Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Jeg er innkalt i millen - trenger tips

Jeg er innkalt i millen - trenger tips #989588 24/07/2010 22:01
O
oysteinrolf Offline OP
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
OP Offline
O
Kjære vise folk,

Nå har jeg blitt innkalt til militæret, selvfølgelig året etter jeg fikk bekreftet at jeg slapp å komme inn. Så jeg kom inn etter friåret mitt.

Dette byr på litt store problemer, ettersom militæret var veldig uforutsatt.

Bl.a så har jeg kjøpt selvbyggerhus. Dette medfører at jeg må være med å bygge på huset, for å redusere kostnadene.

Problemet mitt er at jeg må tjenestegjøre i Bardufoss under denne tiden.

Heldigvis har jeg en mor som sa hun kunne stille. Hun er gammel dame, og dette er tungt arbeid. Så det syns jeg er veldig dumt.

Og ja, jeg har søkt om utsettelse av førstegangstjenesten, men søknad avslått.

Kan jeg søke kompensasjon for dette her? Få tilgodtgjørelse i form av penger? Noen som har vært i samme stilling?

I tillegg driver jeg eget firma, og dette er starten av firmaet, og er i vekst. Ingen tvil om at det vil bli hardere å starte opp firmaet. Etter 1 år i med pause.

Finnes det noen tilgodegjørelse for dette også?

Ikke meningen å melke dere for skattepengene deres, men syns det er virkelig åndsvakt av militæret å innkalle meg et år etter mitt årskull, i tillegg til å avslå min søknad om utsettelse.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #989593 24/07/2010 22:15
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Fikk du bekreftet at du ikke ville bli kalt inn eller fikk du bare bekreftet at du slapp det året? Høres litt rart ut hvis du blir kalt inn etter først å ha fått beskjed om at du ikke ville bli det.

Uansett, her finner du det meste om hva slags økonomisk støtte du kan få under førstegangstjenesten: http://www.mil.no/sjo/knm_hh/start/fgtj/article.jhtml?articleID=164880

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Liol] #989609 25/07/2010 00:14
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Advokatvakten i stavanger kan kanskje hjelpe deg: http://www.stavanger-kulturhus.no/soelvberget/soelvberget_a_aa/advokatvakten

Forsøk også å ringe Juss-Buss i Oslo: http://www.frivillighetsportalen.no/web/juss-buss

Spør på diskusjon.no og freak.no om det er noen som har vært i samme skvis, og hva slags advokat de kan anbefale? Sjekk om du er en kandidat til fri rettshjelp.

Staten er den verste fienden du kan ha, men jeg håper du har muligheten til å skvise dem for så mye penger du bare kan. Vi fortjener det. Dette er ondskap satt i system.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #989614 25/07/2010 04:56
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan fikk du beskjeden om at du ikke skulle inn? På telefon fra en du ikke husker navnet på, muntlig på sesjon eller tilsvarende? Jeg antar du ikke har det på brev...

Jeg fikk utsettelse to ganger, og fikk inntrykk av at det var kun en formalitet (men med utdanningsbegrunnelse, og det er nok uangripelig)

Høres ut som advokatmateriale i og med at din sak er nokså unik. Det er mange som skulle ønske et annet innkallingstidspunkt bare fordi det "ikke passer", men dersom du har handlet selvbyggerhus i god tro må dette være nokså unikt.

advokatvakt og jussbuss er nevnt, men kanskje det kan lønne seg å koste på seg en konsultasjon hos advokat som tar honorar siden du har liten tid på deg - bare for å høre om du har en sak.

Dersom militæret følger standard kommunal / statlig saksbehandling, har du klagerett på vedtaket om å nekte deg utsettelse. Dersom du, som meg, får frem at du har alle intensjoner om å fullføre tjenesten men er forhindret akkurat nå pga tidspunktet, burde du i en rettferdig verden få medhold!

-KT

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #989638 25/07/2010 08:07
R
runema Offline
Fersking
Fersking
R
Dersom du først ble innkalt og fikk utsettelse pga eks. skolegang for ett år- så må Du kalkulere inn med at du kan bli innkalt allerede året etter. Om Du tar risiko med å bygge hus selv,oppstart av firma, eller jordomseiling for den saks skyld, er opp til Deg og egen risiko. Du får ihvertfall ikke dekt kostnader av staten pga dette.
En annen sak er om Forsvaret bør utvise skjønn/forståelse og gitt Deg ett år til i fritak, men hadde det vært så enkelt så hadde ingen tjenestegjort...

Du høres ikke ut som gamle karen, men det kan være verdt å legge frem ryddig og pent dokumentasjon på selvbyggingen av huset og firmaplaner/strategi o.l.
Spørsmålet er om Du ønsker utsettelse for ett år eller om Du ønsker total fritak. Jeg ville i Ditt ståsted prøvd å vært litt ydmyk og prøvd på utsettelse fra 1-3 år. Da viser Du ihvertfall at Du ikke ønsker å snike Deg unna. Spørsmålet er om det hjelper Deg med 1-3 års utsettelse... Lykke til.

Redigert av runema; 25/07/2010 08:07.
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: runema] #989983 25/07/2010 23:31
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Jeg snakket med de på telefon av en jeg ikke husker noe på. Og beskjeden var som følgende " får du ikke brev i posten, blir du nok ikke innkalt til militæret"

Brevet kom aldri. Før etter alle andre på mitt årskull hadde fullført. Da kom brevet i posten, om at jeg skulle tjenestegjøre året etter.

Jeg tok friår. Som erstatning for millen. Helt akseptabelt at jeg blir innkalt året etter, HVIS det ikke var for følgende situasjon jeg var i.

Personlig syns jeg et selvbyggerprosjekt er viktigere å delta i, enn en utdannelse. Den kan man alltid utsette.

Jeg søkte kun om utsettelse, og ikke fritak. Da jeg er motivert for å komme i militæret. Søknaden var ufattelig kort, men trodde absolutt det sko holde mtp at det finnes mange motiverte gutter der ute som sikkert skåret langt høyere enn meg på sesjonstestene.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #990011 26/07/2010 07:06
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Alt som ikke er skriftelig i militæret er ikke gyldig.
En kompis var i samme situasjon som deg. Trodde han slapp etter en tlf samtale. Plutselig sto politiet på døra gitt.

At du ikke får utsettelse pga situasjonen din er litt urimelig.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: runema] #990013 26/07/2010 07:10
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runema

Spørsmålet er om Du ønsker utsettelse for ett år eller om Du ønsker total fritak. Jeg ville i Ditt ståsted prøvd å vært litt ydmyk og prøvd på utsettelse fra 1-3 år. Da viser Du ihvertfall at Du ikke ønsker å snike Deg unna. Spørsmålet er om det hjelper Deg med 1-3 års utsettelse... Lykke til.

Det er noe galt med tastaturet Ditt.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Knut L] #990118 26/07/2010 10:15
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Sitat: Knut L
Alt som ikke er skriftelig i militæret er ikke gyldig.
En kompis var i samme situasjon som deg. Trodde han slapp etter en tlf samtale. Plutselig sto politiet på døra gitt.

At du ikke får utsettelse pga situasjonen din er litt urimelig.

Hei, på hvilken måte var han i samme situasjon? Mtp. selvbyggerhus eller selvstendig næringsdrivende?

Leste i en link oppe i tråden, at selvstendig næringsdrivende ser ut til å løse seg. Huset derimot er ganske kjipt.

Ikke går jeg bare glipp av byggingen, men også stort økonomisk tap som følge av et år uten å være i arbeid. Kan aldri tro lønnen i militæret kommer til alt for stor nytte.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #990181 26/07/2010 11:39
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oysteinrolf
men også stort økonomisk tap som følge av et år uten å være i arbeid. Kan aldri tro lønnen i militæret kommer til alt for stor nytte.

Militæret er som med alt annet. Du må gjøre en effort for å komme deg ett bra sted der du får gjort noe du liker. Man kan ikke regne med å tjene penger eller regne på økonomiske tap i form av tapt arbeidsinntekt i førstegangstjenesten. Men de kan hjelpe deg med betjening av lån osv.

Uansett, det du må gjøre er bare å ringe og ringe og prøve å komme i kontakt med de rette personene. Da jeg selv ringte rundt for å fikse ting før jeg dro i militæret fikk jeg mange gale beskjeder. Og noter ALLTID ned navn på hvem du prater med, uansett om det er militæret eller ikke.

Vil tro du klarer å få til en utsettelse så lenge du kan dokumentere for problemene som vil oppstå, men å ta kontakt med en advokat er sikkert lurt.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #990489 26/07/2010 18:57
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke går jeg bare glipp av byggingen, men også stort økonomisk tap som følge av et år uten å være i arbeid.

Akkurat som "alle" andre hankjønn i Norge så akkurat der scorer du ikke mange sympatipoeng ICON_TONGUE

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #990595 26/07/2010 20:56
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev

Hei, på hvilken måte var han i samme situasjon? Mtp. selvbyggerhus eller selvstendig næringsdrivende?

Leste i en link oppe i tråden, at selvstendig næringsdrivende ser ut til å løse seg. Huset derimot er ganske kjipt.

Ikke går jeg bare glipp av byggingen, men også stort økonomisk tap som følge av et år uten å være i arbeid. Kan aldri tro lønnen i militæret kommer til alt for stor nytte.

Han var i samme situasjon mtp at han hadde "fått utsettelse" pr tlf.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Knut L] #990596 26/07/2010 21:04
dr dunkel9HHrRV Offline
Medlem
Medlem
Hver gang jeg snakker med noen i det offentlige på telefon,ja da tar jeg opp samtalen.
Går fint det på min mobil(N900 med recaller),for man kan ikke stole på noe som helst muntlig fra det offentlige.
Plutselig er det en ny saksbehandler vet du... thinking

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Knut L] #990599 26/07/2010 21:07
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Gjør det beste ut av året: Jeg for min del ville ikke vært det foruten!

Man kan saktens stille spørsmål ved rettferdigheten i vernepliktssystemet når en så liten andel av norske gutter (og jenter) blir innkalt, men det er nå en gang en plikt.

Sammenlignet med mine kompiser som ikke ble innkalt har også jeg tapt tre-fire-fem hundre tusen av "livslønna", men du verden så mye jeg lærte og så mye gøy jeg hadde!

(Et annet poeng er at man ved å avtjene verneplikta i dag blir medlem av en liten, men eksklusiv gruppe - og du skal ikke se bort fra at verneplikt vil telle positivt på en CV...)

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Pjoltergeist] #990621 26/07/2010 21:18
dr dunkel9HHrRV Offline
Medlem
Medlem
Man kan jo diskutere i det vide og brede om det er naturlig i dagens samfunn at gutter skal tvinges inn i forsvaret,mens jenter kan gjøre det frivillig(fengsles en del personer hvert år som "nekter")...
Jeg mener at kvinner har godt av ett år i forsvaret.

Jeg lærte forøvrig en del ting av min tid i forsvaret.

Blant annet:
"Idioter finner man overalt"
"Folk står heller å fryser på beina ,enn å ta i mot mitt tips om å jevnlig røre på tærne mens man står på vakt"
"Bardufoss er kaldt om vinteren"
"Venting er en del av samfunnet"
"Humor er ikke bare morsomt,det er nødvendig"
"Vaske rundt" ;-)

Givaktpåstedethvil,hviiiiiill.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Pjoltergeist] #991054 27/07/2010 13:35
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Pjoltergeist
Gjør det beste ut av året: Jeg for min del ville ikke vært det foruten!

Man kan saktens stille spørsmål ved rettferdigheten i vernepliktssystemet når en så liten andel av norske gutter (og jenter) blir innkalt, men det er nå en gang en plikt.

Sammenlignet med mine kompiser som ikke ble innkalt har også jeg tapt tre-fire-fem hundre tusen av "livslønna", men du verden så mye jeg lærte og så mye gøy jeg hadde!

(Et annet poeng er at man ved å avtjene verneplikta i dag blir medlem av en liten, men eksklusiv gruppe - og du skal ikke se bort fra at verneplikt vil telle positivt på en CV...)

Er så enig med deg. Militæret blir KUN hva du gjør det til...

Har også fått god tilbakemelding de gangene tjenestebeviset har blitt sendt med CV'en, og det er ALLTID noe som blir tatt opp på intervjuet. De kompisene mine som tok friår fikk lite ut av det, noen reiste, noen festet, noen slappet av og hadde litt strøjobber. Det hullet i CV'en ser ikke like bra ut + de fleste angrer den dag i dag på at de ikke var i militæret.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: BeefCake] #1008703 19/08/2010 10:39
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sønnen min kom ut fra førstegangstjeneste med sertifikat for dumper, traktor, gravemaskin, truck. I tillegg sveisesertifikat, barkurs, vekterkurs. Det siste i kombinasjon med at han ble sikkerhetsklarert medfører fritt valg i vekterjobber. Han fikk studiepoeng og begynte på universitetet uka etter at han sluttet i militæret. Sønn jobber i helgene og stolt pappa slipper at han ringer hjem og spør etter penger.
Selv var jeg ikke inne men i dag har man så mange fordeler at det står folk i kø for å slippe til.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #1008707 19/08/2010 10:43
Dan Offline
More than words
More than words

Heldigvis har jeg en mor som sa hun kunne stille.

Er det ikke felles dusj, slik at det fort blir avslørt?

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Dan] #1008738 19/08/2010 11:13
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Dan

Heldigvis har jeg en mor som sa hun kunne stille.

Er det ikke felles dusj, slik at det fort blir avslørt?

Knegg humre hohoho!

Ole.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Ole] #1008749 19/08/2010 11:18
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Gå inn, klag på vond rygg. Vips ut igjen. Fungerte for alle slaskene når jeg var der, uansett om ryggene deres var strøkne.

ps: helsetesten etter noen dager er den som er enklest å ryke ut på. Der forsvant masse - det var vanskeligere senere, visstnok.

Redigert av GeirEivind; 19/08/2010 11:21.
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: GeirEivind] #1008900 19/08/2010 13:34
reflex Offline
Entusiast
Entusiast
Det er ikke en idiotsikker løsning. En venn av meg fikk prolaps mens han var inne, og måtte igjennom mange legesjekker over en tre måneders periode før militærlegen trodde på han.

oh my god, We've dented the world with it!
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: reflex] #1008934 19/08/2010 14:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kanskje du kan stille i kjole da?

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Tange] #1008944 19/08/2010 14:32
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde og en "idiotisk sak" med det militære. Endte opp med Dom i Tingretten... 14 dagers betinget. Så jeg kan ikke gjøre noe tull på 1 år til.. ICON_TONGUE Kan komme med saken om det skulle være av interesse.

Stikkord: Originale innkallelser aldri kommet frem pga 3 flyttinger med få ukers mellomrom pga samlivsbrudd, nettopp fått delt omsorg for datteren, ny jobb og kjøp av ny leilighet. Og 2 ukers innkallingsfrist per tlf fra MP i Oslo.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: Andrehua] #1008955 19/08/2010 14:41
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Gjør som svigerfar, krev attest på at du er frisk nok til å delta på utmarsh/et-eller-annet-som-kroppen-ikke-tåler. Det hjelper hvis du kan dokumentere skader han ikke vil garantere ikke blir verre.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: zero] #1010407 21/08/2010 15:40
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg svarte aldri på innkallingen, og hentet heller den ikke når den ble sendt rekommandert, men sendte heller en søknad om utsettelse uka etter jeg skulle vært på plass. Jeg fikk da avslag på søknaden, men en klage til sjefen for vernepliktsverket løste saken. Etter det har jeg ikke hørt noe (det er vel 8 år siden). Så klag på avslaget ditt. Skriv et langt brev, der du kommer med drøssevis av argumenter. I tillegg til det du allerede har nevnt kan du jo benytte deg av litt fri fantasi.

Fuck allmenn verneplikt. Gi heller alle tullinger som har lyst til å kaste bort et år av livet sitt litt ekstra godt betalt, framfor å bruke tid og penger på å kalle inn umotiverte gutter.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: rasmusic] #1010420 21/08/2010 16:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
En nordlending som kom inn sammen med meg gjorde det enkelt.. Han satte seg på en stol og så ut av vinduet uten å si et ord.. Etter et drøyt døgn var han på vei ut igjen.
Jeg hadde nettopp oprert kne så det var ikke helt bra og kunne ikke delta på så mye i starten, fikk da velge om jeg ville sitte på kontor eller dra hjem.. Har tatt vanskeligere valg.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: rasmusic] #1010996 22/08/2010 14:59
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rasmusic
Fuck allmenn verneplikt. Gi heller alle tullinger som har lyst til å kaste bort et år av livet sitt litt ekstra godt betalt, framfor å bruke tid og penger på å kalle inn umotiverte gutter.

Et forsvar som kun består av tullinger høres ikke ut som noen god idé.

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: jaknudsen] #1011205 22/08/2010 19:15
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde en super 0+12mnd superaction tjeneste i nord rett etter videregående, som sniper på stormpanservogn med ryddig av skyttergraver skarpt, alle øvelser skarpt, nærstrid + tettbebygd, alle våpen/kjørtetøy glock, mp3, ag3 m. kikkertsikte, mg, rfk, leo, bw, cv90, feltvogn. Over 60 dager ute i telt i kalde nord viser iallefall at man kan lære seg militær spillet.

Hadde jeg vært etablet hadde jeg ikke orket eller syntes det var like kult..

Jeg mener forsvaret bør bestå av motiverte folk. Folk som er inne i militæret pga (mild) tvang er sjelden motiverte. Samme på rep øvelse.

Da kan du syte over ryggsmerter. Begynne med no milde drugs (de tar urinprøve tror jeg) eller utvikle noe grove psykopattrekk. Da er du rett ut på de tre. Noe personlige hensyn tar de ikke i det hele tatt i militæret!! Been there tried that!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: silverwrx] #1031475 17/09/2010 21:43
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
I dag:
Marsh 2 mil med gru og våpen. Vi har hatt hinderløype, og bære "skada" soldater opp en sat*ns bakke med gassmaske med selvfølgelig begrenset oksigenopptak.

Tidligere:

Feltuke med i snitt 2-3 timer søvn per dag. Ble vell mest soving i stående stilling. Toppet med å bli vekket natt til fredag 4 for å løpe i gjørme i minusgrader, og selvfølgelig bading, med hele kroppen under vann.

Vekten min går ned, og helsa begynner å nærme seg noe den var i sine beste dager. Jeg begynner også å bli motivert i militæret.

Liker ikke all oppfordringen til snus i militæret. Derfor er det godt å variere med røyk, spesiellt i felten.

Har nå kjøpt kreatin og proteinpulver, for å få mest
ut av treningen.

Brå bevegelse fra å ha et friår, og gjerne stå opp 15 på dagen. Begynner å bli godt å stå opp 6 på morningen hver dag, og ha bra generell romorden. Håper jeg drar med disse vanene hjem.

Gjerne vil jeg fortsette i militæret. Vi ser!

Re: Jeg er innkalt i millen - trenger tips [Re: oysteinrolf] #1031477 17/09/2010 21:49
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Glemte jeg å si at vi skal være glade for at det er så varmt som 0 grader på morningen på denne årsiden?

Blir værre når vi skal sove i telt i 30 minusgrader.

Men en ting er sikkert, militæret kan lage menn av slakke folk!

Har sover man ikke av seg feberen, men går den av seg. Og ulltøy gjør underverker!

Må innrømme at jeg er sterkt imponert over kvinnene her inne. Til tross for at vi har en sat'ans j'vla drittkjærring som klager på alt.

Det fine var når hun klagte på vår skyttergrav, og 2 sek etter kom løynanten og skrøt over at den var jævli bra. Da holdt hun kjeft noen minutter. Spesiellt når jeg påpekte høylytt at hun sa det, og da fikk hun svar tilbake om at hun var sjanseløs.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support