@HaraldW: Tenkte på det samme med iPhonen. Når barends, holder, sete og alt annet som står litt i ytterkant med jevne mellomrom får seg en reel trøkk hadde jeg ikke satt en duppeditt til 4000-8000 kroner på styret Såvidt jeg tar med min egen telefon i sekken...
"Mekanikk" og robusthet er nettopp grunnen til at jeg kjøpte, og jeg angrer i alle fall ikke på at jeg har kjøpt en egen GPSenhet. Synes kartmulighet, kvalitet på enhet, mulig bruk oppveier alle kroner brukt sammenlignet med en evt mobilgps.
Trek Fuel EX 8 Focus Mares Disc 2011 No Saint HT selvbygg
Jeg er enig i at prisen på en GPS som Colorado og 705 er ganske drøy i forhold til hva man får i mobilverdenen, selvom iPhone/ HTC etc koster en god slump uten binding (som jo er relevant prissammenligning)
Noe av årsaken til at det koster litt og at GPSene er større og mer klumpete, er at de er langt mer robuste. De fleste av Garmins enheter er IPX 7-sertifiserte, noe som gjør dem robuste og for min del, relevant som utstyr jeg tar med ut i skogen. God mekanikk er jo dyrere en spektakulær elektronikk, viser det seg.
Poenget mitt er at gps-markedet er så innelåst at produsentene ikke trenger å skjerpe seg, men slipper unna med ganske dårlige saker. Ta f.eks den "nye" 62-serien, den har det jeg vil kalle en skandaløst liten skjerm, i tillegg til at oppløsningen også er svak. Dette kunne de ha endret på dersom de hadde villet.
At en GPS må lages mer solid/vannsikret en mobiler sier bare at det blir et mer omfangsrikt produkt, noe som i og for seg ikke er noe problem for min del. Det er skjermen som jeg irriterer meg over.
Er forsåvidt enig med deg, men den nye 62 serien er jo fullt brukbar til formålet sitt. Liten skjerm ja, men bra levetid på batteri. Det er masse folk (ref. google :-) ) som har forgjengeren (60 serien) som den ultimate GPS'en. Dermed så er det vel ikke så dumt av Garmin å forfølge en suksess eller??
Samme eksempler finner man også inne andre bransjer. F.eks. kostet anlegget til bilen min (musikk, navigasjon etc. - 2007 modell) ca. 35k (mener jeg å huske). Hva jeg har er svart/ hvitt display, relativt gammeldags system, og egentlig langt etter det som fantes i 2007 inne både musikk og navigasjon.
Likeledes så kjøpte kona (som er musiker) ett nytt "stage piano" ifjor som forsatt reklamerte med USB 1.1. interface (forøvrig nydelig pianolyd på pianoet).
PS. Litt farget kommentar for jeg røyk på den "nye" 62S'en idag. Synes faktisk den er veldig bra, selv med liten skjerm :-)
Hei, har ikke lest igjennom alle innlegg i denne tråden- men jeg lurer på å kjøpe Garmin Edge 705HR... Koster jo selvsagt litt og med innkjøp av sykkel + utstyr (nærmere 20.000) og iPhone 4 (5000) i løpet av 14 dager så tilter vel fruen dersom en slik en kommer på bordet... hehehe. Det jeg lurer på er om denne er også mulig å bruke i bil? Kan bli litt lettere å forsvare et slikt innkjøp :-)
I alle fall burde Colorado/oregon (som svjv. kan utvides med pulsbelte og kadenssensor som ekstrautstyr) funke som bilnavigasjon (hvis du kjøper en City Select/City Navigator-kartpakke til den.). Til min 60CS fantes det til og med et "bil-kit". Skulle ikke forundre meg om slikt fremdeles fantes.
Er forsåvidt enig med deg, men den nye 62 serien er jo fullt brukbar til formålet sitt. Liten skjerm ja, men bra levetid på batteri. Det er masse folk (ref. google :-) ) som har forgjengeren (60 serien) som den ultimate GPS'en. Dermed så er det vel ikke så dumt av Garmin å forfølge en suksess eller??
Samme eksempler finner man også inne andre bransjer. F.eks. kostet anlegget til bilen min (musikk, navigasjon etc. - 2007 modell) ca. 35k (mener jeg å huske). Hva jeg har er svart/ hvitt display, relativt gammeldags system, og egentlig langt etter det som fantes i 2007 inne både musikk og navigasjon.
Likeledes så kjøpte kona (som er musiker) ett nytt "stage piano" ifjor som forsatt reklamerte med USB 1.1. interface (forøvrig nydelig pianolyd på pianoet).
PS. Litt farget kommentar for jeg røyk på den "nye" 62S'en idag. Synes faktisk den er veldig bra, selv med liten skjerm :-)
Det finnes bedre teknologi tilgjengelig, selv hos Garmin. Se f.eks på Garmin Zumo 660 (for motorsykkel). Stor og fin skjerm, vanntett jeg har den selv og den er ikke sjenerende stor. Fjern Bluetooth og annet dill legg inn en mer følsom GPS mottaker, samt øk batterikapasiteten så er du et godt stykke på vei...
har brukt min suunto x9Mi i et par år nå og er kjempe fornøyd. kompiss av meg har en eller annan suunto som er en mer rein trenings gps. dvs at det er pulsklokke og allt anna en kan drømme om. fordelen med disse klokkene er at det er klokker. du kan velge å feste den på styret med polar sin dings til å feste pulsklokke på styret med, du kan ha den på håndleddet, eller du kan ha den i sekken... til tider får jeg faktisk bedre signaler på min suunto x9mi enn på min garmin 60 cs...
Det finnes bedre teknologi tilgjengelig, selv hos Garmin. Se f.eks på Garmin Zumo 660 (for motorsykkel). Stor og fin skjerm, vanntett jeg har den selv og den er ikke sjenerende stor. Fjern Bluetooth og annet dill legg inn en mer følsom GPS mottaker, samt øk batterikapasiteten så er du et godt stykke på vei...
Det kanskje også er så at ikke alle som bruker gps ser efter samme egenskaper som du gjør.
Få plass i lommen og at den ligger bra i handen tror jeg er egenskaper de som kjøper in garmin 62 vil ha. Stor skjerm kanskje ikke er så viktig før alle.
Kanskje du kan få med DVD spiller så du kan se en film på grusetappene også?
Jeg er enig i at veien fra en iPhone/Android til en gps er ganske lang når det gjelder valgmuligheter og softwarefinesser.
Men, jeg føler at størrelsen (Oregon 550) er perfekt til styret på sykkelen min. Jeg har heller ingen problemer med å orientere meg om hvor jeg er på stien - eller hvor jeg skal videre på ferden.
Sammenligningen med en telefon er ellers ganske søkt for meg. Min telefonskjerm er knapt lesbar i sollys, telefonen tåler antagelig ikke mange dråpene vann og skjermen fungerer ikke uten at jeg tar på den med bare fingre...
Men, det er smak og behag, jeg kan godt skjønne at noen vil ha en stoor skjerm og ha masse muligheter for å koble til wifi, sosialisere på nett osv. Dette kommer helt sikkert.
Nå snakker du virkelig funksjonalitet;)
Men egentlig vil jeg bare ha en stor skjerm, lik det jeg er vant til fra andre GPS-produkter jeg har som f.eks motorsykkel (eller båt) som gir god oversikt. Er helt uinteressert i annen funksjonalitet når jeg er ute på tur.
Nå snakker du virkelig funksjonalitet;)
Men egentlig vil jeg bare ha en stor skjerm, lik det jeg er vant til fra andre GPS-produkter jeg har som f.eks motorsykkel (eller båt) som gir god oversikt. Er helt uinteressert i annen funksjonalitet når jeg er ute på tur.
705 har 176 x 220 punkts skjerm, Oregon 550 (og 450) har 240 x 400. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn det jeg nå, men kan ikke si at en mye større skjerm er spesielt fristende.
I fjor mista jeg imidlertid Colorado'en min da den skvatt ut av holderen. Jeg fant den aldri igjen. Det er et lite hull på undersida av GPS'en, der man kan tre en snor. Jeg vil anbefale å sikre den med en slik snor.
705 har 176 x 220 punkts skjerm, Oregon 550 (og 450) har 240 x 400. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn det jeg nå, men kan ikke si at en mye større skjerm er spesielt fristende.
Klarer du å navigere rundt i terrenget med 705?
Jeg klarer å navigere med 705'en, men det var ikke spesielt lett i starten. Nå går det på et vis, men det er ikke noen optimal løsning.
Legger du opp spor derimot er det helt uproblematisk. Autorouting-funksjonen har jeg skrudd av, den synes jeg bare var til bryderi. En finner ofte en liten avstikker som ser fristende ut og da er ikke routing tingen.
Et annet argument for å velge Oregon fremfor Edge, er at da kan du bruke MapSource i stedet for Sportstracker, eller hva det nå heter. Vesentlig mer funksjonelt, IMNSHO.
Coorado/Oregons problemer med nøyaktighet er visstnok dessuten et tilbakelagt stadium etter ymse firmwareoppdateringer.
Et annet argument for å velge Oregon fremfor Edge, er at da kan du bruke MapSource i stedet for Sportstracker, eller hva det nå heter. Vesentlig mer funksjonelt, IMNSHO.
Ikke noe problem å bruke Mapsource med Edgde lenger. Garmin har endelig lagt til støtte for Edge, så den leser data fra 705 direkte. Det å skrive til Edgde har Mapsource alltid støttet.
Jeg vil anta at det samme er tilfellet for BaseCamp. Har installert det, men ikke tatt det i bruk. (BaseCamp ligger fritt tilgjengelig for nedlasting på Garmin sine sider). Det lille jeg har testet det overbeviser meg ikke at jeg vil bruke det i stdet for Mapsource. Enkelte funksjoner tar vinter og vår, det kan jo være fordi jeg har mange spor og tre Topo Adventure kart samt ett Openmtb (som dekker hele Norge)
Lastet inn "Runmeter" (samme som Cyclometer) som App på min iPhone 3G i går, testet den på returen fra jobb. Den viste 8.6 km, mens sykkelcomputern viste 9.3 km. Ikke overbevisende...
Men App'en viser jo gode høydekurver og slikt. Tenkte å teste den på Sykkelenern i helga også - da med tanke på batteriforbruk over lengre tid og nøyaktighet i høydemål osv...
Er det forresten noen som har prøvd både Topo Premium og Topo Adventure som kan mene noe om forskjellen?
Skulle gjerne visst det selv også. Under har jeg lagt ved samme område fra statens kartverk. Dette representerer også 1:50 000 turkartet man får over Østmarka i papirutgave.
Jeg har ikke studert så nøye ennå, men noen avvik er ganske enkle å se umiddelbart.
Sånn 3D-shading kan du vel få med Topo Adventure også, men jeg er ikke helt sikker på om det faktisk blir noe lettere å lese kartet av det. Jeg tror nesten jeg foretrekker "flatt" kart med bare vanlige høydekurver på.
Jeg lurer mest på om det faktisk er bedre dekning av stier og terrengdetaljer i Topo Premium.