Et tilbakevendende "problem" som har plaget meg i flere sesonger nå.
Når jeg sitter og trår med høy belastning på pedalene sliter jeg med at setemuskulaturen føles øm og vond. Litt som når benet sover. Jeg tenker at problemet er blodgjennomstrømning til muskulaturen. Jeg kan reise meg opp og trå litt, og ubehaget blir borte. Men kommer igjen når jeg setter meg og tråkker til igjen.
Dette "problemet" er ikke større enn at det skjelden plager meg i ritt, men er plagsomt nok til at jeg ønsker å finne en løsning.
Jeg har forsøkt flere typer sadler, breie, smale, mye padding, hull i midten osv. Men sålangt ingen som har løst "problemet".
Kjører i dag på Fizik Arione. Har tidligere kjørt mye på Selle Italia SLR(135g).
Har setet i tilnærmet vater, og setehøyden er omtrent som tommelfingerreglene jeg vet om.
Har justert setet litt frem og tilbake, og forsøkt og sitte litt ulike steder på setet. Ingen endring.
Instillinger av sykkelen forøvrig er kanskje ikke perfekt, men rimelig etter boka.(Altså grunninstillinger er gjort etter velkjente, enkle tommelfingerregler, og deretter etter personlige preferanser)Men er vel kanskje ikke den som "ligger" mest over sykkelen i utpreget XC race stil.
Høyde setet- styret er vel ca 5-8cm i dif.(Litt ettersom hvilken sykkel jeg kjører)
Har sykkelbukse fra Assos og Castelli, og kjører sef uten undis. :-)
Jeg veier under 75 kg, og vil si jeg har normale proporsjoner.
Hadde en stund tro på at sete var problemet, men nå som jeg har vært innom 8-10 ulika sadler begynner jeg og tvile. Men nå er det jo et hav av ulike seter der ute da.... Men det blir kostbart og kjøpe inn 15 sadler for test....
Så, hvis noen har hatt noe lignende problem, eller har gode tips/forslag til løsning så vil jeg sette pris på om det kan deles med en som rett og slett har vondt i ræva....
Torgeir
Redigert av toddy2; 26/07/2010 09:54.