Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykkel-GPS - alternativer

Sykkel-GPS - alternativer #990113 26/07/2010 10:05
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei!

Har lyst på en GPS til stisyklingsbruk. Ser at Garmin Edge 705 er en populær variant på forumet, men synes denne er ganske dyr.

Finnes det rimeligere alternativer som gjør samme jobb, og tåler en trøkk?

Trenger ikke så mye whiz og bang, kun en sak som viser meg hvor jeg er, hvor jeg skal og hvordan jeg kommer meg hjem igjen. Også må det kunne sporlogges.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: gilgamesj] #990134 26/07/2010 10:35
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
da er det garmin 705 du er ute etter.
Den er absolutt den beste og den med flest brukere. Får du problemer med det ene eller andre så er det bare å søke opp 705 tråden her på forumet. 705 er å finne til under 3000 i disse dager.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Henning i Re] #990141 26/07/2010 10:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har også tenkt på dette, og har kommet frem til at jeg synes Garmin Oregon er en finere GPS-mottaker, og det ser ut som den også fungerer med kadenssensor og pulsbelte som ekstrautstyr, for de som måtte ønske slikt.

Selv holder jeg ut med Garmin 60CS til den ikke vil mer (Jeg gir den ett fall til i bakken) ICON_WINK

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Stein] #990146 26/07/2010 10:53
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Garmin Dakota 10 ser ikke så gæren ut, og koster rett under to lapper.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=30925#

Eneste som mangler i pakka ser ut til å være en festebrakett.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: gilgamesj] #990154 26/07/2010 11:04
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har en sånn en.
Ikke noe særlig fancy, den er uten kart og fargeskjerm. Allikevel gjør den det den burde gjøre, –den finner veien hjem når jeg ikke gjør det. ICON_SMILE

Man kommer alltids ned
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Stein] #990155 26/07/2010 11:05
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har Oregon 550 og hvis du vil ha en god GPS, så kjøp noe annet.
Jeg ser det er kommet en ny GPS i 60-serien, og ville klart gått for den.
Den "gamle" 60CSx er ihvertfall klart bedre enn Oregon når det gjelder nøyaktighet.
Jeg driver litt med Geocaching, og det er ingen tvil om at de som bruker 60CSx har et betraktelig bedre verktøy enn meg.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Maybelline] #990157 26/07/2010 11:06
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
maybelline: Jeg tviler ikke på at den funker fint, men kart har jeg litt lyst på. ICON_SMILE

Redigert av gilgamesj; 26/07/2010 11:06.
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Raindog] #990159 26/07/2010 11:07
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Sitat: Raindog
Jeg har Oregon 550 og hvis du vil ha en god GPS, så kjøp noe annet.

Er det selve GPS-mottakeren som fusker, eller er det noe annet som er dårlig med den?

Redigert av gilgamesj; 26/07/2010 11:08.
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: gilgamesj] #990163 26/07/2010 11:19
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: gilgamesj

Er det selve GPS-mottakeren som fusker, eller er det noe annet som er dårlig med den?

Den fusker ikke akkurat, men den er veldig treg med å få inn satelitter, og har ganske lett for å miste dem igjen.
Det gjør at den ofte viser feil når forholdene ikke er helt optimale, mens mine medcachere fortsatt er rett på.

Dette er en vanlig oppfatning på ulike GPS-fora også.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: gilgamesj] #990164 26/07/2010 11:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg vet at 60CSx bruker SIRF III-antenne/mottaker, og min gamle 60XS ikke gjør det. De har skiftet til en annen, og etter sigende mindre nøyaktig antenne på de senere modellene igjen, så kanskje 60CSx er høydepunktet ang. nøyaktighet.

Når sant skal sies så er både min gamle 60CS og kompisens Oregon mer enn nøyaktige NOK til stisykling. Jeg trenger ikke vite hvor jeg er med en halvmeters nøyaktighet. Det kan jeg bruke øynene til.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Stein] #990175 26/07/2010 11:31
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein
Når sant skal sies så er både min gamle 60CS og kompisens Oregon mer enn nøyaktige NOK til stisykling. Jeg trenger ikke vite hvor jeg er med en halvmeters nøyaktighet. Det kan jeg bruke øynene til.

Jeg tror du kan bli skuffa.
Dette er f.eks den siste loggen fra en cache som ligger ca 5m fra Trulsrunden:
Sitat: Geocaching.com
Coloradoen vår trives av uvisse grunner dårlig i Østmarka og under søket etter denne cachen, pekte den ivrig 30-40m lenger innover åsen. Dermed fant den andre V-en med sin 60csx cachen og Peiskroken lenge før meg
(Colorado er omtrent lik Oregon)

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Raindog] #991953 28/07/2010 21:06
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Dette var jo dårlige nyheter for meg som kjøpte en Oregon 550 i dag og hadde det knall på tur i Østmarka. Jeg leste en lang test av den i dag av en annen syklist som anbefalte nettopp denne (450 som er litt enklere i testen her: http://gpstracklog.com/2010/04/garmin-oregon-450-review.html)

Oppsummert i denne brukertesten er konklusjonen:

"Garmin Oregon 450 pros
Tri-axial compass
Barometric altimeter
Great touch screen interface
Ability to customize display and menus using profiles
Excellent track management and routing tools
Paperless geocaching support
Availability of free maps
Accepts Garmin custom raster maps
Accepts Garmin Birds Eye imagery
Improved visibility over previous Oregon series

Garmin Oregon 450 cons
Somewhat poorer sunlight visibility than eTrex and GPSMAP color units"

For min del så er mitt foreløpige inntrykk svært godt. Skjermen er den største jeg har sett hos Garmin, og den funker i alt lys. Overraskende nok så fungerte den nesten best i sterkt lys da kontrastene i skjermen ble svært tydelige. Videre så kan man bruke trykkskjermen med sykkelhanskene på. Menyene er også så enkle at det er lett å orientere seg rundt i kartet mens man sykler.

Men, jeg er primært syklist i skogen, ikke Geofanger.

Siste sitat fra testen i linken var oppklarende for min del:

"One other performance note — I’ve always been very impressed with how accurately my 60CSx reports overall elevation gain, and disappointed with the inaccurate numbers generated by my Oregon 400t. I was pleasantly surprised to see that the Oregon 450 is extremely close to my 60CSx in terms of reported elevation gain. I hope to do some more testing before I send the review unit back to Garmin, and will post a full report here.
UPDATE: Well, I set out on the trail to test this out and to my surprise, the 400t, 450 and 60CSx were all within 2% of each other. Perhaps Garmin fixed this on the Oregon x00 series in their most recent firmware update. Go figure!"

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Stein] #992002 28/07/2010 22:30
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det fine med 60CSx er at den er ganske nøyaktig, og siden jeg har lest alle tester like grundig som Subs i dag siden jeg visste at han skulle kjøpe ny (og at jeg er keeeeen på ny..), er det med en viss forundring jeg leser at alle sammenlignes med hvor tett opp de kommer en GPS fra 2005 (jeg kjøpte min 60CSx i 2005).

Nå skal det sies at 60en min er treeeeeg i forhold til nyere enheter. Det irriterer meg endel, spesielt ved zooming. I tillegg takler den neppe den nye Topo Premium-kartserien, som ser meget lovende ut (og som for min del er en forutsetning for å bytte ut den gamle hesten).

Jeg tror du skal være veldg happy, Subs, du betalte mindre enn jeg gjorde i 2005, og da fikk du med kart, og dessuten får eventuelle cons svelges med flere funksjoner, bedre kart og raskere prosessor.

Sitat: Stein
Selv holder jeg ut med Garmin 60CS til den ikke vil mer (Jeg gir den ett fall til i bakken) ICON_WINK

Sorry Stein, jeg tror du skal slite med å denge den i filler. Min har overlevd tre knuste styreholdere, flere turer ned steinrøyser og adskillige OTBs. Den har logget flere tusen kilometer totalt, har riper i antenna og plasten, men er like happy og har gledet mange forummedlemmene med sporlogger.
Hmm.. ble nesten nostalgisk nå. Kanskje jeg bare skal beholde den og svelge trangen etter noe nytt..

Harald

NOTS
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Subs] #992013 28/07/2010 22:50
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Subs
Dette var jo dårlige nyheter for meg som kjøpte en Oregon 550 i dag og hadde det knall på tur i Østmarka. Jeg leste en lang test av den i dag av en annen syklist som anbefalte nettopp denne (450 som er litt enklere i testen her: http://gpstracklog.com/2010/04/garmin-oregon-450-review.html)

Eneste som skiller Oregon 450 og 550 er at 550en har et dårlig 3.2mpix kamera.
Prismessig er det vel ca 500kr imellom så jeg ville heller brukt pengene på noe mer fornuftig.

Har tuklet litt med 450 og Edge 705 og synes de er overraskende raske (har en eTrex, en Nuvo bil GPS, en BT SiRF III mottaker og en iPhone3G også). Alle Garmin enhetene har vært veldig lette å firmware oppgradere så det kan være noe å hente på å oppdatere. Vet at flere av kameratene mine kjører beta firmware fra Garmin på sine 450er, men såvidt jeg kunne se av versjons-notatene så var det kun noen geocaching finesser og ikke noe som var relatert til mottaksforhold (det kan jo dog endre seg med senere utgaver).

Det er visst noen problemer med ruting dersom man har topokartene aktivert og ønsker å få beregnet en rute for bil. Det er lett å fikse med å deaktivere topo-kartet for gitte profil (hvem trenger topo når man kjører bil på asfalt?).
Fra Furuset så var raskeste vei til Moss via Lillestrøm...

Touchskjerm og fin formfaktor gjør 450en til en attraktiv turkamerat, lurer på om jeg kanskje har lyst på en slik selv i tillegg til de jeg har til skogsturer og dykketurer (kjøpte en eTrex til å merke av dykkesteder, men med 8-tegn så blir det fort kryptisk..)
Nautisk Forlag (nautisk.no) nede i Kristian Kroghsgt i Oslo har godt utvalg av Garmin sykkelfester og fart/kadensensor samt pulsbelte.. De fleste andre el-sjappene ser ut til å selge bare enheten uten å ha noe utvalg i tilbehør.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Brumm] #992037 29/07/2010 05:11
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg har fra før brukt en litt eldre etrex legend och en litt mindre gammel 60-serie, helt greie disse, 60 naturlig nok bedre.

Kjøpte meg selv nettopp Oregon 450 etter mye lesing på forum osv. Har ikke hatt ett eneste problem med GPSen til nå og har brukt den på ca 10 sykkelturer och en 3-4 jogge/gå/fjellturer.

Min 450:
- Finner GPSer lynraskt (med mindre man slår den på 100 mil unna der man sist var, da tar den kanskje ett minutt).
- Mister ikke GPSer (vært i ekstremt tett skog, aldri vært et problem. Har til og med sterkt signal inne i leiligheten min i en blokk).
- Skjermen er mer enn bra nok lesbar i sollys.
- Trykkskjermen funker meget bra (også med tynne hansker).
- Rask nok i zoom, menyer osv (ekstrem forskjell fra den gamle etrexen i alle fall)
- Den harde holderen/etuiet man kan klipse på sekken som garmin selger funker supert!

Eneste negative jeg har å komme med kontra 60-serien er at batterietbruken ikke er heeeelt topp. Nå bruker jeg noen oppladbare batterier med litt dårlig kapasitet (anbefalt minst 2500, jeg har 1800). Ender kanskje opp med å lade etter hver 3. sykkeltur (turer på 1-3 timer). Batteriet er ikke tomt da, men gikk tom en gang i begynnelsen midt ute i gokk i ny skog i ny by og fant ikke veien hjem med det første... Etter dette er batteriene alltid nyladet ICON_SMILE

Eneste faktisk negativ jeg kan si er at høydemåleren ikke virker helt enig med seg selv. Selv om start og sluttpunkt er det samme får jeg ofte en forskjell på 2-8% i gained pos og neg høyde.

Finnes både pulsmåler og kandensmåler til 450, men jeg har ikke testet. Sykkelbrakket får også.

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: SSR] #992056 29/07/2010 06:40
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Kameraet er ikke allverdens, som et standard mobilkamera.

Jeg gikk for 550 da den kom med lader og batteri fra Garmin inkludert.

Hadde tenkt å legge ved et bilde her, men nettadressen jeg har funket ikke...... Skal se om jeg finner en løsning på det.

Redigert av Subs; 29/07/2010 06:44.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: SSR] #992061 29/07/2010 06:47
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: SSR

Eneste negative jeg har å komme med kontra 60-serien er at batterietbruken ikke er heeeelt topp. Nå bruker jeg noen oppladbare batterier med litt dårlig kapasitet (anbefalt minst 2500, jeg har 1800). Ender kanskje opp med å lade etter hver 3. sykkeltur (turer på 1-3 timer). Batteriet er ikke tomt da, men gikk tom en gang i begynnelsen midt ute i gokk i ny skog i ny by og fant ikke veien hjem med det første... Etter dette er batteriene alltid nyladet ICON_SMILE

Forsøk med Enerloop, Ready2use eller noen av de NiMh-type batteriene med veldig lav selvutladning. Bruker selv sånne i det meste og de jeg kjenner med 450 bruker også denne typen batterier. De er typisk rundt 2100mAh, men så holder de fryktelig godt på ladning. Disse selges vel vanligvis i 4pk så å ha to liggende i lomma er vel en god forsikring.
De selger dem mange steder, bl.a. Clas Ohlson.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Brumm] #992079 29/07/2010 07:40
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Brumm

Forsøk med Enerloop, Ready2use eller noen av de NiMh-type batteriene med veldig lav selvutladning. Bruker selv sånne i det meste og de jeg kjenner med 450 bruker også denne typen batterier. De er typisk rundt 2100mAh, men så holder de fryktelig godt på ladning. Disse selges vel vanligvis i 4pk så å ha to liggende i lomma er vel en god forsikring.
De selger dem mange steder, bl.a. Clas Ohlson.

Kult, takk for tipset!

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Subs] #992445 29/07/2010 17:17
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Glemte en ting. Godt mulig dette er "standard" på alle de nye GPSene til Garmin nå, men:

Muligheten til å legge inn en haug med ulike kartfiler (én fil per kart) på et minnekort, som du så kan slå av og på på GPSen er utrolig praktisk.

Selv svitsjer jeg mellom ulike kart avhengig av bruk og hvilken del av skandinavia jeg er i uten å måtte koble til dataen og begynne å overføre. Høres kanskje ut som en smal sak og overføre litt kart nå og da, men jeg synes det er utrolig digg å slippe...

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: SSR] #992491 29/07/2010 18:25
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Re. Subs/SSR

Har noen av dere testet de nye Topo Premium kartene på 450/550'en?

Og, hvis noen vet, hvor har de disse på lager til grei pris (Oslo).

Vurderer 450'en sterkt opp mot den nye 60S'en, og foreløpig tror jeg 450'en leder pga. større skjerm. Innbiller meg at det er lettere å få oversikt på den noe større skjermen på Oregon'en.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: stephy] #992637 29/07/2010 21:41
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: stephy
Re. Subs/SSR

Har noen av dere testet de nye Topo Premium kartene på 450/550'en?

Og, hvis noen vet, hvor har de disse på lager til grei pris (Oslo).

Vurderer 450'en sterkt opp mot den nye 60S'en, og foreløpig tror jeg 450'en leder pga. større skjerm. Innbiller meg at det er lettere å få oversikt på den noe større skjermen på Oregon'en.

Jeg har en Oregon og synes skjermen er veldig dårlig i sollys, jeg har ikke sammenlignet med andre garmin med fargeskjerm.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: peroo] #992653 29/07/2010 22:05
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Skjermens lesbarhet i sollys kan enkelt vurderes på en tirsdagsklubb før lyktesesongen der Subs tar med sin nyervervede 550 og jeg min 2005-modell 60CSx.

Harald

NOTS
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: HaraldW] #992690 30/07/2010 04:54
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
@Peroo:
Forløperene til de Oregonene som finnes nå skal visst ha hatt problemer med skjerm og sol. I følge testene jeg har lest har dette blitt mye bedre på de nye oregonmodellene. Og jeg kan i alle fall ikke si jeg synes det er noe problem. Enkelte vinkler er jo bedre enn andre, men har enda tilgode ikke å kunne se godt dersom jeg vrir meg noen grader i en eller annen vinkel.

@Stephy:
Jeg har kun testet OSM, "Frikart", de "gamle" "topo pro" for norge og nå "Friluftskartan" i Sverige.
Det jeg kan si at det ikke på noen som helst måte er slik at det alltid er betalkartene som er best. Selv bytter jeg mellom ulike kart på ulike steder og oppdager støtt og stadig at den ene er "bedre" enn den andre, uten at det er noe konsekvent system på hva som er "best"...

Redigert av SSR; 30/07/2010 04:57.

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: SSR] #992702 30/07/2010 06:37
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Stephy, jeg kjører Topo Premium. Kartet har bedre oppløsning der jeg har testet det og jeg har fått samme feedback fra HaraldW. Det har med seg mange av småstiene i Østmarka, så det er lett å orientere seg her, og samtidig se hvilke muligheter man har når man er der og sykler. Allikevel skal du ikke lete veldig lenge for å finne stier som ikke er markert på kartet. Så helt nede på orienteringskart i oppløsning er det ikke.

Til sammenligning med frikart.no sitt gratis sommerturkart så er det enkelte steder flere stier fra frikart.no. Men, områdene er mye mer varierende i tetthet. På Skullerudåsen er det flere stier, mens på "halvøya" over Nøklevann er det nesten ingen stier markert. Så TP er naturlig nok mer detaljert jevnt over.

Når det gjelder skjermen peroo, så mistenker jeg at du kanskje har en tidligere Oregon modell? Det er gjort forbedringer i denne skjermen og jeg er fornøyd slik den er nå. Den kunne vært ennå skarpere i sollys - men det er null problem å følge med på den med lyset helt slått av. Det gir faktisk ingen effekt å øke baklyset i dagslys for meg.

Det ligger noen filmer på youtube der de sammenligner tidligere oregonmodeller med nye relatert til skjermen. Det er lett å se forbedringen ut i fra disse.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Subs] #992796 30/07/2010 09:10
perchr Offline
Medlem
Medlem
Selv bruker jeg iPhone 3G som sykkel GPS fra tid til annen med stort hell. Kjøpte en strøken sykkelholder til den via en amerikansk nettbutikk. Sitter som støpt selv på humpete stier.

Flere mulige GPS programmer tilgjengelig via APP store, flere som er laget dedikert for sykling (og stisykling også faktisk...). Funker som rakkern ICON_SMILE

Åk hårdt
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: perchr] #993035 30/07/2010 13:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Det virker på meg som om GPS markedet er milevis etter mobiltelefonutviklingen. Sikkert ikke urimelig med tanke på utbredelsen av mobiltelefon kontra dedikert GPS, men en skulle nå tro at det var mulig å bruke mye av mobilteknologien i dedikerte GPS'er, spesielt nå som det er utviklet amoled skjermer som er forholdsvis nøkterne på strømforbruk. Synes egentlig det er utrolig at det ikke finnes dingser med med skjermstørrelse a la iPhone, men som er beskyttet mot vær og vind.

Klar over at diverse mobiltelefoner kan brukes som GPS med dertil egnede hylstere, men så var det batterilevetiden da....
I tillegg har ikke mobiltelefoner kartstøtten som man får via OpenStreetMap og kjøpekart a la Garmin Topo Adventure/Premium.

Selv har jeg en Garmin 705, og den har gjort nytten sin den i de to årene jeg har hatt den. I starten synes jeg det var helt umulig å navigere etter den dersom jeg ikke hadde lagt opp et spor på forhånd, men nå har jeg lært meg hvordan jeg skal bruke den lille skjermen, så det går da på et vis. Oregon 450/550 har en del større skjerm og oppløsning, men allikevel langt unna det jeg ønsker meg.

Lars-Erik
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: Ugla] #993090 30/07/2010 15:26
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enig med det du skriver, Ugla.

Har jo tenkt til kjøpe, men er redd for at det kan bli en (ny) gadget med begrenset nytteverdi.
Hovedønsket mitt er egentlig en GPS som jeg kan bruke underveis. Dvs. ikke planlegge så mye på forhånd, men bruke GPS'en underveis til å bestemme rutevalg. Er skjermen for liten slik at det er umulig å få oversikt, så blir det vel opp med kart uansett.

@Subs: Takker for inputen vedr. Topo Premium og frikart.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: stephy] #993173 30/07/2010 18:42
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
@ Ugla:
Jeg også klør meg i hodet over at en GPS til et sted mellom 2700 og 4500 kroner (f.eks. "toppmodeller" fra garmin) som "bare" er en GPS ikke kan være betraktelig bedre mtp bl.a. skjermen. Ca 3000 kroner (og det inkluderer ikke kart, holder osv) er en goood slump med penger når man ser hva man får i enkelte andre duppeditter som er evig meg avanserte totalt sett, men som mangler det vanntette/støtsikre rundt.

@Stephy:
Jeg er, som mange andre her, ekstrem på å lese opp og undersøke ihjel på forhånd når jeg skal kjøpe noe. Tenker også ekstremt ofte at "jammen så går det jo ett år, også finnes det GPSer med amoledskjermer...".
Hadde tenkt på å kjøpe meg egen GPS i flere år, men utsatte det alltid fordi det skulle komme en med bedre kompass, bedre kart, bedre ditt og bedre datt. Til slutt nå innså jeg at tallene på kontoen min (som ikke er spesielt full) bare er tall og at jeg aldri får meg gps dersom jeg venter på noe nytt/bedre/rimeligere.
Dette er jo et ekstremt kjent fenomen, og, det kommer alltid noe nytt, så helt fornøyd blir man jo aldri. Men, dersom man aldri kjøper blir man ikke litt fornøyd en liten stund en gang, det er verre ICON_WINK

Eksempelvis kjøpe jeg meg HTC Legend her rett etter launch. Kjøpte aldri Hero fordi jeg ventet på den "nye"... Etter å ha kjøpt Legend er jeg nå "misfornøyd" fordi jeg ikke kjøpe Desire.

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: SSR] #993209 30/07/2010 19:42
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
@SSR:

He, he, kjenner meg stort sett igjen i alt du skriver.

Forøvrig, etter videre nettnerding, ser det ut til at den nye Garmin 62S ligger best an for meg. Spesiellt lesbarhet på skjerm i sol virker veldig bra på denne, noe som (kanskje) oppveier for mindre skjerm.

Re: Sykkel-GPS - alternativer [Re: stephy] #993293 30/07/2010 21:58
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig i at prisen på en GPS som Colorado og 705 er ganske drøy i forhold til hva man får i mobilverdenen, selvom iPhone/ HTC etc koster en god slump uten binding (som jo er relevant prissammenligning)

Noe av årsaken til at det koster litt og at GPSene er større og mer klumpete, er at de er langt mer robuste. De fleste av Garmins enheter er IPX 7-sertifiserte, noe som gjør dem robuste og for min del, relevant som utstyr jeg tar med ut i skogen. God mekanikk er jo dyrere en spektakulær elektronikk, viser det seg.

Jeg hadde aldri satt en iPhone på styret, til det sykler jeg nok litt for hardt.

NOTS
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support