk. Du trekker inn kald uteluft, varmer den opp i huset, sender den inn på badet hvor den varmes opp enda mer og sender den så rett ut av huset igjen.

Fint for kråkene som fryser.

Niels Petter
Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: -Jan] #990826 27/07/2010 08:49
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: -Jan

Men det tåler vel et bad? Avfukteren er mer effektiv jo varmere og fuktigere det er i rommet. Å tørke klær tar lengre tid fordi fukten først må "trekkes" ut av klærne før den havner i lufta.

Ja jøss, det håper jeg da. Jeg siktet til om målsettingen var å få fuktig luft "vekk" raskest mulig ville kanskje ikke en avfukter være optimalt. Men jeg har til mitt forsvar ikke prøvd å plassere avfukteren inne på badet.
Men helt klart bedre enn å pumpe all luften ut uten varmegjenvinning, som GeirK påpeker.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: Anders A-R] #990830 27/07/2010 08:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå er det nok ikke helt gratis å ettermontere mekanisk luftgjennomstrømming og varmevekslere i et gammelt hus, da.

Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: Stein] #990832 27/07/2010 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nemlig. Derfor er avfukter et godt alternativ til å sende varm fuktighet ut av huset.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elektrisk avtrekksvifte vs. avfukter på bad [Re: GeirK] #990834 27/07/2010 08:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis man kan stole på at den fjerner nok av fuktigheten, så. ...Men det burde jo være greit å kontrollere.

Moderator  support