Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppvarming før ritt

Oppvarming før ritt #989914 25/07/2010 20:45
T
Terrengdilla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei

Nsgjerrig på folks oppfatning av viktigheten av oppvarming før ritt , hvor lenge , drag etc -

Ifjor sykler jeg birken. Varmet opp 30 min, men var relativt kald igjen før start, da jeg måtte ha en ekspress service på sykkelen. Opp mot Skramstad hadde jeg nok en ganske høy puls og "hare-hjertet", før man over toppen etterhvert kommer inn i god arbeidspuls.

I år vurderer jeg rett og slett å starte opvarming 1 time før jeg skal stå klar i pulje, og bli skikkelig varm, samtidig som jeg kjører et par lette drag for å dra igang beina. Har en følelse av at jeg da kan holde følge med de beste i min pulje mot Skramstad, uten å slite veldig.

Jeg tar høyde for at jeg uansett må stå noen minutter i køen og vente på å starte, men dog.

Nysgjerrig på hva andre deltakere gjør ?

Re: Oppvarming før ritt [Re: Terrengdilla] #989933 25/07/2010 21:00
stosu Offline
Besatt
Besatt
synes ikke jeg får varmet opp noe særlig til noen av maraton-rittene selv, så jeg har begynt i drite i hele oppvarminga og synes det funker greit. De fleste rittene har masterstart og grei trase de første 10-15 min. Den første timen er alltid et helvete uansett..

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Oppvarming før ritt [Re: stosu] #989959 25/07/2010 21:40
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har god erfaring med å varme opp i ca. 30 minutter hvor det stort sett er rolig, men mot slutten legge inn 2 drag á 1-2 minutter hvor jeg får opp pulsen skikkelig. Blir bra andpusten og bittelitt stiv i beina, og kommer over kneika før selve konkurransen begynner. Da slipper jeg "innbytterpust" og harehjerte i første bakken. Greit å ha minst 5 minutter fra det siste draget til startskuddet går, men det er sjelden noe problem siden man må inn i startfeltet og vente (med mindre man har til hensikt å starte helt bakerst). Senest i går hadde jeg et veldig positivt ritt med en slik oppvarming (Valdresrittet).

Re: Oppvarming før ritt [Re: stosu] #989964 25/07/2010 21:47
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Oppvarming på rulle kan kanskje virke litt i overkant, men det har absolutt sine fordeler.
Du kan sitte under tak/i skyggen hvis det regner/sola steker.
Rittsykkelen står klar til start, mat, drikke og klær er på en armlengdes avstand, og du har full kontroll på intensiteten.

Oppvarming på sykkel blir gjerne som dette:
Litt sent ute som vanlig, 30 min til start
Finne en (litt for kort) bakke i nærheten
Kjøre litt for hardt opp, stive bein, men fortsatt lav puls
Trille ned og bli kald
Sånn fortsetter det med hyppige avbrudd pga doturer, dekkpumping, lommepakking og prating med kjentfolk.

Re: Oppvarming før ritt [Re: henrikg] #989967 25/07/2010 22:01
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M
For et par år siden var det en som hadde med seg rulle i startfeltet mitt på Birken. Vi snakker pulje 15. Ikke kult.

Re: Oppvarming før ritt [Re: Maggie-Mag] #989982 25/07/2010 23:26
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Varmer sjelden opp mer enn 10 min med lett visping med et par min på ca sone 3 intensitet. Litt mer oppvarming til tempo men jeg tror den fysiske betydningen av oppvarming er sterkt overdreven. Mentalt kan den ha mye å si for mange. Å begynne oppvarmingen en times tid før start syns jeg høres ut som en dårlig ide. Tror det er flere som varmer opp for hardt enn som varmer opp for lett.

Re: Oppvarming før ritt [Re: sigmund1] #990092 26/07/2010 09:20
olechr Offline
More than words
More than words
For min del startet jeg sesongen med valig surre oppvarming og ting gikk sånn passe. Før de 2 beste rittene jeg har kjørt i år har jeg varmet opp nesten en time på rulle. Stort sett bare sitti å trådd, konsentrert meg om det jeg skal samt hatt et par drag på 3 min.

Hvor mye oppvarming man trenger kommer litt ann på rittet. På rundbane er jeg ikke i tvil om at det er viktig. På en del maraton ritt mindre viktig da det ofte er flatt og går rolig i starten.

I Birken mener jeg det er veldig vikitg da man går rett inn i en bakke som er utslagsgivende for resten av rittet. Jo bedre man er på toppen samtidig uten å være helt kjørt jo bedre ryttere får du kjøre sammen med videre.

Så til Birken ville jeg syklet en 40-50 min med javnt økning. Slik at kroppen blir god og varm. Tatt et par spurter eller tilsvarende ca 10 min før man er ferdig med oppvarming så rolig syklet siste 10 min før man stiller seg opp.

Grenserittet derimot er det ikke så viktig da man gjerne må stå i de båsene i en times tid.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Oppvarming før ritt [Re: olechr] #990099 26/07/2010 09:33
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
På birken er det viktig å være varm før start, ja. Noe jeg synes hjelper (om det er litt på morgenen eller bare kaldt i været) er å ha på seg masse klær når man begynner oppvarmingen, for så å ta av seg etter hvert som man blir varm. Om det er 10 grader, og kun har på seg tynne sykkelplagg, er det tungt å dra igang motoren samtidig som man har et varmetap til omgivelsene som kan kreve noe energi.

Folk har jo på seg jakker etc, men en bukse av noe slag kan nok hjelpe.

Re: Oppvarming før ritt [Re: Zimen] #990739 27/07/2010 06:53
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
På birken syns jeg det er drass å varme opp, masse folk og biler og busseroveralt, man skal levere bagasje, det er tidlig på morgnene og man er trøtt.De varmeste klærne havner i sekken med en gang. Som Ole Christian sier så er det faktisk viktig å varme opp spesielt til birken, siden den første mila er oppover og viktig for posisjonen videre. Jeg skal definitivt satse mer på oppvarming i år.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Oppvarming før ritt [Re: hJürg1] #990864 27/07/2010 09:35
svegar Offline
Besatt
Besatt
Rota meg inn i elitefeltet på Birken i fjor, og hadde selvsagt angst før start, følte meg veldig aleine som representant for firebarnspappaene her i landet blant alle disse blodtrimma typene med damelegger. For første gang i mitt liv varma jeg derfor grundig opp, og sykla på rulle i 30-40 minutter, et par drag og greier. Helt kanon, og jeg rakk akkurat å koble fra og komme meg fram til start i tide. Så gikk starten, noen med mindre hår på beina enn meg kjørte som om de hadde faen sjøl i hælene i front, og jeg hadde total åndenød etter et par minutter. Datt av feltet etter fem minutter eller noe sånt, jeg så ikke klart så jeg hadde ikke kontroll på klokka, brukte så rekordlang tid til Skramstad, ble liggende sammen med 3-4 andre tapere i en times tid, og kjørte så 100% aleine i motvinden fra Kvarstad til mål.

Jeg er derfor tilbake på min gamle filosofi med at oppvarming i hovedsak består av å tråkke en liten tur for å finne et sted å slå lens. Hva sier du, var det ikke oppvarminga sin skyld at jeg ble frakjørt? Mulig, men hvordan kan jeg være sikker?

sv

Re: Oppvarming før ritt [Re: svegar] #991121 27/07/2010 15:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
For min del har oppvarming vært for å unngå typiske "innbytterbein" i starten. 10-15 minutter rolig rundt, noen drag for å se at beina og pulsen henger på, mer rolig sykling frem til start for å holde beina lunkne og i gang.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Oppvarming før ritt [Re: svegar] #992671 29/07/2010 22:45
T
Terrengdilla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Jeg er derfor tilbake på min gamle filosofi med at oppvarming i hovedsak består av å tråkke en liten tur for å finne et sted å slå lens. Hva sier du, var det ikke oppvarminga sin skyld at jeg ble frakjørt? Mulig, men hvordan kan jeg være sikker?

sv[/quote]

Uvisst -
Men i og med at du tapte så mye til Skramstad, så kan det være verdt å prøve ut mer oppvarming i år ?
Men

Re: Oppvarming før ritt [Re: olechr] #992672 29/07/2010 22:48
T
Terrengdilla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg støtter utsagnet ditt olechr, og kommer til å kjøre omtrent 1 time oppvarming foran Birken i år.

Grenserittet har en helt annen profil i starten, så 1 time oppvarming kommer jeg ikke til å gå for neste helg, men skal forsøke å være litt småvarm, og kommer nok til å kjøre et par drag og noe varme i forkant.

Re: Oppvarming før ritt [Re: Terrengdilla] #992718 30/07/2010 07:01
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Men etter dere har varmet opp ferdig. Hvor lenge kan dere da stå å vente på start før mesteparten av effekten er borte igjen? Og ikke minst, hvor lenge må dere regne med å stå å vente hvis dere skal ha en noenlunde ok plassering i feltet?

Re: Oppvarming før ritt [Re: tygster] #992726 30/07/2010 07:11
pjokkis Offline
Medlem
Medlem
Til Raumerrittet i år tok jeg med joggesko og varma opp med jogging. Det fungerte bra, synes jeg, for det går fortere å bli varm i hele kroppen med jogging enn sykling. Det blei vel ca. 20 minutter jogging, inkludert noen korte spurter og spensthopp, før jeg skifta til sykkelsko og leverte bagasjen til oppbevaring. Deretter blei det ca. 15 minutter til med oppvarming på sykkel, med et par korte bakkedrag.

Dette fungerte bra for min del, og jeg kommer nok til å satse på noe lignende foran kommende ritt, så sant det lar seg gjøre praktisk med skoskifte og bagasje.

Re: Oppvarming før ritt [Re: tygster] #996175 04/08/2010 08:17
T
Terrengdilla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hm - kan nok ikke vente altfor lenge, dette er selvsagt aberet med å måtte stå i kø i pulja før man er igang. Antar at alt over 15min ikke er helt bra, men gunstigst mulig ville det selvsagt vært å gå rett inn i pulja, 5 min venting, og sykle avgårde.

Dessuten vil jeg gjerne ha en god plassering i feltet.

Men oppvarming på birken kjører uansett venting eller ei, jeg føler det er bedre, også psykisk sett.

Re: Oppvarming før ritt [Re: Terrengdilla] #996199 04/08/2010 08:35
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har syklet mine to første ritt i år. På mitt første, som var Garborgriket rundt, møtte jeg til start 10 minutter før etter å ha hatt en god halvtime med oppvarming. Da sto jeg bakerst, helt bakerst.

På ritt nummer to, som var Nordsjørittet, møtte jeg opp mye tidligere. Nesten en halv time før start kom jeg meg til båsen. Da hadde jeg droppet store deler av oppvarmingen for å komme meg der så tidlig. Allikevel var halve puljen min klar allerede.

Hvor mye har det egentlig for seg å kjøre seriøs og gjennomtenkt oppvarming hvis en må stille til start, i regnvær som det var i år, over en halv time før for å få en god posisjon?

Re: Oppvarming før ritt [Re: tygster] #996254 04/08/2010 09:22
T
Terrengdilla Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Nei jeg ser poenget ditt, men det er vel ikke alle steder man venter en halvtime i pulje før start. På Birken ifjor ventet jeg ikke lenger en 10-15 min tid, mener jeg å erindre.

Re: Oppvarming før ritt [Re: tygster] #998029 06/08/2010 08:50
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Sitat: tygster
Jeg har syklet mine to første ritt i år. På mitt første, som var Garborgriket rundt, møtte jeg til start 10 minutter før etter å ha hatt en god halvtime med oppvarming. Da sto jeg bakerst, helt bakerst.

På ritt nummer to, som var Nordsjørittet, møtte jeg opp mye tidligere. Nesten en halv time før start kom jeg meg til båsen. Da hadde jeg droppet store deler av oppvarmingen for å komme meg der så tidlig. Allikevel var halve puljen min klar allerede.

Hvor mye har det egentlig for seg å kjøre seriøs og gjennomtenkt oppvarming hvis en må stille til start, i regnvær som det var i år, over en halv time før for å få en god posisjon?

Samme med meg i Nordsjørittet i år. Møtte, synes jeg, i god tid. 20 minutter før start i "båsen" ble med dette en av de aller siste i puljen min. Jeg fant ut året før at det var ingen vits og varme opp og så stå stille å vente ved start leeeeenge. Jeg tok i år på meg masse gammelt tøy som jeg stod i helt til start. Suplerte med varmekrem. Da starten skulle gå kastet jeg tøyet over gjeret og overlot dette til de som i Egersund eventuelt skulle trenge godt brukt treningstøy. Funket greit for meg, ble nummer 5 i pulje 3 selv om jeg var blant de siste startende i denne gjengen. Bare finn en stor rygg ta det en tanke med ro de første minuttene så kommer man raskt inni det.

Redigert av Eirik Me; 06/08/2010 12:33.
Re: Oppvarming før ritt [Re: Eirik Me] #998109 06/08/2010 10:03
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
da er jo dette løsningen ICON_LAUGH : http://www.windose.no/windose-warm-up-krem
Jeg har brukt den på Raumerrittet inkl litt oppvarming og synes det har fungert godt på beina. Men om det er dagsform eller kremen vet jeg jo ikke med sikkerhet ICON_WINK

Vedlegg varm.JPG

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Oppvarming før ritt [Re: thomasengen] #998197 06/08/2010 10:54
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Windose er forresten anbefalt av Olechr (i hvertfall i fjor)

Thomas H Engen
Stravaprofil

Moderator  support