Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner - hvordan trene?

Nybegynner - hvordan trene? #989813 25/07/2010 17:37
S
Sneglefart Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg terrengsykkel og lurer på "hvordan jeg kommer igang" med treningen? Jeg har bare rukket og sykle 2 turer a 2 mil, en på asfalt, en på grus hvor et lite stykke var sti. Sti var utfordrende og mye mer krevende jeg hadde trodd (tar av meg hatten for dere!) så jeg tror min medfødte stahet vil komme godt med her. Er det noen som har noen gode nybegynnerråd eller linker til gode artikler å dele?

Litt bakgrunninfo: Jente i 30 årene, er vanligvis mosjonistløper, men har skadet beina og fått løpeforbud en stund fremover og har derfor kjøpt sykkel. Har deltatt på halvmaraton løp og syns det var stor stas så kan godt tenke meg å delta på noen ritt etterhvert. Har god kondisjon, men mangler sykkelerfaring utover spinning :blush: . Er vant til å trene 3 - 4 ganger per uke.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Sneglefart] #989845 25/07/2010 19:04
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ville bare tatt og sykklet i skogen eller på stier hvis du syns det er gøy. Treningen kan du jo legge opp som når du drev med løping bare att det er på sykkel isteden.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: særp] #989848 25/07/2010 19:09
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sykle så mye du kan.. ICON_SMILE Om du har tenkt å være med på ritt i nærmeste framtid, så er det bare å klemme på! ICON_SMILE
Etter 20-30 mil på sykkelen, så begynner du nok å få litt "sykkelform" og.. ICON_SMILE

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Andrehua] #990189 26/07/2010 11:57
S
Sneglefart Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar!

Jeg får vel bare sette i gang å trå så kanskje jeg finner formelen for trening underveis..? Da jeg begynte å løpe (etter å ikke ha trent på mange år) fant jeg flere nybegynner programmer og "hvordan-trene-til-det-og-det-løpet" programmer, og det var noe slikt jeg kanskje også hadde håpet å finne innen terrengsykkel også som en veiledning.

Heia Særp forresten (er bosatt i Sarpsborg)

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Sneglefart] #990221 26/07/2010 12:33
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Kommer an på hva du vil med treningen; om du ønsker et treningsprogram for å bedre utholdenhet eller styrke får du sikkert tips om dette, men om du allerede har god treningserfaring fra løping trenger du vel strengt talt ikke slike råd.
Hvis kondisen er god fra før er det bare å trå på, så blir du fort like rask på sykkel - på jevnt underlag, vel å merke.
Dersom du ønsker å bli en bedre terrengsyklist vil jeg anbefale deg å legge vekt på teknikktrening på sti.
Om du er helt fersk på sti vil jeg anbefale å finne seg en passe lang runde i relativt enkelt terreng. Sykle denne runden rolig gjerne 2 eller flere runder per økt, med fokus på balanse og mest mulig "smoothe" forsering av hindringene. Tren også på andre tekniske stier, men kom tilbake til nybegynnerstien din flere ganger og opplev hvordan du synes denne runden blir lettere og lettere til den nesten er kjedelig - det er bra for motivasjonen og selvtilliten.
Tren også sammen med andre litt mer erfarne stisyklister. De vil sikkert kunne gi deg noen hint om forbedringer av teknikken, men bare å se på at hvordan andre forserer vanskelige hindringere er god trening i seg selv.
Husk å ikke ha for mye luft i dekkene på sti. Det bør være så lite som mulig uten at du punkterer, da får du best grep og flyt.

Terreng rundt Oslo? [Re: Sneglefart] #991416 28/07/2010 00:09
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ok, kanskje jeg kunne åpnet ny tråd, men jeg er nybegynner på terrengsykkel og trenger først og fremst noen som kan hjelpe til med å finne gode ruter/stier i terrenget...

Syklet Vestmarkrittet i juni og var livredd fra start til mål. Trenger altså teknisk trening, dette er en stor svakhet jeg har i terrenget...hvordan går jeg frem? Er ikke bare å sykle ut alene i fullstendig ukjent landskap har jeg funnet ut.

Hvordan gikk dere frem da dere for første gang våget dere ut fra asfalten?

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: thamg] #991417 28/07/2010 00:14
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: thamg
Om du er helt fersk på sti vil jeg anbefale å finne seg en passe lang runde i relativt enkelt terreng. Sykle denne runden rolig gjerne 2 eller flere runder per økt, med fokus på balanse og mest mulig "smoothe" forsering av hindringene. Tren også på andre tekniske stier, men kom tilbake til nybegynnerstien din flere ganger og opplev hvordan du synes denne runden blir lettere og lettere til den nesten er kjedelig - det er bra for motivasjonen og selvtilliten.
Tren også sammen med andre litt mer erfarne stisyklister. De vil sikkert kunne gi deg noen hint om forbedringer av teknikken, men bare å se på at hvordan andre forserer vanskelige hindringere er god trening i seg selv.
Husk å ikke ha for mye luft i dekkene på sti. Det bør være så lite som mulig uten at du punkterer, da får du best grep og flyt.
Er det mulig å få presise anbefalinger?

Har dere et eksempel på en "passe lang runde i relativt enkelt terreng" i nærheten av Oslo? Både Nordmarka og Østmarka er fint.

Hvor finner jeg "andre erfarne stisyklister" å sykle med?

Nøyaktig hvilket trykk er "så lite som mulig uten at det punkterer"? Jeg har alltid fylt til nøyaktig 4 bar, og 8 bar på racer...

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #991446 28/07/2010 06:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Er det mulig å få presise anbefalinger?
Sitat: Skjeggspir

Her på forumet for eksempel. Forumseksjonen "utflukt" brukes til å arrangere turer både i Nordmarka og østmarka, fritt frem å bli med. Fast tur i østmarka hver tirsdag med tirsdagsklubben, f.eks. i behagelig tempo.

Nøyaktig hvilket trykk er "så lite som mulig uten at det punkterer"? Jeg har alltid fylt til nøyaktig 4 bar, og 8 bar på racer...

Wow, det er hardt, det.

Så lite som mulig uten at det punkterer er avhengig av flere faktorer: hva du synes er behagelig, hvor mye du veier og hvor aggressiv eller lite aggressiv kjørestil du har og hvor stor dekkdimensjon du har. Tynne dekk krever litt mer luft enn breie. Aggressiv kjørestil litt mer enn rolig/forsiktig kjørestil. Tung rytter mer enn lett rytter. Dekk med slanger litt mer enn tubeless

Personlig er jeg ca 70. kg, kjører med dekk med slanger, 2.25 bak og 2.4 foran og kjører middels rått i hårete utforkjøringer med mye steiner, og jeg bruker ca. 25 psi både foran og bak. Jeg punkterer så og si aldri. I bar er det 1.7.

Noen er ned mot 20 psi (1,4 bar) men det mistenker jeg ofte er slangeløst. Tommelfingerregel er vel 10-20% sammentrykking av dekket når du sitter normalt på sykkelen, litt justert for smak og behag.

En ting er i hvert fall sikkert: med 4 bar i dekket vil du sprette og hoppe rundt på steiner og røtter og få veldig dårlig feste. Slipp ut litt og prøv deg fram. Noen dekk merker du at "svikter" i svinger på hardt underlag når det er for lite luft. Får du snakebite-punktering (rot eller stein slår igjennom til felgen og lager to fine hull i slangen) eller føler at dekket "svømmer" litt under deg, har du typisk litt for lite.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: thamg] #991502 28/07/2010 08:08
S
Sneglefart Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: thamg
Kommer an på hva du vil med treningen; om du ønsker et treningsprogram for å bedre utholdenhet eller styrke får du sikkert tips om dette, men om du allerede har god treningserfaring fra løping trenger du vel strengt talt ikke slike råd.
Hvis kondisen er god fra før er det bare å trå på, så blir du fort like rask på sykkel - på jevnt underlag, vel å merke.
Dersom du ønsker å bli en bedre terrengsyklist vil jeg anbefale deg å legge vekt på teknikktrening på sti.

Hei og takk for et godt innspill!
Jeg er så fersk at det med luft har jeg ikke tenkt på i hele tatt. Jeg har "ingen" ambisjoner for syklingen annet enn å finne noe av treningsgleden jeg fikk av å løpe. Jeg har få sykkelturer i beina foreløpig, men kjenner en gryende forelskelse for sykkelen så kanskje dette kan bli bedre enn jeg håpet thinking.

Jeg har et spørsmål om sko. Hva bruker dere på stisykling? Det lille jeg har prøvd meg på sti så klarte jeg ikke å løse ut skoen og veltet med sykkelen crying2 I grunn glad for at ingen så det..

Og hva med bekledning ellers? Hva er et must? Foreløpig har jeg brukt løpetøyet mitt.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Sneglefart] #991522 28/07/2010 08:32
asa Offline
Entusiast
Entusiast
Til stisykling kan du fint bruke "vanlige" sykkelsko med cleats. Bare husk å tørrtrene litt på og raskt løse ut bena. Gjøres helst på gress;) Det kan også lønne seg og justere hardheten i utløseren med en liten umbraconøkkel, alt etter hva du føler deg komfortabel med...

En sykkelbukse med padding er vel å foretrekke, enten det er baggy stibukse eller spandex... Greit med en sykkeltrøye så du kan ha med deg ting i baklomma som ekstra slange og pumpe + +

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #991566 28/07/2010 09:27
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Har dere et eksempel på en "passe lang runde i relativt enkelt terreng" i nærheten av Oslo? Både Nordmarka og Østmarka er fint.

Et par anbefalinger til korte stier:
- Trulsrunden (google den, så kan du finne både kart og beskrivelser av hvor du sykler inn) i Østmarka. Ligger nær Oppsal/Trasopp.
- Korsvoll-lysløypa (sykle inn fra Grinda, like øst for Korsvoll skole, følge lysene rundt).

Begge har noen lange enkle partier for nybegynnere, men kan godt være at du må gå noen partier til du føler deg tryggere.

Når det gjelder klikkpedaler, anbefaler jeg å kjøpe noen cleats som slipper bedre: SH56 slipper i flere retninger, og er supert for nybegynnere som først og fremst trenger å bygge opp trygghet på at de får til å løsne skoene når de må. Selges på XXL og mange andre sportsbutikker.
(Ta vare på dine gamle cleats, så kan du bytte tilbake til de når du føler deg klar for de)

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: simson] #991665 28/07/2010 11:02
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hehe, artig navn på den runden...

Men da tror jeg at jeg prøver Trulsrunden i kveld! Jeg har tilgang på både fulldempet og "hardtail" sykkel, hva bør jeg velge for å lære/trene best? Begge kostet ca.10.000 kr, den ene eies av min bror (som heller ikke har syklet i terrenget før).

Har pedalene som kalles "Shimano 540", antar at det er ok? De er festet på den fulldempede sykkelen, men jeg kan jo prøve å flytte dem over til den andre hvis det er lurest å bruke den sykkelen. Har også kombipedaler, men mitt inntrykk er at det er helvetes farlig å bruke.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: simson] #991667 28/07/2010 11:07
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Glemte å spørre, hvilken vei skal jeg sykle den runden, med klokka eller mot klokka?

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #991708 28/07/2010 11:57
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Med klokka er best.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #991710 28/07/2010 11:57
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Med klokka er vanligst.

Selv bruker jeg å begynne ved svaberget (omtrent kl 11 om du ser på runden på kartet som ei klokke), men mange begynner også ved parkeringsplassen ved Østmarksetra.

Pedalene er OK. De cleatsen jeg anbefalte er det som er skrudd fast under skoene. De funker fint sammen med 540-pedalene dine, men de jeg anbefalte er "multi-directional release" og løsner dermed lettere når du vil ha de ut, i motsetning til vanlige cleats som løsner bare når du skyver hælen sidelengs utover.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #991881 28/07/2010 18:40
thamg Offline
Ivrig
Ivrig

"Passe lang" og "relativt enkel" er begge relative begrep selvsagt. Trulsrunden som er foreslått av andre er etter min mening litt vanskeligere enn det jeg ville foreslå, men det kommer selvsgt an på hvor store utfordringer du søker., Poenget med min anbefaling var i utgangspunktet å gi nybegynnere mulighet til å finne flyt og "go'-følelese" på enkle stier, istedet for å bli frustrert og demotivert. Trulsrunden er artig den, men mulig det blir litt knot, banning og bæring..

Et alternativ kan være skogholtet mellom Maridalsvannet og bebyggelsen innerst ved Kjelsås. Der er det et stort nettverk av lette stier, og også noen vanskeligere hindringer som kan inkluderes i runden etterhvert som en blir komfortabel med det.
Andre muligheter er bakkeintervall opp til Grefsenkollen (på asfalt eller grusvei), og fine nedkjøringer gjennom Akebakkeskogen. Mye bratt og teknisk trening der. Generelt lettere jo lenger mot Slalombakken du kjører.

Dekktrykk:
Jeg er ca 94 kg, og har 2,25" dekk. Bruker ca 30-35 psi foran (ca 5 psi mer bak) på teknisk sti. På grus går jeg ofte opp til mellom 40 og 50 psi, og på asfalt har jeg gjerne rundt 60. Det funker sånn passe for meg. Merker at grepet blir bedre hvis jeg velger enda mindre luft, men da kommer også punkteringene ganske kjapt ("snake bite"). Det er selvsagt også stor forskjell på hvilket grep du får med forskjellige typer dekk på ulikt underlag og føre.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: thamg] #991883 28/07/2010 18:48
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sneglefart; hvis du ikke er så vant til å sykle fra før er det greit å ta det litt kuli de første turene. Hvis man ikke er vant med sykkelbevegelser og begynner å peise på med tungt gir, kan det fort bli vondt i knærne. Etterhvert kan du kjøre på med intervaller og sånt som du sikkert er vant med fra løpingen. Intervaller på sykkel kan gjerne være litt lengre i varighet enn på løping. Jeg løper 4x4 minutter og denslags iblant, men når jeg sykler varer dragene som regel mellom 7 og 15 minutter.

Skjeggspir; Nissan Cup-løypa på Skullerud er ålreit. Det finnes kart på www.nissancup.no. Ca. 4,5 km med stort sett sti. Relativt overkommelig for nybegynnere, men med noen utfordringer som enhver kan finne vanskelig. Løypa har også et par små gruspartier hvor du kan få igjen pusten og fatningen.

Lykke til begge to!

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Tråkk'n roll] #991975 28/07/2010 21:47
S
Sneglefart Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Kjenner det er lett å bli ivirig ja så må prøve å huske på å holde igjen litt. Jeg har jo kondisjonen, men mangler tekniske ferdigheter og erfaring med sykkelen kjenner jeg. Men moro så langt!

Takk for tips! Tror jeg har slike cleats som blir nevnt over her, men må nok øve på løse de ut raskere. Frustrende å kjenne at man ike rekker det og følge med sykkelen..

Litt sånn dame spørsmål til slutt: Lufttrykket i dekkene, hvordan måler dere det? Og ja.. jeg vet hvordan jeg gjør det på bilen, så skjønner prinsippet yes Men jeg er altså ingen utstyrsfreak (ennå iallefall).

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Tråkk'n roll] #991989 28/07/2010 22:00
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ok, da har jeg vært ute og prøvd Trulsrunden, og jeg er veldig glad for at noen av dere påpeker at det ikke bare er for nybegynnere...begynte å lure litt der underveis ICON_SMILE

Ble mye sykkelbæring på meg, men på slutten gikk ting langt bedre og det ble virkelig moro. Kan prøve den Nissan-runden på Skullerud neste gang, så har jeg noe å sammenlikne med...ingen fare for at det blir for enkelt i hvert fall. Forhåpentligvis blir det på lørdag hvis det er fint vær!

Vil forresten takke de tålmodige turkameratene i dag, sporty gjort å ta med seg en nybegynner sånn på sparket.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: thamg] #991995 28/07/2010 22:11
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
"DesmoSkier" (aka Helge) anbefalte meg forresten å velge en fulldempet sykkel i dag, og det var til stor hjelp vil jeg si, jeg oppdaget virkelig hva som er poenget med den fulldempingen ICON_SMILE

Har en hardtail-sykkel som er både dyrere og nyere, men fulldemping var tingen nå i begynnelsen i hvert fall...tror jeg fortsetter med den en stund til.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Tråkk'n roll] #992009 28/07/2010 22:39
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tråkk'n roll

Skjeggspir; Nissan Cup-løypa på Skullerud er ålreit. Det finnes kart på www.nissancup.no. Ca. 4,5 km med stort sett sti. Relativt overkommelig for nybegynnere, men med noen utfordringer som enhver kan finne vanskelig. Løypa har også et par små gruspartier hvor du kan få igjen pusten og fatningen.

Lykke til begge to!

Hvis Skjeggspir var livredd fra start til mål i Vestmarkrittet så er kanskje ikke Nissan Cup-løypa på Skullerud medisin for å kurere denne skrekken? Skullerud er vel et godt knepp mer teknisk enn Vestmarkrittet.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Sneglefart] #992021 28/07/2010 23:20
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Sneglefart
Litt sånn dame spørsmål til slutt: Lufttrykket i dekkene, hvordan måler dere det? Og ja.. jeg vet hvordan jeg gjør det på bilen, så skjønner prinsippet yes Men jeg er altså ingen utstyrsfreak (ennå iallefall).

Jeg har en slik:
http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer...earchWord=pumpe

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: kao] #992039 29/07/2010 05:37
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: kao
Hvis Skjeggspir var livredd fra start til mål i Vestmarkrittet så er kanskje ikke Nissan Cup-løypa på Skullerud medisin for å kurere denne skrekken? Skullerud er vel et godt knepp mer teknisk enn Vestmarkrittet.

Sorry, hvis det er tilfelle! Ikke meningen å villede her! Har aldri prøvd Vestmarkrittet. Men jeg er relativt fersk på sti selv. Begynte ikke å trene i teknisk terreng før i vår, og etter 5-6 treningsrunder i Nissan Cup-løypa følte jeg meg klar for å stille opp i ritt (kun én kneik jeg ikke klarer på den runden). Riktignok ble jeg nesten sist av alle på Nissan Cup-rittet på Skullerud, og falt og greier. Men det gikk på et vis :-)

Sti-trening i "kontrollerte" omgivelser er vel uansett langt mindre skremmende enn å ha sin sti-debut i et ritt...

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: PeterNincompoop] #992084 29/07/2010 07:53
S
Sneglefart Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
[quote=PeterNincompoop
Jeg har en slik:
http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer...earchWord=pumpe [/quote]

Takk for supert tips!

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Sneglefart] #992274 29/07/2010 11:48
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Nøyaktig den pumpa har jeg også, og den har vært ok i 2 år nå...

Den føles litt usolid og plastikk-aktig, så jeg ville prøvd 1 hakk opp i pris hvis jeg skulle valgt i dag, men den fungerer fortsatt fint da.

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Tråkk'n roll] #992290 29/07/2010 12:04
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Tjaa...vestmarkrittet var de eneste "kontrollerte omgivelsene" jeg kjente til på det tidspunktet, og siden jeg var helt bakerst allerede fra starten, så fikk jeg jo sjansen til å ta den tida jeg trengte. Et ritt er tross alt mer kontrollert enn å kjøre tilfeldig ut i skogen alene ICON_WINK

Regn og gjørmete forhold pluss at jeg ødela bakbremsen etter bare en halvtime gjorde at det ble ekstra skremmende, men etter turen i Trulsrunden i går har jeg merket god fremgang allerede. Satser på at vi klarer å finne en løype som passer perfekt til neste "nybegynnertur". Er dette en korrekt gradering etter vanskelighetsgrad? Enkleste først:

Vestmarkrittet
Nissan-løypa
Trulsrunden

Traseen til Vestmarkrittet ligger for langt unna (og er litt lang for en slik treningstur), men har dere tips om en løype i øst-/nordmarka som er omtrent på samme nivå, dvs et lite hakk enklere enn Nissan-løypa?

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: thamg] #993421 31/07/2010 11:05
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei, er det noen her som kan "gradere" vanskelighetsgraden til de forskjellige løypene? Mitt forrige innlegg inneholdt en del spørsmål, noen som kan hjelpe?

Re: Nybegynner - hvordan trene? [Re: Skjeggspir] #994973 02/08/2010 20:40
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
I dag fikk jeg prøvd løypa ved Skullerudstua, og mitt inntrykk er at den er omtrent lik Trulsrunden i vanskelighetsgrad. Fortsatt usikker på om det er noe jeg ville anbefalt til noen som skulle kjøre sin første tur, men for min egen del begynner det å hjelpe nå ICON_SMILE

Satser på en ny tur i morgen!

Moderator  support